بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۹۳

وزیر امور خارجه کابینه ترامپ کیست؟

سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان و بررسی شرایط افراد مختلف برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب امریکا "رکس تیلرسون" مدیر اجرایی غول نفتی اکسون موبیل را برای این پست معرفی کرد.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از العالم، سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان و بررسی شرایط افراد مختلف برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب امریکا "رکس تیلرسون" مدیر اجرایی غول نفتی اکسون موبیل را برای این پست معرفی کرد.
نیویورک تایمز به نقل از یکی از اعضای تیم انتقالی دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که شخص ترامپ، تیلرسون را به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا انتخاب کرده است.
وال استریت ژورنال نوشته است تیلرسون، 64 ساله دارای ارتباط نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است و انتخاب تیلرسون که به دلیل ارتباط وی با روسیه، انتقادهای زیادی از ترامپ شده و برخی از چهره های نام آشنای کنگره ایالات متحده در این رابطه ابراز نگرانی کرده بودند.
تیلرسون، مطابق گزارش رسانه های آمریکا قبلا سمت اجرایی در مناصب دولتی نداشته است و تجربه وی در حوزه دیپلماسی به قراردادهای تجاری با شرکتهای بزرگ دنیا در عرصه انرژی مرتبط است.
تلیرسون از سال ۲۰۰۶ تاکنون مدیر اجرایی اکسون موبیل بوده و انتظار می‌رود سال آینده بازنشسته شود. شرکت اکسون موبیل در بیش از ۵۰ کشور جهان فعالیت کرده و در شش قاره جهان به اکتشاف نفت و گاز می پردازد. تیلرسون از سال ۲۰۰۶ رئیس و مدیر عامل این شرکت بوده و سال ۲۰۱۷ بازنشسته می شود.
در سال ۲۰۱۱، اکسون موبیل با شرکت روسنفت (Rosneft) بزرگترین شرکت نفتی دولتی روسیه قراردادی برای همکاری در کشف و استخراج نفت امضاء کرد. پوتین در آن زمان گفت ارزش این توافق می‌تواند بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار باشد .این دو شرکت از آن زمان تاکنون در ۱۰ پروژه روسیه با یکدیگر مشارکت می کنند. «ولادیمیر پوتین» در سال ۲۰۱۳ مدال دوستی روسیه را به تیلرسون تقدیم کرد.
تیلرسون در سال 2012 در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفته بود در صورتی که تنش‌ها با ایران بر سر برنامه هسته‌ای افزایش یابد روند صعودی قیمت نفت ادامه خواهد داشت.
ممکن است جایگاه و موقعیت و مقام تایلرسون در اکسون موبایل، منجر به مشکلاتی برای وی در راه رسیدن به وزارت خارجه و کسب مشروعیت و صلاحیت برای این مقام باشد. زمانی که در سال 2014 روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد، ایالات متحده اقدام به وضع تحریم هایی علیه روسیه کرد که قرارداد حفاری مشترک اکسون موبیل و روسیه در اقیانوس منجمد شمالی را تحت تأثیر قرار داد. هر زمان که این تحریم ها برداشته شود، قطعا عملیات از نو آغاز خواهد شد و منجر به درآمد بسیاری برای تایلرسون و افزایش بهای سهام اکسون موبیل می شود.
از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین  مدیر اجرایی شرکت نفتی «اکسون موبیل» به عنوان وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» را فردی حرفه‌ای توصیف کرده است. اما روابط نزدیک تایلرسون با روس ها و به ویژه پوتین می تواند منجر به بهانه ها و نگرانی هایی در سنای آمریکا در خصوص رأی اعتماد به وی برای تصدی مقام وزارت خارجه این کشور شود.
انتخاب تیلرسون پس از چند هفته رایزنی گسترده ترامپ با گزینه‌های متعدد سمت وزارت خارجه صورت گرفت. پیش از این نام افرادی چون «رودی جولیانی»، «دیوید پترائوس»، «میت رامنی» و «زلمای خلیل‌زاد» و چندین نفر دیگر برای این پست مطرح شده بود.
بنا بر این گزارش، به احتمال زیاد «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل به عنوان قائم مقام وزارت خارجه معرفی می‌شود.
بولتون دیدگاه‌هایی به شدت مخالف ایران دارد و بارها خواستار اقدام نظامی یا تغییر نظام ایران شده است.
«یان برمر» تحلیلگر برجسته آمریکایی در مورد انتخاب تیلرسون، در توئیتر نوشت: «بین آمریکایی‌ها، تیلرسون بهترین رابطه شخصی را با پوتین دارد. تغییرات بسیار بسیار بزرگی در راه است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات