تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۳۷
رهبري اجازه دادند سياست‌هاي كلي نظام مبتني بر شرايط فعلي باشد

روایت آیت‌الله هاشمی از جلسه ‌اخیرش با رهبر انقلاب

(روزنامه آرمان – 1395/09/29 – شماره 3210 – صفحه 2)

به‌روز بودن قوانين يكي از ضرورت‌ها براي بخش‌های مختلف كشور است و زماني كه بحث سياست‌هاي كلي نظام مطرح مي‌شود ضرورت به روز بودن و منطبق بودن با شرايط روز بيش از هميشه خود را نشان مي‌دهد كه ديروز رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خبر داد:« مقام معظم رهبري اجازه دادند سياست‌هاي كلي نظام مبتني بر شرايط فعلي باشد». آيت‌ا... هاشمي پيش از ظهر يكشنبه در ديدار رئيس، دبيركل و اعضاي شوراي سياستگذاري كيفيت كشور با تشريح روند تدوين سياست‌هاي كلي نظام، به ويژه سياست‌هايي كه تقريبا ۱۰سال از تدوين، تصويب و ابلاغ آن از سوي مقام معظم رهبري گذشته، گفت: در جلسه اخيري كه با حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي داشتم، ايشان با هوشمندي اجازه دادند كه سياست‌هاي كلي به روز و مبتني بر شرايط فعلي باشد.

به ويژه مواردي كه مربوط به مسائل علم، فن و تكنولوژي است كه تغييرات آن بسيار سريع اتفاق بيفتد. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اهميت كيفيت در بهبود بخش‌هاي مختلف زندگي اجتماعي اظهار داشت: مساله كيفي‌سازي و كيفيت در عصر حاضر از جايگاهي فوق‌العاده برخوردار است، چرا كه رشد و پيشرفت كشور نيازمند ارتقای سطح كيفيت در تمامي زمينه‌هاست. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، توسعه علم و دانش را از راه‌هاي ارتقای كيفيت در تمامي زمينه‌ها عنوان كرد و افزود: قطعا افرادي كه خود را مجهز به سلاح علم و دانش مي‌كنند و در جريان آخرين يافته‌هاي علمي دنيا در زمينه‌هاي كاري خود هستند، كار با كيفيت‌تر و بهتري را نسبتا به سايرين ارائه مي‌دهند.

وي در پاسخ به سوال يكي از حاضران كه «نظارت مجمع بر اجراي سياست‌هاي كلي چگونه است؟»، به اصول قانون اساسي درباره تدوين سياست‌هاي كلي و نظارت بر حسن اجراي آنها اشاره و اظهار كرد: براساس قانون اساسي، نظارت بر حُسن اجراي سياست‌هاي كلي از اختيارات و وظايف رهبري است كه ايشان با اين دليل منطقي كه مجمع وقتي اين سياست‌ها را تدوين و تصويب كرده، آشنايي كاملي نسبت به آنها و شاخص‌ها دارد، نظارت را به مجمع تفويض كردند كه براساس آن كميسيوني با عنوان «كميسيون نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي»، تصويب شده كه براي تدوين آيين‌نامه آن هميشه با مقاومت دولت‌ها روبه‌رو بوديم كه اخيرا آيين‌نامه نسبتا مفصلي تنظيم شده كه راهكارهايي براي جلوگيري از انحراف از سياست‌ها در قوانين مجلس و لوايح دولت و نهادهاي ديگر در نظر گرفته شده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پاسخ به اين سوال كه «چرا بسياري از سياست‌هاي كلي مخصوصا بخش‌هاي مربوط به اصلاح اصل ۴۴ و تقويت بخش خصوصي اجراي موفقي نداشته‌اند؟»، به رويكردها و تصريحات دولت نهم و دهم اشاره كرد و گفت: هم صراحتا اعلام مي‌كردند ما سياست‌هاي كلي را قبول نداريم و هم بلافاصله پس از تدوين سياست‌هاي كلي اصلاح اصل ۴۴، در جريان اجراي اين سياست‌ها انحراف ايجاد شد. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، به جلسه‌اي با مقام معظم رهبري و حضور سران قواي وقت درباره چرايي عدم موفقيت اصلاح اصل ۴۴ اشاره كرد و گفت: رهبري در آن جلسه به صراحت گفتند كه من از اصلاح اين اصل، انتظار انقلاب اقتصادي داشتم. وي درباره سياست‌هاي كلي كيفيت و راه‌هاي تدوين آن، گفت: مي‌توان به دو شكل عمل كرد، هم به عنوان سياست‌هاي مستقل، تدوين و تصويب شود و هم موارد مهم مربوط به كيفيت در سياست‌هاي كلي همه بخش‌ها كه بعد از اين يا تصويب مي‌شوند يا تجديدنظر مي‌گردد، لحاظ شود.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/172699

ش.د9502925

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات