صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۸۲

اخبار ویژه روزنامه های 6 آذر 1395

کیهان

سخنرانی 52 شخصیت لغو شد اما به وکیل الدوله که رسید آسمان تپید؟

چطور می‌شود رئیس‌جمهور از لغو سخنرانی 52 شخصیت برجسته تکان نخورد و فقط از لغو سخنرانی علی مطهری شکایت می‌کند؟
روزنامه رسالت ضمن طرح این پرسش نوشت: در حالی که مردم از گرانی رنج می‌برند، صاحبان صنایع و حرف و کسبه دادشان از رکود بلند است، در حالی که در هر خانه 2 تا 3 نفر جوان بیکار تحصیلکرده وجود دارد و دولت طی سه سال و نیم گذشته هیچ پاسخ روشنی برای ناکارآمدی خود ندارد، یک خبر همه این دغدغه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد. خبر چه بود؟ لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد!
شاید مطهری خود نداند یک سوژه است! او چه بخواهد و چه نخواهد، مامور پروژه حاشیه‌سازی برای فراموش کردن سوالات اصلی و مطالبات واقعی مردم در حوزه‌های مختلف است. سوژه از آنجا کلید می‌خورد که او نامه‌ای به رئیس‌جمهور می‌دهد و رئیس‌جمهور هم وزرای کشور و دادگستری را مامور رسیدگی به این حادثه به اصطلاح بزرگ می‌کند! رئیس‌جمهور هم برای او سنگ تمام می‌گذارد و او را با این اوصاف می‌ستاید؛ «حریت، شجاعت بیان، مدافع مصالح ملی و...»! او خبر لغو سخنرانی او را «تکان‌دهنده» توصیف می‌کند! رئیس‌جمهور این اتفاق را «مایه شرمساری» تلقی می‌کند و آن را تعرض به «آزادی‌های اساسی» ترجمه می‌کند.
خب، دولت که در سیاست خارجی ناکام بوده، در بهبود معیشت مردم ناکارآمد بوده و گزارش‌های 100 روزه به مردم را هم تعطیل کرده است، باید کاری بکند. او باید از آزادی بیان و آزادی‌های سیاسی دفاع کند. این را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد!
یک بررسی ساده آماری نشان می‌دهد در سال‌های اخیر که دولت یازدهم سر کار بوده، حداقل 62 مورد سخنرانی منتقدین دولت در دانشگاه‌ها و مساجد لغو شده است. مردم می‌گویند؛ چطور می‌شود رئیس‌جمهور از لغو سخنرانی 52 شخصیت برجسته کشور که اغلب روحانی هستند و از نمایندگان محترم مجلس فعلی، اساتید دانشگاه، عضو شورای عالی امنیت ملی و... می‌باشند به عنوان نقض آزادی بیان و آزادی‌های سیاسی هیچ تکانی نخورده و یاد نکرده و حقوق آنها را نادیده گرفته است و از حریت آنان دفاع نکرده و فقط از لغو یک سخنرانی شکایت کرده است؟ مردم می‌گویند؛ چون دفاع از آنان داخل پروژه حاشیه‌سازی نیست و آنها «سوژه» نیستند! آیا این فهم مردم درست است؟
مردم می‌گویند؛ ناکارآمدی دولت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشخص است. در حوزه سیاسی اگر ادعای دفاع از آزادی‌های سیاسی دارد، بسم‌الله. آزادی بیان با لغو 62 سخنرانی منتقدین دولت چه می‌شود؟! شخص رئیس‌جمهور چه پاسخی برای آن دارد؟ مردم سوال می‌کنند؛ آقای رئیس‌جمهور چه بیانی را آزاد و چه بیانی را غیرآزاد می‌داند؟

پیش بینی روزنامه دولت از صعود نرخ دلار به چهار هزار تومان!

قیمت دلار چند ماهی است که مسیر صعودی پیدا کرده و از 3200 تومان به 3700 تومان رسیده است. حمیدرضا زمان‌زاده مدیر پژوهشکده پولی و بانکی اخیرا گفته بود: افزایش بیشتر نرخ ارز و رسیدن آن به سطوح 3800 تومان بسیار بعید است و به نظر می‌رسد حداکثر نرخ در بازار ارز تا پایان سال، حداکثر 3700 تومان باشد.
وی در عین حال گفته است «با انتخاب ترامپ نااطمینانی در بازار ارز به وجود آمد که به تدریج برطرف خواهد شد و دلار در بازارهای جهانی تقویت می‌شود. همان‌طور که یورو در یک ماه اخیر 4 درصد و در برابر ین ژاپن 7 درصد افزایش یافته است. وقتی نرخ دلار در برابر همه ارزها رشد می‌کند، نسبت به ریال هم افزایش خواهد یافت، بنابراین بخش عمده ماجرای افزایش نرخ دلار در بازار ایران، به ویژه بعد از انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا، رشد بهای جهانی ارز است.»
این مدیر بانکی توضیح نداده که آیا در وضعیت به هم‌ریختگی بازار جهانی، آیا باید نرخ دلار در ایران کاهش می‌یافته یا افزایش؟!
در همین حال روزنامه دولتی ایران برخلاف ادعای زمان‌زاده نوشت: پیش‌بینی می‌شود که دلار در ماه‌های پیش رو به 4 هزار تومان برسد.
علی دینی ترکمانی اقتصاددان و استاد دانشگاه به «ایران» گفت: دلایل این افزایش را می‌توان به داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ ارز در روزهای اخیر دنبال کردن سیاست تک‌نرخی ارز توسط بانک مرکزی است.
در واقع به محض اینکه دولت این سیاست را کلید می‌زند و گام‌هایی برای اجرای آن برمی‌دارد برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که یکسان‌سازی نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد و به همین دلیل تقاضای سفته‌بازانه به تدریج افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که دلار آزاد در ماه‌های پیش رو به 4هزار تومان نیز برسد اظهار کرد: احتمالا نرخ دلار در بودجه سال آینده با 3500تومان بسته می‌شود که همین نرخ باعث رشد بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

تورم و گرانی نتیجه گران شدن قیمت ارز!

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: عبور بهای دلار از مرز 3 هزار و 730 تومان در شرایطی که در رکود اقتصادی و دوران پساتحریم به سر می‌بریم از منظر کارشناسان اقتصادی به عنوان شکست سیاست‌های اقتصادی دولت معرفی شده و نوید دهنده بازگشت تورم با غول حجم نقدینگی بیش از هزار و 120 هزار میلیارد تومانی است.
به گزارش «جوان» روحانی که در مبارزات انتخاباتی خود افزایش بهای ارز را حتی در دورانی که کشور با تحریم مواجه بود ناشی از سوء مدیریت‌ها می‌دانست، امروز با گذشت بیش از 38 ماه از دولتش شاهد حرکت بهای دلار به سطوحی بالاتر از 3 هزار و 700 تومان است.
این اتفاق، بازگشت مجدد تورم را به همراه خواهد داشت زیرا پایه‌های تولید در کشور به دلیل رکود متزلزل شده است و از آنجا که به واردات نیازمندیم رشد بهای ارز افزایش بهای کالا را در بازارها به همراه خواهد داشت. هر زمانی که بانک مرکزی نرخ دلار دولتی را چند ریال افزایش داد، بهای دلار در بازار آزاد چند برابر رشد داشت  و به نظر می‌رسد یک بازی در حوزه ارزی شکل گرفته است تا بهای ارز به شکل کاملاً تصنعی افزایش یابد.
در این بین از زمان کاهش نرخ سود شاهد خروج منابع از بانک‌ها به سمت بازار ارز و طلا بوده‌ایم، به طور نمونه طی روزهای گذشته متواتر برخی از مشتریان بانک‌ها با روزنامه جوان تماس گرفته‌اند که بانک پول نقد نمی‌دهد و می‌گوید پول نداریم مبلغ را در کارتتان واریز می‌کنیم، بروید از سایر بانک‌ها پول نقد دریافت کنید.

مایه شرم ساری دولت بی اعتنایی به مشکلات مردم است

نسیم آن‌لاین با اشاره به اظهارات عجیب رئیس جمهور که لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد (با میزبانی یک گروه غیرقانونی) را مایه شرمساری خوانده بود، نوشت: پاسخ روحانی به نامه یک عضو فراکسیون امید با واکنش گسترده فعالان سیاسی، دانشگاهیان و توده‌های مختلف مردم در رسانه‌ها و فضای مجازی روبه‌رو شد و اکثر مردم این پرسش را از رئیس جمهور مطرح کردند که چرا رئیس جمهور برای حل بسیاری از مشکلات و معضلات اقتصادی کشور در 3/5 سال گذشته، این قدر سریع واکنش نشان نداده و لغو سخنرانی یک چهره سیاسی او را این چنین آشفته کرده که برای آن عبارت «مایه شرمساری» به کار برده است... تحویل ندادن واحدهای مسکن مهر یکی از موارد شرمساری است. شاید هیچ کس به اندازه متقاضیان مسکن مهر در این 3/5 سال سختی نکشیدند. بسیاری از این متقاضیان به هزار امید و آرزو هر چه در زندگی داشتند فروختند و سرمایه کردند تا شاید بتوانند صاحبخانه شوند. با این وجود بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 همه آرزوهای خود را برباد رفته می‌دیدند. دولتمردان به خصوص وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی هر کلمه‌ای دلشان می‌خواست بر علیه مسکن مهر به کار بردند و تقریباً تکمیل این پروژه مهم مسکن‌سازی در کشور را به حالت تعلیق درآوردند.
یک روز این طرح را مزخرف نامیدند و روز دیگر تعبیر اقتصاد برانداز و یا دردسرساز را برای آن به کار بردند. طبق آمار پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر در دولت به طور ماهانه نیم درصد بوده است.
نسیم آن‌لاین، ماجرای فیش‌های نجومی، افزایش 50 درصدی قیمت کالاهای اساسی، افزایش شکاف طبقاتی، کاهش ارزش پول ملی و گران شدن نرخ ارز، تعطیل شدن 20 هزار واحد تولیدی، بیکاری یک میلیون نفر طی 3 سال، افزایش واردات کالاهای اساسی و به خطر افتادن امنیت غذایی، نصف شدن سرمایه‌گذاری خارجی، بدعهدی‌های برجام و پوچ از آب درآمدن وعده‌ها، ‌و سرکار گذاشتن 700 هزار وام اولی را از جمله ده‌ها مشکل برآمده از بی‌تدبیری دانسته که مایه شرمساری دولت است.

دولت راهنمای خروج از رکود را زده اما در حال گران سازی قیمتهاست


روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با عنوان «نقد کارشناسان به اعلام پایان دوران رکود: خروج بی‌کیفیت» نوشت: مسئولان و تحلیلگران اقتصادی، اظهارنظرهای متفاوتی درباره اینکه آیا بعد از اجرای سند برجام و قرار گرفتن اقتصاد در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا پایان امسال، رشد اقتصادی به پنج تا 6 درصد می‌رسد و در نهایت، منجر به خروج اقتصاد از رکود خواهد شد یا خیر، مطرح می‌کنند. در چند روز گذشته بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بار دیگر، موجی از انتقادات را به سیاست‌های خروج از رکود تیم اقتصادی دولت یازدهم روانه کردند؛ از سرگیری دوباره این نقدها زمانی دوباره قوت گرفت که مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، چندی پیش مانند هر بار، با خوشبینی درباره نشانه‌های خروج اقتصاد ایران از رکود اظهارنظرهایی کرده بود.
نیلی می‌گوید: «در حال حاضر، اقتصاد ایران از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی اندک رسیده است.» آنچه مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری به صراحت می‌گوید، آن است؛ حالا دیگر مشکل اقتصاد ایران، رکود نیست بلکه رشد اقتصادی اندک است که آن هم تا پایان امسال رفع خواهد شد. او حتی بر این نکته هم تاکید کرده است که اگر تا پایان سال، رشد اقتصادی به هفت درصد رسید، نباید تعجب کرد.
به نظر می‌رسد بیشترین امیدواری برای رشد اقتصادی مطلوب و خروج کامل اقتصاد ایران از رکود با تکیه بر افزایش درآمدهای نفتی است.
وقایع اتفاقیه در ادامه این گزارش نوشت: در مقابل، بسیاری از تحلیلگران نه تنها خروج از رکود را تایید نمی‌کنند، حتی در این‌باره که گفته می‌شود، با رشد اقتصادی پنج تا 6 درصدی تا پایان سال، زمینه خروج از رکود فراهم می‌شود، مخالف هستند.
فرشاد مومنی، کارشناس اقتصادی، در این‌باره می‌گوید: واقعیت این است که رشد اقتصادی مورد نظر به غایت، بی‌کیفیت است و این همان مسئله‌ای بود که حتی دستگاه‌های مربوطه داخلی نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند. مومنی توضیح می‌دهد: «رشد بی‌کیفیت بنابر تعریف رشد مبتنی بر خام‌فروشی، دلالی، سوداگری و ترویج تجارت پول بوده، در حالی که مسئله‌ای که برای کشور نجات‌بخش است، افزایش فرصت‌های شغلی مولد در کنار افزایش توان رقابت اقتصادی ملی است که ریشه در ارتقای بنیه تولید ملی دارد. واقعیت این است که رشد اقتصادی 95 هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد؛ بنابراین رشد حاصل شده بیش از اینکه به کار ملت و کشور بیاید، به کار رقابت‌های جناحی و سیاسی می‌آید و گرهی از مشکلات کشور باز نخواهد کرد. گشوده شدن این گره نیازمند توجه به یک واقعیت مهم است و آن هم اینکه ساختار نهادی ایران و طرز نگاه مدیریت اقتصادی کشور به مسائل، به طرز افراط‌آمیزی تحت تاثیر منافع بخش‌های غیرمولد است و گمان می‌رود از این زاویه جا داشته باشد سازمان‌های مستقل‌تر مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش اخیر مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری را در اتاق بازرگانی تهران، بررسی کنند.»
محمدقلی یوسفی، تحلیلگر اقتصادی نیز که سال‌ها در بخش صنعت فعالیت کرده است، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» با استناد به آمار و ارقام اقتصادی می‌گوید:‌ جناب مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری درباره خروج اقتصاد از رکود، آدرس اشتباه می‌دهد؛ گویا ایشان فراموش کرده‌اند که اقتصاد دچار رکود تورمی است، به این مفهوم که سال‌هاست، نه تولیدکننده می‌تواند تولید کند نه مردم توان خرید دارند. متاسفانه انتظار آقایان از نتایج مثبت برجام، آن هم در کوتاه مدت، بسیار زیاد و غیرمنطقی است تا جایی که موجب می‌شود احساسات، جای تحلیل‌های کارشناسی آنها را بگیرد.
او در ادامه می‌گوید: آمارهای رسمی اقتصادی نشان می‌دهد، بیشترین تمرکز بانک‌ها بر سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن بوده است. با این امید که بتوانند واحدهای مسکونی و تجاری خود را متری 25 تا 30 میلیون تومان به فروش برسانند؛ مسکن که سه سال است رکودی سنگین را تجربه می‌کند و در این میان، بخش تولید و کشاورزی که دو بخش مهم و مولد اقتصادی است، از دریافت تسهیلات جا ماندند و باید بگویم 62 درصد از منابع و تسهیلات بانک‌ها به سوی بخش مسکن و واسطه‌گری رفت؛ با این اوضاع آیا می‌توان امید داشت، زمینه خروج اقتصاد از رکود فراهم شده باشد یا به قول آقای نیلی، مشکل رکود در کشور رفع شده و حالا باید بر رشد اقتصادی تمرکز کرد؟
او تصریح می‌کند: دلار هزار و 226 تومانی دولت حالا به بالای سه هزار تومان رسیده است، یعنی دولت با یک حرکت زیرپوستی موجب گرانی در بازار ارز شد، در حالی که رکود همچنان گریبانگیر اقتصاد و وضعیت بیکاری هم در کشور کاملا مشهود است. کاش آقای نیلی توضیح می‌دادند بر اساس کدام آمار، ارقام و مستندات اقتصادی می‌گویند اقتصاد از رکود خارج شده است؟

وطن امروز

سپاه در صورت نقض برجام از رهبری مجلس و دولت حمایت می‌کند

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هرچه رهبری معظم، مجلس، دولت و مسؤولان نظام تصمیم بگیرند سپاه به طور مطلق از آنها حمایت و در همان چارچوب حرکت می‌کند.سرلشکر محمدعلی جعفری صبح روز پنجشنبه در جشنواره مالک اشتر بسیج در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مسؤولان حشدالشعبی درباره حرکت به سمت سوریه پس از فتح موصل، اظهار کرد: به لطف خدا در عراق نیروهای مجاهد عراقی و حشدالشعبی آنقدر توانمند هستند که به نیروهای ایرانی نیازی ندارند. البته ممکن است تعداد معدودی نیروهای مستشاری از ایران در آنجا حضور داشته باشند اما به هیچ‌وجه در آنجا نیروی ایرانی نداریم و نیروهای حشدالشعبی و نیروهای ارتش عراق با یکدیگر کار می‌کنند. وی با بیان اینکه «جهان اسلام امروز احتیاج به کمک و پشتیبانی از یکدیگر دارند»،‌ افزود: ممکن است نیروهای حشدالشعبی به سوریه عازم شوند و به آنها کمک کنند. فرمانده کل سپاه در پاسخ به این پرسش که در صورت نقض برجام واکنش سپاه چه خواهد بود، با بیان اینکه «سپاه بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران است»، اظهار کرد: هرچه رهبری معظم، مجلس، دولت و مسؤولان نظام تصمیم بگیرند سپاه به طور مطلق از آنها حمایت و در همان چارچوب حرکت می‌کند.

«مقاومت» تنها نسخه نجات‌بخش در برابر تهدیدات است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: تنها نسخه نجات‌بخش در برابر تهدیدات، مقاومت است. به گزارش تسنیم، سرلشکر محمد باقری در جشنواره مالک‌اشتر با بیان اینکه بسیج مایه عزت و اقتدار و امنیت بی‌نظیر برای کشور است، افزود: مدافعان حرم برای برقراری امنیت ایران و اسلام پیش‌قدم شدند و به شهدای مدافع حرم درود می‌فرستیم. وی تصریح کرد: نام مقاومت با بسیج عجین شده و این مشی‌ای است که در برابر بزرگ‌ترین توطئه‌های دشمن جواب داده و اکنون تنها نسخه نجات‌بخش در برابر تهدیدات است.وی با اشاره به حضور مستشاری بسیجیان در سوریه گفت: تعداد محدودی از نیروهای بسیجی به‌منظور دفاع از حرم به سوریه اعزام شدند. بسیجیان ما نخبه‌ترین رزمنده‌ها و گل سرسبد آنجا هستند. بسیجی نظامی می‌تواند گره‌گشا باشد و اگر رهبری اجازه دهند صدها هزار بسیجی می‌توانند به آن صحنه  اعزام شوند.

اسناد «کرسنت» وحشتناک است

علیرضا زاکانی می‌گوید اسناد فساد کرسنت در سازمان بازرسی در حال خاک خوردن است در حالی که این اسناد وحشتناک باید ترجمه و منتشر شود. نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با برنامه دست‌خط، با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی،‌ نظارت خود را فراموش کرده یا دستخوش سیاسی‌کاری هستند، گفت: کسی کمک کرد و کسی مسؤول شد و آن مسؤول کمک می‌کند ایشان رئیس بانک شود. رئیس بانک که شد به یک جریان فاسد وام می‌دهد؛ وامی که مجلس تصویب کرده به تولید داده شود. آن عنصر فاسد این پول را به اسم کارخانه می‌گیرد و در شمال شهر تهران برج می‌سازد. یک واحد را ۵۱ میلیارد تومان می‌فروشد. وی اشاره‌ای نیز به فساد کرسنت داشت و گفت: اسناد فساد کرسنت سال ۸۷ به سازمان بازرسی کل کشور رفت و برای مدت‌های مدیدی در این سازمان خاک خورده است. باید این اسناد را ترجمه و منعکس کنند. اسناد وحشتناک است.

تکذیب مذاکره جدید بین ایران و آمریکا درباره برجام


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ مذاکره جدیدی بین ایران و طرف‌های دیگر برجام برای هرگونه تغییر در مفاد برجام انجام نشده و این موضوع کاملاً دروغ است.به گزارش آنا، بهرام قاسمی در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال ضمن تکذیب این گزارش گفت: هیچ مذاکره جدیدی بین ایران و طرف‌های دیگر برجام برای هرگونه تغییر در مفاد برجام انجام نشده و این موضوع کاملاً دروغ است. وی مطالب منتشر شده در این روزنامه را کذب و خبرسازی صرف و بی‌اساس برشمرد. بنا بر ادعای این نشریه، طرف‌های مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، با پیروزی «دونالد ترامپ» برای رفع نگرانی‌های ناشی از این پیروزی غیرمنتظره مذاکراتی جدید را با ایران از سر گرفته‌اند.

تمدید «داماتو» توسط آمریکا نقض برجام است

امام‌جمعه موقت تهران می‌گوید تصویب تمدید تحریم‌های داماتو عملا خلاف برجام و نقض آن است و ایران نسبت به آن عکس‌العمل نشان خواهد داد. به گزارش تسنیم،
آیت الله کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه انتخابات اخیر آمریکا تجلی قهر خداوند بود، گفت: همان‌گونه که دولتمردان آمریکا اعلام کردند 7 تریلیارد خرج جنگ در عراق و افغانستان شده اما هیچ سودی برای آنها نداشته که بحمدالله با این اتفاقات فضا برای انقلاب ما مهیا شده است. وی تصریح کرد: دولتمردان آمریکا اعتراف کردند 45 درصد مردم آمریکا در فقر زندگی می‌کنند و باید پول‌هایی که هزینه جنگ شده برای ساختن پل‌ها و خیابان‌ها صرف می‌شده است. امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند از بدهکارترین دولت‌ها هستند و کشورشان دچار به هم ریختگی و گرفتاری شده است، اظهار کرد: همانند شوروی سابق صدای شکسته شدن استخوان‌های لیبرال‌-دموکراسی امروز به گوش می‌رسد. آیت الله صدیقی با بیان اینکه آمریکا در برجام به تعهداتش کامل عمل نکرده است، ادامه داد: اخیرا تحریم‌هایی(داماتو) وضع کرده‌اند که خلاف برجام و نقض آن است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نظام جمهوری اسلامی ایران عکس‌العمل نشان خواهد داد.

اصولگرایان باید بر سر یک نفر خاص به توافق برسند

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه نباید کاندیدای متعدد داشته باشیم، اظهار داشت: اصولگرایان بر سر یک نفر خاص به توافق برسند. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در گفت‌وگو با میزان گفت: اصولگرایان بر سر یک نفر خاص توافق داشته باشند تا دیگر داوطلبان متعدد نداشته باشیم. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش وی نسبت به سخنان اخیر باهنر مبنی بر خودداری گروهی از داوطلبان
از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: من بالاتر از این سخن را می‌گویم و حرفم این است، تنها بر سر یک نفر به توافق برسیم.

مدعیان گلستان شدن کشور با برجام از مردم عذرخواهی کنند

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی که می‌گفتند برجام اجرا شود کشور گلستان می‌شود از ملت عذرخواهی کنند. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ملت ایران با فرهنگ مقاومت38  سال کشور را حفظ کرده، ما 38 سال است نان مقاومت خود را می‌خوریم نه نان مذاکره.
2 سال است مردم در جریان مذاکرات هستند؛ ما نمی‌خواهیم توپ را به زمین خودی بیندازیم ولی به خارج که می‌توانیم. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ده‌ها بدعهدی کردند، قرار نبود دیگر تحریمی بر تحریم‌ها اضافه شود ولی 10 سال دیگر تحریم‌ها را تمدید کردند و طبق گفته رهبری این نقض برجام است و قطعا واکنش نظام جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت. عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ایستادن در برابر آمریکا جواب می‌دهد. جا دارد کسانی که می‌گفتند برجام اجرا شود کشور گلستان می‌شود از ملت عذرخواهی کنند. ما به بند بند برجام عمل کردیم ولی آنها به برجام عمل نکردند و به تعبیر رهبری، ناقص عمل کردند.


مرحوم شایانفر سردار بی‌بدیل عرصه جنگ نرم بود

عضو شورایعالی فضای مجازی گفت: مرحوم شایانفر با اطلاعات وسیعش آرشیوی هوشمند و بحق سردار بی‌بدیل عرصه جنگ نرم بود. به گزارش فارس،‌ عزت‌الله ضرغامی، عضو شورایعالی فضای مجازی در حاشیه مراسم ختم مرحوم شایانفر، پیرامون نقش مرحوم شایان‌فر در جریان‌شناسی سیاسی و فرهنگی کشور اظهار داشت: شایانفر فردی بود که مثل او کمتر دیده می‌شد و کارنامه بی‌بدیل او در عرصه فرهنگ، هنر و سیاست از دانش و اطلاعات وسیع و گسترده‌ای به‌وجود آمد. وی تأکید کرد: از ایشان آثار زیادی همچون نیمه‌پنهان به جای مانده است ولی افرادی که با ایشان در ارتباط بودند و شخصیت‌هایی که قصد تحقیق در حوزه‌های مختلف را داشتند بهترین مشاور را مرحوم شایانفر می‌دانند.

ایران

موانع تداوم ائتلاف 94 را باید با گفتگو رفع کرد.

رئیس هیأت اجرایی حزب اعتدال و توسعه تأکید کرد موضع حزب اعتدال و توسعه در انتخابات 96 مشابه همان رویکردی است که از سال 92 آغاز شده و در انتخابات 94 به اوج رسید.
به گزارش «ایران»، مرتضی بانک که در نشست هم‌اندیشی رؤسای استانی سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه سخن می‌گفت، تأکید کرد: ائتلاف ۹۴ تجربه‌ای ذیقیمت در حیات جریان‌های سیاسی ایران بود؛ اکنون وقت آن است که هر یک از ارکان ائتلاف «امید» ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف این تجربه، با گفت‌وگو و مفاهمه زمینه را برای چیرگی بر چالش‌های احتمالی فراروی تداوم این ائتلاف فراهم کنند. به گفته بانک، پیش‌نیاز چیره شدن بر این چالش‌ها آن است که هریک از ارکان این ائتلاف در داخل طیف خود به اجماع کامل رسیده به گونه‌ای که از هر یک، صرفاً یک صدای واحد به گوش برسد.
بانک در همین ارتباط از رؤسا و اعضای سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه در مناطق مختلف کشور خواست ضمن سنجش شرایط و اقتضائات منطقه‌ای، پیشنهادات خود را برای تقویت بیش از پیش هم افزایی با جریانات همسو در نقاط مختلف کشور تدوین کرده و برای طرح در هیأت رئیسه سازمان جوانان و دانشجویان در اسرع وقت ارایه دهند.
بانک از هیأت رئیسه سازمان جوانان و دانشجویان خواست جمع‌بندی دیدگاه‌های شاخه‌های استانی این سازمان را برای طرح در دفتر سیاسی حزب آماده کند. به گفته رئیس هیأت اجرایی حزب اعتدال و توسعه، دفتر سیاسی این حزب با بهره‌مندی از دیدگاه‌های بخش‌های مختلف حزب، روش‌های اجرایی و رویکردهای این حزب در انتخابات آتی را که مبنای گفت‌وگو و تعمیق تفاهم حداکثری با دیگر جریانات سیاسی همسو خواهد بود، تدوین خواهد کرد. این نقشه راه، پس از تصویب در شورای مرکزی ملاک عمل حزب در انتخابات آتی خواهد بود. بانک همچنین از سازمان جوانان و دانشجویان خواست گزینه‌های توانمند و متخصص و دارای مقبولیت اجتماعی را برای کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر سراسر کشور شناسایی کنند.


 لغو سخنرانی مطهری برای فشار به دولت است
رئیس هیأت اجرایی حزب اعتدال و توسعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جو سنگین ایجاد شده توسط رقبا علیه دولت تدبیر و امید گفت: هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد فعالیت بیشتر اتاق‌های فکر جریان‌های تندرو جهت تخریب دولت هستیم. عملکرد این جریانات هم نشان داده که آنان در مسیر تخریب دولت از اصول اولیه اخلاقی عبور کرده‌اند.
بانک گفت: باوجود تمام این حملات باید به قاطعیت بگویم عملکرد دولت در تمام زمینه‌ها و بخصوص در حوزه اقتصادی بسیار رضایتبخش بوده و روحانی با دست پر در مناظرات انتخاباتی 96 حاضر خواهد شد. وی با انتقاد از برخی از رسانه‌ها و جریان‌هایی که درصدد تخریب دولت هستند و از هیچ اقدامی در این جهت فروگذار نمی‌کنند، به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اشاره کرد و گفت: این اتفاق یکی از اجزای پازل تخریب و فشار بر دولت روحانی است. این گروه‌ها باید بدانند که نمی‌توانند انتظار رفتار ممتنع در این خصوص داشته باشند و واکنش خنثی در این گونه موارد معنای تعادل نیست.

تکذیب از سرگیری مذاکره ایران و امریکا

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه با رد گزارش وال استریت ژورنال به « آنا» گفت که هیچ مذاکره جدیدی بین ایران و طرف‌های برجام به منظور تغییر در مفاد توافق وین انجام نشده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال  اخیراً به نقل از منابع غربی مدعی شده بود که مذاکره برای متقاعد کردن ایران به کاهش ذخایر آب سنگین از ماه گذشته آغاز شده و امریکا و متحدانش از ایران خواسته‌اند که میزان اورانیوم غنی‌شده خود در نطنز را بیش از تعهدات مندرج در برجام، کاهش دهد تا توافق هسته‌ای بنیانی قوی‌تر در برابر اقدامات احتمالی ترامپ داشته باشد.

پاسخ عراق به ادعای وزیر عربستان درباره ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه عراق ادعای وزیر مشاور عربستان را تکذیب کرد. ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان مدعی شده بود وزارت خارجه عراق به دستور ایران مواضعی بر ضد عربستان می‌گیرد و خواستار ویرانی مکه است.  به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری نون الأخباریه، احمد جمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در واکنش به این ادعا  گفت: این دروغ برای انتشار در روزنامه «الشرق الاوسط» مناسب است. احمد جمال تأکید کرد: پیش کشیدن و استفاده از نام مقدس مکه در این موارد، نشانه شکست و ضعف است.

کم توجهی صدا و سیما به عزای عمومی

با اینکه رئیس جمهوری پنجشنبه و جمعه گذشته  را به خاطر درگذشت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی عزای عمومی اعلام کرده است، اما از حال و هوای شبکه‌های مختلف صدا و سیما چنین توجهی دیده نمی‌شود. به گزارش عصر ایران، اگرچه  صدا و سیما در ماه‌های غیر محرم و صفر نیز به جز برنامه «خندوانه» و «دورهمی» چندان برنامه فرحناکی ندارد، اما منظور از عزای عمومی در اینجا اجرای مشخص و دقیق یک پروتکل است تا مخاطب دریابد اتفاقی افتاده و به احترام متوفا یا قربانیان یک حادثه در داخل یا خارج از کشور برنامه‌ها یا از شکل عادی خارج شده یا نشانی در نظر گرفته‌اند مانند خط مورب مشکی یا استفاده از تصویر شخص فقید در گوشه تصویر.

اتهام امریکا به یک شهروند ایرانی- امریکایی


یک شهروند ایرانی- امریکایی روز سه‌شنبه به کمک برای خرید موشک‌های زمین به هوا و قطعات هواپیما برای دولت ایران و نقض تحریم‌ها در دادگاه فدرال امریکا متهم شده است.  به گزارش ایلنا به نقل از «رویترز»، رضا اولنگیان ایرانی- امریکایی ۵۶ ساله، توسط بازپرس دادگاه فدرال منهتن برای چهار جرم شامل همدستی برای ارسال موشک‌های زمین به هوا به ایران تفهیم اتهام شده است. بر اساس این گزارش، حکم اولنگیان حداقل ۲۵ سال حبس و حداکثر حبس ابد خواهد بود.  لی گینزبرگ، وکیل اولنگیان گفته که این حکم ناامیدکننده است و ما قصد داریم فرجام‌خواهی کنیم. به گزارش رویترز، اولنگیان در سال ۱۹۹۹ شهروند امریکا شده و در اکتبر سال ۲۰۱۲ در استونی بازداشت شده است و متعاقباً به واسطه عملیات برنامه‌ریزی شده اداره مبارزه با موارد مخدر امریکا به این کشور عودت داده شده است.

فولادگر: اصولگرایان روی قالیباف اجماع نکرده‌اند

عضو مرکزی جامعه اسلامی مهندسان گفت: اصولگرایان اجماعی روی محمدباقر قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات سال آینده نکرده‌اند و خبرهایی که در این زمینه گفته می‌شود، صحت ندارد. به گزارش خبرآنلاین، حمیدرضا فولادگر به تلاش اصولگرایان برای رسیدن به مدل وحدت در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 96 اشاره کرد و گفت: در نشست‌ها اصلاً به مرحله بررسی افراد نرسیده‌اند و هنوز جلسات اولیه است که روی مدل حرف می‌زنند و برای رسیدن به کاندیدای واحد، مدل گفتمانی و برنامه‌ها و روش حرکت و خط مشی بررسی می‌شود.

جمهوری اسلامی

رئوفیان: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با تشکیل جبهه اعتدال موافقند

دبیرکل حزب ایران زمین معتقد است که حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با تشکیل "جبهه اعتدال" موافق است اما تمایلی ندارد که محوریت این کار را بر عهده بگیرد.
ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه اخیراً به حجت‌الاسلام ناطق‌نوری پیشنهاد دادیم تا "جبهه اعتدال" را با محوریت خودش تشکیل و اداره کند، اظهار داشت: هدف اصلی ما از ارائه این پیشنهاد این است که جبهه دیگری در کنار جبهه‌های فعلی کشور ایجاد شود.
دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به اینکه جبهه، متشکل از تعدادی احزاب پروانه‌دار است، ادامه داد: حزب ایران زمین بر این باور است که حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، شخصیتی مقتدر و مورد وثوق احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا است و به خوبی می‌تواند از عهده تاسیس یک حزب فراگیر متشکل از احزاب معتدل پروانه‌دار از دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب برآید.
وی با تاکید بر اینکه جبهه اعتدال می‌تواند آرای بخش خاکستری جامعه را به خودش جذب کند، تصریح کرد: در صورت تشکیل چنین جبهه‌ای با رویکرد اصولگرایی اصلاح‌طلبانه، نامزد پیشنهادی برای ریاست جمهوری با استقبال بالای مردم مواجه خواهد شد.
رئوفیان با بیان اینکه رئیس‌جمهور برای حرکت دادن کشور به سمت پیشرفت، به دو بال اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با هم نیاز دارد، افزود: رئیس‌جمهور یک کشور باید از حمایت همه جناح‌ها برخوردار باشد نه اینکه یک جناح به وی در راستای رساندن کشور به اهدافش کمک کنند و جناحی دیگر، چوب لای چرخ فعالیت‌های دولت بگذارند.
دبیرکل حزب ایران زمین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر حجت‌الاسلام ناطق نوری در رابطه با تشکیل جبهه اعتدال چیست، اظهار داشت: وی با تشکیل "جبهه اعتدال" موافق است اما تمایلی ندارد که محوریت این کار را بر عهده بگیرد.
رئوفیان ادامه داد: علت مخالفت حجت‌الاسلام ناطق نوری برای ورود مجدد به عرصه سیاسی این است که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی ما به تصمیمات تشکیلاتی پایبند نیستند و قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند.

ناصر قوامی: اصولگرایان فردی را که بتوانند در مقابل روحانی قد علم کند، ندارند

بعید می‌دانم جزیان اصولگرایی بتواند در نهایت به پیرامون یک فرد به ائتلاف برسد و اگر هم چنین برنامه‌ای داشته باشند الان خیلی دیر شده است.
حجت‌الاسلام سید ناصر قوامی نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با پایگاه خبری «انتخاب» در خصوص استراتژی اصواگرایان و سناریوهای مطرح شده در ارتباط با راهبردهای آنها اعم از وحدت بر سر یک کاندیدا یا وحدت گفتمان با حضور چند کاندیدا اظهار داشت: اصولگرایان در این دوره با مشکلاتی رو به رو هستند.
او در این مورد اضافه کرد: اول اینکه اتحاد و اتفاق بین شان برقرار نمی‌شود. دومین مشکل اصولگرایان این است که گزینه مورد وثوق همه جریان‌هایی اصواگرایی وجود خارجی ندارد که حول آن ائتلاف کنند. بنابراین آنها به وحدت نمیرسند. آنها فردی که مقبولیت داشته باشد و بتوانند در مقابل روحانی قد علم کند در جبهه اصولگرایی ندارند. در نهایت اینکه برخی از خود چهره‌های اصولگرا به ویژه در میان اصولگرایان میانه رو بر این باورند که روحانی بهترین کاندیدا است و برای او تبلیغات می‌کنند.
قوامی درخصوص احتمال سهم خواهی اصولگرایانی که از روحانی حمایت میکنند در انتخابات دور بعد گفت: من فکر میکنم جایی برای سهم خواهی نیست چرا که همین الان هم دولت در اختیار اصولگرایان است. استانداران همه از اصولگرایان انتخاب شده‌اند و در نتیجه فکر می‌کنم از این بیشتر نمی‌توانند سهم خواهی کنند.
او همچنین در خصوص احتمال تقویت راهبرد معرفی چند کاندیدا با هدف شناسایی کاندیدای رای آور‌تر نیز گفت: بعید میدانم جزیان اصولگرایی بتواند در نهایت به پیرامون یک فرد به ائتلاف برسد و اگر هم‌چنین برنامه‌ای داشته باشند الان خیلی دیر شده است. این‌ها فرد برجسته‌ای ندارند که ارائه کنند. در میان کاندیداهای مطرح آنها قالیباف ظاهراً گفته نمی‌آیم، احمدی نژاد هم که از حضور در انتخابات منع شده است. اینها وقت ندارند چند نفر را بیاورند ببیند کدام یک رای‌آوری بیشتری دارد.
قوامی در خصوص سکوت اصولگرایان درباره استراتژیشان در انتخابات ریاست جمهوری هم تاکید کرد: آنها در شرایط حضور روحانی و عدم رد صلاحیت او به طور جدی وارد انتخابات نمی‌شوند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص ادامه سفر‌های استانی احمدی‌نژاد نیز گفت: اینکه آیا قرار است او در دوره‌های بعدی حضور پیدا کند یا نه قابل پیش‌بینی نیست اما اگر در دوره‌های بعدی هم بیاید با وجود اتفاقاتی که افتاده ممکن است باز اصولگرایان روی او سرمایه‌گذاری کنند و از او حمایت کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب: مطالبات معوقه درآرای روحانی اثرگذار است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است روحانی نتوانسته بسیاری از وعده‌های خود را اجرایی کند و همین امر باعث کاستن رای او خواهد شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آذرمنصوری فعال سیاسی اصلاح طلب می‌افزاید: روحانی در سطح کلان به نظر من هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی خوب عمل کرده است اما بخشی از مطالبات در سطح خرد معوق مانده است که نمی‌توان منکر اثر‌گذاری آن بر پایگاه رای او شد.
این فعال سیاسی می‌گوید: به نظرم در این فرصت با توجه به انتقاداتی که به برخی بخش‌ها وارد است دولت باید اقدامات موثری انجام دهد و از همه مهم‌تر استراتژی رسانه‌ای خود را به یک استراتژی پیش برنده تبدیل کند. از طرف دیگر تا فرصت باقی است نیروهای بخصوص اجرایی غیرهمراه را تغییر دهد. بسیاری از مدیران دولت روحانی در شهرستان‌ها و بخش‌ها با دولت همراه نیستند و چه بسا ضد دولت عمل می‌کنند.
خانم منصوری معتقد است: دولت روحانی باید سازو کاری تدبیر کند که بتواند از ظرفیت و پتانسیل نیروهای همراه خود استفاده کند. ضمن اینکه بخشی از طبقات جامعه که بهترشدن امور را در کوچک یا بزرگ شدن سفره خود می‌بینند، باید تغییرات را احساس کنند که به نظر می‌آید هنوز احساس نکرده‌اند.

کواکبیان رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی شد

انتخابات هیات رئیسه فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس برگزار شد و مصطفی کواکبیان به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد.
به گزارش ایسنا، فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی با 130 عضو تشکیل شده است که در انتخابات هیات رئیسه آن کوسه غراوی، مقدسی، بنیادی، ابراهیمی، پوربافرانی، اسدی، فاطمه سعیدی و فاطمه حسینی به عنوان اعضای هیات رئیسه تعیین شدند.

صوفی: همکاری اصلاح‌طلبان با حزب اعتدال و توسعه همچون گذشته نیست

رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در سال 94 گفت: قطعاً اصلاح‌طلبان مثل گذشته با حزب اعتدال و توسعه همکاری نخواهند و همکاری ما با این حزب در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری خواهد بود.
علی صوفی رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در انتخابات 94 در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره کمیته احزاب اصلاح‌طلب و تاکید آنان براتمام فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از گفت‌وگو با احزاب منتقد خبر داد.
وی افزود: بارها وارد گفت‌وگو با برخی از احزاب مخالف شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شده‌ایم و این گفت‌وگوی ما حتی به قبل از پا گرفتن ترکیب جدید شورا برمی‌گردد که مذاکرات زیادی صورت دادیم به ویژه با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات.
وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه احزاب منتقد شورای سیاست‌گذاری عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند، گفت: در داخل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رای‌گیری صورت گرفت که با رای اکثریت به شورای سیاست‌گذاری بپیوندند.
صوفی با بیان اینکه به طور مجزا با احزاب منتقد شورای سیاست‌گذاری نشست‌هایی را داشته‌ایم، در حال حل کردن بحث مورد اختلاف هستند و به هر حال ممکن است در نهایت یک الی دو حزب در آخر بر سر موضع خود بماند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه مردم به لیست اجماعی اصلاح‌طلبان است، گفت: تجربه سال 94 علی‌رغم اینکه آقای مطهری در لیست تهران اصلاح‌طلبان بودند اما لیست جداگانه دادند ولی اقبال مردم به لیست اجرایی بود.
رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در سال 94 درباره برخی عملکردهای حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس دهم و رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این دلخوری از حزب اعتدال و توسعه همچنان پابرجاست.
صوفی ادامه داد: برخی از احزاب اصلاح‌طلب از ابتدا مخالف ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه بودند. آنها می‌گفتند اینکه وزن یک حزب مساوی با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باشد غلط و اشتباه است و آنهایی که موافق این ائتلاف بودند بعدا پشیمان شدند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان برای سال 96 یعنی برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف خواهند کرد یا خیر، گفت: قطعا اصلاح‌طلبان مثل گذشته با حزب اعتدال و توسعه همکاری نخواهند و همکاری ما با این حزب در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری خواهد بود.
وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه تاکید ما بر حفظ هویت اصلاح‌طلبی است، خاطرنشان کرد: هویت اصلاح‌طلبی در ائتلاف گذشته مخدوش شد.

خراسان

ایران به منشور جهانی انرژی پیوست

وزیر نیرو در سفر به ژاپن، سند الحاق ایران به منشور جهانی انرژی را امضا کرد. وی در نشست با شرکت های فعال صنعت آب و برق این کشور از تمایل ایران برای همکاری و جذب سرمایه گذاری شرکت های مجرب ژاپنی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، در سفر وزیر نیرو به ژاپن، سند الحاق ایران به منشور جهانی انرژی لحظاتی پیش توسط حمید چیت چیان امضا شد و ایران به طور رسمی به جمع کشور های عضو در منشور جهانی انرژی پیوست. هدف عمده منشور بین المللی انرژی، انعکاس بهتر واقعیت های جدید بخش انرژی به خصوص رشد انرژی در کشور های در حال توسعه و همکاری کشور های شرکت کننده جهت توسعه و ایجاد ظرفیت های جدید و همچنین مقابله با چالش های مشترک در بخش انرژی ذکر شده است. چیت چیان در این سفر نشستی با شرکت های فعال صنعت آب و برق ژاپن داشت. وی در این جلسه با بیان این که سوابق همکاری بین دو کشور مثبت و حاکی از احترام متقابل به یکدیگر بوده است، اظهار داشت: ما از شرکت های مجرب ژاپنی که تمایل به همکاری و سرمایه گذاری در این بخش ها را داشته باشند، استقبال می کنیم. وزیر نیرو همچنین با معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ملاقات کرد. چیت چیان با برشمردن زمینه های همکاری دو کشور به خصوص زمینه های حضور شرکت های ژاپنی در ایران تاکید کرد: پیش شرط ما برای ورود شرکت های ژاپنی به این عرصه ها، انتقال تکنولوژی، داشتن شرایط فاینانس بهتر نسبت به رقبا و به کارگیری حداکثری پتانسیل های بومی در زمینه های گوناگون است.

صدیقی: دولت قبل حساسیتی روی مسئله فتنه نداشت
نقدی: کلید پیشرفت دست مردم است نه قدرت های شیطانی

  امام جمعه موقت تهران با اشاره به مراسم اربعین و این مطلب که حرکتی خودجوش و مردمی است، خاطرنشان کرد: یکی از حرکات خودجوش مردم در روز 9 دی اتفاق افتاد و با این که دولت حساسیتی روی مسئله فتنه نداشت، همان خدایی که خرمشهر را آزاد کرد انقلاب را از آتش فتنه نجات داد و دل ها را متمایل کرد، مردم به زیر پرچم ولایت آمدند و حضور میلیونی و فراگیر مملکت شمول بساط فتنه را جمع کرد. به گزارش خراسان حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی که در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران سخن می گفت، با یادآوری این که دشمن به فتنه امید پیدا کرده بود و رؤسای جمهور کشور های حامی فتنه شخصاً فتنه را تأیید می کردند، گفت: آن ها می گفتند ما ناظر اوضاع هستیم و سفارت انگلستان نیز فعال بود اما این لشکر عظیم به خیابان ها آمدند و آتشی خطرناک با حضور مردم خاموش شد و انقلاب و پرچم ولایت بیمه شد. وی حرکت اربعین را نیز حرکتی از این قبیل و خودجوش دانست و با تأکید بر این که دست غیب الهی پشتیبان این حرکت است، ادامه داد: در این حرکت اتحاد عظیم جهانی را شاهد هستیم که استقبالی از حضور امام عصر(عج) است.
انتخابات آمریکا تجلی قهر خدا بود
وی همچنین با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار کرد: انتخابات آمریکا تجلی قهر خدا برای این ها بود. دیدید که چگونه پرونده خودشان را افشا کردند. رئیس جمهور جدید آمریکا گفت که هفت تریلیارد خرج جنگ عراق و افغانستان کردند. نتیجه این جنگ ها مهیاشدن فضا برای انقلاب ما بود.
وی افزود: بسیاری غافل اند و از مولفه های نظام جمهوری اسلامی بی خبرند. نمی دانند که خدا دارد کار سازی می کند. این حرکت الهی و ولایی است که به امام زمان(عج) متصل می شود.
نقدی: کلید پیشرفت دست مردم است نه قدرت های شیطانی
همچنین سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز که به مناسبت 5 آذر روز تشکیل بسیج پیش از خطبه های نماز جمعه سخن می گفت، تصریح کرد: برخی می خواهند القا کنند که ما برای پیشرفت باید سراغ ابرقدرت ها برویم و راهی جز خضوع مقابل قدرت های شیطانی نداریم ولی اگر کسی دنبال کلید پیشرفت است این کلید را در دست مردم بیابد زیرا تعامل با آمریکا و انگلیس جز مشکلات اقتصادی چیزی در بر ندارد. وی افزود: کلید پیشرفت استفاده از توان مردم است نه رابطه با قدرت ها، اگر کسی به دنبال کلید پیشرفت می گردد این کلید در دست مردم است، بیاییم به مردم تکیه کنیم.
نقدی افزود: بیاییم به جای دل خوش کردن به قدرت های شیطانی به مردم دلخوش باشیم، مردمی که 30 سال علیه آن ها جنگ فرهنگی و تهاجم فرهنگی شد و به تمام ارزش هایشان تهاجم شد و نتیجه این سم پاشی با فرهنگ کثیف غربی این بود که امروز جوانان ما برای شهادت در دفاع از حرم های سوریه التماس می کنند. وی افزود: من خدمت مقام معظم رهبری هم گفتم که در برخی جلسات که می رویم آن قدر جوان ها برای رفتن به سوریه و دفاع از حرم علاقه دارند و اصرار می کنند که گاهی احساس می کنیم لباس ما را پاره می کنند.

آرمان

مردمسالاری دینی فقط در پای صندوق‌های رای بودن نیست

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: باید همه به قدرت مردم اکتفا کنیم و بدانیم کلید پیشرفت تکیه به مردم است و نه تن دادن و سازش به ابر قدرت‌ها. سردار محمدرضا نقدی با اشاره به اصلاح اجتهادی افزود: برای اصلاح جامعه مردم در صحنه حضور دارند و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و آحاد مردم باید بسیج شوند تا جامعه را اصلاح کنند. او اظهارکرد: جهاد و جنگ ساده نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد اما بسیج در این زمینه پیشرو است و وقتی احکام جهاد را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم حکم شده زمانی که دشمن به جامعه اسلامی هجوم می‌آورد بر زن و مردم واجب است که از زمین اسلامی دفاع کنند. نقدی گفت: مردمسالاری دینی این نیست که مردم فقط در پای صندوق‌های رای باشند بلکه مشارکت و حضور مردم در همه مسائل جامعه لحاظ شده است و بر اساس این دیدگاه است که می‌توانیم با تکیه‌گاه عظیم اجتماعی و با حضور مردم در مقابل ابرقدرت‌ها بایستیم و برخی می‌گویند که برای پیشرفت باید به ابرقدرت‌ها رجوع کنیم و به آنها تکیه زنیم اما ما تجربه رجوع به ابرقدرت‌ها را داشتیم و دیدیم که چقدر ظلم و جور داشتند.

پرهیز از خوی و غیر خودی کردن در برخورد با مجرمان

امام جمعه قم با بیان اینکه اهل بیت(ع) در اجرای قانون و عدالت هرگز کوتاه نمی آمدند،گفت: این درسی برای ما و مسئولان نظام است که در برخورد با افراد مجرم دانه درشت و ریز خودی و غیر خودی نکنند. حجت‌الاسلام سید محمد سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه قم با تجلیل از حماسه آفرینان اربعین گفت: گرچه در آخر عده‌ای از زائران شهید شدند و ملت را متاثر کردند اما این حماسه تاریخ ساز شد و در طول تاریخ حرکت اربعین با این جنایت‌ها و شکنجه‌ها همراه بوده است. وی افزود: این مراسم بزرگ بدون اینکه تبلیغات خاصی یا نهاد و سازمانی پشت آن باشد برخاسته از ایمان و بصیرت مردم است. تسخیر لانه جاسوسی، ۹ دی و راهپیمایی‌های قدس و ۲۲ بهمن مراسماتی هستند که با اخلاص و روحیه ولایی مردم رقم خورده است.

تکذیب اجماع اصولگرایان روی قالیباف

نماینده اصولگرای مجلس گفت: اصولگرایان اجماعی روی قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات سال آینده نکرده‌اند و خبرهایی که در این زمینه گفته می‌شود، صحت ندارد. حمیدرضا فولادگر به تلاش اصولگرایان برای رسیدن به مدل وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در نشست‌ها اصلا به مرحله بررسی افراد نرسیده‌اند و هنوز جلسات اولیه است که روی مدل حرف می‌زنند و برای رسیدن به کاندیدای واحد، مدل گفتمانی و برنامه‌ها و روش حرکت و خط مشی بررسی می‌شود. وی گفت: هنوز جلسات هماهنگی همه تشکل‌ها شروع نشده و هر تشکلی به صورت جداگانه کار را پیش می‌برد. اما قرار است بعدها همه تشکل‌های اصولگرا دور هم جمع شوند.

شرق

پیام جعفرزاده ایمن‌آبادی به مناسبت ٢٥ نوامبر


ایلنا: نماینده رشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان خواستار حمایت قانونی از زنان مورد خشونت شد. در پیام او آمده: مواردی که شامل خشونت علیه زنان است، از جمله تمام به‌کارگیری‌های اجباری چه به‌صورت معنوی و چه مادی، تمام الزامات و محرومیت‌های خطرزا برای سلامتی زنان که منجر به خسارت مادی و روانی می‌شود، تحقیرکردن شخصیت و رفتارهایی که موجب محدودیت آزادی و منجر به استعمار زن می‌شود که بايد با ایجاد خانه‌های امن، حمایت‌های قانونی از زنان مورد خشونت، شرکت در کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج، مشاوره ازدواج، افزایش آگاهی مردان و زنان از طریق جلسات آموزشی و تأکید بر آموزه‌های دینی، این پدیده بدخیم اجتماعی کاهش یابد. 

وزیر راه و شهرسازی: 
کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن دلیل حادثه سمنان را اعلام می‌کند


عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درباره سانحه قطار دیروز در سمنان گفت: کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن به‌سرعت تشکیل می‌شود و صحبت‌های بین راننده و مرکز کنترل ضبط‌‌ شده و قابل بررسی است. او كه ديروز با لغو سفر خود به تركمنستان راهي سمنان شده بود، اظهار کرد: جلسه ستاد مدیریت بحران استان سمنان به این منظور تشکیل شد تا مشخص شود حادثه چگونه رخ داده است و اقداماتی که بعد از آن صورت گرفته، چگونه بوده است. همه این سخنان باید از ابتدا بررسی و پیاده‌سازی شود تا ببینیم به چه دلیل این حادثه رخ داده است. کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن درباره دلیل نهایی رخداد این حادثه اظهارنظر خواهد کرد اما در جلسه، رسیدگی به مجروحان و آسیب‌دیدگان این سانحه بررسی شد.

دستور روحانی برای معرفی مقصران برخورد ٢ قطار


ایسنا: رئیس‌جمهوری به دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان پیامی خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، منتشر کرد. متن پیام به این شرح است: «... لازم است فورا دستگاه‌های مسئول، به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی، نسبت به بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصران احتمالی اقدام نمایند و تمام اقدامات و تمهیدات فنی و مدیریتی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی پیش‌بینی و اجرا نمایند. همچنین ضروری است همه دستگاه‌های امدادی و استانی، به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام اقدامات لازم را برای درمان سریع‌تر مصدومان به عمل آورند. این‌جانب با عرض تسلیت به خانواده‌های محترم داغدیده، از درگاه خداوند متعال برای جان‌باختگان این حادثه ناگوار مغفرت و رحمت، برای عموم بازماندگان صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل و سلامتی کامل مسئلت دارم». همچنین آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و اسماعیل جبارزاده استاندار در پیام مشترکی، امروز را در استان عزای عمومی اعلام کردند. رئيس قوه‌قضائيه نيز در دستوري به رئيس دادگستري استان سمنان خواهان بررسي و برخورد با مقصران سانحه ديروز شد.

سردار نقدی: 
می‌خواهند لباسمان را پاره کنند تا جواز دفاع از حرم بگیرند


فارس: سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: در دیدار بسیجیان با رهبر معظم انقلاب، خدمت ایشان عرض کردم گاهی در بین جوانان افرادی هستند که با اصرار، حتی می‌خواهند لباس ما را پاره کنند تا جواز حضور را در جبهه دفاع از حرم بگیرند. قدر این ملت و ارزش‌ها را باید دانست؛ ملتی که روز اربعین با وجود تبلیغات ضدارزشی، در حرم سیدالشهدا حضور یافتند و حتی آنهایی که در ایران بودند به سمت امامزاده‌ها و اماکن متبرک شهرشان رفتند. او افزود: کلید پیشرفت، تکیه به مردم است نه تن‌دادن و سازش با قدرت‌ها. 



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات