(روزنامه ابتكار - 1394/11/26 - شماره 3366 - صفحه 1)
گروه سیاسی: حضور سلبریتیها از جمله بازیگران و ورزشکاران مطرح در برنامههای انتخاباتی به دعوت برخی کاندیداها امری رایج و طبیعی در دنیا است.اما نکته قابل ذکر این است که این هنرمندان گاه به دلیل دریافت مبالغ هنگفت یا امتیازهای ویژه با کاندیداهایی همکاری میکنند که یا از نظر دیدگاه سیاسی با آنها همسو نبوده و یا از سوابق سیاسی این افراد اطلاع کاملی ندارند که میتواند در آینده برای آنها مشکلساز شود. ناگفته نماند اغلب کاندیداهایی از این گزینه استفاده میکنند که یا از شهرت کافی در بین مردم برخوردار نیستند و یا نسبت به موفقیت قطعی خود در انتخابات تردید دارند.
استفاده از چهرههای محبوب در بین مردم برای وجهه بخشیدن به کاندیداهای انتخاباتی نمیتواند امری پسندیده باشد چراکه در برخی اوقات ممکن است مردم را به اشتباه بیندازد.اینکه حضور هنرمندان در برنامههای انتخاباتی تا چه اندازه در کشور جا افتاده و یا این اقدام چه تاثیری در وجهه هم هنرمندان فعال در این عرصه و هم کاندیداهایی که با حضور چهرههای محبوب مردمی تلاش میکنند که ضریب موفقیت خود در انتخابات را افزایش دهند، دارد و هنرمندان باید به چه نکاتی قبل از ورود به این عرصه در جهت انتخاب کاندیدای مورد حمایت خود توجه کنند موضوعی است که باید آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.
هنرمندان باید برای همکاری با کاندیداهای انتخاباتی از دیدگاه سیاسی مشترکی برخوردار باشند
حمید شکری خانقاه استاد دانشکده خبر صدا و سیما در مورد دلیل مشارکت هنرمندان با کاندیداهای انتخاباتی برای حضور در برنامههای تبلیغاتی آنها به «ابتکار» گفت: برخی کاندیداها به دلیل عدم برخورداری از شهرت کافی از حضور شخصیتها از جمله هنرمندان، ورزشکاران و هر فردی که به نوعی از مقبولیت و محبوبیت اجتماعی برخوردار باشد در برنامههای تبلیغاتی به منظور بهرهمندی از مولفههای موجهسازی و اعتباربخشی به خود استفاده میکنند که در رشته ارتباطات به آن تبلیغات چند وجهی یا چند مرحلهای گفته میشود.
وی افزود: اغلب کاندیداها در این شکل از تبلیغات برنامههای خود را ارائه میدهند ولی مردم به اطرافیان وی توجه دارند که از چه منبع قدرت و چه مرجع معتبری مورد حمایت قرار گرفته است و این یک شگرد تبلیغاتی است که معمولا بوی مثبت از آن نمیآید چراکه اذهان عمومی را تا حدودی تحت تاثیر قرار میدهد تاجاییکه در برخی جاها هم از این شگرد به عنوان فریب افکار عمومی یاد شده است به این دلیل که یک نوع تظاهر و نمایش خلاف واقع است که برخی کاندیداها به آن روی میآورند.مولف کتاب برنامهریزی راهبردی در روابط عمومی در بیان تاثیر مشارکت هنرمندان در برنامههای تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی در وجهه آنها تاکیدکرد: این موضوع بستگی به آن کاندیدای خاص دارد قطعا وقتی هنرمندی که از یک مهارت هنری یا وجهه قهرمانی برخوردار است در این مورد ریسک بزرگی میکند چراکه اگر کاندیدای مورد حمایت آنها از شرایط نامناسبی در بین عموم برخوردار باشد یا اقدامی انجام دهد که با هنرمند مورد نظر هماهنگ نباشد به نوعی که مورد نکوهش افکار عمومی قرار بگیرد به طور قطع آن شخصیت هنری هم زیرسوال خواهد رفت و برعکس اگر آن کاندیدا در انتخابات پیروز شود موجب ارتقای وجهه آن هنرمند خواهد شد.
این کارشناس رسانه در توصیه به هنرمندان برای توجه به نکاتی که در حمایت از کاندیداهای انتخاباتی باید مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: هنرمندان باید از نظر خط فکری با کاندیدای مورد حمایت خود همخوانی داشته باشند و در اینجا مسئولیت اجتماعی هنرمند این را میطلبد که برای اینکه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مورد سوءاستفاده قرار نگرفته باشد دیدگاه آن کاندیدا را در حوزههای مختلف قبول داشته باشد تا مردم تصور نکنند که وی تنها به دلیل استفاده از مزایای آن کاندیدا در این مورد ورود کرده است چراکه اگر مردم احساس کنند که خط فکری آن هنرمند با کاندیدایی که از وی حمایت کرده است تفاوت دارد به طور قطع بعد از آن در وجهه آن هنرمند تاثیر منفی خواهد داشت.
مشارکت هنرمندان در فضاهای سیاسی اتفاق خوبی نیست
رسول نجفیان کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در مورد اینکه مشارکت هنرمندان با کاندیداهای انتخاباتی اتفاق خوبی بوده یا نه به «ابتکار» گفت: نه این نوع مشارکت هنرمندان در فضاهای سیاسی اتفاق خوبی نیست کمااینکه تعدادی از چهرههای سرشناس سیاسی و اقتصادی که هماکنون در زندان به سر میبرند پیش از این از ما هم خواسته بودند که در فعالیتهایی که انجام میدادند آنها را همراهی کنیم. برخی همکارانم با آنها مشارکت کردند و از این راه ثروت زیادی هم به دست آوردند ولی من همان موقع قبول نکردم که در این مورد همکاری کنم.
وی افزود: در این شرایط نیز وقتی شناخت کافی از کاندیداهای انتخاباتی وجود ندارد طبیعتا بین کاندیداها و هنرمند موردنظر زیرمیزی رد و بدل میشود به این صورت که در ازای دریافت مبلغی هنگفت خود را هواخواه این کاندیدا معرفی کند و در عمل شهادت دهد که وی عابد و زاهد است البته اگر یک هنرمند به یک کاندیدا و عملکردی که دارد ایمان داشته باشد، همکاری مبتنی بر شناخت کافی با آن کاندیدا بلامانع است. این خواننده و ترانهسرا برای توصیه به همکاران خود در جهت نکاتی که باید قبل از همکاری با کاندیداهای انتخاباتی مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: اگر بخواهیم در این مورد به نکات ایجابی و سلبی بپردازیم باید به این مهم توجه کنیم که وقتی در این کشور زندگی میکنیم باید خواهان مجلسی به دور از ارتجاع، ارتعاش، اختلاص و باندبازی باشیم ضمناینکه همه ما باید در هر جایگاه اجتماعی که هستیم به عنوان یک ایرانی پای صندوقهای رای حاضر شویم حتی اگر رای ما به دلیل عدم شناخت از کاندیداهای معرفیشده ممتنع باشد.
http://ebtekarnews.com/?newsid=34890
ش.د9405920