صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۲۹

اخبار ویژه روزنامه های 11شهریور1395

کیهان/
حمایت و نگرانی روزنامه صهیونسیتی برای سران فتنه 88
یک روزنامه صهیونیستی نوشت: اگرچه سیاست‌های خارجی ایران با تغییراتی همراه شده، اما روحانی هیچ قدمی برای تغییرات داخلی برنداشته است.
روزنامه تایمز اسرائیل می‌نویسد: در مورد وضع زنان باید گفت هنوز در مقایسه با دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، تغییری صورت نگرفته است. برای مثال زنان نمی‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند.
علاوه بر این دانشجویانی که به خاطر حضور در اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری 7 سال پیش اخراج شدند منتظر عملی شدن وعده‌های روحانی هستند.
در ادامه این تحلیل آمده است: دست‌کم وضع این دانشجویان از میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران معترضی که هنوز درحصر خانگی هستند، به مراتب بهتر است. با وجود درخواست برخی شخصیت‌های دولتی ایران مبنی بر آزادی این دو نفر، روحانی هنوز موضع خودرا د رباره این موضوع به طور علنی اعلام نکرده است.
اظهار نگرانی روزنامه صهیونیستی برای آشوبگران و سران فتنه، در حالی است که سران این رژیم در جریان فتنه 88 بارها به طورعلنی از «جنبش سبز» حمایت کردند و آنها را سرمایه اسرائیل که ازدرون مرزهای ایران با جمهوری اسلامی می‌جنگند، خواندند.
اما برای هزاران کارگر اخراجی از کارخانه‌های ورشکسته و هشتصد کارگر کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، این فراوانی کالا موضوع خوشایندی نیست. این افراد نگران کاهش شدید تعداد افراد شاغل و احتمال پیوستن به صدها هزار فرد دیگری هستند که در سه سال گذشته به سبب تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران اخراج شده‌اند.
این فراوانی کالا در فروشگاه‌های ایران، موجب آرامش کارکنان شهرداری بهبهان نمی شود که پس از پرداخت نشدن دستکم دو ماه از حقوقشان تصمیم گرفتند. اعتصاب کنند.
با تمام این تفاسیر، کارشناسان و تحلیلگران آزاداندیش در ایران، یعنی افرادی که در انتخابات از روحانی حمایت کردند زمانی که پای موضوعات داخلی به میان می‌آید در مورد عملکرد وی ابراز یاس می‌کنند.
منتقدان سیاست داخلی روحانی می‌گویند که وی پس از گذشت سه سال از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری ایران، هنوز طرح کلی خود را برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ارائه نداده است.
این منتقدان می‌گویند که روحانی به عنوان فردی تلقی می‌شود که حتی از بیان مجدد وعده‌هایی که پیش از انتخابات می‌داد خودداری می‌کند.

مدعی‌العموم می‌تواند اما نباید وارد پرونده حقوق‌های نجومی شود!
در حالی که رئیس‌جمهور با برخورد قضائی علیه مدیران نجومی مخالفت کرده، سخنگوی دولت می‌گوید دولت از متخلفان حمایت نمی‌کند و قوه‌قضائیه می‌تواند ورود پیدا کند.
محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران و در مورد محسنی اژه‌ای مبنی بر اینکه دولت تاکنون هیچ متخلفی را در موضوع حقوق‌های غیرمتعارف معرفی نکرده است، گفت: در این رابطه به اندازه کافی صحبت کرده‌ایم و جامعه اشباع شده است و همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند دولت باید از حواشی بیرون آید.
نوبخت همچنین گفت: اگر جرمی واقع شده باشد چه ما بگوییم چه نگوییم وظیفه مدعی‌العموم است که در جهت دفاع از مردم با جرم برخورد کند و دولت از هیچ فرد متخلفی حمایت نخواهد کرد. همچنین قوه قضائیه استقلال لازم را دارد تا بدون توجه به خوش آمدن یا خوش نیامدن برخی قانون را اجرایی کند.
نوبخت اضافه کرد: مطابق گزارش یکی از رؤسای دستگاه‌های اجرایی حتی یک مورد خلاف قانون نبوده است، اما با توجه به اختیارات قانونی بی‌عدالتی اتفاق افتاده است و نظر رئیس‌جمهور این است که راه‌های انجام این بی‌عدالتی و بی‌انصافی‌ها برای دریافت‌های غیرناعادلانه گرفته شود.
نوبخت توضیح نداده که آیا حقوق 30 میلیونی قانونی است یا 57 و 87 میلیونی و یا 234 میلیونی؟!
اظهارات سخنگوی دولت درحالی است که رئیس‌جمهور چند روز پیش گفت: دولت در برخورد با فساد به ریشه‌ها می‌پردازد و در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز دولت به ریشه‌ها پرداخت تا ضمن قانونی شفاف، مقام ذی‌نفع نتواند تصمیم‌گیر باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند. با بگیر و بند و اینها فساد حل نمی‌شود، باید با ریشه‌های فساد برخورد کنیم. اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است، فکر نکنیم باید در قوه قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم! اول از چوبه دار شروع می‌کنیم بعد پایین می‌آئیم درحالی که باید قانون را درست کنیم.
گفتنی است رئیس سازمان بازرسی کل کشور 2 ماه پیش تصریح کرد که پرونده تخلفات سنگین علی صدقی در بانک ملی را به حسین فریدون دستیار رئیس‌جمهور ارائه کرده بود اما فریدون با وجود اطلاع از این پرونده، بر انتصاب صدقی در مدیریت بانک رفاه کارگران اصرار کرد. مسئولان دولتی توضیح نمی‌دهند که برخورد ریشه‌ای با این قبیل مفاسد بدون ورود قضایی چگونه ممکن است؟

گزارش لس‌آنجلس تایمز از نگاه مردم به آمریکا و روحانی 8 ماه پس از برجام
روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت 8 ماه پس از اجرای برجام، تغییری در اقتصاد ایران صورت نگرفته و بسیاری از ایرانیان آمریکا را مقصر می‌دانند.
گزارشگر این روزنامه که در تهران بوده می‌نویسد: هشت ماه پس از اجرای برجام، وعده‌های حسن روحانی رئیس‌جمهوری برای ایجاد کار و افزایش درآمدها تحقق نیافته و سرمایه‌گذاری خارجی کند است.
لس‌آنجلس تایمز در ادامه آورده است: بهای کالاهای اساسی همچنان در مسیر افزایش قرار دارد، مردم در کوچه و بازار تهران در این‌باره حرف می‌زنند. یک حسابدار 26 ساله، می‌گوید: از زمان اجرای برجام اوضاع بدتر شده است. او و نامزدش که برق‌کار است می‌گویند بهای گوشت و سبزیجات طی دو سال گذشته دو برابر شده است و آنها به سختی می‌توانند اجاره آپارتمان کوچک‌شان در شرق تهران را بپردازند. بسیاری آمریکا را مقصر می‌دانند که بعضی تحریم‌ها را نگاه داشته است.
لس‌آنجلس تایمز اضافه کرد: بعضی ایرانیان حسن روحانی را برای بالا بردن غیرواقعی انتظارات مردم مقصر می‌دانند.
هادی پناهیان معلم 29 ساله می‌گوید: «انتخاب مجدد روحانی غیرممکن است.» گزارش‌ها از حقوق‌های نجومی مقام‌های ارشد دولتی موجب خشم عمومی شده است. نرخ بیکاری اعلام شده توسط دولت 11 درصد است، اما به باور کارشناسان نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیکار هستند.
یک معلم 72 ساله بازنشسته می‌گوید: توافق نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند.

تیم اقتصادی دولت توان اجرای اقتصاد مقاومتی را ندارد
معاون پیشین سازمان بورس تاکید کرد «با افراد و مهره‌هایی که اینک در صدر امور قرار دارند، نمی‌توان اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری را به سرانجام رسانید، مگر اینکه افرادی را به کار بگماریم که به برنامه‌ها اعتقاد راسخ داشته باشند.»
بهمن آرمان در میزگرد «اقتصاد مقاومتی و مشکلات اجرای آن» در ایرنا گفت: فرماندهی اقتصادی واحد و راهبرد تعریف شده‌ای وجود ندارد و همه اینها مشکلاتی فراروی توسعه است. من از نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم با ترکیب کابینه مخالف بودم، ترکیب تیم اقتصادی دولت روحانی برای این مسئولیت خطیر از کارایی و پیشینه اجرایی لازم برخوردار نبود و باید از همان آغاز ترمیم می‌شد.
وی یادآور شد برخی وزارتخانه‌ها به عنوان مزاحم توسعه کار می‌کنند؛ به عنوان مثال بیژن زنگنه وزیر نفت، نادانسته چوب لای چرخ کشور گذاشته است.
آرمان گفت: می‌توان در شرایط فعلی نیز در کشور کارکرد و به رشد دست یافت اما افراد، ابزار و مدیران لایق در اختیار نداریم و با وجودچنین افرادی در راس امور اقتصادی دولت، نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را پیاده و اجرا کرد.

رادیو فردا: رهبر ایران تهدیدهای برجام را با موفقیت مدیریت کرد
«به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی با عبور از تهدیدها و به کمک نیروهای همسو، برجام را مدیریت کرد.»
«علی-الف» عضو آشوب‌طلب و متواری دفتر تحکیم ضمن تحلیلی در وبسایت رادیو فردا نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در دیدار هفته دولت با کابینه روحانی اظهار داشت: «انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصر خودمان؛ زیرا مذاکره‌کنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزی انجام دادند و ما قدردان این زحمات هستیم.» رمزگشایی از اظهارات اخیر (آیت‌الله) خامنه‌ای نشان از اطمینان وی از تحت مدیریت بودن مسایل مربوط به برجام دارد. در واقع فرضیه‌ای قوت یافته است که رهبر جمهوری اسلامی نگرانی در خصوص چالش‌های احتمالی را کم و مهار شده تلقی می‌کند.
رادیو فردا می‌افزاید: از فردای برجام، (آیت‌الله) خامنه‌ای چند ملاحظه جدی داشت. نخست این توافق به یک روند و الگو در سیاست خارجی تبدیل نشود. او این ملاحظه را در قالب سیاست خارجی انقلابی بسته‌بندی کرد ملاحظه دیگر عدم گسترش مذاکرات با دولت آمریکا بود.
این آشوبگر فراری با اشاره به تلاش برای احیای فتنه‌گران به بهانه اجرای مدل مشابه برجام در داخل کشور می‌نویسد: دولت در این ماجرا منفعلانه عمل کرد و سعی نمود با رهبری تعارض پیدا نکند. البته برخورد ضعیف نیروهای معترض به وضع موجود و تحلیل غلط آنها از چگونگی شکل‌گیری برجام نیز در این اتفاق تأثیرگذار بوده است. بخش مهمی از نیروهای سیاسی و جامعه معدنی با برخوردی شتابزده و ساده‌انگارانه تصور کردند که توان بالای دولت باعث این رویداد شده و امید بستن صرف به رویکرد اصلاحات از بالا و دولت محور می‌تواند پاسخگوی مطالبات دیگر باشد.
ذهنیت اشتباه اجازه نداد تا نیروهای سیاسی و اجتماعی مدافع تغییر از فرصت برجام برای افزایش تحرکات و رویکرد اصلاحات جامعه محور استفاده کرده و فشار اجتماعی برای تحقق پیامدهای منطقی برجام در تعدیل فضای سیاسی و اجتماعی کشور خلق نمایند.
این تحلیل ادامه می‌دهد (آیت‌الله) خامنه‌ای با تأکیدات مکرر بر اقتصاد مقاومتی می‌کوشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن آسیب‌پذیری اقتصاد کشور به مجازات‌های بین‌المللی برطرف شود.
افزایش انتقادات متقابل بین دولت‌های ایران و آمریکا و موانعی که در مسیر اجرایی برجام وجود دارد و همچنین شکاف ملموس واقعیت‌ها و توقعاتی که از برجام در جامعه تبلیغ شد، به رهبری کمک می‌کنند تا اهمیت برجام در ماه‌های پیش‌رو در تلقی عمومی کمتر شود.
در واقع تعارض‌ها و اختلافات بنیادی بین دو نظام سیاسی پس از سپری شدن خوشبینی‌های دوران برجام، بار دیگر خود را به واقعیت روابط تحمیل کرده است.
دیگر صحبت از توسعه تابوشکنی در روابط دو دولت نیست و ایده بلند پروازانه پایان دادن به قطع روابط در جمع هواداران دولت شنیده نمی‌شود. فاصله ادبیات و نحوه مواجهه دولتمردان در خصوص آمریکا نیز با گفتمان رهبری به نحو ملموسی کاهش یافته است.
رادیو فردا نوشت: در مجموع به نظر می‌رسد ظرفیت‌های برجام در خصوص تغییرات بزرگ و پایدار در سیاست خارجی و داخلی کشور محقق نشده و احتمال فعال شدن آنها روندی نزولی را طی می‌کند. رهبری در مدیریت فضای پسا‌برجام خود را موفق می‌بیند. پتانسیل تبدیل برجام به یک راهبرد رو به کاهش است.

واشنگتن تایمز: برجام سیاست خارجی و نظامی ایران را تغییر نداد
روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» نزدیک شدن چهار قایق تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناوشکن آمریکایی «یواس اس نیتز» در خلیج فارس را نشانه بی‌تأثیری توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 بر رفتار و سیاست ایران و نیروی نظامی آن در خاورمیانه و خلیج فارس دانست.
«گای تیلور» نویسنده واشنگتن تایمز نزدیک شدن قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناو آمریکایی را «رویارویی خطرناک» توصیف کرد و نوشت: اکنون و با توجه به این رویارویی خطرناک اخیر بین نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس، پرسش‌های جدیدی درباره نیت‌ها و رفتارهای جمهوری اسلامی ایران و ارتش این کشور و اینکه آیا توافق هسته‌ای رفتار تهران را تعدیل کرده است یا نه در اذهان ایجاد شده است.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران روز پنج‌شنبه تأکید کرده بود اگر هر شناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ایران شود به آنها اخطار می‌دهیم و اگر تجاوز به آبهای ایران باشد با آن مقابله می‌کنیم.
این روزنامه می‌افزاید: «مقامات آمریکا می‌گویند ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده اما رفتار ایران در سایر حوزه‌ها چندان تغییری نکرده است؛ مثلاً ایران همچنان در خلیج فارس با متحدان آمریکا منازعه می‌کند، به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه ادامه می‌دهد و در جنگ‌های یمن و سوریه شرکت دارد.»

جمهوری اسلامی/
* دادستان انقلاب و عمومی اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران گفت: تخلفات 2 تن از مدیران کل استان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل و شرکت کشت و صنعت مغان محرز و قرار مجرمیت برای آنها صادر و پرونده به دادگاه صالح ارسال گردیده است. وی همچنین گفت: 20 فعال ضداخلاقی در فضای مجازی توسط اطلاعات سپاه اردبیل دستگیر شده‌اند.
* وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس به شدت از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتقاد کرده و او را رئیس دستگاهی فاسد دانست. به گزارش قدسنا لیبرمن در این مطلب که طی یک جلسه‌ای سری گفته است، تاکید کرد فساد اقتصادی ابومازن و افراد نزدیک وی دلیل و مانع اصلی عدم بهبود شرایط فلسطینیان در کرانه باختری است. لیبرمن افزود که تاجران فلسطینی نزدیک به تشیکلات خودگردان باید روابط خود را با ابومازن قطع کنند و از وی رها شوند چرا که وی یک سیستم اداری فاسد را اداره می‌کند سیستمی که همه زمینه‌ها را دربر گرفته است.
* وُلکر بک، از نمایندگان حزب سبز آلمان در مجلس این کشور اعلام کرد آلمان به هیچ عنوان اجازه ندارد حتی به صورت غیر مستقیم به گروه‌هایی که اسرائیلی‌ها را ترور می‌کنند، کمک کند. وی گفت: می‌خواهد درباره کمک‌های مالی و یا حمایت از تروریست‌ها و خانواده افرادی که گروه‌های فلسطینی آنها را شهید خطاب می‌کنند، اطلاع‌رسانی شود.
* یک منبع عراقی در شهر موصل دیروز به شبکه السومریه نیوز گفت: داعش 9 نفر را با اره برقی که برای قطع درختان استفاده می‌شود، اعدام کرد. به گفته این منبع، تروریست‌های داعش این جوانان موصلی را به دلیل وابستگی به یکی از گروه‌های مقاومت ضد داعش، پس از آویختن از یک میله آهنی به صورت برعکس، در یکی از میادین تلعفر در موصل، با اره برقی به دو نیم کردند. گروه تروریستی داعش در خرداد 93 شهر موصل را اشغال کرد، و از آن زمان تاکنون هزاران نفر از اهالی این منطقه را به بهانه‌های مختلف اعدام کرده است.
* عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی در پکن گفت که به حوثی‌های هم پیمان ایران اجازه نمی‌دهیم بر یمن سیطره پیدا کنند. او جمهوری اسلامی ایران را به گسترش بی‌ثباتی در سراسر منطقه متهم کرد. وی همچنین در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه پکن با انتقاد از ایران گفت: معتقدیم که ایران از حوثی‌ها در یمن دفاع می‌کند و تلاش می‌کند بر دولت یمن سیطره یابد. وی با تکرار این ادعا که ایران تلاش می‌کند به حوثی‌ها در یمن سلاح بدهد و به بحرین و کویت و عربستان سعودی هم مواد منفجره بفرستد، گفت: امیدواریم با ایران به دوره حسن همجواری برگردیم همانگونه که قبل از انقلاب بود. دولت عربستان یکسال و نیم است که مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کند و از تروریست‌های سوریه و عراق و رژیم دیکتاتوری بحرین حمایت می‌نماید.


خراسان/
رئیس کمیته آموزش مجلس:وزارت علوم درباره رانت تحصیلی «فریدون»
 تحت فشار است
رئیس کمیته آموزش مجلس گفت: وزارت علوم برای عدم پاسخگویی درباره رانت تحصیلی «حسین فریدون» تحت فشار است.حجت‌الاسلام سلیمی درگفت‌وگو با تسنیم، ازعدم پاسخگویی رئیس جمهور به نامه نمایندگان و فشارهای بیرونی به وزارت علوم برای پاسخ ندادن درباره وضعیت رانت تحصیلی «حسین فریدون» خبرداد وگفت: اشخاصی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند که وزارت علوم در پاسخ به سوالات این کمیته طفره رود و شفاف‌سازی نکند.وی افزود: این کمیته تا کسب نتیجه نهایی و روشن شدن وضعیت تحصیلی برادر رئیس جمهور، موضوع را موشکافانه پیگیری خواهد کرد.در همین حال فارس در خبری نوشت:  تعدادی از تشکل‌های دانشجویی کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور از حجت الاسلام روحانی خواستند که درباره تحصیل برادرشان در دانشگاه شهیدبهشتی و حواشی آن برای افکار عمومی به ویژه دانشجویان کشور شفاف‌سازی کند.
دستگیری یک فعال فضای مجازی وابسته به بیگانگان توسط اطلاعات سپاه در گرگان
سازمان اطلاعات سپاه نینوای استان گلستان، فردی با 2 تابعیت ایرانی - آمریکایی را دستگیر کرد. به گزارش روابط عمومی سپاه نینوا، فرد مورد اشاره  در اواخر تیر ماه سال جاری در شهر گرگان به اتهام همکاری با دولت های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه های ضد انقلاب، به محض ورود به کشور شناسایی و طی اقدامات اطلاعاتی توسط سازمان اطلاعات سپاه استان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد. به گزارش فارس و تسنیم، حسینی‌تبار مسئول روابط‌عمومی سپاه نینوای استان گلستان تصریح کرد: این خانم که با هویت معلوم به‌عنوان مدیر اصلی گروه‌های تلگرامی و زیر نظر عناصر خارجی اقدام به انتشار مطالب توهین‌آمیز علیه مقدسات، ائمه اطهار(ع) و نظام می‌کرد، توسط معاونت اطلاعات سپاه نینوای گلستان بازداشت شد. وی افزود: معاونت اطلاعات سپاه نینوای گلستان این خانم 33 ساله را به‌دلیل فعالیت گسترده در 5 گروه تلگرامی که به‌طور سازمان یافته و هماهنگ اقدام به انتشار مطالب فوق، در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام می‌کرد، شناسایی و دستگیر کرد و تحویل مقامات قضایی داد.
 
واکنش آمریکا به خبر پرتاب ماهواره دوستی به فضا 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه در واکنش به سخنان رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص آمادگی ایران برای پرتاب سه ماهواره به فضا گفت که قبل از آنکه هرگونه پرتابی صورت بگیرد، موضعی اتخاذ نمی‌کنند. به گزارش فارس، این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش منتشر نشده در این باره افزود: « نگرانی طولانی‌مدت ما در خصوص اقدامات ایران در توسعه موشک بالستیک همچنان برجای خود باقی است و این نگرانی‌ها را با جامعه بین‌الملل به اشتراک می‌گذاریم». وی ادامه داد: «اگر پرتاب خاص یا اقدامات دیگری وجود داشته باشد که با هرگونه قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار باشد، ما به همکاری با شرکای خود ادامه می‌دهیم و اقدامات یک جانبه لازم را اتخاذ خواهیم کرد تا تهدیدات ناشی از برنامه موشک بالستیک ایران را مهار کنیم».
«محسن بهرامی» مدیر سازمان فضایی ایران اعلام کرد که ایران اواخر سال جاری، جدیدترین ماهواره خود به نام «دوستی» را به فضا پرتاب می کند. وی در این مورد گفت: «ماهواره دوستی ساخته شده توسط کارشناسان دانشگاه فناوری شریف اولین ماهواره‌ای است که در نیمه دوم سال (تقویم ایرانی) به فضا پرتاب می‌شود.»

وطن امروز/
تذکر به وزیر ارتباطات درباره همایش ایران‌کانکت
بیش از 20 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر ارتباطات درباره برگزاری همایش انگلیسی ایران‌کانکت در ایران تذکر دادند. به گزارش فارس، این نمایندگان خواستار جلوگیری از جریان نفوذ سلطه جهانی براساس اصل ۱۵۲ قانون اساسی بویژه نفوذ انگلیس در قالب همایش‌هایی همچون ایران کانکت شدند. «ایران کانکت 2016» همایشی است که به میزبانی مشترک شرکت «Capacity Media»، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار می‌شود اما نکته قابل توجهی که موجب اعتراض رسانه‌ها و مسؤولان شد، سطری از اطلاعیه سایت این همایش بود که اعلام کرده بود «علاوه بر ضوابط شرکت برگزار‌کننده این همایش، شرایط الحاقی بر این سمینار حاکم است. شرکت در «Euromoney» برای افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین‌المللی اتحادیه اروپایی و دولت انگلستان در لیست تحریم قرار دارند به هیچ‌وجه مجاز نیست و این شرکت مجاز است امکان شرکت افراد را براساس این ضوابط بررسی کند». به عبارت دیگر این متن بیانگر اجرای تحریم‌ها برای نخستین‌بار در قلب ایران یعنی تهران است، بر این اساس بسیاری از مسؤولان ایرانی که به بهانه‌های مختلف از سوی آمریکا و کشورهای غربی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند اجازه حضور در این سمینار را در کشور خودشان نداشتند. در نهایت این شرط با اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها لغو شد.

جلسه ویژه کمیسیون امنیت مجلس درباره «توافق خطرناک FATF»
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس  با بیان اینکه سیستم FATF تحت نظر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست، گفت: این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس تحت بررسی ویژه قرار می‌گیرد و بدانید هیچ‌گاه نظام از حمایت خود از حزب‌الله لبنان دست بر نخواهد داشت. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق FATF، اظهار کرد: این سیستم تحت نظر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها‌ست و بسیار خطرناک است. هدف آنها رصد اقتصادی کشورها، فعل و انفعالات تجاری و گردش اعتبارات و قراردادهای اقتصادی آنهاست. وی افزود: در صورت حضور ایران، اقتصاد کشورمان توسط این سیستم نظارت و پالایش می‌شود و از لحاظ امنیتی خطرات جدی برای نظام متصور است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در سایه این توافق قرار است ایران عضو کنوانسیون پالرمو شود که هدف اصلی این کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته است، البته قصد اصلی غربی‌ها از تشکیل این سیستم ضربه زدن به حزب‌الله لبنان است. حجت‌الاسلام ذوالنور در ادامه تأکید کرد: آنها با اجرای این توافقات به‌دنبال این هستند که هیچ‌کدام از بانک‌های ما برای متضرر نشدن در معادلات پولی و بانکی جهان، با جریان مقاومت ارتباطی برقرار نکنند و حزب‌الله لبنان را با این کار تحت فشار قرار دهند.


ایران از تداوم عملیات نظامی ترکیه در سوریه ابراز نگرانی کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تداوم حضور و استمرار عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه ابراز نگرانی کرد. بهرام قاسمی با تاکید مجدد بر ضرورت احترام همه کشورها به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه اظهار داشت: اگرچه مبارزه با تروریسم و تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه یک اصل غیر قابل تغییر و مهم در سیاست خارجی کشورهای صلح‌طلب منطقه است اما این موضوع نمی‌تواند و نباید توجیهی بر نقض تمامیت ارضی و انجام عملیات نظامی در قلمرو کشوری دیگر بدون هماهنگی با دولت مرکزی و بی‌اعتنایی به حق حاکمیت ملی آن کشور باشد. قاسمی تاکید کرد: در روند مبارزه با تروریسم هرگونه توسل به شیوه‌هایی که بر حاکمیت سیاسی و اقتدار مشروع دولت مرکزی سایه افکند، غیر قابل قبول خواهد بود. وی با اشاره به اینکه تداوم حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه می‌شود، افزود: گسترش دامنه درگیری‌ها در شمال سوریه منجر به کشته شدن هرچه بیشتر انسان‌های بی‌گناه و غیرنظامی می‌شود و لازم است ارتش ترکیه سریعاً اقدامات نظامی خود در سوریه را متوقف کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات