تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۳۷

دولت نیجریه و واقعیت موجود

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/05/20 – شماره 10660 – صفحه 1)

بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم

تظاهرات گسترده شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر پرنفوذ و محبوب شیعیان، به تدریج به یک پدیده روزمره در این کشور تبدیل شده است. انبوه جمعیت از مناطق مختلف نیجریه با تجمع در برابر ساختمان کمیته حقوق بشر این کشور خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط این رهبر معنوی شیعیان شده‌اند. این، همان خواسته‌ای است که این روزها از طریق تلاش‌های بین‌المللی کارشناسان حقوقی و نهادها و سازمان‌های فعال حقوق بشری نیز عیناً تکرار می‌شود.

آنچه در این میان به شدت نگران کننده است، وضعیت جسمی رقت بار شیخ زکزاکی و عدم مداوای بیماری‌ها و جراحاتی است که طی ماه‌های اخیر و پس از یورش ارتش نیجریه به تجمع مسالمت جویانه شیعیان، در حق شیخ زکزاکی به وجود آمده است.

اخیراً یک کمیته تحقیق در این زمینه گزارش خود را منتشر کرد ولی در متن منتشره هیچگونه اشاره‌ای به سرنوشت شیخ زکزاکی نشده است. این، نشانگر آنست که هنوز هم برخی مقامات سعی دارند رهبری معنوی شیعیان را منزوی نمایند. جای تعجب است که علیرغم آنکه گزارش به وضوح از نقش منفی و غیرقابل دفاع ارتش در سرکوب تجمع مسالمت آمیز شیعیان سخن گفته و قویاً ارتش و نیروهای سرکوبگر را به خاطر جنایاتشان مسئول شمرده، تاکنون هیچگونه اقدام عملی برای دلجوئی از شیعیان، آزادسازی شیخ زکزاکی، محاکمه و مجازات عاملین و آمرین جنایات و همچنین پرداخت غرامت به خانواده قربانیان جنایات ارتش نیجریه صورت نگرفته درحالی که تظاهرات مردم نشان می‌دهد رسیدگی به وضعیت نامساعد رهبر شیعیان نیجریه و پایان دادن به رفتار ضدانسانی در زندان‌ها و سیاهچال‌ها علیه شیعیان مظلوم جزو نگرانی‌های اصلی و خواسته‌های کلیدی شیعیان محسوب می‌گردد.

آنچه در این میان بر تاسف و نگرانی محافل اسلامی افزوده اینست که دولت نیجریه تحت فشار مشترک صهیونیست‌ها و آل سعود، به اقدامات و رفتار گذشته و ایجاد فشارهای همه جانبه علیه شیعیان ادامه می‌دهد و حتی انتشار گزارش رسمی درخصوص جنایات غیرقابل توجیه ارتش هم تاثیری در گشایش امور و پایان دادن به این وضعیت رقت بار به همراه نداشته و شیعیان همچنان در معرض بدترین اقدامات ضدانسانی قرار دارند و از وحشی‌گری‌ها و سرکوب همه جانبه رنج می‌برند. این اقدامات در شرایطی صورت گرفته که انتظار می‌رفت پس از انتشار گزارش گروه تحقیق رسمی در این مقوله، دولت نیجریه با آزادی شیخ زکزاکی، دلجوئی از شیعیان و جبران خسارات وارده، به تلطیف اوضاع بپردازد تا بلکه تا حدودی ناهنجاری‌های ناشی از سرکوب وحشیانه تجمع شیعیان مهار شود.

نکته قابل توجه اینست که نقش بارز شیعیان در حمایت از منافع ملی نیجریه همواره زبانزد خاص و عام بوده و هرگز در طول سالیان متمادی پس از شکل گیری تشکل‌های شیعی، هیچگونه حرکتی در خارج از قلمرو منافع ملی نیجریه مشاهده نشده است. در واقع حتی اگر شیعیان با تشکیل تجمعات مدنی، خواسته‌هائی داشته‌اند، دقیقاً در چارچوب رفتارهای مسالمت جویانه و در قلمرو منافع ملی حرکت کرده‌اند و کمترین خواسته نامعقول و غیرعملی نداشته‌اند.

برای آنکه درک بهتری از روند تحولات پرشتاب و تاسف بار نیجریه داشته باشیم، لازم است به این مسئله به دقت بیندیشیم که طی سال‌های اخیر برخی محافل صهیونیستی و به ویژه ارتجاع عرب و از جمله آل سعود با ریخت و پاش‌های خود همواره سعی کرده نوعی فشار همه جانبه و زجر دائمی علیه شیعیان در نیجریه را تحمیل نماید و بخش‌هائی از حاکمیت سیاسی و نظامی را در جهت سرکوب شیعیان، تحریک و تشویق نماید و آنها را «وامدار دلارهای نفتی آل سعود» کند.

این محافل، از وحدت مسلمانان در نیجریه اعم از شیعه و سنی دچار نگرانی بودند و برای ایجاد تفرقه میان آنان مرتکب این جنایت شدند. این احتمال وجود دارد که نه تنها فجایع مربوط به سرکوب و کشتار شیعیان بلکه حتی گزارش تنظیمی در این زمینه تحت تاثیر همین عوامل صهیونیستی و مزدوران آل سعود قرار گرفته و نهایتاً گزارشی بی‌رمق، پرابهام و تناقض و به شدت جانبدارانه منتشر شده است لکن حتی همین گزارش دستکاری شده و نیم بند هم به اندازه کافی برای اثبات مجرمیت و محکومیت عوامل جنایتکار ارتش نیجریه کافی به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود دولت نیجریه با درک این واقعیت که صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب خیرخواه ملت نیجریه نیستند به این خواسته متین و منطقی شیعیان پاسخ مثبت دهد و با آزادی شیخ زکزاکی و دلجوئی از خانواده قربانیان فجایع تلخ و تاسف بار سرکوب شیعیان، از التهاب فضای سیاسی اجتماعی نیجریه بکاهد و در عین حال با دستگیری، محاکمه و مجازات عوامل چنین جنایاتی، از تکرار آن جلوگیری نماید.

http://jomhourieslami.net/?newsid=101824

ش.د9502781

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات