تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۴۸
وزیر اطلاعات به سؤال‌ها پاسخ داد

کیش‌و‌مات دلواپسان نفوذ در صحن مجلس

‌‌(روزنامه شرق - 1395/08/05 - شماره 2713 - صفحه 19)

صحن علنی روز گذشته، فرصتی را پیش آورد تا بار دیگر جنس نگرانی دلواپسان روشن شود؛ محمود علوی، وزیر اطلاعات، برای پاسخ‌گویی به سؤالات نمایندگان همسو با جبهه پایداری به صحن علنی آمده بود تا درباره پروژه نفوذ توضیحاتی ارائه دهد. یکی از سؤال‌ها، مربوط به سفر جیمز داباکیس از نمایندگان سابق یکی از مجالس ایالتی آمریکا به ایران بود. این فرد به گفته وزیر اطلاعات یک سفر شش‌روزه در شهریورماه سال جاری به ایران داشته است و نمایندگان البته با این تصور که او یک سناتور آمریکایی است، جویای علت این سفر شده بودند. محمود علوی اما تأکید کرد او نه‌تنها سناتور نیست، بلکه حتی عضویتش در یک مجلس ایالتی هم مربوط به گذشته بوده و مهم‌تر از همه اینکه سال ٨٩ یک سفر دوهفته‌ای به ایران داشته در‌حالی‌که آن موقع حساسیتی نسبت به این موضوع نشان داده نشده است.

سیدمحمود علوی پیش‌تر در جلسه سیزدهم مهرماه، در کمیسیون امنیت ملی برای ادای توضیحات حاضر شده بود، اما جواب‌های او نتوانسته بود سؤال‌کنندگان را قانع کند. ازاین‌رو سؤال به صحن علنی ارجاع شد. وزیر اطلاعات در ابتدا درخواست کرد در جلسه غیرعلنی توضیحات خود را ارائه دهد که با موافقت روبه‌رو نشد. محمود علوی اما بعد از آنکه صحبت‌های خود را آغاز کرد، این بار برخی از نمایندگان سؤال‌کننده خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی شدند. وزیر اطلاعات می‌گفت حالا که سؤالات را علنی مطرح کرده‌اید، عادلانه نیست که پاسخ‌های وزارت اطلاعات در صحن علنی به اطلاع مردم نرسد.

او می‌گفت خودش می‌داند چه مسائلی را بیان کند که بار امنیتی نداشته باشد و مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد و البته تأکید داشت که باید در یک جلسه غیرعلنی با فرصت مبسوط هم حاضر شود و به همراه معاونان مربوطه، مسائل جزئی‌تر را برای نمایندگان تشریح کند. در نهایت هم درخواست برخی از نمایندگان برای غیرعلنی‌شدن جلسه را مسعود پزشکیان که اداره جلسه را بر عهده داشت، به رأی گذاشت و این درخواست، رأی نیاورد. در نهایت اگرچه کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شد، اما درخواست کرد هیأت‌رئیسه به‌سرعت دستور برگزاری یک جلسه غیرعلنی را بدهد تا وزیر اطلاعات بتواند توضیحات کامل‌تری ارائه کند.

آغاز جلسه

در آغاز جلسه صبح دیروز، مسعود پزشکیان که در غیاب علی لاریجانی اداره جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد وزیر درخواست داده جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شود که با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد. بر همین اساس هم نقوی‌حسینی به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، سؤالات را به انضمام شرحی از آنچه در جلسه کمیسیون با وزیر اطلاعات رفته، قرائت کرد.

نقوی‌حسینی در تشریح سؤال‌های جواد کریمی‌قدوسی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و حسن نوروزی از وزیر اطلاعات گفت: نمایندگان درباره علت حضور سناتور آمریکایی و همچنین انعقاد قرارداد با یک شرکت فرانسوی بازی‌های رایانه‌ای و دلایل سفرهای طولانی‌مدت رئیس دانشگاه علم و صنعت از وزیر اطلاعات سؤال کردند که وزیر در جلسه کمیسیون اعلام کرد موارد مذکور رصد شده و مورد امنیتی وجود ندارد که نمایندگان سؤال‌کننده از این پاسخ قانع نشدند. بعد از آنکه نقوی‌حسینی مطالبی را به‌صورت‌کلی مطرح کرد، علوی پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه سوءاستفاده از پروژه نفوذ و استفاده ابزاری از آن در منازعات سیاسی، مقابله با نفوذ را به انحراف می‌کشاند، گفت: «برخورد سطحی و غیرهوشمندانه با راهبرد مقام معظم رهبری در زمینه نفوذ جفای به این هشداری است که ایشان داده‌اند بنابراین در مقابله با نفوذ باید مطالعه دقیق، هوشیاری در عرصه اجرا، اشراف بر مصادیق محتمل نفوذ و زیرذره‌بین‌بردن مصادیقی که احتمال نفوذ در آنها مسلم می‌شود، از لوازم کار مقابله با نفوذ است».

درخواست جلسه به صورت غیرعلنی

حالا نوبت کریمی‌قدوسی بود تا به نمایندگی از سؤال‌کنندگان، سؤال را تشریح کند. اما او هم به بیان چند جمله کوتاه درباره نفوذ پرداخت و از وزیر اطلاعات خواست درباره عملکرد این وزارتخانه در مقابل نفوذ، توضیح دهد. علوی در ادامه با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی می‌توانیم توضیحات مفصل در‌این‌باره ارائه دهیم، درباره مصداق موردنظر در سؤال نمایندگان گفت: آقای جیمز داباکیس سناتور یک سنای ایالتی در یکی از ایالت‌های آمریکا بوده است که اگر بخواهیم معادل‌سازی کنیم، مانند یکی از اعضای شورای شهر استان‌های کشور خود است؛ در واقع وی سناتور سنای فدرال آمریکا نیست.

جیمز داباکیس سال ٨٩ هم آمده بود

او یادآور شد: «وزارت اطلاعات بر ورود جیمز داباکیس اشراف کامل داشته؛ همچنین درباره ورود، اقامت، بازدیدها، دیدارها و ترددهای وی اشراف کامل داشته است البته قابل اذعان است که سفر وی به ایران برای بار دوم صورت گرفته است». علوی با یادآوری اینکه جیمز داباکیس در سال ٨٩ نیز به ایران سفر داشته است، گفت: «وی در ١٨ شهریورماه وارد کشور شده و ٢٤ شهریور ماه از کشور خارج شده‌اند؛ یعنی به مدت شش روز در کشور ما حضور داشتند در‌حالی‌که در سال ٨٩، ١٦ اردیبهشت‌ماه وارد و ٣٠ اردیبهشت‌ماه از کشور خارج شده است. حال جای این سؤال باقی است که چرا وزارت اطلاعات در سال ٩٤ باید نسبت به سفر شش‌روزه وی حساسیت نشان دهد اما سفر ١٥روزه وی در سال ٨٩ مشکل نداشته است؛ البته ما تأکید می‌کنیم که درباره مسئله نفوذ ایشان رصد کرده‌ایم و مسائل را بررسی خواهیم کرد». اینجا بود که برخی از نمایندگان درخواست غیرعلنی‌شدن جلسه را داشتند و این درخواست در صحن مجلس و بعد از مخالفت وزیر اطلاعات، رأی نیاورد.

گیم‌کالکشکن

وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگر نمایندگان درباره همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با شرکت فرانسوی گیم‌کالکشن، گفت: «ابتدا لازم است به دوستان یادآوری کنم که گیم‌کالکشن، شرکت نیست، چه برسد به اینکه فرانسوی باشد یا ملیت دیگری داشته باشد. بلکه این نهاد مانند جشنواره فیلم و نمایشگاه کتاب، هر سال به‌صورت نمایشگاه برگزار می‌شود و شرکت‌هایی که در دنیا بازی‌های رایانه‌ای تولید می‌کنند، در آن حضور دارد و تبادل نظر می‌کنند. کشور ما نیز به‌عنوان یکی از کشورهای تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای به حضور در این نمایشگاه دعوت شده است».

او افزود: «حضور در این نمایشگاه همانند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در کشور خودمان است. قرار است یک نمایشگاه در پاییز در فرانسه، نوبت بعدی اول فصل بهار در سانفرانسیسکو و پس از آن‌هم آخر فصل بهار در چین برگزار شود. در کشور ما هم به تولید بازی‌های رایانه‌ای ایران به‌لحاظ تکنولوژی توجه شده همان‌‌طور مقام معظم رهبری درباره بازی‌های رایانه‌ای در بیانات مختلف، هم بر اثرگذاری آنها و هم بر تولید و توجه به این بازی‌ها تأکید کردند. به‌دلیل همین پیشرفت‌ها گیم‌کالکشن درخواست کرده یک نمایشگاه در ایران برگزار شود و وقتی ما با برگزاری این نمایشگاه موافقت کنیم، همان‌طور که روی فیلم‌های جشنواره و کتاب‌های نمایشگاه کتاب نظارت داریم، روی بازی‌هایی که به نمایشگاه خواهد آمد هم نظارت می‌کنیم؛ اما این نمایشگاه زمینه خوبی برای ارائه دستاوردهای ما به دنیا خواهد بود».

توضیح درباره سفر به خارج از کشور

وزیر اطلاعات در پاسخ به سومین سؤال نمایندگان درباره سفر یکی از رؤسای دانشگاه‌ها به کشورهای خارجی، گفت: «سفر شهروندان ایرانی به کشورهای مختلف دنیا غیر از رژیم اشغالگر قدس از نظر قانونی و شرعی اشکال ندارد، سفرهای انجام‌شده نیز شخصی یا مأموریتی و برای فرصت مطالعاتی و آموزشی با بودجه عمومی است». او گفت: «سفرهای شخصی مردم جز در مواردی که به مسئله نفوذ مربوط باشد به ما ارتباطی ندارد، درباره سفرهای مأموریتی و فرصت‌های مطالعاتی و آموزشی نیز دستگاه‌های مرتبط با مأموریت واگذارشده مسئول هستند؛ البته ما بر موضوعات اطلاعاتی و نفوذ یا سوءاستفاده از دسترسی و تخلیه اطلاعات اشراف کامل داریم». وزیر اطلاعات یادآور شد: «درصورتی‌که بر ما مسلم شود این افراد در سرویس‌های دشمنی ورود پیدا کرده‌اند، با آنها برخورد خواهیم کرد. مصداق مورد نظر نمایندگان تحت اشراف اطلاعات بوده و هیچ موردی که زمینه نفوذ و زمینه مضنون‌بودن را فراهم کند در آن وجود نداشته است».

سخنرانی به‌ جای سؤال

بعد از آنکه سخنان وزیر اطلاعات پایان گرفت، کریمی‌قدوسی در استفاده از نوبت دوم سخنان خود با وجود آنکه توضیحات علوی را شنیده بود، باز هم ادعاهای خود را تکرار کرد و در ادامه با وجود تذکر رئیس جلسه برای سخن‌گفتن در موضوع سؤال، همه آنچه را در دو سال گذشته از طرف همفکرانش در رسانه‌ها بیان شده بود مانند یک نطق ١٢ دقیقه‌ای بیان کرد، از جیسون رضاییان تا نمازی‌ها و از کتاب سریع‌القلم تا هدیه ظریف به کری. در نهایت هم شاید تأثیر پاسخ‌های وزیر بر جو مجلس و بی‌ارتباطی سخنان کریمی‌قدوسی با محورهای سؤال باعث شد اعلام کند از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شده است.

کریمی‌قدوسی، در سخنانش با اشاره به پروژه نفوذ گفت: «نفوذ دشمن یعنی شجره خبیثه جیسون رضاییان، مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکا در ایران که مثل علف‌های هرزی که اگر در مزرعه باشد تمامی مزرعه را آلوده می‌کند، جیسون رضاییان حتی تغییر عکس شهدا که در تهران از روی دیوارها پاک می‌شد را به اطلاع آمریکایی‌ها می‌رساند. نفوذ دشمن جریان و شبکه خبیث سیامک نمازی است که شب گذشته صداوسیما مطالبی درباره آن بازخوانی کرد و سطح مشاورتی نظام سلطه این فرد ارتقا می‌یابد. فقط در یک پروژه از آمریکایی‌ها ١٧٠‌ هزار دلار پاکت مشاوره گرفته است. پدر این فرد که از اعضای خانواده سلطنتی بود، پروژه تحدید نسل را در ایران پیگیری می‌کرد و پول‌هایی از رژیم صهیونیستی به دست آورده است. سیامک نمازی مسئول پروژه براندازی نسل می‌شود، در حوزه نفت و گاز با تشکیل شرکت‌ها نفوذ می‌کنند».

تکذیب نفوذی ‌بودن کسی که کریمی‌قدوسی نام برد

او در ادامه نطق دیروز خود گفت: «نمازی یکی از مدیران شرکت کرسنت محسوب می‌شود، نفوذ یعنی کرسنت که در این دولت، ملت ایران ١٨‌ میلیارد دلار جریمه شده است. نفوذ دشمن یعنی کلمه خبیثه شیعه انگلیسی، دولت خبیث انگلیس برای ادامه خباثت‌های خود علیه اسلام از بین افراد خبیث آیت‌الله‌سازی می‌کند و فردی را از ایران به لندن می‌برد و به او آموزش ایدئولوژی می‌دهد. لباس روحانیت به او می‌پوشاند تا در مسیر اعتقادات مذهبی ایران تشکیک ایجاد کند. کلمه خبیث نفوذ یعنی دری‌اصفهانی که با سه سرویس کانادا، انگلیس و آمریکا ارتباط داشته و استاد یکی از مقامات بانکی کشور بوده، با سیروس ناظری و یکی از مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری جلسه داشته است. از یک طرف در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما، مسئول برطرف‌کردن تحریم‌ها از بانک‌ها و مؤسسات مالی بوده و هم‌زمان در مؤسسه PW لندن هم کار می‌کرده است و ماهانه هفت‌هزارو ٥٠٠ پوند حقوق می‌گرفته و در آن مؤسسه مسئول تداوم تحریم‌های ایران بوده است، در ایران دست راست تیم مذاکره ما بوده که چگونه تحریم‌ها برداشته شود، در انگلیس مسئول تداوم تحریم‌ها بوده است. پس از برجام مدال لیاقت به سینه او می‌زنند و ده‌ها سکه به او پاداش می‌دهند، در این بین وزارت اطلاعات چه کرده؟»

کریمی‌قدوسی ادامه داد: «کرسی استادی نفوذ در فرهنگ‌ها، انقلاب‌ها، دولت‌ها، ملت‌ها، دولت خبیث انگلیس و سرویس‌های نفوذی امنیتی دوتابعیتی این کشورها هستند. برای ارتباط با این دولت خبیث دنبال عادی‌سازی روابط بودیم. در گزارش وزارت اطلاعات در فتنه ٨٨ سفارت خبیث انگلیسی‌ها خط می‌داد که کارمندانش به خیابان بروند و مستندسازی کنند، به سفارتخانه‌های اروپایی دستور بازگشایی درهایشان را داد تا پناهندگان را پناه دهند و امکانات درمانی به آنها ارائه دهند».

این سخنان کریمی‌قدوسی در حالی بیان شد که پس از پایان سخنان او، وزیر اطلاعات در یادداشتی که از سوی رئیس جلسه قرائت شد، اعلام کرد دری‌اصفهانی طبق بررسی‌های وزارت اطلاعات، جاسوس شناخته نشده است.

آموزش زنان با کد پرستو

کریمی‌قدوسی در بخش دیگری از سخنان خود مطالب عجیبی را نیز مطرح کرد و گفت: «نفوذ یعنی آلوده‌سازی برخی از مسئولان به مفاسد اخلاقی و اقتصادی، آن‌هم از نوع بی‌شرمانه‌اش که به‌تازگی اتفاق افتاد، این کار با هدف ضربه‌زدن به ارزش‌های انقلابی و مدیریتی دنبال می‌شود. به عنوان مثال در یکی از سفارت‌های اروپایی در تهران، افسر امنیتی آن کشور چند زن ایرانی را از بین دعوت‌شدگان به مراسم جشن، انتخاب، دعوت به همکاری و آموزش نفوذ می‌دهد و در ادامه با کد «پرستو» آنها را به جان افرادی مطرح می‌اندازند تا به نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد کنند». کریمی‌قدوسی با بیان اینکه نفوذ یعنی ایجاد تهدید فرهنگی با هدیه‌دادن به شیطان برخلاف دستورات دین و قانون اساسی به دشمن ملت ایران از طرف بعضی از اعضای تیم مذاکره‌کننده که متأسفانه دیروز سخنگوی وزارت خارجه آن را توجیه می‌کرد و می‌گفت: «زمانی که برای مذاکره با شیطان بزرگ با استعاره‌گرفتن از تاریخ عاشورا و مواضع قاطع امام نسبت به آمریکای جنایتکار و با تحریف عاشورا و مواضع امام، نقش ضروری مذاکره با دشمن که بود و نبود آن در حوزه اختیارات امام مسلمین است، بزک می‌کند؛ بنابراین نفوذ در این شرایط به هدف خود رسیده است».

نفوذ یعنی گرفتن قراردادها از قرارگاه خاتم

او در ادامه مانند سه سال گذشته باز هم به کتاب «ایران و جهانی‌شدن»، نوشته دکتر سریع‌القلم، هم اشاره کرد و آن را مصداق نفوذ دانست و از اینکه روحانی مقدمه این کتاب را نوشته، سخن گفت. ادعاهای بعدی کریمی‌قدوسی درباره نفوذ هم تکرار سخنان پیشین بود: «نفوذ دشمن یعنی فتنه ٨٨، نفوذ یعنی خلق کلیدواژه‌های بومی و فرهنگی، تیتر سخنرانی‌ها، نوشتن سرمقاله‌ها، راهبرد دوقطبی‌سازی ملت منسجم ایران انقلابی، تربیت حداقل ٦٠٠ خبرنگار و مدیر رسانه در مراکز آموزشی، سرویس‌های اطلاعاتی دشمن و سازماندهی جدید ٤٠٠ نفر از عناصر فرهنگی ساکن بلاد کفر برای ورود به ایران که سال‌ها در آنجا ترویج سبک زندگی غربی را آموخته‌اند. نتیجه نفوذ یعنی از میدان به‌درکردن شرکت‌های ملی، قرارگاه خاتم از حوزه اکتشاف و استخراج نفت و گاز و واگذاری این ثروت‌ها به شرکت‌های دیگر».

کنایه علوی به طرح یک ادعا

بخش پایانی حرف‌های کریمی‌قدوسی که در آن اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع شده و نیاز به رأی‌گیری نیست، یک جمله خاص نیز داشت. او گفت: «همه نگرانی ملت ایران این است که چرا در این دولت بیش از دولت‌های قبل خطر نفوذ (مستند به گزارش‌های خود دولت) ده‌ها برابر شده است و این موضوع جای نگرانی بسیار شدیدی دارد. ملت ایران باید به این خطر توجه کرده تا بتواند با یک اقدام مؤثر در ماه‌های آتی خطر نفوذ را ریشه‌کن کند». اما علوی در زمان بیان سخنان خود با مثالی کنایه‌آمیز، به این ادعا پاسخ داد و تحریم‌هایی را که نتیجه عملکرد دولت قبل بود به یاد مخالفان دولت فعلی آورد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه در فصل زمستان که درها بسته است، نه هوایی از بیرون به داخل خانه می‌آید و نه حشرات موذی از در و پنجره‌های بسته عبور می‌کنند، گفت: «اما وقتی هوا بهاری می‌شود و در و پنجره‌ها را باز می‌کنید، حشرات موذی هم می‌توانند وارد شوند. راه جلوگیری از ورود آنها، این نیست که در فصل بهار هم در و پنجره‌ها را ببندیم و خود را از فضای بهاری محروم کنیم؛ بلکه باید با نصب توری، هم از هوای بهار استفاده کنیم و هم جلوی ورود حشرات موذی را بگیریم». علوی که دیروز پیروزمندانه در صحن بهارستان به دلواپسان پاسخ داد، کار نیروهای وزارت اطلاعات را به توری‌هایی که با دقت جلوی ورود حشرات موذی به کشور را می‌گیرند، تشبیه کرد و به نمایندگان اطمینان داد که این وزارتخانه روی موضوع نفوذ اشراف کامل دارد.

http://www.sharghdaily.ir/News/106178

ش.د9502463

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات