تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۰۸
سخنان آيت‌الله يزدي و واکنش وزير:

باز هم کنسرت، باز هم حاشيه

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1395/07/12 – شماره240 – صفحه 10)

آيت‌الله يزدي، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با سخناني تند عليه وزير ارشاد، به برگزاري کنسرت در شهر قم اعتراض کرد و گفت که هيچ‌کس حق ندارد عذرخواهي مدير کل استان را بپذيرد. او همچنين به حسن روحاني گفت که به وزيرش تذکر بدهد؛ سخناني که واکنش علي جنتي را در پي داشت. او اگرچه شايعه برکناري خود را تکذيب کرد اما گفت که اداره ارشاد قم بابت برنامه‌اي که کنسرت هم نبوده، عذرخواهي کرده است. آيت‌الله يزدي، خطاب به وزير گفته بود: نکته اول در مورد اقدامات اخير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است که ناصحانه به ايشان مي‌گويم، اين برنامه و روشي که در پيش گرفته‌ايد، فقط دولت را تضعيف مي‌کند و اکثر اقدامات شما مشتمل بر منکرات است که نمي‌دانم توجه داريد يا خير؟

رئيس شوراي‌عالي جامعه مدرسين، با بيان اين مطلب که به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، لقب احياگر کنسرت مي‌دهم، بيان کرد: دليل اين لقب، آن است که در روزنامه اطلاعات خواندم، ايشان اظهار مي‌کند «سال‌ها بود که برنامه کنسرت تعطيل شده بود و من آن را شروع کردم.» او افزود: علاوه بر کنسرت‌هايي که در شهرهاي مختلف از جمله مشهد و قم برپا شده است و ائمه جمعه شهرها نيز کم‌وبيش به آن انتقاداتي داشته يا نداشته‌اند؛ روزي نبوده که برنامه‌اي به‌عنوان بزرگداشت خواننده، نوازنده يا يک پيشکسوت تارزن و بزرگداشت آوازه‌خوان با عنوان ترويج هنر شاهد نباشيم.؛ از ايشان مي‌خواهم که برنامه 6 ماهه امسال را مرور کند و ببيند که اين مسافرت‌ها و جشن‌هايي که داشته است، چه چيزهايي را ترويج کرده و چه عوارضي داشته است.

آيت‌الله يزدي، با اشاره به برگزاري جشنواره تئاتر خياباني با حضور برخي اقوام و مليت‌هاي مختلف منطقه و نيز شخص وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در يکي از استان‌ها، بيان کرد: آقاي جنتي در سخنراني خود مي‌گويد «اين برنامه‌ها ظرفيتي براي صلح بين اقوام و اديان مختلف است» اما اين راه طبيعي اين کار نيست و اين راه به نتيجه نمي‌رسد، بلکه لوازم و ملازمات آن، منکرات زيادي دارد، به‌ويژه با توجه به شرايطي که در جامعه ما حاکم است. او با اشاره به مشاهده فيلم مربوط به برگزاري اين کنسرت در قم، به اين برنامه شديدا اعتراض و تأکيد کرد که اگر فيلم مربوط به اين کنسرت را نديده بودم، شايد تصميم به برگزاري اين نشست خبري نمي‌گرفتم. علت اصلي اين تصميم، مشاهده عکس‌هاي بسيار زننده و فيلم‌هايي از اين کنسرت بوده که در قم برگزار شده و همه اعضاي جامعه هم اين فيلم را ديدند؛ با خود فکر مي‌کردم که حرمت‌شکني تا چه اندازه؟

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با اشاره به عذرخواهي مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم، بابت برگزاري اين کنسرت، عنوان کرد: هيچ‌کس حق ندارد اين عذر را بپذيرد، چون حريم حرم حضرت معصومه(س) و حوزه علميه، شکسته شده است و شکستن اين حريم‌ها مانند شکستن حريم فلان شهر دور نيست. او خطاب به علي جنتي گفت: ناصحانه به ايشان مي‌گويم روش خود را عوض کند چرا که اين روش، سبب کاهش و تضعيف محبوبيت دولت مي‌شود. آيت‌الله يزدي، خطاب به رئيس‌جمهوری نيز عنوان کرد: غيرت روحانيت و اسلاميت شما ايجاب مي‌کند که اگر چنين برنامه‌اي را بشنويد و اين اقدامات را ببينيد، نتوانيد قبول کنيد و به آن عکس‌العمل نشان دهيد. از شما مي‌خواهم که به وزير ارشاد تذکر دهيد چون اين اقدامات، جز تضعيف محبوبيت دولت، اثر ديگري ندارد. او با تصريح اينکه ما با شادي‌آفريني مخالف نيستيم بلکه با ملازمات و به‌ويژه جشنواره تئاتر خياباني و بالأخص کنسرت‌ها مخالف هستيم، خطاب به علي جنتي گفت: به شما نرسيده که بگوييد، قم بايد بررسي کند که چه موسيقي‌اي جايز است و چه موسيقي‌اي جايز نيست؛ اين امر به شما ارتباطي ندارد. رئيس شوراي‌عالي جامعه مدرسين، ادامه داد: شما آيت‌الله‌زاده هستيد اما حق اظهارنظر در مباحث فقهي را نداريد.

اگر آن‌گونه که گفته‌ايد، نظر رهبر انقلاب را در زمینه موسيقي رعايت مي‌کنيد، رهبر انقلاب برخي سرودها را تجويز کرده است اما صريحا در رساله عملي خود، به‌طور کلی ترويج موسيقي را جايز نمي‌داند و عملکرد شما، ترويج موسيقي است. او با بيان اين مطلب که نمي‌خواهم خدمات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را ناديده بگيرم، عنوان کرد: خدمات ايشان هم به‌ويژه در زمينه نشر کتاب، داراي نقايصي است. به‌عنوان نمونه، کتاب‌هايي که در دوره قبلي انتشار آنها ممنوع شده بود در زمان مديريت ايشان مجوز نشر گرفته است؛ البته اين بستگي به مبناي فکري ايشان دارد. آيت‌الله يزدي ادامه داد: من به شخص رئيس‌جمهوری اين انتقاد را دارم که به وزير ارشاد خود تذکر داده و اجازه ادامه اين روند را به ايشان ندهد. علي جنتي اما در حاشيه شانزدهمين جشنواره ملي صنعت چاپ در تالار وحدت، با رد شايعه برکناري‌اش گفت: «نبايد به شايعه‌پراکني و جوسازي برخي رسانه‌ها عليه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتنا کرد.» او در پاسخ به پرسشي درباره برگزاري کنسرت در قم و بيانيه جامعه مدرسين در اين زمينه، گفت: موضوع، بحث کنسرت نبوده، بلکه همخواني و همسرايي بوده که محتوا و شکل آن اشکال نداشته است.

جنتي ادامه داد: در اين برنامه، برخي افراد، حجاب اسلامي را رعايت نکردند و بعضي عناصر و افراد عکس‌هايي از آنها تهيه کردند و در اختيار مراجع قرار دادند؛ اگر افرادي اصرار می‌کنند با اين نوع حجاب به اين مراسم وارد شوند، بهتر است به جايي بيرون از اين مراسم بروند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، يادآوري کرد: در همين ارتباط، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم عذرخواهي کرده است. وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر موضع‌گيري آيت‌الله يزدي درباره اجراي کنسرت در شهر قم و حواشي ايجادشده، اظهار کرد: آنچه در قم اجرا شده، اصلا کنسرت نبود، بلکه يک برنامه همخواني بود و حتي خانم‌هاي مجري نيز کاملا با حجاب اسلامي در اين مراسم حضور داشتند. جنتي همچنين گفت: برخي تماشاگران در اين مراسم، حدود و ثغور لازم را رعايت نکرده بودند و برخي نيز به عمد از آنها عکس‌هاي فراواني گرفتند و در اختيار شماري از مراجع تقليد و اعضاي جامعه مدرسين قرار دادند؛ البته تعداد افرادي که حجابشان را رعايت نکرده‌اند، محدود بود که اين موضوع موجب رنجش خاطر مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم شد و از آنچه پيش آمده، به‌صورت رسمي از مراجع معظم تقليد و جامعه مدرسين عذرخواهي کرده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، همچنين تأکيد کرد: اصولا بناي ما اين است که در قم، کنسرت‌هايي که در شهرستان‌هاي ديگر اجرا مي‌شود، نباشد و اين مورد هم اصلا کنسرت نبوده است. همواره يکي از مشکلاتي که در برگزاري کنسرت‌ها و مراسم موسيقي داريم، حواشي آنها و رعايت‌نشدن شئونات اخلاقي از سوي برخي تماشاگران است. هچنين علي لاريجاني، احمد اميرآبادي و مجتبي ذوالنوري، نمايندگان استان قم در مجلس شوراي اسلامي، در اعتراض به برگزاري کنسرتی در شهر قم و اعتراض مراجع تقليد به اين مسئله بيانيه نوشتند و آن را به امضا نمايندگان مجلس رساندند. آنها در بيانيه خود آورده‌اند: «شهر مقدس قم مرکز تشيع و خاستگاه انقلاب اسلامي، امام راحل عظيم‌الشأن و محل تربيت شاگردان امام‌صادق(ع) است؛ لذا حفظ حرمت و جايگاه آن به‌عنوان عشق آل‌محمد بر همگان لازم و واجب است. متأسفانه با حمايت اداره کل ارشاد اسلامي استان قم در اين شهر مذهبي، ساختارشکني شده و جلسه‌اي برخلاف شئونات اسلامي و اخلاقي برگزار شده است که موجب تألم و تکدر خاطر مراجع معظم تقليد و خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران و عموم مردم شريف، متدين و انقلابي قم شده است.

ما نمايندگان مردم در استان قم ضمن محکوم‌کردن رخدادهاي غيراخلاقي و غيراسلامي در سالن اداره کل ارشاد اسلامي استان قم از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌خواهيم ضمن برخورد با متخلفان به‌ويژه مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، تمهيدات لازم و اقدام عاجل و مؤثر را براي جلوگيري از تکرار اين‌گونه ساختارشکني‌ها و هتک‌حرمت‌ها در شهر مقدس قم و حريم اهل‌بيت(ع) به عمل آورد.»

حالا بايد منتظر ماند و ديد که حسن روحاني چه واکنشي در قبال اين سخنان و اين موضع‌گيري خواهد داشت؛ آيا باز هم به وزير تذکر مي‌دهد يا تصميم مي‌گيرد درباره موضوع کنسرت‌ها و حاشيه‌هايي که مدام به‌وجود مي‌آيد، فکري اساسي کند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/17826

ش.د9502086

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات