تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۷۲
تغییر در ترکیب شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با هدف جذب اعضا

همه اختلافات درباره شورایی غیر دموکراتیک

(روزنامه صبح نو – 1395/06/14 – شماره 77 – صفحه 3)

اصلاح‌طلبان همواره از تجربه انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 و حضور چند نامزد به تلخی یاد می‌کنند. اتفاقی که آن را منجر به ریاست محمود احمدی‌نژاد می‌دانند. از این رو بود که در انتخابات‌های بعدی تعداد کاندیداهای خود را کم و کم‌تر کردند و در سال 92 با اجماع بر روی حسن روحانی و انصراف محمدرضا عارف الگویی را رونمایی کردند. اصلاح‌طلبان تلاش کردند این الگوهای اجماع را در انتخابات مجلس 1394 نیز به کار ببندند و بر این اساس بود که ائتلافی با عنوان «شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» اعلام موجودیت کرد. شورایی که وظیفه‌اش متحد کردن اصلاح‌طلبان با حضور اعضای حقوقی (احزاب) و حقیقی ( شخصیت‌های تاثیرگذار) اصلاح‌طلب بود.

شورایی که در آن زمان با ترکیب دبیران کل احزاب تأسیس شده و در شرف تأسیس اصلاح‌طلب که حدود 20 نفر بودند به اضافه 11 الی 12 نفر از اعضای شورای راهبردی انتخابات و نیز پنج نفر مشاورین آقای محمدرضا عارف یعنی، آقایان جعفر توفیقی، صادق بناب، حسن رسولی، سید مهدی نادمی و خانم الهه کولایی بودند.

این شورا به گفته اصلاح‌طلبان در عملکرد خود موفق بود و توانست چهره‌های زیادی را راهی مجلس کند. البته برخی از این چهره‌ها بعد از رأی آوری راه استقلال را انتخاب کرده و حاضر به حضور در فراکسیون اصلاح‌طلبان نشدند.

حالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1396 اصلاح طلبان مجدداً سازکار شورای سیاست‌گذاری را تصویب و بر حرکت بر محور آن تاکید کرده‌اند.

شورایی که پیشتر احتمال حذف آن بود. آقای احمد حکیمی‌پور عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات 17 اسفند ماه به خبرگزاری تسنیم گفته بود: در این دوره بنا بر ملاحظات برای انتخابات مجلس شورای دیگری تحت عنوان «شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان» طراحی شد که با پایان انتخابات طبیعتاً کار این شورا تمام خواهد شد و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کار خود را مانند گذشته ادامه خواهد داد.

با وجود صحبت‌های اولیه درباره اتمام فعالیت شورا اما اواخر مرداد ماه بود که بر اساس تصمیمات آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، تصمیم گرفته شد، تا انتخابات سال 96 این شورا به کار خود ادامه دهد.

آقای محمود میرلوحی، عضو شورا اعلام کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان دوشنبه 25 مرداد 1395 در دیداری با رییس دولت اصلاحات به این جمع بندی رسید که این شورا با اصلاح و ترمیم تا انتخابات سال 96 به کار خود ادامه دهد.

بعد از اعلام رسمی این خبر بود که تعدادی از اصلاح‌طلبان انتقادها از ساز کار این شورا را علنی کردند و ظاهراً بغض در گلو مانده را نتوانستند نگه دارند.

آقای محمد صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد گفته است: روح این قبیل جلسات با روح دموکراتیک و نهادینه‌سازی سیاست در تناقض و تنافر محض است.

با بالا رفتن موج انتقادها، حجت الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام و از اعضای مؤسس حزب اعتماد ملی با بیان اینکه حزب اعتماد ملی با تمدید شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان موافق نیست، گفت: نه فقط ما بلکه بسیاری از احزاب با این شکل و شمایل موافق نیستند و باید طرح جدیدی برای اتحاد داشته باشیم.

وی در مصاحبه خود با هفته‌نامه صدا با بیان اینکه شورای‌عالی سیاست‌گذاری ضد توسعه و ضد دموکراسی است، این نکته را متذکر شد: شورای عالی موجب اختلاف شده است. هر 2 هدف توسعه سیاسی و ائتلاف را که ما دنبال می‌کردیم، با وجود این شورا ضربه خورده است.

او حتی پا را فراتر گذاشته و تشکیل کمیته انتخابات «جمعی از احزاب اصلاح‌طلب» را اعلام کرده و افزوده است: در نشست جمعی از احزاب اصلاح‌طلب کمیته انتخابات به منظور مدیریت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تشکیل شد.

آقای مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز با انتقاد از ادامه یافتن شورای سیاست‌گذاری به تسنیم گفته است: شورای عالی سیاست‌گذاری برای انتخابات مجلس دهم بود و حال که انتخابات مجلس دهم تمام شده باید یک فکر جدید برای انتخابات سال بعد کرد.

بعد از این انتقادها بود که آقای محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان به خبرگزاری ایسنا، گفت: هم در ترکیب شورای سیاست‌گذاری تغییراتی را خواهیم داشت و هم در زمینه راهبردها و رویکردها؛ رییس شورای سیاست‌گذاری را نیز خود اعضای شورا تعیین می‌کنند، بعد از اینکه شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد، نخستین کارش انتخاب رییس و هیات رییسه خواهد بود. سعی می‌کنیم قبل از پایان شهریور فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را آغاز کنیم.

تک‌روی در شورای سیاست‌گذاری نداریم

آقای افشین حبیب‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار که به نمایندگی از این حزب در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان حضور داشته درباره انتقادها از فعالیت شورا به «صبح نو» می‌گوید: اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در شورای سیاست‌گذاری عضو هستند و با وجود همه اعضا شورای جدید سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل خواهد شد.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها از تشکیل کمیته‌ای به ریاست حجت الاسلام موسوی تبریزی برای شکل‌گیری ترکیب جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر داده بودند و بر اساس این اخبار، آقای مرتضی حاجی و چهار نفر دیگر از اصلاح‌طلبان در این کمیته فعالیت می‌کردند. آقای حبیب زاده در واکنش به این خبر می‌گوید: این کمیته فقط برای معرفی شخصیت‌های ملی و سیاسی در شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان فعالیت می‌کند چرا که ساختار اصلی شورا بر اساس حضور احزاب و نمایندگان آنهاست.

وی با اظهار امیدواری به عملکرد شورای سیاست‌گذاری معتقد است: به دنبال انسجام و وحدت حداکثری در میان اصلاح‌طلبان بوده و معتقد نیستیم که تک‌روی وجود دارد. تصمیم‌گیری با نظر اکثریت شورای عالی بوده و بیش از 40 نفر در دوره انتخابات مجلس حضور داشتند و در دوره فعلی هم همین ترکیب احتمالاً فعالیت خواهند کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار درباره انتقادات به این شورا، گفت: هیچ کس به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد و تصمیم‌ها بر اساس نظر کمیته‌ها و رأی‌گیری نهایی در شوراست.

حبیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر محمدرضا عارف از ریاست شورا قطعی شده است، اظهار داشت: به محض تشکیل شورا، آیین نامه‌ای به تصویب خواهد رسید و بر اساس آن، اعضا انتخاب خواهند شد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/77/3/1832

ش.د9501762

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات