تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۲۶
رسولي: علي مطهري يك استثنا در ليست اصلاحات است

چپ و راست در ليست «صداي ملت»

پایگاه بصیرت / مطهره شفيعي

(روزنامه آرمان ـ 1394/11/27 ـ شماره 2977 ـ صفحه 3)

علي مطهري در ليست اصلاح‌طلبان است و ساده انگاري است اگر تصور شود او به دليل ارائه ليست جداگانه از تركيب ليست اصلاحات حذف مي‌شود. يكشنبه شب بود كه ليستي در فضاي مجازي به نام صداي ملت منتشر شد، آنهايي كه گرايشات ۲۰نماينده حاضر در اين ليست را مي‌دانستند آن را يك شوخي مجازي تصور كردند اما كمي بعد بود كه اين ليست در كانال صداي ملت هم منتشر شد و اين يعني واقعي بودن ليست ۲۰نفره صداي ملت براي انتخابات! اگرچه بسياري بر اين باور هستند كه عقايد مطهري بيش از اصولگرايان به طيف اصلاحات نزديك است و اصلاح‌طلبان چندي پيش بر سر ثبت‌نام او در ليست خود ترديدي نداشتند اما يك سوال وجود دارد كه هنوز پاسخي براي آنها ارائه نشده است. او ديروز خبر امضاي ميثاق نامه اصلاح‌طلبان را كه روز يكشنبه سیدمحمود ميرلوحي خبر از امضاي آن از سوي مطهري داده بود را اينگونه درابهام گذاشت: «در اين چيزي كه اسمش را ميثاق‌نامه گذاشته‌اند، اطلاعات شخصي مثل ميزان تحصيلات و سوابق پژوهشي و آموزشي و سوابق اجرايي و فعاليت رسانه‌اي را خواسته‌اند و در پايان آن هم آمده است كه كانديدا در صورت پيروزي در انتخابات، عضو فعال فراكسيون اصلاح‌طلبان شود كه اين بند را بنده نپذيرفتم. بنابراين آنچه كه امضا كرده‌ام چيز مهمي نبوده است و تعهدي به آنها نداده‌ام. ضمنا همان طوري كه مي‌دانيد ما فهرست مستقل صداي ملت را براي حوزه تهران داده‌ايم و به زوي فهرست مربوط به مراكز استان‌ها را نيز اعلام خواهيم كرد.» با این حساب مطهري خود اذعان دارد كه برگه منشور را با وجود قبول نداشتن يك بند آن به امضا رسانده اما به اين سوال پاسخ نداده كه چرا با اصلاح‌طلبان جلسه گذاشته كه برگه ميثاق نامه در مقابلش قرار گيرد؟

چه كساني در ليست مطهري هستند؟

طبق آنچه منتشر شده است، در اين ليست اسامي علي مطهري، حسن سبحاني، كاظم جلالي، حسن غفوري‌فرد، عليرضا محجوب، بهروز نعمتي، الياس حضرتي، محمد خوش‌چهره، سهيلا جلودارزاده، مصطفي كواكبيان، حجت‌الاسلام محمد صالحي‌منش، محمدعلي وكيلي، حسين شيخ‌الاسلام، محمدرضا دشتي اردكاني، حسن بيادي، پروانه مافي، محمود صادقي، محمدرضا علايي، محسن عابديني پور و سيد محمد حسيني ثبت شده است كه جز اصلاح‌طلبان برخي از اسامی مانند خوش‌چهره، صالحي‌منش، شيخ الاسلام از چهره‌هاي ميانه‌رو اصلاح‌طلبي هستند كه مشي آنها كمابيش به مطهري شبيه است اما قرار دادن نام هايي از جمله محمدرضا دشتي اردكاني كه صبغه سياسي از آنها يافت نمي‌شود جاي سوال دارد. يا نام «پروانه مافي» براي بسياري ناشناخته است و قرار دادن اين نامها در ليست صداي ملت يعني اطمينان از شكست برخي كانديداهاي ليست صداي ملت، پيش از آغاز رقابت انتخاباتي! سيدمحمد حسيني را نيز برخي تصور مي‌كردند وزير ارشاد دولت احمدي‌نژاد است كه ديروز اين نسبت تكذيب شد اما كمتر كسي از او شناخت كافي براي راي دادن دارد.

مطهري در مسير راه سوم

علي مطهري با ارائه اين ليست نشان داد در راه‌اندازي راه سوم مصمم است البته ياران او در اين مسير افرادي مانند افروغ هستند كه درانتخابات مجلس حضور ندارند اما شنيده‌ها حاكي از تلاش مطهري براي تاسيس راه سوم و رسميت بخشيدن به آن در عرصه سياست ايران است يعني همان مسيري كه حزب كارگزاران و حزب اعتدال و توسعه نتوانستند محقق كنند.

مطهري با اصلاح‌طلبان است

هرچند اين انتقاد به علي مطهري رواست كه او مشي ليست خود را اعلام نكرده و به عبارتي از هر چمن گلي در آن حضور دارد اما رقباي اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلبان پس از انتشار ليست انتخاباتي «صداي ملت» برنامه جديدي براي هجمه يافتند. مثلا فارس نوشت: «درحالي كه حسين مرعشي عضو شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان از انتشار فهرست اين جريان براي انتخابات مجلس با سرليستي عارف و حضور مطهري خبر داده بود، اما مطهري تاكيد داشت كه صداي ملت با هيچ گروهي براي انتشار ليست ائتلاف نمي‌كند.»

پروژه تفرقه‌افكني ميان اصلاح‌طلبان و علي مطهري از مدت‌ها قبل آغاز شده است چنانكه چند روز پيش جوان با اشاره به مطالب يك رسانه اصلاح‌طلب درباره مطهري آورده است: «اين رسانه اصلاح‌طلب نوشته است با توجه به اينكه مطهري در سال‌هاي قبل كمتر هفته‌اي بوده كه در كيهان دست به قلم نبرد و مقاله‌هاي تفصيلي در نقد سياست‌هاي فرهنگي و اجتماعي اصلاحات ننويسد و دولت و مجلس وقت را (مجلس ششم و دولت اصلاحات) به انحراف از ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب متهم نكند، به سراغ مواضع وي پس از فتنه۸۸ رفته و تلاش كرده از اين زاويه پيوندي ميان مطهري و اصلاح‌طلبان ايجاد كند. اما كيست كه نداند ديدگاه‌هاي فرهنگي علي مطهري كجا و نگاه كارگزاران و اصلاح‌طلبان در اين حوزه كجا؟ اعلام همسويي سياسي اصلاح‌طلبان در اين شرايط خود بهترين گواه براي اين است كه آنها نگاه ابزاري به وي دارند. وگرنه اختلافات فرهنگي او با اصلاح‌طلبان بسيار عميق‌تر از آن است كه بتوان آن را پر كرد.» ‌در پاسخ به اين شادي بي‌مبنا، بايد اينگونه اذعان داشت كه اگر چه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌طلباني كه قرار است ظرف امروز و فردا ليست انتخاباتي مشترك دهند انتظار داشتند علي مطهري با آنها همراه شود و ليستي جداگانه ارائه ندهد اما او را طرد نكردند چرا كه رفتارهاي شخصي فرزند شهيد مطهري را همراستا با جريان خود مي‌دانند. اثبات اين ادعا به اظهارات عارف در روزي بازمی‌گردد كه مطهري ليست خود را عيان كرد.

رئيس شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: «علي مطهري ديدگاه‌هايي بسيار نزديك به جريان اصلاحات دارد و در ميان افراد اوليه ما خواهد بود.» ديروز هم عضو شوراي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با اشاره به اينكه استثنايي در ليست اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: «نام دكتر علي مطهري به عنوان يك استثنا در ليست اصلاح‌طلبان گنجانده شده؛ زيرا ما معتقديم دكتر مطهري علاوه بر صلاحيت ذاتي خويش و برخوردار بودن از نسب با استاد علامه مطهري كه هر كدام در جاي خود ارزشمند است، بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته امتياز بالايي به دست مي‌آورد.» جماران نوشت؛ حسن رسولي ادامه داد: «مطهري در مجلس‌هاي هشتم و نهم جزو اندك شمار نمايندگان مردم بود كه به نحو احسن و شايسته با شجاعت و صراحت از مرز‌هاي تعيين شده و حدود و ثغور اسلاميت و جمهوريت نظام جمهوري اسلامي ايران دفاع كرد.» استاندار خراسان در دولت اصلاحات عنوان كرد: «بنابراين با توجه به اين حقيقت و جايگاه ممتازي كه ايشا ن دارند به پاسداشت نقش آفريني‌هاي بسيار موثر و تعيين‌كننده صرفنظر از تعلقات حزبي، اصلاح‌طلبان و حاميان دولت مطهري را مشفقانه در ليست مشترك خويش قرار دادند.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/144073

ش.د9405949

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات