تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۲۹
غربت خرازی در سایه حزبش

سد پیرسالاران در برابر نسل دوم اصلاحات

(روزنامه صبح نو - 1395/07/24 - شماره 102 - صفحه 2)

در سال‌های اخیر در ایران اکثر احزاب که با اهداف مختلف و با عینک‌های جناح‌های سیاسی به عرصه سیاست ورود می‌کنند، اصلی‌ترین هدف آنها انتخابات‌های پیش رو و در رأس آن انتخابات ریاست جمهوری است. اگرچه شاید احزاب و گروه‌هایی یافت شوند که کمی اهداف متفاوت‌تر و نگاه غیرانتخاباتی بیشتری داشته باشند اما در نهایت به این سمت و سو گرایش پیدا می‌کنند.

از طرفی دیگر احزاب و گروه و تشکل‌های زیادی در ایران حضور دارند و حتی توانسته‌اند مجوز وزارت کشور را هم دریافت کنند ولی عملاً در کوچه پس‌کوچه‌های سیاست باقی مانده‌اند و فعالیت خاصی ندارند؛ اما در این میان در سال‌های اخیر چهره‌های فعالی در عرصه سیاست توانسته‌اند بار حزب و در واقع فعالیت احزاب را هم به دوش بکشند.

بدون شک یکی از این افراد که توانسته با فعالیت‌های سیاسی خود حزب تأسیس کند و در راستای اهداف خود این حزب را فعال نگه دارد، آقای محمدصادق خرازی است. دیپلمات نام آشنایی که به نظر می‌رسد سرآمدترین بخش رزومه وی سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد و همچنین سفیر ایران در فرانسه است.

اما فعالیت‌های سیاسی وی در سال 1392 و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. این در حالی است یک سال بعد از آن وی توانست یک حزب سیاسی با نام «ندا» که بعدها به نام ندای ایرانیان تغییر نام داد، تأسیس کند و مجوز رسمی آن را از وزارت کشور بگیرد.

اما هدف تشکیل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان توسط محمد صادق خرازی اینگونه تشریح شد: «هدف این است که حزب ندا بتواند در صحنه سیاسی اجتماعی به عنوان یک حزب اصلاح طلب و حزبی که برخاسته از اندیشه‌های اصلاحی و اصلاحاتی است نبض میدان تحرک و فعالیت را در اختیار داشته باشد و بتواند به آرمان‌ها و آرزوهایی که همواره در ذهن کنشگران اصلاح‌طلب در کشور بوده، جامه عمل بپوشاند.»

او که معتقد به جوان‌گرایی است این حزب را از جوانان اصلاحات تشکیل داد. خرازی در برنامه دید در شب در مورد اعتقادش به جوانگرایی گفته بود: «مقام معظم رهبری ۴۲ ساله بودند که رییس‌جمهور شدند. آقای دکتر نجفی در ۲۷ سالگی وزیر کابینه شدند. من معتقد به جوان گرایی هستم. این سیکل بسته مدیریتی و پیرسالاری بزرگ‌ترین تهدید کشور است. ندا اسم عام است. مخفف نسل دوم اصلاح‌طلبان بوده است. اول می‌خواستیم اسم آن را نسیم دوباره اصلاحات بگذاریم.»

اما این حزب به طور کاملاً عجیبی نه فقط مورد استقبال اصلاح‌طلبان قرار نگرفت بلکه از همان بدو تاسیس انتقادات سنگینی روانه تأسیس این حزب شد و حتی در برخی محافل به عنوان چراغ قرمز اصلاح‌طلبان لقب گرفت.در همین باره آقای محمدرضا جلایی‌پور، عضو سابق حزب مشارکت با انتقاد از تأسیس این حزب که محوریت جوانان را برای خود برگزیده بود، طی یادداشتی در روزنامه اعتماد وخطاب به اعضای حزب ندا نوشته بود: «از سخنان اعضای مؤسس «ندای ایرانیان» برمی‌آید که «تعدد بیشتر احزاب سیاسی» را فی نفسه مطلوب می‌دانند. غافل از اینکه آنچه تکثر و تعدد نامحدودش مطلوب است سایر نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد است و نه حزب سیاسی. اتفاقاً در چشم‌اندازی بلندمدت در عرصه سیاسی ایران به «ادغام برخی از احزاب موجود» شکل‌گیری احزاب فراگیرتر و کاهش تعداد احزاب نیاز داریم و نه احزاب جدید و بیشتر.»

خرازی، در واکنش به انتقادهای هم حزبی‌هایش می‌گوید: «قبل از اینکه حزب ندا درست شود در میان اصلاح‌طلبان چنان آقا صادق آقا صادق می‌گفتند که نگو؛ اما بعد مطرح کردند که مگر صادق خرازی اصلاً اصلاح‌طلب هم هست؟»

اما این فقط انتقادات اصلاح‌طلبان و اعضای سابق مشارکت به تشکیل این حزب یا سخنان مختلف محمدصادق خرازی نبود چرا که آنها در اعتراض به مصاحبه خرازی با هفته نامه مثلث که گفته بود: «من کسانی را به یاد دارم که وقتی من سفیر بودم با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردند و برای دشمن پیام می فرستادند؛ من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب نمی‌پذیرم. من فهرستی هم دارم که اگر لازم باشد یک روز آن را به مردم ارائه خواهم کرد.» کار را به جایی رساندند که خرازی در اول شهریورماه سال گذشته از سمت خود استعفا کرد اما با رأی اکثریت قاطع شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان رد و وی در سمت خود ابقا شد.

اما به راستی علت هجمه شدید اکثر اصلاح طلبان به این حزب سیاسی که از نزدیکان احزاب خودشان هستند چیست؟ سوالی که آقای حسن یونسی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در سال 94 و در گفت‌وگو با تسنیم اینگونه پاسخ می‌دهد: «بیشترین عاملی که درباره مشکل برخی گروه‌های اصلاح‌طلب با حزب ندای ایرانیان مطرح است، جنبه‌های شخصی و بیشتر کینه‌هایی است که برخی افراد از اعضای حزب دارند.»

اما با همه این اوصاف این حزب با محوریت محمدصادق خرازی برنامه‌های خود را ادامه داد و حتی در سال گذشته و در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که نخستین تجربه انتخاباتی این حزب محسوب می‌شد، فعالیت این حزب اصلاح‌طلب محسوس بود و حتی طبق اعلام آقای سید شهاب طباطبایی، رییس ستاد انتخابات این حزب در انتخابات سال گذشته مجلس، حزب ندای ایرانیان نشست‌هایی با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به منظور استفاده از نقطه‌نظرات آنها داشت. حال با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، به نظر می‌رسد فعالیت این حزب بیشتر از گذشته شده است به‌گونه‌ای که رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در نشست فصلی شورای این حزب در استان‌ها حضور پررنگ دارد و در یکی از این نشست‌ها در استان البرز که در اواسط ماه جاری برگزار شد، به این مساله اشاره هم می‌کند. وی می‌گوید: حزب ایرانیان دارای اهداف بلندی است و ما تجربه‌های بزرگی را در پیش رو داریم و در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر این حزب در جای جای کشور فعال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، خرازی گفت: تحولات اجتماعی و سیاسی آینده کشور مهم است، چه بخواهیم و چه نخواهیم تحولات بزرگی در حال شکل گیری‌اند و ما هم از گردونه اتفاق خارج نیستیم ما به قانون اصلاح‌طلبی خود وفاداریم و یکی از دغدغه‌های مهم جامعه اصلاح‌طلبان حل مشکلات مردم است. همچنین احزاب می‌توانند با برگزاری جلسات مختلف نیروهای فکری خوبی را شناسایی و برای آینده تربیت کنند.

حتی خبرهایی از دیدار انتخاباتی این دیپلمات سیاستمدار به گوش می‌رسد که با رییس دولت اصلاحات دیداری داشته و سپس پیش روحانی رفته و خواسته‌ها و پیشنهادهای این طیف را به وی منتقل کرده است.

حال باید درباره این حزب و فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه آن که اصلاً به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نمی‌آید به گذر زمان چشم دوخت، تا ببینیم که آب فعالیت‌های سیاسی محمدصادق خرازی دیپلمات اصلاح طلب که در رأس حزب ندای ایرانیان قرار دارد با فرقه‌های مختلف اصلاح‌طلبی که تندرو هم در آن یافت می‌شود در جوی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد رفت یا اینکه مانند اوایل فعالیت‌های سیاسی خرازی و حزب مطبوعش کار به دعواهای سیاسی و خودزنی اصلاح‌طلبان خواهد کشید.

http://sobhe-no.ir/newspaper/102/2/2778

ش.د9502096

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات