تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۷۵
چرا عربستان به تقابل با ایران برخاسته است؟

دستان خالی سعودی‌ها در برابر ایران

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان – 1395/06/18 – شماره 4906 – صفحه 5)

ايران در حالي اولين سالگرد فاجعه منا و شهادت 464 نفر از هموطنان خود را به سوگ مي‌نشيند كه عربستان سعودي نه تنها در طول يك سال گذشته هيچ عذرخواهي رسمي از جمهوري اسلامي ايران نكرده، بلكه در اين مدت كوشيده با استفاده از ادبيات معارضانه، عملاً تخاصم خود را بيشتر از هر زمان ديگر كند. اين در حالي است كه در سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران كوشيده با «رعايت ادب اسلامي» و «رعايت حرمت برادري در امت اسلامي» مانع از سوءاستفاده دشمنان جهان اسلام از اين تنش شود اما واقعيت آن است كه همان طور كه رهبر معظم انقلاب سال گذشته در جريان بازديد خود از دانشگاه امام خميني(ره) نوشهر فرمودند، «اگر بنا شد عكس‌العمل نشان بدهيم، عكس‌العمل‌هاي ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

اين واكنش صريح مقام معظم رهبري در خصوص اقدامات آل‌سعود در حالي بود كه پس از اين، ادبيات خودخواهانه، غيرمسئولانه و تهاجمي مقامات سعودي تغيير محسوسي كرد و آنها سخنان خود را تنها با كلام ديپلماتيك عليه ايران بيان كردند، اما اين موضوع دليلي نشد كه آل سعود، مكنونات قلبي خود را از كانال‌هاي غير رسمي بيان نكند.

بر اين اساس درست همين چند وقت پيش بود كه پس از پيام بسيار مهم رهبر معظم انقلاب به كنگره عظيم حج و افشاي دسيسه‌هاي آل‌سعود عليه جهان اسلام، «عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ» مفتي وهابي عربستان در اظهاراتي گستاخانه، رهبر انقلاب را به دشمني با اسلام متهم كرد و گفت منشأ سخنان او اختلاف با اهل تسنن است.

اين مفتي سعودي كه نسبتش به «محمد بن عبدالوهاب» مؤسس فرقه وهابيت مي‌رسد مدعي شد كه انتقادات رهبر انقلاب از آل‌سعود موضوع غير قابل انتظاري نبوده و افزود: بايد بدانيم كه اينها مسلمان نيستند و دشمني آنها با مسلمانان به ويژه اهل سنت ديرينه است. !؟

عربستان مخدوش‌كننده چهره جهان اسلام

اين اتهام سخيف و گستاخانه مفتي سعودي عليه كشورمان در حالي است كه مرور اقدامات آل‌سعود در سطح منطقه و جهان بيانگر اين واقعيت است كه آنان اقدامات فراواني در ضربه زدن به جهان اسلام و مخدوش كردن اين دين الهي كه همواره از آن به عنوان دين رحمت و مغفرت ياد شده، انجام داده‌اند.

نمونه بارز اين اقدامات حمايت مالي و معنوي آل‌سعود از جنايتكاران داعش است كه امروز دامنه فعاليت‌هاي خود را به سراسر جهان گسترش داده‌اند. جانياني كه به نام اسلام بي‌محبا مرتكب فجيع‌ترين جنايات و قتل‌ها مي‌شوند و همين روند باعث شده كه موجي از اسلام‌هراسي در سراسر دنيا راه بيفتد. همچنين محروم ساختن مردم عربستان از ابتدايي‌ترين حقوق انساني توسط خاندان آل‌سعود كه خود را به ناحق خادم حرمين شريفين و مروج اسلام معرفي مي‌كنند، باعث شده كه امروز مردم جهان، دنياي اسلام را با روايت مخدوش سعودي‌ها بشناسند.

روايتي كه نه تنها جاذب به سوي اين دين مبين نيست، بلكه باعث شده كه در بسياري از كشورهاي اروپايي مسلمانان تحت فشار سنگين حكومت‌ها قرار بگيرند و مجبور شوند كه پايبندي خود به اسلام را پنهان كنند.

اعتراف به قدرت پوشالي عربستان

اما سعودي‌ها در حالي با اقدامات و رفتارهاي خود هر روز آتش بر هيزم جنگ در منطقه غرب آسيا مي‌گذارند، كه اين رژيم به واسطه همين سياست‌هاي خود دچار اضمحلال و فروپاشي است. كاهش شديد قيمت نفت به عنوان منبع مهم درآمدهاي عربستان و همچنين سوزاندن سرمايه اين كشور در آتش جنگ‌هاي سوريه، يمن و عراق باعث شده كه اين حكومت دچار اضمحلالي شديد شود و در آستانه فروپاشي قرار بگيرد. عمق اين موضوع را مي‌توان در اعتراف كالين پاول وزير خارجه اسبق امريكا مشاهده كرد كه سال گذشته در پاسخ به ادعاهاي واهي مقامات سعودي در خصوص حمله به ايران، ‌به صراحت گفت: «اگر ايران مستقيم با شما وارد جنگ شود، شما حتي فرصت پيدا نمي‌كنيد كه تلفن را برداريد تا از ما تقاضاي كمك كنيد.» گفته‌اي كه نشان مي‌دهد بر خلاف هزينه‌هاي ميلياردي حكام سعودي براي خريد جنگ افزارهاي غربي، آنان هيچ نقطه قوتي براي تأثيرگذاري در روند تحولات منطقه ندارند و اين هيمنه پوشالي آنان در حال فرو ريختن است.

عربستان و حمله به منافع ايران

اما ورود سعودي‌ها به اين بازي خطرناك عليه ايران كه بي‌شك به سفارش رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته، در حالي است كه ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي توانسته به‌رغم تمامي تحريم‌ها و فشارهايي كه در قالب جنگ تحميلي و تحريم به آن وارد شده بود، نه‌تنها تماميت ارضي خود را حفظ بلكه پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند و به الگويي منطقه‌اي و الهام‌بخش براي كشورهاي مسلمان تبديل شود؛ الگويي كه امروز مدل خود را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كند و انقلاب‌هاي بي‌شماري به تأسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته است.

از اين رو مقامات سعودي همواره در تلاش بوده‌اند ايران را با چالش‌هاي مختلفي درگير كنند تا از اين راه بتوانند يكي از رقباي منطقه‌اي خود را كه از موقعيتي بسيار استراتژيك‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالي خليج‌فارس برخوردار بود، از دور خارج كنند.

اين اقدامات در حالي صورت گرفت كه عربستان همزمان تلاش زيادي براي ايجاد فاصله ميان ايران و شركاي استراتژيك به كار بست؛ تلاشي كه در نهايت تبديل به يك جنگ تمام‌عيار در سوريه، عراق و يمن شد و كار را تا جايي پيش برد كه سعودي‌ها درآمدهاي ميلياردي خود از فروش نفت را جهت مقابله با ايران در اختيار گروه‌هاي تروريستي فعال در سوريه و عراق قرار دادند و خود نيز وارد يك جنگ مستقيم با يمن شدند؛ اقداماتي كه نه تنها از آنها نتيجه نگرفتند بلكه پيرمردهاي بيمار اين كشور نيز دچار بحران‌هاي داخلي شدند.

‌اختلافات ايران و عربستان بر سر موضوعات منطقه‌اي اگرچه سابقه‌اي طولاني دارد اما اين اختلافات حالا با وقوع تحولات جديد در منطقه خاورميانه، شكلي تازه به خود گرفته است؛ تحولاتي كه مهم‌ترين نقطه آن در سوريه است و اين تقابل با حمايت سعودي‌ها از تروريست‌ها به عراق و ديگر نقاط منطقه نيز سرايت كرده است.

نكته مهم در اين بين دست برتر جمهوري اسلامي در تمامي اين ميدان‌هاست كه با حمايت از دولت‌هاي قانوني اين كشورها، باعث شده سياست‌هاي آل‌سعود در منطقه با شكست‌هاي مفتضحانه‌اي همراه باشد. همين موضوع باعث شده آل‌سعود نوك پيكان مخالفت خود را به سمت جمهوري اسلامي ايران بچرخاند و بكوشد براي تحقق اهداف خود در منطقه غرب آسيا ابتدا ايران را از سد راه خود بردارد.

http://javanonline.ir/fa/news/810445

ش.د9502198

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات