تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۷۶
«مردم‌سالاري» در گفت‌وگو با فعالان سياسي بررسي مي‌كند

حمله به اصلاح‌طلبان با کلیدواژه «نفوذ»

(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/09/20 - شماره 4201 - صفحه 2)

گروه سیاسی: 1400 سال پیش وقتی امام حسین(ع) طواف کعبه را نیمه رها کرد و به سمت کوفه به راه افتاد تا دعوت مردم این شهر را برای مبارزه با حکومت فاسد یزید لبیک گفته باشد، تئوری‌اش این بود: «برای اصلاح دین جدم قیام کردم» در واقع روح اصلاح‌طلبی از قیام امام حسین (ع) سرچشمه گرفته است. پس اصلاح‌طلبی ریشه در مذهب و باورهای شیعی ما دارد و جزئی جدایی‌ناپذیر از حکومت اسلامی‌ محسوب می‌شود. اصل انقلاب بر همین اصلاح‌طلبی بنا شده است. وقتی ظلم و فساد حکومت شاه به حد اعلا رسیده بود، جنبشهای آزادی‌خواه خواستار تغییر و اصلاح در وضعیت کشور شدند و همین منجر به وقوع انقلاب اسلامی‌شد.

با تمام این استدلالات، حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران روز پنج شنبه در همایش سراسری مدیران کانون‌های بسیج مهندسین عمران و فرماندهان بسیج وزارت راه و شهرسازی گفته است: «در روزهای گذشته شاهد شعار زنده باد اصلاحات در روز دانشجو بودیم و این یعنی دشمن به شدت نفوذ پیدا کرده است.» این صحبت‌ها در حالی است که رهبر انقلاب خود پیشتر گفته بودند: «باید عنوان کنیم هیچ اصلاح‌طلبی بدون اصول نمی‌تواند باشد و هیچ اصولگرایی بی‌نیاز از اصلاح نیست.»

نکته حائز اهمیت اینجاست که تضارب آرا در هر نظامی ‌می‌تواند باعث پویایی و پیشرفت آن نظام شود. رئیس‌جمهور هم سال گذشته در آستانه انتخابات اسفندماه گفته بود: «اساسا اگر کلمه «اختلاف» به معنای تضارب آرا باشد، خوب است؛ چرا که جایی که نظر مخالف بیان می‌شود، باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود.» حذف کردن یک جناح سیاسی که جمعیت زیادی در میان سیاسیون دارد به معنای حذف کردن یکی از چرخ‌های محرک کشور است. وقتی از اصلاح‌طلبی به عنوان موتور محرک به وقوع پیوستن انقلاب یاد می‌کنیم دیگر جایی برای بیان «نفوذ دشمن از اصلاحات» نمی‌ماند.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در جایی گفته‌اند: «بنده دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می‌دانم. نقطه مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نیست. نقطه مقابل اصولگرا، آدم بی‌اصول و لاابالی است؛ آدمی‌که به هیچ اصلی معتقد نیست. نقطه مقابل اصلاح‌طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح‌طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش‌ها به صورت روزبه روز و نوبه نو. ما باید روش‌ها را اصلاح کنیم.» هیچکدام از این صحبت‌ها بوی نفوذ نمی‌دهد. چیزی که دو فعال سیاسی نیز به آن اذعان دارند.

اصلاح‌طلبان واقعیت انکار‌ناپذیر کشورند

علی صوفی، استاندار گیلان در دولت اول و وزیر تعاون در دولت دوم محمد خاتمی‌در این باره به «مردم‌سالاری» می‌گوید: «متاسفانه صحبت‌های آقای صدیقی انکار یک واقعیت است و به نظر می‌آید اقتدار‌گرایی در تریبون‌های نماز جمعه رسوخ پیدا کرده و از زبان ائمه جمعه ادا می‌شود. کسانی که باید منادی وحدت باشند و نماز جمعه را باید وحدت‌آفرین اقامه کنند. متاسفانه موضوعاتی را می‌گویند که همخوانی با وحدت ندارند و نشان دادن این مواضع جناحی از سوی ائمه جمعه نشان از وقوع یک فاجعه دارد.» او ادامه می‌دهد: «اصلاح‌طلبی واقعیت انکارناپذیر کشور هستند. احزاب رقیب مثل موتلفه هم زمانی اعلام کرده بودند اصلاح‌طلبی مرده است اما اصلاح‌طلبان حداقل در دو انتخابات گذشته به خوبی نشان دادند صحبت‌های مطرح شده درباره اصلاحات از سوی اصولگرایان درست نیست و به مسیرشان ادامه می‌دهند.»

رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در شهر تهران در انتخابات 7 اسفند 94 ادامه می‌دهد: «انکار این واقعیت از طرف روحانیت معظم به جامعه آسیبهای فراوان می‌رساند. این افراد اعتبار خودشان را از دست می‌دهند و مردم می‌بینند مواضع آنها جناحی، غیرمنصفانه و دور از واقعیت است.» صوفی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اصل قیام امام حسین برای اصلاح‌طلبی بود و ایشان گفته بودند: «من برای اصلاح در دین جدم قیام کردم»، آیا صحبتهای حجت‌الاسلام صدیقی برخلاف این عمل امام حسین نیست؟ می‌گوید: «صحبت‌های ایشان در واقع مقابله کردن با این مفهوم است و در انقلاب اسلامی‌ایران باید این نظام را با توجه به معیار اسلامی‌جلو ببریم تا به جمهوری اسلامی‌واقعی برسیم، که این را خود رهبری هم بارها فرموده‌اند. ولی فاصله زیادی تا برای رسیدن به این نقطه داریم»

مشی اصلاح‌طلبان، براندازی نظام نیست!

صوفی معتقد است وجود مخالف در همه کشورها لازم است. کسانی که نقص‌ها را یادآوری می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن تغییر ایجاد شود. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «همه کشورهایی که حکومت دموکراتیک دارند منکر نقص در سیستم موجود نیستند. آن چیزی که دنبالش هستند این است که فاصله را کم کنند و این امر یک امر بدیهی است.» صوفی با اشاره به آیه 118 سوره هود می‌گوید: «در قران هم آیاتی وجود دارد که می‌گوید اگر خدا می‌خواست شما را امت واحده قرار می‌داد. اما شما با هم اختلاف دارید. نکته این است که اختلاف در یک جامعه نشانه پویایی و امری طبیعی است. در نظام تکوین هم اختلاف دیده شده. انسانها از زوایای مختلف به مسائل نگاه می‌کنند. پیامبر هم بارها گفته‌اند «اختلاف در امت من، رحمت است.»

مادامی‌که این اختلاف وجود دارد نمی‌شود گفت نظری بر نظر دیگری رجحان دارد ولی معیاری وجود که بر اساس آن می‌شود درستی یا غلطی یک نظر را تشخیص داد.» صوفی معتقد است: «بنابراین کاملا طبیعی است که در همه دورانها نیاز به اصلاح وجود داشته باشد.» او در پایان متذکر می‌شود که مشی اصلاح‌طلبی، مشی براندازی نظام نیست که امثال آقای صدیقی برافروخته می‌شوند و خاطرنشان کرد: «خطری از جانب اصلاح‌طلبان، نظام را تهدید نمی‌کند. اصلاح‌طلبان اصل نظام را قبول دارند ولی می‌گویند باید تغییراتی ایجاد شود. آیت‌الله آملی لاریجانی هم چند وقت پیش صحبت‌هایی مشابه صحبت‌های آقای صدیقی بر علیه اصلاح‌طلبان بیان کرد که به نظر من بیان این حرفها به نفع کشور نیست.»

نمی‌شود با برچسب نفوذی، جناحی را از دور خارج کرد

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا و عضو جبهه ایستادگی نیز در واکنش به صحبت‌های صدیقی به مردم‌سالاری می‌گوید: «با تمام احترامی ‌که برای آقای صدیقی قائل هستم اما این حرفها در جامعه ایجاد تشنج می‌کند و باعث اختلاف می‌شود. تریبون نماز جمعه جایگاه بیان این حرف‌ها نیست.» او با اشاره به صحبتهای رهبری درباره اصلاح‌طلبی، ادامه می‌دهد: «رهبری هم خود بارها گفته اند اصولگرایی بدون اصلاح‌طلبی امکان پذیر نیست و اصلاح‌طلبی هم بدون اصولگرایی امکان ندارد. بخشی از جامعه سیاسی کشور در قالب اصلاح‌طلبی در حال فعالیت هستند.»

کنعانی مقدم با نفوذی یا انگلیسی خواندن اصلاح‌طلبان مخالف است و می‌گوید: «حذف این جریان با برچسب‌هایی چون نفوذی یا انگلیسی بودن، به نفع انقلاب نیست. کشور ما تکثر حزبی دارد که همه در چارچوب قانون به فعالیت ادامه می‌دهند و همه حق بیان نظراتشان را دارند.» او معتقد است بیان این چنین حرفها مخالف وحدت ملی است: «بیان این موضع باعث می‌شود منافع ملی به خطر افتد. آن هم زمانی که دشمن در صدد ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است. استعمار پیر به دنبال تفرقه انداختن برای حکومت است و به نظر می‌رسد و ما نباید با بیان این حرفها، ابزاری باشیم برای ایجاد این تفرقه.»

http://www.mardomsalari.com/4201/page/2/3433

ش.د9502729

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات