تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۶۸
براي نجات آل‌سعود انجام مي‌شود

آمريكا به دنبال احياي مذاكرات يمني

(روزنامه جوان – 1395/06/18 – شماره 4906 – صفحه 15)

حملات انصارالله عليه مواضع سعودي‌ها در شمال يمن ادامه دارد و آنها هر روز ضربات جديدي را به عربستان سعودي وارد مي‌كنند. در مقابل سعودي‌ها تهديد به انجام حملاتي مي‌كنند كه قبلاً آن را پياده كرده‌اند و هنوز به هيچ دستاوردي نرسيده‌اند. در همين حال مقامات امريكايي تلاش دارند از طريق احياي روند مذاكرات به دنبال راهي سياسي براي نجات رياض از جنگي باشند كه ناظران هيچ‌گونه توجيه نظامي براي آن نمي‌بينند.

به گزارش «جوان»، منابع نظامي يمن اعلام كردند كه نيروهاي انصارالله با پشتيباني ارتش موفق شده‌اند كنترل دو روستا را در جنوب عربستان به دست بگيرند. براساس گزارش المسيره نيروهاي يمني پرچم عربستان سعودي را در روستاهاي «القرن» و «الدهنيه» در منطقه جيزان پايين كشيدند. تسلط نيروهاي يمني بر اين مناطق يك روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه اين نيروها با شليك يک موشک بالستيک زلزال3، نيروگاه برق ظهران جنوب در منطقه صنعتي عسير عربستان را هدف قرار دادند. حملات يمني‌ها عليه مناطق جنوبي عربستان سعودي طي چند هفته گذشته به صورت قابل توجهي افزايش يافته‌اند، افزايش حملات يمني پس از كنار كشيدن آنها از مذاكرات كويت و تشكيل «شوراي عالي سياسي» يمن صورت مي‌گيرد كه به تصويب مجلس و مردم يمن رسيد.

در واكنش به افزايش حملات نيروهاي يمني عليه مناطق جنوبي عربستان سعودي مقامات نظامي اين كشور تهديد به انجام حملات جديد كردند. احمد العسيري، سخنگوي نظامي عربستان با اعلام تغيير رويکرد در جنگ يمن گفت که «اين ائتلاف با انجام حملات مستقيم، بمباران را تشديد خواهد کرد.» وي در تشريح منظور خود از «حملات مستقيم» گفت: «نيروهاي ائتلاف از اين پس رهبران انصارالله، فرماندهان نظامي اين جنبش و شهرهاي محل استقرار آنان، از جمله شهر صعده و شهر مران در استان صنعا را بمباران خواهند کرد.» مقامات سعودي در حالي يمني‌ها را به انجام حملات گسترده تهديد مي‌كنند كه آنها در طول 18 ماه گذشته بارها مناطق مختلف يمن را هدف قرار داده‌اند و در اين ميان هيچ فرقي بين مناطق مسكوني با مناطق نظامي نگذاشته‌اند، اما اين حملات هيچ‌گونه دستاوردي براي سعودي‌ها نداشته است و نتوانسته يمني‌ها را مجبور به تسليم بكنند.

ناظران با اشاره به روند جنگ تأكيد دارند كه سعودي‌ها هيچ‌گونه چشم‌اندازي براي برون‌رفت از اين جنگ ندارند و ادامه آن قابل توجيه نيست. توماس ليپمن، تحليلگر امريكايي در پايگاه «ناشينال اينترست» نوشت: سعودي‌ها هدف از جنگ را بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادي و اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت سازمان ملل - در اين قطعنامه از حوثي‌ها خواسته شده سلاح‌هاي خود را تحويل دهند- عنوان كرده‌اند. «مشكلي كه سعودي‌ها با آن مواجه هستند اين است كه اين اهداف قابل بمباران و دستيابي نيستند.»

آنچه مشخص است عربستان سعودي در جنگ يمن از نظر نظامي با بن بست مواجه شده است و تحليلگران معتقدند زمان اصلاً به نفع رياض پيش نمي‌رود. از سوي ديگر هدف قرار گرفتن آشكار مراكز غيرنظامي يمن توسط تسليحات غربي كه منجر به كشته شدن صدها غيرنظامي شده، نگراني‌هايي جدي را در محافل غربي ايجاد كرده و آنها را به تكاپو انداخته است تا زمينه از سرگيري مذاكرات را فراهم آورند.

جان کري، وزير خارجه امريکا روز سه‌شنبه در شهر هانگژوي چين در حاشيه نشست سران گروه 20 با محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان و عادل الجبير، همتاي عربستاني‌اش ديدار و بر لزوم اجراي آتش‌بس 72 ساعته از سوي همه طرف‌ها با هدف ايجاد فرصتي براي اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن جهت ورود به مذاکرات با هر دو طرف تأکيد کرد. طبق بيانيه منتشر شده از سوي وزارت خارجه امريکا، طرف عربستاني با آتش‌بس در يمن به شرط اينکه طرف‌ها به آن پايبند باشند موافقت کرده است.

انصارالله تا عصر روز چهارشنبه به درخواست آتش‌بس 72 ساعته پاسخ نداد، اما بعضي مقامات اين جنبش اعلام كردند كه اخيرا هيئت انصارالله و علي عبدالله صالح با فرستاده سازمان ملل به يمن در مسقط به درخواست عمان ديدار كرده‌اند. براساس گزارش الميادين، الشيخ احمد در ديدار با هيئت انصارالله پيشنهاد آتش‌بس 72 ساعته را به آنها داد. هيئت صنعا اعلام کرد که الشيخ احمد در اين ديدار تأکيد کرده که توافق فراگير، شامل تمامي مسائل از جمله رياست‌جمهوري خواهد بود.

http://javanonline.ir/fa/news/810495

ش.د9502197

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات