تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۷۲

جهانگیری: فساد مانند موریانه‌ای به جان کشور افتاده است

(روزنامه ايران – 1395/06/14 – شماره 6303 – صفحه 2)

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع فساد در نهاد‌های مختلف و نقش حراست‌ها در این زمینه، اظهار کرد: حتماً هزینه پیشگیری از وقوع فساد کمتر از مبارزه با آن است. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری صبح دیروز در شصت و یکمین همایش سراسری سازمان حراست کل کشور که با عنوان «حراست‌ها، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برگزار شد، با اشاره به اهمیت و دشواری کار حراست‌ها اظهار کرد: کار حراست‌ها صرفاً کار فیزیکی و امنیتی نیست، بلکه فعالیت آنها شامل مسائل فرهنگی می‌شود. حراستی‌ها بیشتر از هر مسئولی نیازمند به برخورداری از اخلاق و اعتدال هستند؛ چرا که حراست با افراط و تفریط سازگاری ندارد. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به عزم دولت در مبارزه با فساد گفت: از نظر دولت و آقای رئیس جمهوری، مبارزه با فساد اولویت نخست قانونگرایی است در همین زمینه نیز مهم‌ترین رسالتی که در مقطع فعلی برای حراست‌ها تبیین می‌شود، قانونگرایی و مبارزه با فساد است.

جهانگیری با بیان اینکه «متأسفانه نقش فساد در کشور ما پررنگ شده و فساد سیستمی به عنوان موضوعی جدی در کشور مطرح می‌شود»، ادامه داد: در مقطع فعلی رسالت همه ما، پاک کردن دامن جمهوری اسلامی از فساد است، متأسفانه فساد مانند موریانه‌ای به جان کشور افتاده است و اعتماد و اعتقاد مردم را اشاره گرفته است. وی با بیان اینکه «اعتماد مردم سرمایه‌ای بزرگ برای نظام است که باید از آن حفاظت شود»، بر لزوم مبارزه با فساد تأکید و اظهار کرد: آنچه که نگذاشته با فساد مبارزه‌ای دقیق شود، این است که با فساد از موضع یک بلا برای نظام برخورد نشده است و هر کسی فکر کرده می‌تواند رقیب خود و کسانی را که قبول ندارد، با اتهام فساد از صحنه خارج کند یا اینکه در جایی فسادی اتفاق افتاده است و آن فرد از دوستان ما است، سعی شود که آن فساد کوچک‌نمایی شود و برعکس.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه «کسانی که در صف مقدم مبارزه با فساد هستند باید عزمی جدی داشته باشند»، به نقش وزارت اطلاعات در این زمینه اشاره و اظهار کرد: وزارت اطلاعات در زمینه مبارزه با فساد نقشی تعیین کننده و پیشرو دارد؛ وزارت اطلاعات نباید نقش خود در این زمینه را کم تلقی کند. جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع پیشگیری مقدم بر مبارزه است، اظهار کرد: در دولت آیین‌نامه‌ای به تصویب رساندیم که بر اساس آن باید در هر نهادی، شورایی تحت نظارت ریاست آن دستگاه ایجاد شود و صرفاً کارش پیشگیری از وقوع فساد در آن نهاد باشد. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه بر لزوم شناسایی گلوگاه‌های ایجاد و وقوع فساد در نهادهای مختلف نیز تأکید کرد و گفت: حراست‌ها می‌توانند گلوگاه‌ها و امضاهای طلایی نهادها را شناسایی و با آنها مقابله نمایند. وی همچنین با تأکید بر اینکه حراستی‌ها باید در برخورد با مفاسد با شجاعت تصمیم‌گیری کنند، اظهار کرد: گاهی ممکن است عده‌ای برای جلوگیری از یک اقدام علیه فساد، ده‌ها دلیل منطقی مطرح کنند که این کار به صلاح نیست؛ اما آنچه در اینجا مهم است شجاعت و قدرت تصمیم‌گیری مدیر و مسئول مربوطه در این زمینه است.

وزیر اطلاعات: هر حرکتی که کارآفرینان را دچار تردید کند، ضد اقتصاد مقاومتی است

وزیر اطلاعات هم در سخنانی بر تأمین امنیت و آرامش برای فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: هر حرکتی که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را دچار تردید کند، ضد اقتصاد مقاومتی است. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی افزود: دستگیری یک کارآفرین آخرین راهکار است نه اولین، اما متأسفانه در مقاطعی و توسط دستگاه‌هایی بلافاصله احضار، بازداشت و برخورد صورت می‌گیرد که در این صورت نباید انتظار اقتصاد مقاومتی داشت. وی با تأکید بر اینکه امنیت نقش اساسی در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد، تصریح کرد: در تمام جهان حاکمیت پناهگاه فعالان اقتصادی است، اگر در جایی قدرت حکومتی به جای پشتوانه بودن فعالان اقتصادی، نقطه مقابل آنها باشد، نباید انتظار رشد اقتصادی داشت.

علوی با توجه به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی و حراستی فکر نکنند که یک نهاد اقتصادی نیستند و شأن و جایگاهی در اقتصاد مقاومتی ندارند در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند «دستگاه‌های اطلاعاتی می‌توانند در اقتصاد مقاومتی کمک کننده باشند» و باید این جایگاه را شناسایی کنیم.

وزیر اطلاعات افزود: در بحث اقتصاد، امنیت نقش اساسی دارد و از قدیم گفته‌اند سرمایه ترسو است و جایی که احساس نگرانی و ترس باشد، قرار نمی‌گیرد بنابراین کافی است چهار نفر کارخانه‌دار را بگیرند، در این صورت روی بقیه هم اثر می‌گذارد و به این فکر می افتند تا سرمایه‌شان را تبدیل به پول کنند. وی با بیان اینکه ما هم به امنیت و هم به سلامت اقتصادی نیاز داریم، ادامه داد: باید با هر مفسده و خلاف اقتصادی توسط هر کسی، هر جناحی و هر بخشی که باشد، برخورد شود. اگر در جامعه‌ای فساد به یک بخشی نسبت داده شد به آن پرداخته شود اما اگر فساد به بخش دیگری منسوب بود، بایکوت شود و با کسانی که آن فساد را مطرح کرده‌اند برخورد شود، آن جامعه آرزوی رسیدن به یک اقتصاد سالم را باید در رویاها ببیند.

سرمایه‌گذار را مجرم ندانیم

وزیر اطلاعات دستگیری کارآفرین و سرمایه‌گذار را آخرین مرحله پیگیری یک تخلف دانست و گفت: زمانی که همه راهکارها جواب نداد، آن وقت باید به سمت دستگیری برویم اما متأسفانه در یک مقطعی و الان هم توسط بخش‌هایی تا یک بحثی مطرح می‌شود که در یک جایی فساد محتمل وجود دارد، بعضاً احضار، بازداشت و برخورد صورت می‌گیرد و بعد هم انتظار اقتصاد مقاومتی داریم. وی تصریح کرد: این موارد با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با آموزه‌های اسلام مغایر است. اسلامی که پیامبر(ص) می‌فرماید «در سرزمینی که مردم احساس آرامش و امنیت نکنند، خیر و برکتی به وجود نمی‌آید.» رئیس شورای هماهنگی اطلاعات گفت: سرمایه و کارخانه داشتن و یکسری معاملات را فساد تلقی نکنیم و باید نظر وسیعی داشته باشیم، ما که نمی‌خواهیم برخورد شخصی داشته باشیم و افراد را با وضعیت شخصی خودمان بسنجیم که ما چه داریم و او چه دارد چرا که ما جزو حکومت هستیم و حکومت باید نگاه کلان داشته باشد تا کارها راه بیفتد. علوی ادامه داد: نه سرمایه‌گذار را مجرم بدانیم و نه سرمایه داشتن را گناه بدانیم بلکه با یک نظر و همت بلند کمک کنیم تا کارها پیش برود.

وحدت ملی از پشتوانه‌های اقتصاد مقاومتی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع واردات و اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و گفت: فکر نکنیم که وارد کردن چیزی از کشور دیگر در تمام صورت‌ها با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد؛ خیر، چه چیزی وارد کردن مهم است، یک وقتی تکنولوژی و کمپرسور و ماشین‌آلات صنعتی وارد می‌کنیم که این موضوع مغایرتی با اقتصاد مقاومتی ندارد چون از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی درونزا بودن و برونگرا بودن است یعنی چیزی فراتر از برون‌نگر بودن. وزیر اطلاعات با بیان اینکه گرایش باید مولد باشد نه مصرفی، افزود: نباید تولیدات مصرفی را وارد کشور کنیم بلکه باید به دنبال وارد کردن تکنولوژی، ماشین‌آلات و آنچه باعث ایجاد اشتغال در کشور می‌شود، باشیم.

علوی ادامه داد: وحدت ملی یکی از پشتوانه‌های اقتصاد مقاومتی است و اگر در جامعه ما وحدت و همگرایی باشد اگر موضوعی وجود دارد به صورت کارشناسی و فنی در فضای دوستانه مطرح شود و نقد دلسوزانه و منصفانه صورت بگیرد آن وقت وحدت ملی ما مخدوش نمی‌شود و وقتی وحدت داشته باشیم بستر برای فعالیت داخلی و خارجی اقتصاد فراهم می‌شود و الا اگر با عنوان انتقاد با همدیگر دعوا کنیم، انتظار نداشته باشیم افرادی از بیرون بیایند و در کشور سرمایه‌گذاری کنند. وی افزود: کسانی که در مملکت دعوا راه می‌اندازند و به نام انتقاد به مسئولان فحش می‌دهند و رئیس جمهوری را خائن، ساده‌لوح و عمروعاص می‌نامند، آیا واقعاً فضا را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کنند و آیا واقعاً سرمایه‌گذار در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری می‌کند؟

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6303/2/149379/0

ش.د9501828

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات