تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۵۷
سیا: روسیه در انتخابات آمریکا دخالت داشته است

تنش میان ترامپ و سازمان جاسوسی آمریکا

(روزنامه صبح نو – 1395/09/22 – شماره 141 – صفحه 2)

به گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست» تنش‌های فزاینده میان ترامپ و مسوولان اطلاعاتی ایالات‌متحده بر سر آنچه این مسوولان آن را پیچیده‌ترین تهدید امنیتی علیه آمریکا در دهه‌های اخیر عنوان می‌کنند، طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. روز جمعه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرد روسیه نه فقط برای «آسیب‌رساندن» بلکه برای افزایش شانس ترامپ، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده است.

اما این واکنش ترامپ، شکاف موجود میان او و آژانس‌های امنیتی آمریکا را عمیق‌تر ساخته و نگرانی‌ها درباره نحوه عملکرد 16 آژانس اطلاعاتی زیرنظارت دولت در دوران ریاست‌جمهوری وی بر سر موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و جنگ‌سایبری را افزایش خواهد بخشید. تیم انتقالی ترامپ در واکنش به گزارش اخیر سیا، با اشاره به گزارش همین نهاد در سال 2003 درباره زرادخانه تسلیحات کشتارجمعی عراق -که بوش به بهانه آن به عراق لشکرکشی کرد- آن را به سخره گرفت.

«پل پیلار» معاون پیشین مرکز مبارزه با تروریسم سیا در این‌باره می‌گوید: «با درنظر گرفتن کینه‌توزی و عدم‌تحمل ترامپ، نتیجه این رویارویی می‌تواند به بی‌اعتمادی و سوءنیت مزمن میان رییس‌جمهور و جامعه اطلاعاتی آمریکا منتهی شود.» مسوولان اطلاعاتی آمریکا نگرانی عمیق و آشفتگی خود درباره نحوه تعامل با دولتی که با کارکرد و نقش آنها در تخاصم آشکار قرار دارد، بیان کرده‌اند. یکی از افسران ارشد اطلاعاتی آمریکا نیز در همین رابطه می‌گوید: «نمی‌دانم این قضیه به کجا ختم خواهد شد. بعد از بیستم ژانویه روز معارفه ترامپ ما در قلمرویی نامعلوم قرار داریم.»

احتمال می‌رود تنش میان این میلیاردر نیویورکی و آژانس‌های جاسوسی آمریکا همزمان با آغاز به کار تحلیل‌گران اطلاعاتی بر روی پروژه‌ای که باراک اوباما درخصوص مداخلات روسیه در انتخابات آمریکا صادر کرده، بیش از پیش افزایش یابد. طبق دستور اوباما این گزارش همه‌جانبه باید پیش از برگزاری مراسم معارفه رییس‌جمهور جدید به کاخ‌سفید ارائه شود. هدف از این تحقیقات که زیرنظر «جیمز کلاپر» مدیر آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده جریان دارد، رسیدن به قضاوتی قطعی درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکاست. دستیاران اوباما قول داده‌اند به محض مشخص‌شدن نتیجه تحقیقات تا حد توان آن را منتشر کنند.

اطمینان سیا از کمک هکرهای روسیه به ترامپ

مسوولان سازمان سیا اعلام کرده‌اند اشخاصی در ارتباط نزدیک با دولت روسیه، هزاران ایمیل هک‌شده از کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا ازجمله ایمیل‌های رییس کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون- را به وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس ارائه داده‌اند. این مسوولان اطلاعاتی مطمئن‌اند که هدف روسیه بیشتر کمک به پیروزی ترامپ، تا صرف تضعیف اعتماد مردم به سیستم انتخاباتی آمریکا بوده است.

ترامپ نیز در واکنش به این انتشار این گزارش گفت: این افراد همان‌هایی هستند که گفتند صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد. این واکنش تحقیرآمیز به نگرانی‌ها در جامعه اطلاعاتی آمریکا -که پیش‌تر بارها درباره اخلاق و بی‌تجربگی ترامپ در زمینه امنیت ملی هشدار داده بودند- دامن زده است. ترامپ بارها در سخنان خود از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه تمجید و او را قوی‌تر از اوباما عنوان کرده بود. همچنین یکی از مدیران پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ نیز دارای شرکایی از روسیه بود. البته ترامپ هرگونه ارتباط با روسیه را رد کرده است. علاوه بر این، وی از زمان پیروزی درانتخابات آمریکا تنها در چند جلسه انگشت‌شمار با مسوولان اطلاعاتی شرکت کرده و به جای او «مایک پنس» معاون او در این جلسات حاضر می‌شود. این موضوع دقیقاً در نقطه مقابل دیگر روسای‌جمهوری آمریکا چون اوباما و جورج بوش است.

احتمال گزارش غلط سیا در مورد ترامپ

البته واکنش‌ها به گزارش سیا در میان اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز متفاوت بوده است. مثلاً جان مک‌کین و لیندسی گراهام قول داده‌اند این موضوع را پیگیری کنند. برخی دیگر نیز مانند جان کورنین، عضو مجلس سنا از تگزاس، عقیده دارند گرچه موضوع حملات سایبری روسیه جدی است، این گزارش حاوی خبر جدیدی نیست. به نظر می‌رسد حتی تأیید گزینه ترامپ برای تصدی ریاست سیا یعنی «مایک پمپئو» نیز به‌دلیل جنجال‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه شود. پیلار می‌گوید درباره توانایی پمپئو برای ارائه گزارش‌های بی‌طرفانه به کاخ‌سفید شک دارد. پیلار معتقد است شخصیت‌های مانند پمپئو که سال‌ها به داشتن عقاید ایران هراسانه مشهور بوده‌اند، می‌توانند با ارائه گزارش‌های غلط، رییس‌جمهور را در تصمیم‌گیری خود دچار اشتباه کنند.

دوست نزدیک پوتین، وزیرخارجه احتمالی آمریکا

همچنین در خبری دیگر، منابع نزدیک به تیم انتقالی ترامپ روز شنبه تأیید کردند که انتظار می‌رود چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور آمریکا «رکس تیلرسون» مدیرعامل شرکت «اکسون‌موبیل» غول نفتی آمریکا را به‌عنوان وزیرخارجه خود معرفی کند. تیلرسون 64 ساله از دوستان بسیار نزدیک ولادیمیر پوتین به‌شمار می‌رود. پس از انتشار اولیه این خبر، بسیاری از سناتورهای کنگره آمریکا (از جمله سناتورهای جنگ‌طلبی مانند جان مک‌کین و لیندسی گراهام ) به دلیل سال‌ها فعالیت تیلرسون در روسیه و منطقه غرب‌آسیا و ارتباطات نزدیک وی با پوتین، مخالفت خود رابا انتصاب وی اعلام کردند. کرملین دو سال قبل جایزه دوستی روسیه را به تیلرسون اهدا کرده بود. وی مخالف هرگونه تحریم روسیه بوده است.

با این‌وجود، جیسون میلر سخنگوی ترامپ گفت این انتخاب هنوز قطعی نشده است و انتخاب قطعی در بهترین حالت در هفته جاری به‌طور رسمی اعلام خواهد شد. همچنین گفته می‌شود ترامپ، جان بولتون جنگ‌طلب بدنام آمریکایی را نیز برای پست معاونت وزرات‌خارجه این کشور درنظر گرفته است.

انتخاب تیلرسون نیز مانند دیگر گزینه‌های کابینه ترامپ است؛ تاجری ثروتمند بدون کوچک‌ترین تجربه در زمینه تصمیم‌سازی سیاسی. مطمئناً این انتخاب در کنار گزارش جدید سیا در رابطه با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا باعث جنجال‌های فراوانی در فضای سیاسی آمریکا خواهد شد.

واکنش ستاد انتخاباتی کلینتون

از سوی دیگر، به گزارش وبگاه خبری «هیل» آمریکا، «جنیفر پالمیری» مدیر ارتباطات کارزار تبلیغاتی هیلاری کلینتون، نامزد مغلوب حزب دموکرات آمریکا در انتخابات هشتم نوامبر در واکنش به انتشار گزارش سیا گفت: «ناامیدکننده تنها کلمه‌ای است که می‌توانم بگویم.» «جاش شورین» سخنگوی سابق کلینتون نیز در پستی توییتری گفت: «این چیزی بود که ما آن را به واضح‌ترین شکل ممکن بیان کردیم اما کسی گوشش بدهکار نبود.»

http://sobhe-no.ir/newspaper/141/15/4705

ش.د9502599

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات