تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۹۷
حرمت حرم كريمه اهل‌بيت(س) در هر شرايطي بايد حفظ شود

آيت‌الله يزدي: با اجرای تئاتر خیابانی مخالفیم

(روزنامه اعتماد - 1395/07/15 - شماره 3643 - صفحه 2)

گروه سياسي - با تاكيد بر عدم مخالفت با شادي، همچنان پايبند به بيانيه‌اي هستند كه حاوي اخطارهايي چند خطاب به رييس‌جمهوري و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. مواردي كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم آن را با برگزاري نخستين كنسرت در اين شهر، مطرح كردند كه در ادامه به صدور دستورهايي براي استعفاي مديركل ارشاد و عدم پذيرش عذرخواهي وي ختم شد، همچنان از سوي رييس شوراي عالي اين جامعه مورد تاكيد قرار مي‌گيرد. آيت‌الله يزدي، قم را خاستگاه مرجعيت مي‌داند و عنوان مي‌كند كه حرمت حرم كريمه اهل‌بيت(س) و مسجد مقدس جمكران در هر شرايطي و در هر برنامه‌اي بايد حفظ شود.

آيت‌الله محمد يزدي در گفت‌وگو با تسنيم در پاسخ به اين سوال كه تذكر و توصيه شما به مسوولان براي ايجاد و توسعه امكانات تفريحي براي شهر و جوانان چيست، اظهار داشت: قم نه تنها هيچ محدوديتي براي فراهم كردن امكانات رفاهي و تفريحي براي مردم ندارد بلكه بيشتر از همه‌جا نعمت دارد؛ اما نبايد فراموش شود كه قم، حرم اهل‌بيت(ع) است و حريم نگه‌داشتن يك مساله مهم است.

رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اينكه با شادي‌آفريني مخالف نيستيم، افزود: قم خاستگاه مرجعيت است، حرمت حرم كريمه اهل‌بيت(س) و مسجد مقدس جمكران در هر شرايطي و در هر برنامه‌اي بايد حفظ شود.

رييس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه حرمت قم بايد حفظ شود از همين رو با اجراي برنامه‌هايي تحت عنوان تئاتر خياباني كه كنترلي بر آن نيست مخالفيم، تصريح كرد: با جشن گرفتني كه بر آن كنترل است مخالفتي نداريم. وي با تاكيد براينكه مسوولان هم بايد در زمينه تامين امكانات براي مردم تلاش كنند و در اين راستا هيچ محدوديتي در قم وجود ندارد، گفت: البته كسي اجازه نمي‌دهد در قم شرايط گناه و ترويج آن ايجاد شود با وجود اين تاكيدات متاسفانه گاهي شاهد برخي ناهنجاري‌ها هستيم.

كنسرت موسيقي در قم هم برگزار نمي‌شود

شروع سيل انتقادات از قم به سوي تهران، تكرار ماجراي مشهد بود. شهري كه آن هم همچون قم با برگزاري يك كنسرت، انتقادات زيادي را روانه وزارت ارشاد ساخت، گرچه تا چند روزي با پافشاري دولتمرد يازدهم روبه‌رو بود اما به سرنوشتي جز تسليم دست نيافت. اينك اين اتفاقات با كمترين تغييرات در نقطه‌‌اي ديگر از كشور روي مي‌دهد. شهر قم مسوولان را وادار به عقب‌نشيني مي‌كند هرچند آنها هنوز هم معتقد باشند برنامه‌اي كه روز سه‌شنبه هفته گذشته در آن شهر برگزار شده به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز مباهله بود. سخنگوي وزير ارشاد با گذشت چند روز از ماجراي پردردسر كنسرت‌ها، از سياست دولت بر مبناي عدم برگزاري كنسرت در دو شهر قم و مشهد مي‌گويد و بر تداوم اين سياست‌ هم تاكيد مي‌كند.

حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با فارس، پيرامون برگزاري كنسرت موسيقي در دو شهر قم و مشهد اظهار داشت: سياست كنوني وزارت ارشاد درباره اين دو شهر از اول هم اينگونه بوده و تاكنون كنسرتي در اين دو شهر برگزار نشده است.

وي با بيان اينكه دولت‌هاي گذشته هم كنسرتي در اين دو شهر برگزار نكرده‌اند، افزود: دولت يازدهم نيز مجوز برگزاري هيچ كنسرتي را در اين دو شهر صادر نكرده است. هرچند شايعه صدور مجوز در شهر مشهد و پس از آن لغو كنسرت، منتشر شد، اما اين موضوع تكذيب مي‌شود، چرا كه تاكنون مجوزي براي برگزاري كنسرت در اين دو شهر صادر نشده است. نوش آبادي در ادامه با اشاره به اتفاق رخ داده در شهر قم توضيح داد: اين اتفاقات در حاشيه برگزاري مراسم بوده و اصل برنامه هم بدون حاشيه برگزار شده است، اما رفتار حضار و شركت‌كنندگان در مراسم قم خلاف شوونات اسلامي بود و اين امر زمينه ساز انتقاد و اعتراضات شد، در صورتي كه محتواي برنامه طبق ضوابط قانوني و شرعي بود.

حاضريم براي توضيح نزد علما برويم

سخنگوي وزارت ارشاد در ادامه ضمن پاسخ به اين پرسش كه آيا مسوولان وزارت ارشاد و شخص وزير قصد عزيمت به قم و توضيح به مراجع را دارند، گفت: ما آمادگي داريم هر زمان علما و مراجع گرانقدر دستور فرمايند از نزديك مسائل را توضيح دهيم و اتفاقات را تشريح كنيم. اين آمادگي از جانب شخص وزير ارشاد و بنده به عنوان سخنگوي اين وزارتخانه وجود دارد تا براي اداي برخي توضيحات به قم برويم و خدمت مراجع بزرگ تقليد برسيم. سخنگوي وزارت ارشاد گفت: در پايان تاكيد مي‌كنم كه سياست اين دولت نيز همانند دولت‌هاي گذشته بر مبناي عدم برگزاري كنسرت موسيقي در اين دو شهر بوده و اين سياست تداوم خواهد داشت. شهر مقدس قم نيز به عنوان پايگاه ترويج دين و انقلاب محسوب مي‌شود و در هيچ زماني كنسرت موسيقي در آن برگزار نشده و نخواهد شد.

اصل برنامه در قم وزين بود

حسين نوش آبادي، با تاكيد بر عدم صدور مجوز براي برگزاري كنسرت در قم، در توضيح آنچه در اين شهر روي داده، گفت: «آنچه سه‌شنبه گذشته در قم اتفاق افتاده، مراسم كنسرت موسيقي نبوده است. اين مراسم كه انتقادات فراواني را در پي داشته، برنامه‌اي بود كه به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز مباهله برگزار شد و حواشي متفاوتي را دامن زد.» نوش‌آبادي در ادامه گفته‌هايش تصريح كرد: «اصل برنامه‌اي كه اجرا شده وزين بود اما حاشيه‌هاي آن‌كه مورد تقبيح وزارت فرهنگ و ارشاد هم قرار گرفته موجب نارضايتي علما و مراجع معظم شد.»

سخنگوي وزارت ارشاد در خصوص پوشش نامناسب و رفتار برخي حضار خاطرنشان كرد: «اين پذيرفتني نيست كه برخي افراد بخواهند با رفتارهايي خلاف شوونات يك مراسم معمولي را تحت‌الشعاع قرار دهند.» وي در ادمه گفت: «اين رفتارهاي انجام شده در شهر مقدس قم گلايه ما را به ‌دنبال داشت و ما نيز آن را محكوم كرده و غيرموجه دانستيم چرا كه اجازه نخواهيم داد عملكرد نامناسب در ساحت فرهنگ مقدس اسلامي اجرا شود.» سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دغدغه‌‌مندي علما را حايز اهميت دانست و بيان كرد: «منويات علما و مراجع را هميشه مدنظر قرار مي‌دهيم و تمام تمهيدات براي آنكه فضاهاي فرهنگي و هنري كشورمان برخوردار از سلامت و به دور از شايبه‌هاي نفساني باشد را به‌كار خواهيم بست.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=56544

ش.د9502385

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات