اقتصادی >>  بازار سرمایه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۸۵

رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی چقدر در زندگی مردم لمس می شود؟

بیشتر تحلیلگران اقتصادی با اشاره به ادعای اخیر بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی کشور، معتقدند: آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی با موضوع رشد 7.4 در سال جاری قابل لمس نیست و می تواند غیر واقعی باشد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در ادعایی عجیب و با استناد به برخی از آمارها در فروش نفت، گفت: بعد از برجام روند تولید و صادرات نفتی ایران دگرگون شد و در فصل اول سال جاری شاهد رشد 5.4 درصدی تولید ناخالص داخلی بودیم. در فصل دوم سال جاری تولید ناخالص داخلی کشور در مقایسه با فصل دوم سال 1394، معادل 9.2 درصد رشد یافت و بدین ترتیب در 6 ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی در سطح 7.4 درصد تحقق پيدا كرد.
 نرخ  رشد اقتصادی در حالی برای نیمه نخست امسال 7.4 از سوی بانک مرکزی اعلام شد که این رشد از سوی جامعه ملموس نبوده و با واکنش هایی همراه شد.
از این رو گروه اقتصادی بصیرت به بررسی دیدگاههای تنی چند از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی کشور در این خصوص می پردازد:
اسدالله عسگراولادی از صادرکنندگان فعال کشورمان معتقد است: نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصدی را قبول ندارم. براساس آمار بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست امسال 4 است اما دولت مدعی است که نرخ رشد به 7.4 رسیده است.در حال حاضر بخش صنعت متزلزل است و فقط 30 تا 40 درصد صنایع مشغول فعالیت هستند.دولت مدعی است که نرخ تورم 8 درصد است اما با توجه به گرانی ها من این نرخ را هم قبول ندارم و رقم بیشتر از این حرف ها است
حمیدرضا برادران شرکا از دیگر فعالان اقتصادی کشورمان در این باره هم می گوید: تیغ رکود همچنان زیر گلوی مردم است.توزیع ناعادلانه درآمدها اجازه چشیده شدن نرخ رشد اقتصادی را به مردم نمی‌دهد.دولت باید یارانه ثروتمندان را قطع می‌کرد.
 پیمان قربانی کارشناس اقتصادی، معتقد است: اگرچه بخش نفت پیشران تحقق رشد اقتصادی 7.4 درصدی در نیمه نخست امسال است اما شاهد رشد در سایر بخش های غیرنفتی هستیم.رشد اقتصادی در بخش هایی همچون کشاورزی، خدمات و صنعت در تابستان نسبت به فصل اول روند بهتری داشت که می توان از آن به عنوان خروج اقتصاد کشور از رشد نکرد.آنچه در بهار و تابستان امسال در زمینه رشد اقتصادی رخ داد و برای استمرار رشد اقتصادی مهم ارزیابی می شود، این است که رشد در بخش های غیرنفتی رو به افزایش است.
محمد مهدی راسخ عضو اتاق بازرگانی در سخنانی متفاوت می گوید : از اعلام چنین رشد اقتصادی بسیار متعجب شدم. معلوم نیست چگونه این آمارها تهیه می شوند در حالی که فعالان اقتصادی روزهای سختی را سپری می کنند.
عبدالمجید شیخی نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه ریزی در این خصوص عنوان کرده است: متاسفانه دولت با توجه به ضعفی که در عمل به وعده‌های خود داشته رو به آمارسازی آورده است
مجتبی پیشوایی فعال اقتصادی معتقد است: ما رشدی لمس نمی‌کنیم بلکه نزول و تنزل اقتصاد را شاهد هستیم.
جهان بیگلری از دیگر کارشناسان اقتصادی می گوید: نرخ بیکاری افزایش و سرمایه‌گذاری کاهش یافته، چطور رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی شد؟! دولتمردان از غیب نرخ رشد اقتصادی را ۷.۴ درصد اعلام می‌کنند.مسئولین اقتصادی کشور هم به دنبال دلیل برای توجیه فعالیت ضعیفشان در دولت یازدهم هستند.
اما طیب نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی در مورد آمار رشد اقتصادی اینگونه عنوان کرده است: بیشترین رشد اقتصادی در خاورمیانه متعلق به ایران است
عباسعلی ابونوری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکزهم در واکنش به این موضوع گفته است: تا زمانی که خانواده‌ها فرزند بیکار دارند، رشد ۷.۴ درصدی را باور نمی‌کنند!
محمود بهمنی از مدیران اسبق بانکی کشور می گوید: مبنای رشد اقتصادی 7.4 درصدی که از سوی دولت اعلام شده مشخص نیست. رشد اقتصادی باید درحوزه صنعت و کشاورزی خود را نشان دهد. نمی‌دانم این آمار چگونه و از چه ماخذی استخراج و اعلام شده که اگر براساس آمار بانک مرکزی بوده باید مبنای آن نیز مشخص شود که چه شاخص هایی منجر به این رشد شده است.
بیژن عبدی هم در این باره می گوید: اگر آمارها دستکاری نشده باید از منابع رسمی اعلام شود و هنوز منابع رسمی کشور چنین موضوعاتی را اعلام نکردند.مردم هر روز شغل از دست می‌دهند و شرکت‌های فولاد و مس و سیمان به دلیل رکود اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند.مشخص نیست که آمار و ارقام رشد اقتصادی و ایجاد شغل از کدام منابع به دست آمده و چه افرادی سر کار رفته‌اند.
هادی حق شناس- نماینده سابق مجلس: رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی در زندگی روزمره مردم لمس نمی‌شود!
اما رسانه های همسو با دولت هم از ارایه این آمار واکنش نشان دادند؛ روزنامه اعتماد به رشد 7.4 درصدی اقتصاد: مردم این عدد را در زندگی‌شان لمس نمی‌کنند.مردم تاثير اين رشد چشمگير را در زندگي خود احساس نمي‌كنند؛ مبناي اين رشد افزايش ارزش افزوده بود اما رشدي است كه اشتغال به دنبال نداشته است.
ج

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات