تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۰۹
رئیس‌جمهوری خبر داد

7/4 درصد رشد اقتصادی 6 ماهه 95

پایگاه بصیرت / سیاوش رضایی

(روزنامه ايران ـ 1395/09/28 ـ شماره 6384 ـ صفحه 1)

نرخ رشد اقتصادی ایران در شش ماهه نخست امسال رکورد دیگری ثبت کرد و به 7/4 درصد رسید که در فصول گذشته کم سابقه بوده است. رئیس‌ جمهوری روز شنبه و در دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، برای نخستین بار از این نرخ رشد خبر داد و پس از آن مقامات بانک مرکزی جزئیات بیشتری از آن را اعلام کردند.

دکتر روحانی در سخنان خود با اشاره به آمار رضایتبخش گزارش رسمی بانک مرکزی مبنی بر رشد اقتصادی 7.4 درصدی در 6 ماهه اول سال‌جاری، کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی و افزایش آمار و ارقام اعتقاد بیشتر جوانان به اساس دین و معنویت در ماه مبارک رمضان و نیز عشق و شور به خاندان نبوت در ماه محرم با هدایت‌های رهبرمعظم انقلاب، تأکید کرد: این به معنای افتخار جامعه اسلامی است و دولت برای ساماندهی اقتصادی در چارچوب و اصول اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.

پیش از این بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی نخستین فصل سال جاری را 5/4 درصد اعلام کرده بود که در دومین فصل سال با رشد ارزش افزوده و بهبود قابل توجه بخش‌های اقتصادی ادامه یافت. بدین ترتیب با توجه به نرخ رشد فصل بهار امسال،‌ رشد اقتصادی دومین فصل امسال یعنی تابستان به 9/2 درصد می‌رسد که میانگین آن برای نیمه نخست امسال 7/4 درصد است. مقایسه رشد اقتصادی که برای دو فصل اول امسال از سوی بانک مرکزی اعلام شده با فصول گذشته نشان می‌دهد که در 50 فصل گذشته این بالاترین نرخ رشد اقتصادی کشور بوده است. پیش از این بالاترین نرخ رشد اقتصادی نسبت به تابستان امسال مربوط به سال 1381 بود که در فصل بهار آن نرخ رشد اقتصادی 10/7 و نرخ رشد فصل زمستان این سال (1381) 11/1 درصد بوده است. نرخ رشد اقتصادی فصل بهار امسال (5/4درصد) نیز بالاترین نرخ رشد در 20فصل قبل از خود را به ثبت رسانده بود.

هرچند بواسطه کاهش شدید قیمت جهانی نفت و تحریم‌ها در سال‌های اخیر نرخ رشد اقتصادی کشور پایین بود ولی تمام برآوردها و پیش‌بینی‌های کارشناسی از بهبود قابل توجه رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری خبر می‌داد. به طوری که در کنار نهادهای داخلی نهادهای معتبر بین‌المللی نیز براین بهبود تأکید کردند. دراین زمینه دولت برای سال جاری نرخ رشد اقتصادی را بین 5 تا 6درصد پیش‌بینی کرده است، برآوردی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس 6/6درصد بیان شده است. همچنین صندوق بین‌المللی پول نیز نرخ 4/5درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2016 برآورد کرده و بانک جهانی هم پیش‌بینی رشد 4/4 درصدی داشته است.

بدین ترتیب با وجود تمام مشکلات ساختاری و مقطعی که هم اکنون بر سر راه اقتصاد ایران قرار دارد، اما آینده روشنی از رشد و توسعه اقتصادی در سال جاری و همچنین سال آینده پیش روی ایران است. در ماه‌های اخیر بخصوص پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها صادرات نفت ایران و برخی محصولات مانند پتروشیمی که در دوران تحریم با مانع جدی روبه‌رو بود، افزایش چشمگیری را تجربه کرد. در کنار آن بخش صنعت و کشاورزی نیز در این دوره با تولید بیشتری روبه‌رو بودند که نتیجه آن به دستیابی به یکی از کم سابقه‌ترین رشد‌های اقتصادی در فصول گذشته منجر شده است.

بهبود رشد اقتصادی فصل دوم نسبت به فصل اول سال

معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «ایران» دراین باره گفت: براساس تازه‌ترین محاسبات در شش ماهه نخست امسال و نسبت به شش ماهه سال گذشته رشد اقتصادی به 7/4درصد رسیده است. پیمان قربانی افزود: بر اساس محاسبات مقدماتی انجام شده توسط اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، بر پایه آمار و اطلاعات دریافتی از مراجع آماری، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال 1383، در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 7/4درصد رشد داشته است. وی در پاسخ به این سؤال که نرخ رشد اقتصادی دومین فصل امسال (تابستان) چقدر است؟ گفت: در فصل تابستان نرخ رشد اقتصادی به 9/2 درصد رسیده است. به گفته معاون بانک مرکزی، پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر منفی آن بر بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری رشد اقتصادی کشور روند مطلوبی داشته است. وی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی فصل بهار امسال که به 5/4 درصد رسید، اظهارکرد: در نخستین فصل امسال رشد اقتصادی بهبود یافت و علاوه بر رشد گروه نفت، در سایر گروه‌ها مانند کشاورزی، صنعت و خدمات نیز شاهد رشد مطلوبی بودیم که در فصل دوم سال این رشد بیشتر شده است. به گفته وی بررسی تولید ناخالص داخلی بخش‌های مختلف اقتصادی در دومین فصل سال گویای بهبود رشد اقتصادی نسبت به فصل بهار است و انتظار می‌رود در فصول بعدی نیز این روند ادامه یابد.

بالا و پایین‌های رشد اقتصادی از 1380 تاکنون

بررسی آمارهای رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی از ابتدای دهه 80 تاکنون نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی ایران با نوسانات زیادی همراه بوده است. در حالی که در ابتدای دهه 80 نرخ رشد اقتصادی روند صعودی به خود گرفته است، اما از سال 1383 با وجود رشد‌های مقطعی این روند کند‌تر شده است. ولی با آغاز سال 1387 نرخ رشد اقتصادی یک بار دیگر با روند نزولی شدیدتری مواجه شده به طوری که در سال 1391 و با ثبت نرخ منفی 6/8درصدی یکی از بدترین سال‌های اقتصاد ایران رقم می‌خورد. در این سال اقتصاد ایران در رکود عمیقی فرومی‌رود ولی از سال 1393 و با دستیابی به نرخ رشد 3 درصدی یک بار دیگر رشد اقتصادی کشور مثبت می‌شود، روندی که تاکنون حفظ شده است و ادامه دارد. البته از ابتدای سال جاری شاهد جهش رشد در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستیم و با ثبت نرخ رشد 5/4درصد در نخستین فصل امسال رکورد تازه‌ای به ثبت رسید؛ رکوردی که در دومین فصل نیز تکرار شده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6384/1/162998/0

ش.د9502871

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات