تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۸۲
پرداخت‌‌های نجومی 110 روز بعد از رسوایی فیش‌های کلان ادامه دارد

مدیران نجومی مشغول کارند!

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/07/01 ـ شماره 1986 ـ صفحه 3)

گروه اقتصادی: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دولت موضوع دریافتی‌های نجومی را فرسایشی کرد تا همچنان شاهد باشیم مدیران نجومی مشغول کارند. به گزارش «وطن‌امروز»، 110 روز از آغاز افشای فیش‌های حقوقی غیرمتعارف می‌گذرد اما دولت بعد از استعفای 13 مدیر و عضو هیات‌مدیره موسسات مالی کشور هیچ کاری انجام نداده است تا مدیران نجومی همچنان در بدنه دولت باقی بمانند.

دولتی‌ها در ابتدا به عنوان یک مدعی وارد صحنه مبارزه با دریافتی‌های نجومی شدند اما به سرعت مدافع مدیران نجومی شدند و حتی آنها را امانتدار و ذخیره نظام خواندند! این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها به دولت تذکر دادند که با مدیران نجومی برخورد صورت گیرد و نباید به آسانی از کنار این موضوع گذشت. در ابتدا عنوان می‌شد که حدود 900 مدیر نجومی یا مدیرانی که دریافتی نامتعارف داشتند شناسایی شدند اما دولت ناگهان اعلام کرد که مدیران نجومی همان 13 نفر بودند و درصد کمی از مدیران دریافتی غیرمتعارف داشتند. اگر نظر دولتی‌ها را بپذیریم باید بگوییم که دیگر نباید مدیری با دریافتی نجومی داشته باشیم اما با کمال تعجب شاهد بودیم که در همین شهریورماه یعنی بعد از 3 ماه جنجال و تاکید بر برخورد با مدیران نجومی باز هم شاهد پرداخت‌های نامتعارف و نجومی بودیم. هفته گذشته فیش حقوقی و چک‌های پرداخت شده چند مدیر بیمه دولتی تعاون منتشر شد تا ثابت شود دولت همتی برای برخورد با مدیران نجومی ندارد.

طبق اسنادی که به «وطن ‌امروز» رسیده، مبالغ نامتعارف و عجیب و غریب به مدیران بیمه تعاون که زیرمجموعه وزارت کار و تعاون محسوب می‌شود، پرداخت شده است. به عنوان مثال فرهاد شهرکی، نایب‌رئیس بیمه تعاون در 6 شهریور امسال- یعنی ایامی که هنوز بحث فیش‌های نجومی داغ بود و به نتیجه نرسیده بود - بابت مابه‌التفاوت اضافه‌کاری و کارانه طبق مصوبه هیات‌مدیره بیش از 65 میلیون تومان دریافت کرده است! جالب اینکه وی بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان چک برگشتی دارد و مشخص نیست چرا هنوز وی می‌تواند با وجود چک برگشتی و بدحسابی همچنان تراکنش مالی در این سطح داشته باشد. این در حالی است که طبق مصوبه جدید اعضای هیات‌مدیره نمی‌توانند درباره دستمزد و حقوق خود تصمیم‌گیری کنند اما هیات‌مدیره بیمه تعاون در شهریور امسال و بعد از جنجال‌های فیش‌های نجومی باز هم دریافتی‌های عجیب و غریب داشته است.

جالب‌تر اینکه اضافه‌کاری 6 ماه اول سال 25 روز قبل از پایان 6 ماه اول سال پرداخت شده و معلوم نیست هیات‌مدیره بیمه تعاون چه مصوبه‌ای و با چه انگیزه‌ای منتشر کرده است! همچنین طبق اسنادی که در «وطن ‌امروز» موجود است نایب‌رئیس بیمه تعاون در تیرماه امسال هم یک دریافتی عجیب و غریب دیگر داشته‌ و آن دریافت حقوق 6 ماهه دوم سال 1393 بوده است. یعنی آقای شهرکی حقوق 57 میلیون تومانی 6 ماهه سال 1393 را 2 سال بعد دریافت کرده است و معلوم نیست این دریافتی هم قانونی است یا خیر. نایب‌رئیس بیمه تعاون طی 2 ماه تیر و شهریور به بهانه‌هایی که گفته شد جمعا بیش از 123 میلیون تومان دریافت کرده‌ است! همچنین نظام‌آبادی، رئیس هیات‌مدیره بیمه تعاون نیز بابت آنچه مابه‌التفاوت اضافه‌کاری و کارانه 6 ماه اول سال 1395 عنوان شده در 9 شهریور 1395 بیش از 77 میلیون تومان دریافتی داشته است! نجفی، عضو دیگر هیات‌مدیره این بیمه نیز بیش از 73 میلیون تومان در 10 شهریور دریافتی داشته است. این دریافتی‌های نجومی در سایه سکوت بیمه مرکزی و وزارت کار اتفاق افتاده و باید وزارت کار این دریافتی‌ها را مورد بررسی قرار دهد تا اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود. به نظر می‌رسد عدم برخورد با همه مدیران نجومی- که دولت مدعی است فقط 3 درصد مدیران را شامل می‌شود- ضربه بزرگی به اعتماد مردم بزند اما دولتی‌ها تاکنون برای مقابله با مدیران نجومی عملکرد خاصی نداشته‌اند. دریافتی‌های عجیب و غریب در بیمه تعاون نشان می‌دهد مدیران نجومی همچنان در حاشیه امن به‌سر می‌برند.

دولت نمی‌خواهد با مدیران نجومی مبارزه کند

همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره حقوق‌های نجومی مدیران بیمه تعاون گفته که کاری به حقوق هیات‌مدیره بیمه تعاون ندارد، چرا که مجمع این بیمه باید پاسخگو باشد! طبق اظهارات همتی وزارت تعاون باید جواب دهد که چرا چنین پرداختی نامتعارفی به مدیران بیمه تعاون تعلق گرفته است؟ جالب است بدانید بیمه تعاون یکی از شرکت‌هایی است که کمترین سود را به سهامدارانش می‌دهد و نمایندگی‌های آن در سراسر کشور سود چندانی از این بیمه نمی‌گیرند. با این وجود دستمزد و پاداش‌های نجومی بیمه تعاون در حال پرداخت است و حتی با جریان مبارزه با مدیران نجومی نیز مسؤولان این بیمه همچنان این پول‌ها را دریافت کرده‌اند. این اتفاقات نشان می‌دهد دستورهای قاطع برای برخورد با مدیران نجومی بیشتر جنبه نمایشی داشته تا یک امر اداری. روحانی 23 خردادماه 1395 پس از هفته‌ها سکوت درباره فیش‌های حقوقی نجومی دستور برخورد با مدیران متخلف و برکناری آنها را صادر کرد اما این دستور در نهایت منجر به استعفای چند مدیر بانکی و مالی شد که در جلسه تودیع هم، آنها ذخیره نظام نامیده می‌شدند! مقام معظم رهبری درباره فیش‌های نجومی فرموده بودند: «دریافت‌های نامشروع باید برگردانده شود و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند، مجازات بشوند و اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است، باید اینها را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این ‌را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند».

دولتی‌ها که قصد داشتند موضوع فیش‌های حقوقی شامل «مرور زمان» شده و به فراموشی سپرده شود، این روزها برای پایان دادن به این ماجرا و حقیقت تلخ در تلاش هستند. آنها با تولید و مخابره اخبار گوناگون قصد انحراف اذهان عمومی را به سمت و سوهای دیگر دارند، همچنین با مطرح کردن بهانه‌های متعدد، قصد سیاسی نشان دادن این موضوع را دارند اما واقعیت این است که اگر حساسیت افکارعمومی و خواسته بحق آنها نبود، این موضوع و سوژه نمی‌توانست در رسانه‌ها دوام بیاورد و به خودی خود به فراموشی سپرده می‌شد. بنابراین فضای رسانه‌ای درباره حقوق‌های نامتعارف، برخاسته و جلوه‌ای از انتظارات جامعه است. جالب اینکه حدود یک ماه پیش معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد دیگر برکناری مدیران بانکی را شاهد نخواهیم بود تا خبر خوشی به مدیران نجومی داده باشد. «پایان برکناری مدیران بانکی» همچنان جای بحث و بررسی دارد و برخلاف انتظار این مقام دولتی برای متوقف شدن تغییر و برکناری مدیران متخلف بانک‌ها، این موضوع حساسیت بیشتری در رسانه‌ها، افکار عمومی و نهادهای قضایی و نظارتی ایجاد خواهد کرد.

تقریبا 6 هفته قبل بود که ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرده از واقعیتی تلخ برداشت: «اخیرا 2 رئیس بانکی را منصوب کردند که اینها هم حقوق نامتعارف می‌گیرند. یکی از این رؤسا در سال گذشته 40 میلیون و 600 هزار تومان و یکی 34 میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گرفت و در واقع اتفاق بانک قبلی تکرار شده است!» بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیران نجومی با خیال راحت مشغول به کار هستند و با امانتداری کامل به خدمت به خلق می‌پردازند(!) و دولت نیز با فرسایشی کردن موضوع عملا کار مقابله با دریافتی‌های نجومی را به مدارا با مدیران نجومی تبدیل کرده است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1986/3/163987/0

ش.د9501908

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات