تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۶۸

جزئيات لغو سخنراني‌ مطهري در مشهد

(روزنامه آرمان ـ 1395/09/01 ـ شماره 3189 ـ صفحه 3)

دیروز سه بار در مشهد زلزله آمد و این خبر را مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد؛ ۳ لرزه گزارش‌شده متفاوت با لرزه‌های دیگر این شهر بود. صبح یکشنبه جمعیت کثیری از مردم پشت درهای بسته سالن ساپکو مشهد در انتظار گشایش درب‌های ورودی و سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس بودند؛ سخنرانی‌ای که قرار بود به مناسبت اربعین حسینی و تنها و تنها با محوریت «قیام امام حسین (ع)» ایراد شود، اما دقایقی مانده به آغاز مراسم، نیروی انتظامی در محل حاضر شد و اعلام کرد که مراسم سخنرانی لغو شده و همین دلیل هم کافی بود که جمعیت و حاضران ناچار به ترک محل شوند. لغو این سخنرانی که به اطلاع میزبان مراسم یعنی «مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان» و سخنران این مراسم یعنی «علی مطهری» نرسیده بود، سبب شد تا وزارت کشور که در راس «استانداری‌ها و فرمانداری‌ها» قرار دارد، در مظان اتهام قرار گیرد که به چه دلیل اقدام به لغو مراسمی کرده است که خود مجوز آن را صادر کرده، اما با گذشت ساعاتی از این ماجرا، کاشف به عمل آمد که لغو مراسم سخنرانی به دستور مستقیم «دادستان مشهد» بوده است و نه با نظر «شورای تامین استان». همین امر سبب شد تا سوالاتی در اذهان ایجاد شود، مبنی بر اینکه دادستان با چه دلیلی اقدام به لغو سخنرانی کرده است؟ مگر نه اینکه شورای تامین استان وظیفه صدور مجوز یا لغو آن را بر عهده دارد؛ پس بر اساس چه مبانی قانونی ای دادستان بدون رای و نظر شورای تامین دستور لغو داده است؟ آیا نیروی انتظامی که وظیفه اش تامین امنیت مراسم و سخنرانی‌های قانونی و مجوزدار است، دستور شورای تامین استان را نادیده گرفته و از دستور دادستان تبعیت کرده است؟ آیا اقدام دادستانی اقدامی قانونی‌است و اگر هست برای تحدید اختیارات چه تمهیداتی باید اندیشید؟ به اینها البته باید یک لیست بلندبالا از سوالات را نیز افزود.

محوریت سخنرانی کاملا مذهبی بود، نه سیاسی

بتول گندمی دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان مشهد با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: قبل از مراسم عاشورا و تاسوعا با آقای مطهری صحبت کردیم تا دهه اول محرم به مشهد بیایند و در مورد قیام امام حسین(ع) سخنرانی کنند. این برنامه کاملا مذهبی بود، اما به دلیل مشغله‌های آقای مطهری به اربعین موکول شد. وی افزود: در همین راستا از ۱۰ روز قبل مکاتبات خود را با مسئولان مربوطه آغاز کردیم و با مدیر کل امنیتی استانداری و معاون سیاسی- اجتماعی استانداری صحبت کردیم و حتی امکانات لازم برای اسکان نایب رئیس مجلس هم بررسی شد.

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان مشهد با اشاره به اینکه سخنرانی آقای مطهری در مشهد کاملا مذهبی بود، گفت: تدارک هیچ بحث‌سیاسی در این سخنرانی دیده نشده بود. متاسفانه مجموعه اصلاح‌طلبان همواره از سوی رقبا به این موضوع متهم هستند که به مسائل مذهبی نمی‌پردازند، اما امروز شاهد هستیم که در همین رابطه نیز همکاری‌های لازم با جریان‌های اصلاح‌طلب صورت نمی‌گیرد. گندمی با اشاره به اینکه روز گذشته از طریق حراست دانشگاه بهداشت مشهد مطلع شدیم که مراسم سخنرانی آقای مطهری لغو شده است، گفت:‌ برای همین بعدازظهر دیروز به استانداری مراجعه کردیم و علت لغو برنامه را جویا شدیم. مسئولان استانداری به ما گفتند که دادستان مشهد خطاب به فرمانده نیروی انتظامی این شهر دستور لغو سخنرانی آقای مطهری را صادر کرده است. منتها استنباط مسئولان استانداری این بود که مشکل در مورد محل برگزاری مراسم است. برای همین بار دیگر به مسئولان استانداری نامه نوشتیم که این مراسم در سالن ساپکو برگزار شود. در همین راستا موافقت فرمانداری را دریافت کردیم و مشغول آماده سازی مقدمات مراسم شدیم. گندمی خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم به عنوان یک تشکل سیاسی اصلاح‌طلب، مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا کنیم. اما شنیدیم که به این مساله متهم شده‌ایم که قرار بوده در این مراسم در خصوص مسائلی از جمله محصوران صحبت شود، در حالی که بنده این خبر را تکذیب می‌کنم.

پلمب دفتر اصلاح‌طلبان خراسان‌ رضوی

دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی واقع در خیابان سناباد مشهد ظهر دیروز در پی لغو برنامه سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس از سوی دادستانی این شهر، پلمب شد. دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت: هیچ علت و دلیلی برای این موضوع و اقدامات امروز در لغو برنامه‌های مجمع مشورتی ارائه نشده است. گندمی ادامه داد: علت پلمب شدن دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان را نمی‌دانیم، علت بستن سلف محل پذیرایی ناهار میهمانان برنامه امروز عزادری اربعین این مجمع را هم نمی‌دانیم.

مطهری به روحانی نامه نوشت

این ماجرا سبب شد تا نایب رئیس مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، نسبت به لغو سخنرانی خود واکنش نشان دهد. در متن نامه آمده است: با اهدای سلام و تحیت، همان طور که مستحضر هستید برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان «تحلیل واقعه کربلا» به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است، لغو شد. آن که در این موارد مسئولیت دارد، استاندار و شورای تامین است که ظاهرا مسلوب الاختیارند. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این‌گونه موارد بر چه اساسی است؟ آیا اینها با خود اندیشیده‌اند که این امر چه تاثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند، خواهد داشت؟ مستدعی است تمهیدی بیندیشید؛ اخیرا در استان خوزستان نیز شبیه این ماجرا برای فرد دیگری پیش آمد. این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادها معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند، بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید، مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.

وزارت کشور بی‌تقصیر است

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در واکنش به این ماجرا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏سخنرانی علی مطهری در مشهد لغو شد. وزارت کشور چه‌کاره است در مشهد؟! فاطمه سعیدی دیگر نماینده‌ای بود که در کانال تلگرامی خود در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد نوشت: برادر شجاع و آزاده‌ام علی مطهری، نایب رئیس مجلس در روز اربعین و کنار مضجع پاک امام هشتم اجازه سخنرانی ندارد! وزیر کشور و مسئولان استان خراسان رضوی باید توضیح دهند چه اتفاقی در این استان افتاده که دولت این چنین تسلیم فشارها در مشهد می‌شود.» درخواست پاسخگویی این دو نماینده از وزیر کشور در حالی صورت گرفت که مشخص شد دادستان با دستور مستقیم خود و بدون توجه به نظر شورای تامین استان یا استاندار و فرماندار، سخنرانی را لغو کرده و از نیروی انتظامی خواسته تا مردم را متفرق سازند. بر این اساس به نظر می‌رسد که به جای جمله «وزارت کشور باید پاسخگو باشد» باید نوشت: «دادستان مشهد باید پاسخگو باشد» و به مطالبه‌گری اذهان عمومی در خصوص تصمیمات غیرقانونی اش پاسخ دهد. از طرف دیگر عملکرد وزارت کشور در سه و سال اندی گذشته نشانگر این است که وزیر کشور قائل به سیاست‌های دولت تدبیر و امید و باورمند به فرایندهای قانونی است و در انتخابات سال ۹۴ نشان داد که حاکمیت قانون و منافع ملی را ارجح بر هر چیز دیگری می‌داند و در مسیر تحقق خواست‌ها و مطالبات مردم لحظه‌ای کوتاهی نخواهد کرد.

وزیر کشور دستور بررسی صادر کرد

در این راستا وزیر کشور در دستوری به معاون سیاسی وزارت کشور خواستار تشکیل هیاتی به منظور بررسی علت لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد شد. عبدالرضا رحمانی فضلی با ابراز تاسف از لغو سخنرانی آقای علی مطهری در مشهد که قرار بود به مناسبت اربعین برگزار شود، گفت: این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید. وزیر کشور پایبندی به قانون و مقررات کشور را از مصادیق حق الناس برشمرد و گفت: رعایت قانون برای همگان یکسان است و نباید اقدامات سلیقه ای را مبنای تشخیص قانون دانست و بر اساس قانون اساسی حوزه فعالیت قوا و دستگاه‌ها مشخص است و انتظار می‌رود در پایبندی به فرامین صریح مقام معظم رهبری در قانونمندی و رعایت حق‌الناس مسئولان پیشرو باشند. رئیس شورای امنیت کشور افزود: به معاون سیاسی دستور داده ام بلافاصله با تشکیل تیم تحقیقاتی این موضوع را بررسی کند و گزارش آن را ارائه دهد و در صورت تخلف و اهمال مدیران اجرایی با آنها برخورد قاطع شود و چنانچه اقدامات خارج از اختیارات دولت و وزارت کشور می‌باشد، در قالب گزارشی به استحضار مقامات ذیصلاح برسد. وزیر کشور همچنین خبر از تهیه و تنظیم نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه در این خصوص را داد.

واكنش دفتر علم‌الهدي به نامه مطهري

دفتر آيت‌ا... علم الهدي امام جمعه مشهد در پي انتشار نامه علي مطهري درباره لغو سخنراني اش در مشهد اطلاعيه‌اي منتشر كرد. مطهري در نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهور، از احتمال ارتباط لغو سخنراني‌اش با آيت‌ا... علم‌الهدي سخن به ميان آورده بود. در اطلاعيه دفتر آيت‌ا... علم الهدي به نقل از سايت اينترنتي وي آمده است: با كمال تاسف دیروزشخصي كه در جايگاه هيات رئيسه مجلس قانونگذاري اين نظام قرار دارد از قدرتي كه به‌واسطه برقراري مردمسالاري ديني در اين كشور از مردم به امانت گرفته و جزو يكي از قدرتمداران اين نظام است، استفاده كرده و رئيس‌جمهور را تهديد مي‌كند كه اگر پيگيري براي كشف علل انحلال سخنراني من در مشهد را نكني، مجلس فلان و بيسان مي‌كند!! و با تكيه بر قدرت خود به هر كه مي‌خواهد تهمت و افترا مي‌زند كه « اميدوارم اين نامه از آقاي علم الهدي امام جمعه مشهد نباشد... لطفا براي ما روشن فرماييد كه حاكم در استان خراسان رضوي استاندار است يا دادستان و امام جمعه؟» و گويا مي‌خواهد با اين جملات اينطور القا كند كه آيت‌ا... علم‌الهدي جلو سخنرانيش را گرفته است. بدين‌وسيله اعلام مي‌دارد
آيت‌ا... علم‌الهدي اصلا به چنين سخنراني و مراسمي توجهي نداشته است و اين حق را دارد كه عليه شخص مفتري اقدام قضائي كند و در صورت عدم جبران تشويش اذهان عمومي توسط اين شخص، اقدام خواهد شد.

اقدام یکجانبه به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت کشور نیز در این رابطه گفت: اقدام دادستان مشهد ناسازگار با مبانی حقوقی و قانونی مربوط به اداره امور استان بالاخص تداخل در مسئولیت و ماموریت شورای تامین و نماینده عالی دولت است. وی افزود: با عنایت به تدابیر اتخاذ شده از سوی استانداری خراسان رضوی در این رابطه، هیچ‌گونه نقض قوانین و مقررات از سوی سخنران، برگزارکنندگان و حتی شرکت کنندگان در جلسه متصور نبوده و اقدام یکجانبه دادستانی مشهد و عدم پاسخگویی به مکاتبات و تماس‌های مکرر مسئولان استان به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد. قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها خاطر نشان کرد: باتوجه به حساسیت مساله و سوابق قبلی مشابه در این استان، اقدام دادستان مشهد ناسازگار با مبانی حقوقی و قانونی مربوط به اداره اموراستان بالاخص تداخل در مسئولیت و ماموریت شورای تامین و نماینده عالی دولت است و وزارت کشور به منظور روشن شدن تمامی زوایا و پایان دادن به برخوردهای سلیقه ای با این‌گونه امور، اقدامات قانونی خود را از طریق سران قوای سه گانه و در صورت نیاز ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی برای شفاف سازی صلاحیت نهادها در نحوه اداره امور کشور و برخورد با این گونه امور به عمل می‌آورد.

به دادستان گفتیم سخنرانی اربعینی است اما موافقت نکرد

سیدمسعود محولاتی مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: پیگیری‌های لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند، اما بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند موافقت نشد. وی با بیان اینکه تا روز گذشته مشکل خاصی برای برگزاری این مراسم نبود و آقای مطهری شنبه‌شب به مشهد آمدند، خاطرنشان کرد: اما مقام قضائی ابلاغ می‌کنند تا این مراسم انجام نشود، نیروی انتظامی نیز به فرماندار و رئیس شورای تامین استان اعلام می‌کنند که دستور رسیده این برنامه برگزار نشود. محولاتی افزود: برگزارکنندگان این مراسم به دنبال این بودند تا محل برگزاری مراسم را تغییر دهند تا شاید مشکل برطرف شود، اما ظاهرا اعلام شد که مراسم باید به طور کلی لغو شود. وی افزود: ما مکاتبه کردیم و اعلام کردیم این برنامه مشکل خاصی ندارد، سخنران هم قرار است در رابطه با اربعین سخنرانی کند، اما موافقت نشد. محولاتی با بیان اینکه با دادستان مشهد در رابطه با اینکه سخنران قرار نیست در این برنامه مطلب خاصی بگوید هم مکاتبه شده و هم مذاکره، گفت: اما در نهایت با برگزاری این مراسم موافقت نشد.

واکنش برخی نمایندگان

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در فضای مجازی به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد واکنش نشان دادند. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: «ضمن تسلیت اربعین ابا عبدا... الحسین (ع) و آرزوی سلامتی برای همه زائران کربلای معلی، از آنجا که یکی از اهداف حرکت امام حسین (ع) اصلاح کجروی‌ها و حاکمیت قانون بود، جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم. تبعیض بین مسئولان برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست.» عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز نوشت: «آیا سخنرانی نایب رئیس مجلس هم حکم کنسرت دارد که در مشهد لغو شد؟» سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران نیز نوشت:«ممانعت از سخنرانی فرزند پاره تن امام، آن هم در استان و شهری که هویت و برکت خود را از امام رضا (ع) دارد، جای شگفتی و تامل داشته و با سیره و شیوه آن بزرگوار و عالم اهل بیت(ع) و عالم آل محمد (ص)در تضاد است.»

آغاز به کار فرماندار جدید مشهد در روز سه‌شنبه

در هیاهوی لغو شدن سخنرانی مطهری خبر رسید که مراسم تودیع و معارفه فرماندار جدید مشهد هفته جاری برگزار می‌شود. مراسم تودیع رضا منصوری و معارفه رحیم نوروزیان معاون استاندار و فرماندار جدید مشهد روز سه شنبه و با حضور اعضای شورای اداری شهرستان مشهد برگزار می‌شود. البته به نظر نمی‌رسد این تغییر ارتباطی با اتفاقات روز شنبه داشته باشد، اما به هر حال در فضایی که در مشهد ایجاد شده بود، تمام اخبار مورد توجه قرار گرفت.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/170047

ش.د9503048

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات