تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۷۱

موشک‌های انصارالله و کابوس‌های تمام ناشدنی آل‌سعود

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/08/12 - شماره 10727 - صفحه 6)

در حالی که محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی انصارالله یمن ادعای مقام‌های سعودی درباره شلیک موشک به سمت مکه را تکذیب و هدف از طرح چنین موضوعی را برانگیختن احساسات مسلمانان عنوان کرده است، رسانه‌های متخاصم آل سعود در اقدامی مضحک و دروغگویانه و با سواستفاده از اماکن مقدسه مسلمانان، به دنبال نوعی فرار به جلو و توجیه تجاوز آشکار خود به یمن برآمده‌اند.

مقامات عربستان که اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده‌اند و راهی برای خروج از بحران خودساخته پیدا نکرده اند، هیچگاه فکر نمی‌کردند که به رغم بمباران‌های گسترده جنگنده - بمب افکن‌های خود، روزی یمنی‌ها بتوانند موشک‌های بومی خود را توسعه دهند و به سوی اهداف نظامی در عمق خاک این کشور شلیک کنند.

تلاش مضحک و جاهلانه رسانه‌های رژیم سعودی در حالی شدت گرفته است که عبدالسلام، ادعای ائتلاف تحت سرکردگی عربستان مبنی بر رهگیری و ساقط کردن یک فروند موشک بالستیک شلیک شده توسط ارتش یمن به سمت مکه مکرمه را تکذیب و تاکید کرده است که موشکی که به فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده شلیک شده به هدف اصابت کرده است.

سخنگوی رسمی انصارالله یمن تاکید کرده که آنچه سعودی‌ها درباره حمله به مکه مکرمه ادعا می‌کنند، مضحک است زیرا ما آماده‌ایم جان خود و هرآنچه را که داریم برای حمایت از مکه مکرمه بدهیم.

تلاش ناکام رسانه‌های آل سعود و برخی کشور‌های وابسته به آن در حالی افزایش یافته که بسیاری از رسانه‌های جهان از تجاوز نظامی عربستان علیه یمن با مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنا عمان) و کشورهای مصر، اردن، سودان و مغرب با حمایت آمریکا و مشارکت رژیم صهیونیستی، اظهار نگرانی کرده‌اند. روزنامه‌های غربی متفق القول هستند که تصمیم عربستان درباره حمله گسترده علیه یمن به دلیل نگرانی از نیروهای جنبش مردمی انصارالله، یک تصمیم عجولانه است که می‌تواند پایه‌های نظام آل سعود را در عربستان به لرزه درآورد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که این همان باتلاقی است که خبرگان نظامی و سیاسی آشنا به طبیعت صعب العبور وکوهستانی یمن به عربستان هشدار داده بودند، اما آنها همچنان که در مورد سوریه بر کناره‌گیری بشار اسد رئیس جمهوری قانونی این کشور از حکومت سماجت کرده اند، بر ادامه جنگ در یمن نیز لجاجت دارند.

محمد بن سلمان فرزند جاهل و نابلد شاه تازه به قدرت رسیده عربستان که پس از روی کارآمدن پدرش زمام امور را به عنوان جانشین ولیعهد در این کشور برعهده گرفت با چراغ سبز آمریکایی‌ها از فروردین سال گذشته جنگ علیه یمن را به بهانه بازگرداندن منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن آغاز کرد.

این در حالی است که به گفته ناظران سیاسی مشارکت 10 کشور عربی در ائتلاف عربستان با هدف حمله به یک کشور عربی دیگر، اقدامی بی‌سابقه در تاریخ معاصر بوده که تبعات آن اکنون به شعاع چند صد متری ریاض هم رسیده است.

به گزارش ایرنا یک روزنامه نرو‍‍ژی درباره حمله عربستان به یمن نوشته است که تصمیم حمله به این کشور تصمیم آسانی نبود، بلکه در این مسیر شگفتی‌هایی وجود دارد که عربستان باید بهای آن را پرداخت کند.

روزنامه نروژی افزود: اولین شگفتی باز شدن پرونده مرزها با عربستان است. سعودی‌ها در گذشته بیش از 400 هزار کیلومتر مربع از زمین‌های یمن را غصب نموده و به خاک خود ضمیمه کرده و این مناطق را به استان‌های نجران و عسیر متصل کرده‌اند و یمنی‌ها هنوز این مساله را به خوبی به یاد می‌آورند.

اکنون بیشتر مردم این مناطق یمنی هستند و نیروهای جنبش مردمی انصار‌الله هم در حمله به مناطق مرزی عربستان و اسارت افسران و سربازان و حمله به پایگاه‌های موجود در این مناطق، تجربه زیادی دارند. تجربه‌های جنگی انصارالله در گذشته در حالی بود که آنان گروهی شبه نظامی بودند، اما اکنون که از امکانات نظامی بیشتری برخوردارند، ریاض را با مشکلات زیادی در این خصوص مواجه خواهند کرد.

سعودی‌ها در مدتی که گذشت به خوبی به قدرت و وحدت یمنی‌ها بخصوص پس از تشکیل شورای عالی سیاسی و تشکیل مجلس نمایندگان این کشور پی بردند و می‌دانند که انصارالله توانایی عجیبی در بسیج و نقل و انتقال نیروها از یک جبهه به جبهه دیگر دارند.

جنگنده - بمب افکن‌های کشورهای ائتلاف حمله به یمن که از حمایت غربی‌ها نیز برخوردار بودند طی یک سال گذشته حملات وسیعی را به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های شهری یمن داشته و باعث ویرانی بسیاری از منازل مردم و کشته یا مجروح شدن هزاران نفر و آوارگی صدها هزار نفر شدند.

اما ارتش یمن و انصارالله نیز کوتاه نیامده و با ورود به مناطق مرزی و با حملات موشکی گسترده به پایگاه‌های نظامی در خاک عربستان، خسارت‌ها و تلفات سنگینی به متجاوزان سعودی وارد کرده اند، خساراتی که اکنون ریاض را آشفته و عصبانی کرده است.

سعودی‌ها در این مدت خیلی تلاش کردند تا میان گروه‌های مقاومت مردمی یمن از جمله حزب گنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح و انصارالله با شیوه‌های زور و تهدید از یک طرف و وعده و وعیدهای کلان از سوی دیگر اختلاف بیاندازند، اما نه تنها در این کار موفق نبودند بلکه بر اتحاد آنها نیز افزود و اخیرا به تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره یمن دست زدند که این کار خشم ائتلاف سعودی را دوچندان کرده است.

ائتلاف عربستان سعودی در طول 20 ماهی که از این جنگ گذشت مرتکب جنایت‌های جنگی زیادی مثل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و نیز کشتار کودکان و زنان یمنی شد که مورد اعتراض سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری بین‌المللی نیز قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست در این زمینه و پس از شروع تهاجم نظامی عربستان به یمن در یادداشتی با نگاهی به تاریخچه مداخلات خارجی در یمن نوشت: در سال‌های دهه 1960، مصر به باتلاق نبردی طولانی و پرهزینه در یمن وارد شد و دولت قاهره بهای بسیار سنگینی برای این مداخله نظامی در یمن پرداخت کرد به طوری که بیش از 10 هزار سرباز مصری کشته شدند و بدهی‌های سنگینی روی دست آنها باقی گذاشت.

با گذشت یک سال از اولین حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع عربستان در صافر که منجر به هلاکت دهها نظامی سعودی شد و پیشرفت چشمگیر فناوری موشکی یمنی‌ها موجبات افزایش نگرانی‌های عربستان و همراهانش را فراهم کرده است.

در حالی که توسعه یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، آهنگ وداع با متجاوزان و ناقوس مرگ آنها را نواخته است، چهارم سپتامبر اولین حمله موشکی نیروهای یمنی با موشک توشکا به اردوگاه متجاوزان عربستانی و همراهانشان در صافر، خاطره‌ای فراموش نشدنی و تاریخی در مسیر استقلال و پیروزی غرورآفرین نیروهای یمنی است.

در حالی که عربستان با آغاز جنگ همه جانبه علیه یمن قصد داشت توان موشکی ارتش یمن را به بهانه تهدید برای امنیت عربستان و کشورهای همسایه طی دو عملیات «طوفان قاطع» و «بازگشت امید»، نابود کند، اما تا امروز که بیش از 20 ماه از این تجاوز می‌گذرد نه تنها توان موشکی یمن تضعیف نشده بلکه روز به روز شاهد پیشرفت همه جانبه بوده به طوری که این موشک‌ها اکنون عمق خاک عربستان را هدف قرار می‌دهند.

آنچه العسیری سخنگوی ارتش عربستان ادعا کرده بود که در هفته‌های اول جنگ ما اهداف خود در یمن را محقق می‌سازیم، پس از گذشت یک سال و نیم تجاوز نه تنها عملی نشده بلکه شهر طائف و مناطق مرزی و عمق خاک عربستان در تیررس موشک‌های یمنی قرار گرفته و این درحالی است که عربستان توان مقابله با آن را ندارد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن منطقه مشرف بر نجران و مناطق گسترده‌ای از عسیر و جیزان را به تصرف خود درآورده و شکست فجیعی به نظامیان عربستانی وارد ساخته و یگان موشکی یمنی‌ها ضربات مهلکی بر عمق خاک عربستان وارد آورده است به طوری که این کشور مجبور به اعتراف به شکست خود شد و با همدستی آمریکا طرح اخیر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده مبنی بر خلع سامانه موشکی یمن را که همواره کابوسی برای عربستان بوده مطرح کرده است.

این اولین بار در 20 ماه تجاوز عربستان به یمن که حاصل آن کشتار ده هزار نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر و تخریب زیر ساخت‌ها یمن بوده که یگان موشکی این کشور شهر جده پایتخت اقتصادی و حیاتی عربستان را هدف موشکی خود قرار داده است؛ اقدامی که موجی از ترس و هراس را در میان مقامات رژیم سعودی به همراه داشته است.

اگرچه رژیم آل سعود با فضاسازی رسانه‌ای تلاش می‌کند تا حمله موشکی ارتش یمن به فرودگاه جده را تحریف کرده و آن را حمله به مکه مکرمه جلوه دهد اما این تلاش‌ها همچون دیگر اقدامات گذشته این رژیم، نتیجه‌ای جز شکست به همراه نخواهد داشت.

تمامی دستاوردهای نظامی انصار‌الله و متخصصان یمنی حاصل تحریم‌های همه جانبه‌ای است که به یمن تحمیل شده و یمنی‌ها را وادار کرده است روی پای خود بایستند، چیزی که در آینده هم با رونمایی از موشک‌های جدید با قابلیت‌های بسیار بالاتر، بیش از پیش نمایان خواهد شد. انصارالله که در حین تجاوز عربستان و به واسطه محدودیت‌ها ومحرومیت‌ها، خوداتکایی نظامی خود را آغاز کرد به زودی و ظرف 2 تا 3 سال به یک قدرت بزرگ موشکی تبدیل می‌شود که این موضوع عرش آل سعود را بیشتر به لرزه انداخته وخواب آنها را آشفته‌تر خواهد کرد.

سعودی‌ها بارها اعلام کردند که همه سایت‌ها و انبارهای موشکی یمن را در هم کوبیده و نابوده کرده‌اند اما حقیقت غیر از آن چیزی است که اعلام شد و نیروهای سخت کوش مقاومت هر لحظه در حال جابجایی این موشک‌ها بودنند و با شلیک همین موشک‌ها و نیز موشک‌های ساخت داخل به مراکز نظامی حساس در عمق خاک سعودی، آنها را به تعجب واداشته‌اند.

سعودی‌ها باید این حقیقت را درک کنند که یمنی‌ها مشابه حزب‌الله عمل می‌کنند، یعنی می‌خواهند به نسبت وقاحت و میزان تجاوز عربستان، قدم به قدم از موشک‌هایی که برد بیشتری دارند استفاده کنند و این استفاده نیز نهایت و مرزی نخواهد داشت.

با حمله به فرودگاه عبدالعزیز در جده نخستین بار است که یگان موشکی یمن، موفق می‌شود‌ این شهر را که پایتخت اقتصادی آل سعود است هدف قرار دهد. از همین رو ائتلاف تجاوز به یمن تحت رهبری عربستان که این اتفاق خوشایند آنها نیست، در صدد کم اهمیت جلوه دادن این حمله موشکی برآمده است. همچنین عربستان با فضاسازی در این خصوص تلاش دارد نگاه‌ها را از جنایت‌های خود در یمن دور کرده و متوجه داستان خودساخته‌ای کند که در حقیقت انصارالله را مقابل جهان اسلام قرار می‌دهد.

ریاض با تبلیغات گسترده رسانه‌ای و ریختن دلارهای نفتی به جیب مفتی‌ها و شخصیت‌های سیاسی برخی کشور، قصد دارد این گونه به مسلمانان و جهانیان القاء کند که انصارالله مسلمان نیستند؛ چرا که قصد حمله به مکه را داشتند.

موشک برکان 1 یازدهم اکتبر (20 مهر) نیز پایگاه هوایی ملک فهد در طائف نزدیک جده را هدف قرار داده بود.

یگان موشکی یمن دوم سپتامبر(12 شهریور) موشک برکان 1 را با برد بیش از 800 کیلومتر رونمایی کرد.

برکان 1 چیست؟

موشک جدید یمنی برکان 1 تعدیل شده موشک "اسکاد سی" روسیه با برد صدها کیلومتر است که قدرت حمل کلاهک جنگی به وزن 500 کیلوگرم مواد منفجره با کلاهک انفجاری شدید، را دارد.

طول برکان 1، دوازده متر طول دارد و توسط کامیون‌های بزرگ حمل می‌شود. برکان 1 تهدید بزرگی برای پایگاه‌های نظامی و مجموعه‌های عمرانی سعودی است و با توجه به نوع مواد منفجره استفاده شده در کلاهک جنگی آن قدرت تخریبی بسیار بالائی دارد.

ورود برکان 1 به معادله درگیری با سعودی‌ها، تحولی راهبردی و بیانگر شکست عربستان و همپیمانانش و ناتوانی آنها در کشف مکان‌های ساخت، نگهداری و آماده سازی این موشک برای شلیک است.

نوع و میزان موشک‌هایی که ارتش یمن در اختیار دارد

راکت‌های کاتیوشا: بنا بر اظهارات دکتر "یاتک مارتین روبو"، متخصص لهستانی سیاست دفاعی و تسلیحاتی و استاد دانشگاه پوژنان، پدافند هوایی عربستان سعودی توان مقابله با توپخانه راکتی MRLSH یا همان راکت‌های کاتیوشای یمن را ندارد. یمن از نظر تعداد توپخانه راکتی، ششمین کشور دنیاست. این راکت‌ها همانطور که در جریان جنگ‌های رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان و حماس نشان دادند به سختی قابل شناسایی هوایی هستند. این تسلیحات می‌توانند گزینه خوبی برای راکت باران استان‌های جنوبی عربستان باشند. همچنین متحدان انصار‌الله در استان نجران عربستان که علیه دولت عربستان اعلان جنگ کرده اند، توانایی شلیک این راکت‌ها به استان‌های میانی عربستان را دارند.

راکت‌های فراگ

راکت‌های کوتاه برد فراگ 7 اگرچه از جمله قدیمی‌ترین موشک‌های دنیا هستند، اما به دلیل غیر هدایت پذیر بودن و سیستم نشانه‌گذاری مکانیکی، امکان رهگیری توسط سامانه‌های ضد بالستیک پاتریوت و کوتاه برد راپیر عربستان را ندارد. از این رو این راکت‌ها هم گزینه خوبی برای اصابت به اجتماعات زرهی عربستان در مرزهای دو کشور هستند. فراگ مخفف کلمات (Free Rocket Over Ground)، نامی است که ناتو به وسیله آن سیستم موشکی برد کوتاه (بالستیک) توپخانه‌ای تولید شوروی یعنی (Luna 52K9) را مورد خطاب قرار می‌دهد. آمار دقیقی از این راکت‌ها در یمن در اختیار نیست، ولی ارتش یمن این راکت‌ها را در زرادخانه‌های خود دارد.

موشک‌های بالستیک اسکاد- بی و سی

موشک‌های بالستیک اسکاد-بی و اسکاد-سی که چند سال پیش نیز عبدالله صالح 15 فروند از کره شمالی خریداری کرده است، اصلی‌ترین سلاح موشکی یمن است. این موشک‌ها با برد بیش از 300 کیلومتر، توان هدف قرار دادن تمامی پایگاه‌های نظامی عربستان در جنوب را دارند. اگرچه این موشک‌ها به راحتی توسط سامانه‌های پاتریوت قابل رهگیری و انهدام هستند، اما یمنی‌ها با استفاده از تاکتیک غافلگیری، امکان گریز از سیستم پدافندی عربستان با استفاده از موشک اسکاد را فراهم می‌کنند. به باور نهادهای تحلیلی نظامی، عربستان احتمالاً تعداد 7 تا 13 فروند از موشک‌های اسکاد یمن را توسط بمباران هوایی هدف قرار داده است. از این رو به احتمال زیاد، انقلابیون هنوز تعدادی بین 12 تا 27 فروند موشک اسکاد دیگر در اختیار دارند.

"اسکاد ــ بی" یک موشک بالستیک ساخت شوروی سابق است که در جمع خانواده‌ چهارگانه موشک‌های اسکاد، جزو موشک‌های میان‌برد به حساب می‌آید. اسکاد ــ بی، حدود 300 کیلومتر برد داشته و با وزنی معادل 6 تُن، طول 11 متر و کلاهک جنگی یک‌تُنی، موشکی قدرتمند محسوب می‌شود.

خطای موشک‌های "اسکاد ــ بی" حدود 50 متر است که این میزان خطا و اشتباه در اصابت به هدف، همزمان با انفجار سر جنگی 1000 کیلوگرمی موشک، قطعاً هدف را اگر به‌طور کامل نابود نکند، حتماً آن را به‌شدت دچار آسیب می‌کند. ارتش یمن در طول نبرد با عربستان یک پایگاه مهم موشکی را در عمق 350 کیلومتری از مرز عربستان با یمن، با موشکی که سرتیپ شرف لقمان سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن آن را "اسکاد" اعلام کرده، هدف قرار داد.

موشک" اسکاد –سی" مدل دوربردتر اسکاد-بی بود که همزمان با آن تولید می‌شد و برد آن به حدود 550 کیلومتر افزایش یافته بود اما این افزایش به قیمت کوچک شدن کلاهک جنگی (600 کیلوگرم) و کاهش دقت (حدود 700 متر) بود.

همچنین پایگاهی که روز 9 تیرماه 94 در استان ریاض هدف قرار گرفت به وسیله موشک اسکاد هدف قرار گرفت. این پایگاه در عمق 350 کیلومتری این کشور قرار داشت، به این معنا که فاصله این پایگاه تا نقطه صفر مرزی، 350 کیلومتر است. برای این که موشک از گزند توپخانه و از دید پهپادها و جنگنده‌های شناسایی و رزمی سعودی‌ها در امان بماند، حداقل باید طبق معادلات نظامی و امنیتی، 50 کیلومتر هم داخل خاک یمن مستقر بوده باشد، لذا در مجموع، برد موشک شلیک شده به حدود 400 کیلومتر می‌رسد.

حال این که موشک اسکاد ــ بی، همان موشکی که همگان فکر می‌کردند که ارتش یمن از این نوع موشک بهره‌مند است، بردی حدود 300 کیلومتر دارد و از آنجایی که طبق اعلام رسمی ارتش یمن، موشکی که تیر ماه شلیک شد، از نوع "اسکاد" بوده و فاصله حدودی هدف تا موقعیت شلیک نیز بالای 350 الی 400 کیلومتر بوده است، پس یمنی‌ها برای اولین بار از موشک‌های "اسکاد ــ سی" در تیرماه رونمایی کردند، چرا که موشک اسکاد ــ بی‌300 کیلومتر بیشتر برد ندارد. موشک اسکاد ــ سی، همچون برادر کوچکترش (اسکاد ــ بی) یک موشک بالستیک است که حداکثر برد آن حدود 550 کیلومتر بوده و با کلاهکی 600 کیلوگرمی، یک موشک قدرتمند و با قدرت تخریب بالا به شمار می‌آید.

قاهر 1

موشکی بالستیک است که می‌تواند اهداف را در فاصله 500 کیلومتری با دقت هدف قرار دهد. این موشک اولین بار در 21 آذرماه 94 رونمایی و به سوی پایگاه نظامی خالد بن عبد العزیز در حوالی شهر "خمیس مشیط" در جنوب عربستان شلیک شد و با موفقیت به هدف اصابت کرد و در دفعات بعدی نیز، 2 فروند از این موشک‌ها، 2 هدف از جمله شرکت آرامکو در جیزان را هدف قرار دادند.

بررسی موشک شلیک شده قاهر 1 توسط انقلابیون، نشان می‌دهد که این موشک تقریبا همان " سام 2" است، موشکی که پیش از این، نام ارتش یمن جزو دارندگان آن به چشم می‌خورد و حالا انصارالله همان موشک را با تغییر ماهیت، از زمین به هوا، به موشکی زمین به زمین و با کارکرد بالستیک، تبدیل کرده‌ است. اس 75 یا همان سام 2 (نام‌گذاری ناتو) یک سامانه موشکی است که در دهه 70 میلادی توسط شوروی سابق تولید و به ارتش این کشور تحویل داده شد.

سام 2

موشکی زمین به هوا است که برای هدف قرار دادن اهداف مختلف در ارتفاع بلند تولید شد. این سامانه موشکی، 45 کیلومتر برد داشته و قادر است اهداف هوایی را تا 25 هزار پا با موشک‌هایی که با سرعت 3.5 ماخ(بیش از 4 هزار کیلومتر در ساعت) به سوی هدف روانه می‌شوند، پوشش پدافندی بدهد. سام 2، پیش از این در چندین جنگ حضور داشته و عملیات‌های موفقی نیز توسط کشورهای مختلف توسط همین موشک یا نمونه‌های مشابه انجام شده است. یکی از مشهورترین عملیات‌هایی که سام 2 در آن مورد استفاده قرار گرفته است، انهدام هواپیمای یو-2 آمریکا بر فراز خاک شوروی است.

در منطقه، به غیر از مصر و تعدادی کشور دیگر، یمن نیز جزو دارندگان قدیمی این سامانه موشکی به شمار رفته و تعداد زیادی لانچر و موشک سام 2 در اختیار دارد، اما با توجه به جنگ چندین ماهه و عدم وجود شرایط لازم و البته عدم توان شناسایی جنگنده‌های متجاوز سعودی یا غیرسعودی که غالبا اف 15 ایگل یا اف 16 فالکن (اماراتی یا مغربی) هستند، امکان استفاده از این موشک‌های غیرممکن شده بود. بر همین اساس، متخصصان انصارالله باید از این موشک استفاده دیگری می‌کردند. اولین قدم در این زمینه، دستیابی به سامانه‌ای بود که بتواند موشک را با آن کنترل کرد. یمنی‌ها احتمالا برای این کار، از سامانه‌های موجود در کشورشان از جمله سامانه‌های هدایت و کنترلی که در موشک‌های توچکا و اسکاد روسی وجود داشت، استفاده کرده‌اند. هر دو موشک ذکر شده، از هدایت اینرسی (INS) به عنوان یکی از سامانه‌های هدایت، بهره می‌برند.

مجموعه این عوامل و برخی عوامل جانبی دیگر مانند تولید یک پرتابگر مخصوص نیز جزو پروژه بزرگی بوده که یمنی‌ها به خوبی از پس آن برآمده و حالا قاهر 1 پا میدان عمل گذاشته و توانسته اهدافی را در عمق 200 کیلومتری خاک عربستان هدف قرار دهد، البته این همه‌ برد موشک قاهر 1 نیست، چرا که برد این موشک چیزی نزدیک به 500 کیلومتر است.

توشکا

توشکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت "اتحاد جماهیر شوروی سابق" بوده که دارای بیش از 6 متر طول، بیش از 65 سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است. سایت فس (Fas) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" می‌نویسد: "توشکا (ORT-21 Tochka)" یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل 70 تا 180 کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از 100 کیلوگرم (بسته به نوع) است. ارتش یمن بارها از این موشک در جنگ علیه متجاوزان استفاده کرده است.

با توجه به بسته بودن جامعه یمن امکان بررسی دقیق توان موشکی یمن وجود ندارد، اما براساس گزارش‌های غیر رسمی وضعیت موشکی یمن نسبتا مناسب توصیف می‌شود و با این توان، عربستان قادر نخواهد بود به راحتی جنگ را ادامه دهد، چرا که اکنون دامنه جنگ به استان‌های جنوبی عربستان کشیده شده است و امکان استفاده ارتش و نیروهای انصارالله از ذخایر موشکی یمن بیشتر شده است.

نکته مهم در این زمینه این که اکنون نیروهای انقلابی یمن در همکاری با ارتش این کشور توانسته‌اند به فناوری مونتاژ موشک و تغییر قابلیت‌های آن دست یابند و این موضوع تاثیرات بلندمدتی در تغییر معادله قدرت بین یمن و عربستان خواهد داشت. دیگر زمانی پیش نخواهد آمد که عربستان به خاک یمن دست اندازی کند و منابع نفتی آن را غارت نماید.

موشک‌ النجم الثاقب

موشک "النجم‌الثاقب" از نوع موشک‌های سبک بوده و امکان حمل آن توسط نفر وجود دارد، توان انصارالله در تولید انبوه این موشک و نیز امکان توسعه این صنعت می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر امنیت رژیم سعودی داشته باشد.

موشک" الصرخه 3 ": ارتش یمن در سال 94 از تولید موشک‌های "الصرخه 3" رونمایی کرد." الصرخه 3" نسل سوم موشک "الصرخه " است که 17کیلومتر برد دارد و وزن کلاهک آن 15 کیلوگرم و طول آن 2 متر و 40 سانتی‌متر است. این موشک دارای یک چاشنی در جلو و یک چاشنی مخفی در عقب است که می‌توان آن را از راه دور منفجر کرد.

موشک "زلزال 2": انصارالله یمن در سال 94 از ساخت نسل جدید سامانه موشکی با عنوان "زلزال 2" خبر داد و اعلام کرد که در حمله به پایگاه القرن عربستان در منطقه جازان از این موشک استفاده کرده است. این موشک بومی نسل دوم موشک "زلزال" است که وتوسط بخش صنایع جنگ در ارتش یمن وابسته به جنبش انصارالله تولید شده است. "زلزال 2 " سومین سامانه موشکی بومی پس از "النجم الثاقب" و "الصرخه" است. "زلزال 2" قدرت و توانایی بالا ودقت در هدف گیری برخوردار است. طول آن دو متر و نیم و وزن آن به 350 کیلوگرم می‌رسد.

موشک بومی زلزال 3

انقلابیون یمنی، در تیر ماه سالجاری از سامانه نسل سوم موشک‌های "زلزال" رونمایی کردند که از سوی بخش صنعت نظامی ارتش و کمیته مردمی یمن در داخل این کشور ساخته شده است. این موشک توانایی حمل حجم زیادی از مواد منفجره و کلاهک‌های جنگی را داراست، وقدرت تخریب زیادی دارد.

طول موشک "زلزال3"، شش متر و قطر آن 660 میلی متر است. وزن کلاهک جنگی این سامانه حدود نیم تن مواد منفجره است که تعداد ترکش‌های آن به 10 هزار ترکش رسیده و بُرد آنها به حدود 65 کیلومتر می‌رسد که میزان تخریب آن بالغ بر 300 متر برآورد شده است.

همه این مشخصات باعث شده است که موشک "زلزال 3" از اهمیت بسیاری برخوردار شود و بتواند در حمله به تجمع نیروهای دشمن و اتاق عملیات آنها مورد استفاده قرار گیرد.

عربستان سعودی از فروردین سال گذشته با تشکیل ائتلافی از 9 کشور عربی به بهانه بازگرداندن منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت؛ حمله به مردم یمن را آغاز کرد، اما پس از گذشت حدود 19 ماه ٬ به اهداف خود نرسیده وجز قتل عام غیرنظامیان، زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌ها کاری از پیش نبردند بلکه ناباورانه شاهد مقاومت سرسختانه نیروهای مردمی یمن و حتی حملات تلافی جویانه آنها هستند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=111944

ش.د9502981

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات