تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۷۸

«داعش»‌؛ شکست‌های پیاپی نظامی، انزوای سایبری

(روزنامه ايران – 1395/05/16 – شماره 6278 – صفحه 20)

سرکرده‌های «داعش» در شمال لبنان و صحرای سینا کشته شدند

داعش در چهارمین سال قدرت‌نمایی خود در خاورمیانه روزهای سختی را سپری می‌کند. درحالی که شکست‌های داعش به سوریه و عراق منحصر نشده و گزارش‌ها از صحرای سینا، شمال لبنان و لیبی از تضعیف نظامی آن خبر می‌دهد، این گروه تروریستی در فضای مجازی نیز قدرت سابق خود را از دست داده و توان سربازگیری آن از این طریق به طور محسوسی کاهش یافته است.

به گزارش «ایران» گروه تروریستی داعش در یک سال اخیر به لحاظ نظامی ضربه‌هایی مهلک در عراق و سوریه دریافت کرده که منجر شده است، توان آن در سایر مناطق فعالیت این گروه نیز آسیب‌های جدی ببیند. داعش در عراق به یمن مقاومت ارتش این کشور و همچنین نقش پررنگ ایران پایگاه‌های قدرتمند خود را در الرمادی و فلوجه از دست داده و سران آن در حال فرار از موصل، پایگاه اصلی این گروه در عراق به سمت سوریه هستند. موصل مدت‌ها است که از سوی ارتش عراق به عنوان هدف بعدی مبارزه با تروریسم معرفی شده و علاوه بر آن نیروهای کرد که از حمایت امریکا و ائتلاف غربی برخوردارند نیز حرکت خود به سمت این شهر را شروع کرده‌اند. داعش در سوریه نیز باز هم به‌ دلیل حضور ایران و البته روسیه، کنترل 20 درصد از سرزمین‌هایی که در دست داشته و بویژه شریان حیاتی‌اش در پالمیرا را به دولت واگذار کرده است. همچنین حرکت آرام اما پیوسته نیروهای کرد به سمت شهر منبج در شمال سوریه ادامه دارد و همین روزها است کنترل کامل این شهر استراتژیک هم از دست داعش خارج شود. اما اینها پایان شکست‌های نظامی داعش نیست.

شکست در سینا و شمال لبنان

داعش بازوی خود را در شبه جزیره سینا روز پنجشنبه از دست داد. در این روز ارتش مصر اعلام کرد، توانسته «در حملاتی دقیق» رهبر گروه تروریستی انصار بیت المقدس را که بیش از یک سال و نیم است، وفاداری خود را به داعش اعلام کرده و نام خود را به «ولایت سینا» تغییر داده، از پای درآورد. انصار بیت‌المقدس عموماً مسئول حوادث تروریستی در شبه جزیره سینا و از جمله سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در این شبه جزیره شناخته می‌شود و بارها مواضع نظامی و اقتصادی مصر را هدف حملات خود قرار داده است. آنگونه که ارتش مصر اعلام کرده، ابو دعاء الانصاری، رهبر انصار بیت المقدس و چند تن از معاونان وی در عملیاتی که در جنوب و جنوب غرب شهر العریش انجام شده، کشته شده‌اند.

داعش که در خاک سوریه زخم‌های عمیقی از حزب‌الله لبنان خورده است، در آستانه دومین سالگرد حمله این گروه و جبهه النصره به شهرک عرسال و ربودن تعدادی از نظامیان لبنانی، درعملیات ویژه ارتش لبنان در شمال شرق این کشور نیز ضربه‌ای جبران‌ناپذیر دریافت کرد و نه تنها سامح بریدی را که به عنوان «سلطان ترس» این گروه تروریستی در لبنان شناحته می‌شد، از دست داد که بزرگترین باند آن در لبنان نیز نابود شد. به گزارش ایرنا عملیات ویژه نیروهای امنیتی ارتش لبنان در شهرک و بلندی‌های عرسال در شمال شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه انجام شد. در این عملیات طارق الفلیطی، دیگر سرکرده داعش در منطقه هم به دام افتاد. این دو سرکرده داعش درچندین جنایت تروریستی مانند بمب‌گذاری خودروها، انفجارهای تروریستی در بئرالعبد و الرویس ضاحیه جنوبی بیروت، شلیک موشک به شهرک‌های بقاع شمالی لبنان از اللبوه تا الهرمل، مشارکت در ربودن نظامیان لبنانی در ماه اوت سال 2014 و حمله به مراکز ضد داعش و ترور تعدادی از اهالی شهرک عرسال دست داشته‌اند.

داعش در دو روز گذشته در عراق هم متحمل شکست شد. فرماندهی عملیات مشترک عراق از ناکام گذاشتن طرح بزرگ داعش در این کشور خبر داد و تأکید کرد که سرکرده اصلی داعش بر این طرح نظارت داشت. بر اساس این طرح قرار بود بغداد و استان‌های جنوبی عراق با تعداد قابل توجهی خودرو بمب‌گذاری شده و عامل انتحاری هدف قرار گیرد. در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق آمده است: این تلاش نافرجام که نام «غزوه بزرگ بغداد-فتح» بر آن گذشته شده بود، پس از تلاش اطلاعاتی دقیق و پیگیری‌های مداوم گروه الصقور ناکام گذاشته شد و پس از چهار حمله سنگین به مقرهای تروریست‌های داعش که با هماهنگی با عملیات مشترک صورت گرفت، این طرح خنثی شد.

شکست داعش در فضای مجازی

داعش نه فقط در عرصه نظامی که در فضای مجازی هم توان خود را از دست داده است. شبکه‌های مجازی اینترنتی برای گروه تروریستی داعش بهترین فضا جهت سربازگیری بودند. این گروه با نمایش فیلم‌ها و عکس‌هایی از توحش خود به دو طریق بر قدرت خود می‌افزود. هدف نخست هراس افکنی در دل غربی‌هایی بود که به مبارزه با داعش فکر می‌کردند. این هراس نیز خود به دو شکل صورت می‌گرفت. هم کسانی که قرار بود به مبارزه اعزام شوند، نگران اسارت و تبعات پس از آن بودند. داعش همچنین با فعالیت گسترده در این شبکه‌ها دولت‌های اروپایی را تهدید به حملات تروریستی می‌کرد. حملات پاریس، بروکسل، نیس و آلمان در این راستا بود. داعش همچنین با این فعالیت‌های اینترنتی خود جوانان اروپایی و امریکایی را که زمینه‌های خشونت داشتند، به سمت خود جذب می‌کرد.

اما اکنون این شیوه‌ها دیگر کارساز نیست. آمارها نشان می‌دهد قدرت سربازگیری داعش با نمایش‌های توحش این گروه بشدت نزول کرده است. این نکته‌ای است که داعش خود نیز بخوبی دریافته و از همین رو سعی در تغییر شیوه‌های خود دارد. این گروه تروریستی در هفته‌های اخیر سعی کرده تصاویری متفاوت را از نیروهای خود در شبکه‌های مجازی به نمایش بگذارد. در این تصاویر اعضای داعش را می‌بینیم که در حال غذا دادن به حیوانات و محبت به آنان هستند.

باراک اوباما: داعش ضعیف شده اما هنوز تهدید است

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با بیان اینکه 14 هزار حمله هوایی به مواضع داعش انجام دادیم، تأکید کرد: به حمایت از همپیمانان خود در نبرد با داعش ادامه خواهیم داد. وی در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی امریکا به طور مستقیم پخش شد، افزود: داعش همچنان عملیات خود را از عراق به تمام کشورهای دنیا گسترش می‌دهد و از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.اما نیروهای امریکایی برای مقابله با عملیات داعش در اروپا کار می‌کنند و همپیمانان ما می‌توانند کمک‌های بیشتری برای مقابله با داعش ارائه بدهند.

اوباما در حالی مدعی مبارزه با داعش و تروریسم شده که اطلاعات تازه انتشار یافته از کشف یک انبار تسلیحات نو و پیشرفته امریکایی جبهه النصره نزدیک حلب در سوریه، نشان می‌دهد یک کشتی امریکایی 1700 تن تسلیحات ساخت امریکا و غرب را از طریق بندر عقبه اردن در اختیار این گروه قرار داده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6278/20/144299/0

ش.د9502068

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات