تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۰۰

استيصال عربستان مقابل توان موشکي يمن (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/08/16 ـ شماره 26578 ـ صفحه 12)

موشک‌هاي انصارالله کابوس بي‌پايان آل‌سعود

محمد عبدالسلام سخنگوي رسمي انصارالله يمن در حالي ادعاي مقام‌هاي عربستان سعودي عليه کشورش درباره شليک موشک به سمت مکه را تکذيب و هدف از طرح چنين موضوعي را برانگيختن احساسات مسلمانان عنوان کرده است که رسانه‌هاي متخاصم آل سعود در اقدامي مضحک و با سواستفاده از اماکن مقدسه مسلمانان، به دنبال نوعي فرار به جلو و توجيه تجاوز آشکار خود به يمن برآمده اند.

مقامات عربستان که اکنون در باتلاق يمن گرفتار شده اند و راهي براي برون رفت از بحران خودساخته پيدا نکرده اند، هيچگاه فکر نمي‌کردند که به رغم بمباران‌هاي گسترده جنگنده - بمب افکن‌هاي خود، روزي يمني‌ها بتوانند موشک‌هاي بومي خود را توسعه دهند و به سوي اهداف نظامي در عمق خاک اين کشور شليک کنند.

تلاش مضحک و جاهلانه رسانه‌هاي متخاصم سعودي در حالي شدت گرفته است که عبدالسلام، ادعاي ائتلاف تحت سرکردگي عربستان مبني بر رهگيري و ساقط کردن يک فروند موشک بالستيک شليک شده توسط ارتش يمن به سمت مکه مکرمه را تکذيب و تاکيد کرده است که موشکي که به فرودگاه بين المللي ملک عبدالعزيز در جده شليک شده به هدف اصابت کرده است .سخنگوي رسمي انصارالله يمن تاکيد کرده که آنچه سعودي‌ها درباره حمله به مکه مکرمه ادعا مي کنند، مضحک است زيرا ما آماده ايم جان خود و هرآنچه را که داريم براي حمايت از مکه مکرمه بدهيم.

تلاش ناکام رسانه‌هاي آل سعود و برخي کشور‌هاي وابسته به آن در حالي افزايش يافته که بسياري از رسانه‌هاي جهان از تجاوز نظامي عربستان عليه يمن با مشارکت کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس (به استثنا عمان) و کشورهاي مصر، اردن، سودان و مغرب با حمايت آمريکا و مشارکت رژيم صهيونيستي، ابراز نگراني کرده اند.

روزنامه‌هاي غربي متفق القول هستند که تصميم عربستان درباره حمله گسترده عليه يمن به دليل نگراني از نيروهاي جنبش مردمي انصارالله، يک تصميم عجولانه است که مي تواند پايه‌هاي نظام آل سعود را در عربستان به لرزه درآورد. تحليلگران سياسي معتقدند که اين همان باتلاقي است که خبرگان نظامي و سياسي آشنا به طبيعت صعب العبور وکوهستاني يمن به عربستان هشدار داده بودند، اما آنها همچنان که در مورد سوريه بر کناره گيري بشار اسد رئيس جمهوري قانوني اين کشور از حکومت سماجت کرده اند بر ادامه جنگ در يمن نيز لجاجت دارند.

محمد بن سلمان فرزند جاهل و نابلد شاه تازه به قدرت رسيده عربستان که پس از روي کارآمدن پدرش زمام امور را به عنوان جانشين وليعهد در اين کشور برعهده گرفت با چراغ سبز آمريکايي‌ها از فروردين سال گذشته جنگ عليه يمن را به بهانه بازگرداندن منصورهادي رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن آغاز کرد.

اين در حالي است که به گفته ناظران سياسي مشارکت 10 کشور عربي در ائتلاف عربستان با هدف حمله به يک کشور عربي ديگر، اقدامي بي سابقه در تاريخ معاصر بوده است که تبعات آن اکنون به شعاع چند صد متري رياض هم رسيده است.

يک روزنامه نرو‍‍ژي درباره حمله عربستان به يمن نوشته است که تصميم حمله به اين کشور تصميم آساني نبود، بلکه در اين مسير شگفتي‌هايي وجود دارد که عربستان بايد بهاي آن را پرداخت کند. روزنامه نروژي افزود: اولين شگفتي باز شدن پرونده مرزها با عربستان است. سعودي‌ها در گذشته بيش از 400 هزار کيلومتر مربع از زمين‌هاي يمن را غصب و به خاک خود ضميمه و اين مناطق را به استان‌هاي نجران و عسير متصل کرده اند و يمني‌ها هنوز اين مساله را به خوبي به ياد مي آورند. اکنون بيشتر مردم اين مناطق يمني هستند و نيروهاي جنبش مردمي انصار الله هم در حمله به مناطق مرزي عربستان و اسارت افسران و سربازان و حمله به پايگاه‌هاي موجود در اين مناطق، تجربه زيادي دارند.

تجربه‌هاي جنگي انصارالله در گذشته در حالي بود که آنان گروهي شبه نظامي بودند، اما اکنون که از امکانات نظامي بيشتري برخوردارند، رياض را با مشکلات زيادي در اين خصوص مواجه خواهند کرد.

سعودي‌ها در مدتي که گذشت به خوبي به قدرت و وحدت يمني‌ها بخصوص پس از تشکيل شوراي عالي سياسي و تشکيل مجلس نمايندگان اين کشور پي بردند و مي‌دانند که انصارالله توانايي عجيبي در بسيج و نقل و انتقال نيروها از يک جبهه به جبهه ديگر دارد.جنگنده - بمب افکن‌هاي کشورهاي ائتلاف حمله به يمن که از حمايت غربي‌ها نيز برخوردار بودند طي يک سال گذشته حملات وسيعي را به مناطق مسکوني و زيرساخت‌هاي شهري يمن داشته و باعث ويراني بسياري از منازل مردم و کشته يا مجروح شدن هزاران نفر و آوارگي صدها هزار نفر شدند. اما ارتش يمن و انصارالله نيز کوتاه نيامده و با ورود به مناطق مرزي و با حملات موشکي گسترده به پايگاه‌هاي نظامي در خاک عربستان، خسارت‌ها و تلفات سنگيني به متجاوزان سعودي وارد کرد، خساراتي که اکنون رياض را آشفته و عصباني کرده است .

سعودي‌ها در اين مدت خيلي تلاش کردند تا ميان گروه‌هاي مقاومت مردمي يمن از جمله حزب گنگره ملي به رهبري علي عبدالله صالح و انصارالله با شيوه‌هاي زور و تهديد از يک طرف و وعده و وعيدهاي کلان از سوي ديگر اختلاف بياندازند، اما نه تنها در اين کار موفق نبودند بلکه بر اتحاد آنها نيز افزود و اخيرا به تشکيل شوراي عالي سياسي براي اداره يمن دست زدند که اين کار خشم ائتلاف سعودي را دوچندان کرده است.ائتلاف عربستان سعودي در طول 20 ماهي که از اين جنگ گذشت مرتکب جنايت‌هاي جنگي زيادي مثل استفاده از بمب‌هاي خوشه اي و نيز کشتار کودکان و زنان يمني شد که مورد اعتراض سازمان ملل و ديگر نهادهاي حقوق بشري بين المللي نيز قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست در اين زمينه و پس از شروع تهاجم نظامي عربستان به يمن در يادداشتي با نگاهي به تاريخچه مداخلات خارجي در يمن نوشت: در سال‌هاي دهه 1960، مصر به باتلاق نبردي طولاني و پرهزينه در يمن وارد شد و دولت قاهره بهاي بسيار سنگيني براي اين مداخله نظامي در يمن پرداخت کرد به طوري که بيش از 10 هزار سرباز مصري کشته شدند و بدهي‌هاي سنگيني روي دست آنها باقي گذاشت.با گذشت يک سال از اولين حمله موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن به مواضع عربستان در صافر که منجر به هلاکت دهها نظامي سعودي شد و پيشرفت چشمگير فناوري موشکي يمني‌ها موجبات افزايش نگراني‌هاي عربستان و همراهانش را فراهم کرده است.در حالي که توسعه يگان موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن، آهنگ وداع با متجاوزان و ناقوس مرگ آنها را نواخته است، چهارم سپتامبر اولين حمله موشکي نيروهاي يمني با موشک توشکا به اردوگاه متجاوزان عربستاني و همراهانشان در صافر، خاطره اي فراموش نشدني و تاريخي در مسير استقلال و پيروزي غرورآفرين نيروهاي يمني است.

در حالي که عربستان با آغاز جنگ همه جانبه عليه يمن قصد داشت توان موشکي ارتش يمن را به بهانه تهديد براي امنيت عربستان و کشورهاي همسايه طي دو عمليات طوفان قاطع و بازگشت اميد، نابود کند، اما تا امروز که بيش از 20 ماه از اين تجاوز مي گذرد نه تنها توان موشکي يمن تضعيف نشده بلکه روز به روز شاهد پيشرفت همه جانبه بوده به طوري که اين موشک‌ها اکنون عمق خاک عربستان را هدف قرار مي دهند.

آنچه العسيري سخنگوي ارتش عربستان ادعا کرده بود که در هفته‌هاي اول جنگ ما اهداف خود در يمن را محقق مي سازيم، پس از گذشت يک سال و نيم تجاوز نه تنها عملي نشده بلکه شهر طائف و مناطق مرزي و عمق خاک عربستان در تيررس موشک‌هاي يمني قرار گرفته و اين درحالي است که عربستان توان مقابله با آن را ندارد.

ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن منطقه مشرف بر نجران و مناطق گسترده اي از عسير و جيزان را به تصرف خود درآورده و شکست فجيعي به نظاميان عربستاني وارد ساخته و يگان موشکي يمني‌ها ضربات مهلکي بر عمق خاک عربستان وارد آورده است به طوري که اين کشور مجبور به اعتراف به شکست خود شد و با همدستي آمريکا طرح اخير جان کري وزير خارجه ايالات متحده مبني بر خلع سامانه موشکي يمن را که همواره کابوسي براي عربستان بوده مطرح کرده است.

اين اولين بار در 20 ماه تجاوز عربستان به يمن که حاصل آن کشتار ده هزار نفر و زخمي شدن هزاران نفر ديگر و تخريب زير ساخت‌ها‌ يمن بوده که يگان موشکي اين کشور شهر جده پايتخت اقتصادي و حياتي عربستان را هدف موشکي خود قرار داده است؛ اقدامي که موجي از ترس و هراس را در ميان مقامات رژيم سعودي به همراه داشته است.اگرچه رژيم آل سعود با فضاسازي رسانه اي تلاش مي کند تا حمله موشکي ارتش يمن به فرودگاه جده را تحريف کرده و آن را حمله به مکه مکرمه جلوه دهد اما اين تلاش‌ها همچون ديگر اقدامات گذشته اين رژيم، نتيجه اي جز شکست به همراه نخواهد داشت.

انگليس به دنبال نجات ائتلاف متجاوز سعودي از باتلاق يمن

اقدام انگليس در ارائه پيش‌نويس يک قطعنامه‌ به شوراي امنيت براي برقراري هرچه سريعتر آتش بس در يمن درواقع آغاز شمارش معکوس براي از هم پاشيدن ائتلاف عربي تحت امر سعودي‌ها و پيروزي مردم يمن بر عربستان است.

عبدالباري عطوان، تحليل نويس مشهور عرب در مقاله‌اي در روزنامه مستقل راي اليوم، با اين مقدمه نوشت: اين قطعنامه در صورتي که تصويب شود راه نجاتي براي رهبري عربستان جهت برون رفت از باتلاق يمن است که در طول 19 ماه گذشته در نتيجه تصميمات بي‌فکر در آن غرق شده است که اين تصميمات نشانگر جهل سياسي، نظامي و جغرافيايي نسبت به يمن و توانايي مردمش بود.انگليسي‌ها بيشتر از تمامي غربي‌ها از يمن و سرشت مردم اين کشور آگاهند و با زيرکي درک کردند که ائتلاف تحت امر عربستان که بيشتر اعضاي آن را همپيمانان عربستان و کشورهاي عرب حوزه خليج فارس تشکيل مي‌دهند، هرچقدر هم که ابزار قدرت داشته باشد و هر چقدر هم که زمان طول بکشد در اين جنگ پيروز نخواهند شد و همچنين درک کردند که اين جنگ طولاني خواهدشد و چه بسا تحولات آتي امنيت و ثبات در منطقه و خطوط دريانوردي بين‌المللي اصلي و صادرات نفت را تهديد کند و باعث افزايش قدرت ايران و روسيه در اين منطقه استراتژيک حساس شود.

به همين دليل آنها تصميم گرفتند تا سريعا براي پايان جنگ و کاستن ضررها وارد عمل شوند. انگليسي‌ها دست به چنين اقدامي با چنين سرعتي نزده‌اند مگر اينکه درخواستي از سوي آمريکا و اروپا براي مساله وجود داشته است و عربستان نيز از آن ممانعت نکرده باشد و هر کس که انگليسي‌ها و تاريخ آنها در منطقه خاورميانه را بشناسد که تاريخي بد و آکنده از توطئه‌ها است يقينا چنين نتيجه‌اي را تاييد مي‌کنند .

جنگي که عربستان در يمن به راه انداخته است اتحاديه اروپا و آمريکا را در تنگنا قرار داده است و اين ائتلاف که حامي اين جنگ بود از آغاز فرصت چند ماهه‌اي را به نيروي هوايي، زميني و دريايي عربستان براي تعيين تکليف اين جنگ داد و سپس آنها زمان جنگ را براي يک سال و نيم تمديد کردند و زماني ائتلاف سعودي در اين ماموريت موفق نشد آنها کارت قرمز نشان دادند و اين اقدام به ويژه پس از آن انجام شد که تلفات انساني غيرنظاميان زياد شد و اعتراض‌ها از سوي سازمان‌هاي انساني بين المللي نيز شدت گرفت.ايالات متحده طرف اصلي در اين حمله از روز نخست بود و نه فقط سوخت رساني هوايي جنگنده‌هاي ائتلاف عربي را بر عهده داشت بلکه ژنرال‌هايش عمليات نظامي در يمن را مديريت مي‌کردند و اهداف را تعيين کرده و اطلاعات نظامي ارائه مي‌دادند و مانع از هر گونه انتقادي عليه دولت عربستان و همپيمانانش در رسانه‌هاي غربي و عربي مي‌شدند. اقدام ديگر آنها اين بود که آمريکا به عربستان ميلياردها دلار سلاح‌ جديد در سال 2015 يعني در اوج حملات به يمن فروخت.

سفير انگليس در سازمان ملل اين بهانه را طرح کرد که انگيزه اصلي که کشورش را به ارائه اين طرح واداشت کشتار جمعي بود که جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي با بمباران يک مراسم ختم در صنعاء مرتکب شدند و 140 کشته و 600 زخمي برجاي گذاشتند. اما دلايل ديگري وجود دارد که از اهميت بيشتري برخوردار هستند و آن حملات موشکي است که يک کشتي اماراتي را در باب المندب هدف گرفت و به کشتي‌هاي جنگي آمريکايي نيز اخطار داد و همچنين موشک بالستيکي که از صعده در شمال يمن شليک شد و به شهر طائف عربستان رسيد.

انگليسي‌ها که به استعمارگري در جنوب يمن براي ده‌ها سال پرداخته بودند و با حملات مقاومت يمن به صورت شکست خورده در سال 1976 از يمن عقب نشيني کردند به اين باور رسيدند که برخي طرف‌ها با نفوذشان و سلاح‌شان به يمن مي‌آيند که ماجرا به اين امر مي‌انجامد که آنها مهمترين تنگه‌هاي دريايي جهان يعني تنگه هرمز در ورودي خليج فارس و تنگه باب المندب در دهانه درياي سرخ را تحت کنترل خود درآورند.

در اينجا بايد سخن عبدالعزيز آل سعود پادشاه پيشين عربستان به فرزندانش را يادآور شويم که گفته بود "يمن گورستان مهاجمان است پس از آن اجتناب کنيد" اما نوادگان وي به نصيحت جدشان عمل نکردند. پايداري و جانفشاني‌هاي يمني‌ها بود که اين بيداري ديپلماتيک بين‌المللي را ايجاد کرد و آنها را از خواب ساختگي‌شان بيدار کرد. هر کس که دست آخر بخندد بسيار مي‌خندد و بي‌شک اين ضرب المثل در نيروي مبارز يمني و خاستگاه مردمي اصيلش نمود پيدا مي‌کند.

تحولات يمن؛ اهداف آمريکا و ديگر بازيگران بحران

ادعاي حمله به ناوهاي آمريکايي در درياي سرخ، طي روزهاي گذشته زمينه ساز تهاجم موشکي آمريکا به برخي اهداف نظامي در يمن شد. رسانه‌هاي عربي اين رخداد را بهانه‌اي براي تحليل و بررسي آخرين اوضاع بحران يمن قرار دادند و به نقش ديگر بازيگران اين بحران پرداختند.

آمريکا در نخستين حمله مستقيم خود به يمن، روز بيست و دوم مهرماه، سه ايستگاه راداري هوايي را در خاک اين کشور هدف قرار داد. آمريکا ادعا مي کند اين حمله پاسخي به تهاجم موشکي به ناوشکن اين کشور نزديک سواحل يمن بوده است. مقام‌هاي آمريکايي همچنين از حمله به ناوهاي آمريکايي در درياي سرخ خبر دادند و در برابر، مقام‌هاي جنبش مردمي «انصار الله» هر گونه دخالت را در اين حملات رد کرده‌اند.در اين پيوند، اهداف و پيامدهاي حمله اخير آمريکا، تلاش انگليس براي رهايي عربستان از باتلاق يمن و انتقاد از موضع گيري‌هاي تهران در بحران اين کشور از مهمترين محورهاي بررسي رسانه‌هاي عربي طي روزهاي گذشته بود.

آمريکا در يمن به دنبال چيست؟

روزنامه‌هاي «الاهرام» چاپ مصر، «راي اليوم» چاپ لندن، تارنماي «روسيا اليوم» روسيه و شبکه «المنار» لبنان طي روزهاي گذشته در گزارش‌هاي خود اهداف واشنگتن از حمله به يمن و حمايت از عربستان را بررسي کردند .روزنامه الاهرام در گزارش خود از پشتيباني نظامي آمريکا از ائتلاف حمله به يمن خبر داد.

به نوشته اين روزنامه، آمريکا اکنون، براي نخستين بار عليه جنبش مردمي انصارالله وارد نبرد مستقيم شده است.

روزنامه راي اليوم نيز در يادداشتي به قلم «عبدالباري عطوان» چنين نگاشت: آمريکا از طرف‌هاي اصلي جنگ در يمن از همان روزهاي نخستِ حمله به اين کشور بود. اين کشور نه تنها به هواپيماهاي ائتلاف عربستان سوخت رساني مي کرد بلکه فرماندهان آمريکايي اهداف و اطلاعات عمليات نظامي را ارزيابي، مديريت و فرماندهي مي کردند. همچنين، آمريکا مانع انتقاد رسانه‌هاي عربي و غربي از عربستان مي شد. اين کشور در سال گذشته ميلادي سلاح‌هاي پيشرفته به ارزش 20 ميليارد دلار در اختيار عربستان نهاد.

روسيا اليوم نيز به نقل از يک مسئول شوراي عالي سياسي يمن اعلام کرد: حمله مستقيم آمريکا به پايگاه راداري ارتش و نيروهاي مردمي يمن، مقدمه و بهانه اي براي دخالت در باب المندب است. آمريکا به تازگي مدعيِ حمله به ناوشکن خود در سواحل يمن شده و از اين رو، حمله اين کشور به يمن قابل پيش بيني بود. آمريکا با اين حمله نشان داد که محاسبه‌هاي سياسي و راهبردي خود پس از شکست ائتلاف حمله به يمن را دنبال مي‌کند‌. تارنماي شبکه خبري المنار هم در گزارشي با طرح اين پرسش که آيا آمريکا دخالت مستقيم نظامي در يمن را آغاز کرده است؟ نوشت: حمله واشنگتن به مناطق مشخصي از يمن غافلگيرکننده نبود چرا که آمريکا پيش از اين و بر پايه خبرهاي تاييد نشده اي، هدف قرار گرفتن ناوشکن خود با موشک‌هاي انصارالله را مدعي شده بود.

واشنگتن همزمان به دنبال تبرئه خود در فاجعه صنعا است؛ فاجعه اي که از نظر اخلاقي و حقوقي بايد پاسخي براي آن ارايه دهد چرا که جنگنده‌ها و موشک‌هاي عربستان در اين کشتار آمريکايي بود.المنار در ادامه گزارش خود آورد: آمريکا به دنبال شانه خالي کردن از مسئوليت حقوقي فاجعه صنعا است چرا که تصويب قانون «جاستا» در واشنگتن، به طرف‌هاي زيان ديده امکان شکايت در دادگاهي آمريکا را مي‌دهد. بنابراين، قصد آمريکايي از اين حمله، سرگرم ساختن مردم يمن با مسايل ديگر بود.

گشودن پرونده‌هايي زير عنوان امنيت کشتيراني در باب المندب و همچنين کنترل مستقيم اين تنگه از ديگر هدف‌هاي حمله آمريکا به يمن به شمار مي رود. حمله آمريکا به يمن با ادعاي به خطر افتادن منافع و نيروهايش، از بي ثباتي سياست خارجي واشنگتن حکايت دارد. به نظر مي رسد اوباما به دنبال کمک به همپيمانان عربستاني خود پيش از ترک کاخ سفيد است.

اين در حالي است که وي در جلوگيري از تصويب قانون ضدعربستاني جاستا شکست خورد.همچنين روزنامه راي اليوم به طرح انگليس براي برقراري آتش بس در يمن اشاره کرد و آن را تلاشي براي رهايي عربستان از باتلاق يمن و آغاز فروپاشي ائتلاف حمله به اين کشور دانست.

‌اتهام دخالت ايران در بحران يمن

در ارتباط با تحولات اخير يمن، روزنامه «الحيات» چاپ لندن بدون اشاره به کشتار مردم اين کشور، تجاوزگري سعودي‌ها و حمله آمريکا، ايران را به دخالت‌هاي سياسي و نظامي در جنگ يمن متهم ساخت.

اين روزنامه ادعا کرد: با وجود فاصله جغرافيايي، تنش‌هاي يمن از تحولات سوريه جدا نيست. پيروزي جوانان انصارالله بر عربستان که «سيدحسن نصرالله» دبير کل حزب‌الله آن را نويده داده است، به تدريج رنگ خواهد باخت. آنان بسياري از مناطق زير نفوذ خود را در عدن و بنادر درياي سرخ از دست داده‌اند.الحيات مدعي شد: ايرانيان از نصرالله مي خواهند که جوانان را براي حمله به عربستان تشويق کند. جوانان انصارالله يکي پس از ديگري نابود مي‌شوند و کسي براي آنان گريه نمي‌کند.

موشک‌هاي دوربرد يمن به عمق عربستان شليک مي شوند و موشک‌هاي پاتريوت آن را خنثي مي‌کند. ايران با هدف قرار دادن کشتي امارات در باب المندب تهديدي دريايي ايجاد کرده و با تشويق جوانان انصارالله براي هدف قرار‌دادن ناوشکن‌هاي آمريکا اين روند را تکميل مي کند! ايران همچنين پس از بمباران پايگاه راداري انصارالله، 2 کشتي جنگي به خليج عدن روانه کرد.

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\11\11-05\19-36-59.htm&storytitle=%E3%E6%D4%98%9D%E5%C7%ED%20%C7%E4%D5%C7%D1%C7%E1%E1%E5%20%98%C7%C8%E6%D3%20%C8%ED%9D%81%C7%ED%C7%E4%20%C2%E1%9D%D3%DA%E6%CF

ش.د9502570

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات