تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۵۳
گزیده‌ای از سخنرانی سید حسن نصرالله در مورد مسائل منطقه

تأثیر پیروزی‌های حلب بر کل منطقه

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در نطقی تلویزیونی دو میلاد فرخنده‌ی پیامبر اکرم صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و حضرت مسیح علیه‌السلام را به مسلمانان و مسیحیان تبریک گفت و در ادامه درباره‌ی حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی، پیروزی ارتش سوریه در حلب و اوضاع داخلی لبنان به سخنرانی پرداخت.
 گزیده‌ای از این سخنرانی به گزینش KHAMENEI.IR تقدیم مخاطبین محترم می‌شود:
 
* مسلمانان و مسیحیان آماج خطری مشترک
بدون شک مسلمانان و مسیحیان از ده­‌ها سال پیش در این منطقه با هم زندگی می­‌کرده­‌اند، و به‌ویژه در این سال­‌های اخیر با چالش­‌هایی روبرو شده­‌اند که تمدّن و وجود آنها را نشانه گرفته است. مثلا در فلسطین اصل وجود مسیحیان هدف هجوم قرار گرفته است. امروز نیز بقیه‌ی فلسطینیان اعم از مسلمانان و مسیحیان با چنین خطری روبرو هستند. همچنین مقدسات مسیحیان و مسلمانان نیز مورد تهدید است. تا جایی که حتی اذان نیز ممنوع اعلام شد و مسلمانان و مسیحیان در مساجد و کلیساها با هم به مبارزه با این قانون برخواستند.
 
در عراق، سوریه و نیجریه و دیگر سرزمین­‌های منطقه نیز، تمدّن مسلمانان و مسیحیان مانند مساجد و کلیساها و آثار تاریخی به جا مانده از این تمدن­‌ها مورد تعرّض قرار گرفته است. افزون بر آن جان خود انسان­‌ها، خونشان، مالشان و ناموسشان از سوی این دو خطر و تهدید بزرگ در منطقه در خطر است که یکی خطر اسرائیل و دیگری خطر جریان تکفیری است.
 
البته در سال­‌های گذشته روشن شده است که آمریکا و بعضی از کشورهای غربی از این جریان تکفیری حمایت می­‌کنند. این چیزی است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آقای ترامپ در مدت یک سال فعالیت­‌های تبلیغاتی­‌اش به آن اعتراف کرده است. پیش از او نیز جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرده بود. همچنین نامه­‌های خانم هیلاری کلینتون نیز این حقیقت را فاش کرده است؛ افزون بر اعتراف بسیاری از مسئولین بزرگ امنیتی و نظامی و دیپلمات آمریکایی.
 
هر سخنی که درباره­‌ی درگیری و جنگ بین شیعیان و مسیحیان گفته می­‌شود واقعیت ندارد و اوهامی بیش نیست. من همه­‌ی کسانی را که به این درگیری ساختگی و غیر واقعی دامن می­‌زنند نصیحت می­‌کنم که دنبال جنگ­‌های موهوم نگردند، چرا که این کار فقط نتایجی موهوم خواهد داشت. نصیحت دیگر من این است که اگر کسی بخواهد از راه فتنه‌انگیزی بین دیگران برای خود حضور و نقش و احترام سیاسی دست و پا کند، در همین فتنه سردرگم خواهد شد. راه برای دست­یابی به جایگاه و نقش به سزای سیاسی این است که هر کدام از ما نقش مثبتی ایفا کنیم؛ نه این که تنها فعالیت سیاسی فرد، شب و روز این باشد که چگونه بین حزب‌الله و جنبش میهنی آزاد یا بین حزب‌الله و جنبش امل یا بین فلان حزب و فلان تشکّل اختلاف بیاندازد.
 
بدون شک حوادث بزرگی در منطقه‌ی ما و به‌ویژه در سوریه و حلب در جریان است. این پیروزی قریب‌الوقوع حلب بر سراسر درگیری­‌های سوریه و حتی بر کل جنگ­‌های درگرفته در منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

* رابطه­‌ی حزب‌الله با رئیس‌جمهور میشل عون
رابطه­‌ی ما با رئیس‌جمهور محترم جناب آقای میشل عون بسیار خوب بوده است و هیچ شائبه­‌ای در آن نیست. در این‌باره هیچ مشکل و نگرانی و بی‌اعتمادی و اختلافی وجود ندارد و هر آن چه در این هفته­‌های گذشته در رسانه­‌ها با اغراق شایعه شد، هیچ صحتی ندارد. رابطه­‌ی ما با ایشان مبنی بر احترام متقابل و اعتماد عمیق بوده و خواهد بود ان‌شاءالله؛ اعتمادی که برخواسته از تجربه­‌ای بلندمدت در روزهای دشوار است.
 
گفته شده است که حزب‌الله از برقراری روابط بین میشل عون و کشورهای حاشیه­‌ی خلیج‌فارس نگران است! یا این که پس از دیدار هیئتی از عربستان سعودی با آقای میشل عون، حزب‌الله ناراحت شد! و این که حزب‌الله پیامی به میشل عون داده است و از انتخاب عربستان سعودی به‌عنوان اولین کشوری که قصد سفر به آن را دارد، ابراز نگرانی کرد! همه­‌ی اینها سخنانی بیهوده است. رئیس‌جمهور حق دارد که به هر کشوری سفر کند و هر کشوری را می­‌تواند به‌عنوان اولین سفر خود انتخاب کند. او حق دارد به عربستان یا کشورهای حاشیه­‌ی خلیج‌فارس یا کشورهای اروپایی و حتی به ایران و سوریه سفر کند. نه ما حق داریم مخالف سفر رئیس‌جمهور به عربستان یا کشورهای خلیج فارس باشیم و نه دیگری حق دارد مخالف سفر ایشان به ایران و سوریه باشد. من در آخرین سخنرانی­‌ام درباره‌ی رئیس‌جمهور آقای میشل عون گفتم که او همچون کوه است و متزلزل نمی­‌شود. اصولی دارد که به آنها پایبند است. تجربه این را ثابت کرده است. او بیش از ۸۰ سال از عمر خود را سپری کرده است. سابقه­‌ی سیاسی­ طولانی­‌ای دارد. ما هم در روزهای سخت او را تجربه کرده­‌ایم و از این جهت هیچ نگرانی نداریم.
 
با قاطعیت به همه­­‌ی لبنانی­‌ها می­‌گویم که هیچ جریان سیاسی در لبنان وجود ندارد که خواهان عدم تشکیل دولت باشد. من این را از روی اطلاع از جزئیات مسائل می­‌گویم. مشکل تشکیل نشدن دولت تاکنون فقط دو چیز بوده است. یکی این که بر سر موضوع تصدی دو پست اختلاف وجود دارد. و دوم این که چون قرار است که حکومت وحدت ملی شکل بگیرد، بعضی از جریان­‌ها باید نماینده داشته باشند.
 
جوّ رسانه­‌ای سنگینی در کشور به راه افتاد و دولت آقای نبیه برّی را متهم به دست اندازی در روند تشکیل دولت وحدت ملی کرده است و این صحت ندارد. برخی هم می­‌گویند خود حزب‌ا‌لله نمی‌خواهد دولت شکل بگیرد. یا می­‌گویند حزب‌الله به همراه دولت نبیه برّی مانع شکل­‌گیری حکومت شده­‌اند. همه‌ی این تهمت­‌ها نادرست و ظالمانه است.
 
* برای اداره‌ی کشور نباید منتظر تحولات منطقه بود
در همه‌ی سال­‌های گذشته از ۲۰۰۵ تا امروز و مخصوصا از ۲۰۱۱ تا امروز همیشه به جریان­‌های سیاسی لبنانی می­‌گفتیم چشم به تحولات منطقه­ ندوزید و منتظر آن نباشید. و این در حالی است که ما (حزب‌الله) جزئی از محور مقاومت هستیم و شرمی هم از این موضوع نداریم. ما این پرچم را برافراشته­‌ایم و سلاح به دست گرفته­‌ایم و مبارزه می­‌کنیم و شهدا و جانبازانی را تقدیم این راه کرده­‌ایم و در چند میدان به‌صورت علنی حضور داریم. من همیشه گفته­‌ام ما ملت لبنان نباید منتظر تحولات منطقه باشیم. اگر بخواهیم کشور را بسازیم و مشکلات اقتصادی، معیشتی، مالی، اجتماعی و امنیتی و... آن را حل کنیم و اگر بخواهیم همزیستی و صلح و ثبات را در کشور تقویت کنیم و نقش بسزایی برای لبنان در منطقه ایجاد کنیم راهی جز دیدار، گفت‌وگو و پذیرش همدیگر و حل اختلاف‌ها نداریم.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات