تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۹۹

تناقض در قول و فعل در باره اقتصاد مقاومتي

پایگاه بصیرت / دکتر سيدعبدالله متوليان

(روزنامه رسالت ـ 1395/01/31 ـ شماره 8641 ـ صفحه 1)

يکي از مهمترين دغدغه هاي مردم و نظام در سال جديد مشاهده جلوه هاي عملي از تحقق شعار سال "اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل" است. بدون آنکه قصد منفي بافي داشته باشيم بايد بپذيريم که شواهد و قرائن بسياري بر عدم تحقق اين شعار در سال جديد دلالت داشته و بر باور انجام اقدامات مؤثر در اين خصوص تأثير مستقيم مي گذارد. مروري کوتاه بر تاريخچه و رخدادهاي اين مسئله مهم ، از اين حقيقت ناگوار پرده بر مي دارد:

1 - با گذشت 5 سال از اولين فرمايش رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه اي در باره "اقتصاد مقاومتي" مبتني بر"الگوي اسلامي ايراني پيشرفت" که عمده اين سالها به دولت جديد اختصاص دارد ، بويژه در سالهاي اخير ، هيچ اقدام عملي در اين خصوص که از يک طرف ما را در برابر تهديد ها و آسيب ها

مقاوم کند و از طرف ديگر کشور را آماده جهش اقتصادي کند مشاهده نشده است.

2 - حضرت امام خامنه اي سال جديد را سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي ناميده اند و انتظار منطقي اين است که دولتمردان خود پيشگامان تحقق شعار سال براي وصول به دو منظور پيش گفته باشند.

3 - تيم اقتصادي دولت روحاني همان کارگزاران سازندگي هستند که سابقه آنان نشان مي دهد که به اقتصاد مقاومتي اعتقاد و باور ندارند.

4 - مهمترين ويژگي اقتصاد مقاومتي ويژگي "درون زايي و برون گرايي" آن است؛ به گونه اي که در توليد نگاه به درون و توانمندي ها و ظرفيت هاي داخلي داشته باشيم اما در مقام تعامل با جهان کاملاً برون گرا عمل کرده و صادرات بر واردات ترجيح داشته باشد.

به برخي از نشانه ها و دلايل عدم اعتقاد تيم اقتصادي دولت روحاني توجه بفرمائيد:

1 - نعمت زاده مدعي است که بايد مدير را هم از خارج وارد کنيم!

اين باور نعمت زاده که اتفاقاً کمابيش باور همه اعضاي حزب غربگرا و غير انقلابي اعتدال و توسعه هم هست بخوبي نشان مي دهد که آنان به هيچ وجه به ظرفيت هاي داخلي و توانمندي هاي مديريتي مديران بومي اعتقاد ندارند.

2 - مشاور اعظم رئيس جمهور (اکبر ترکان) بارها بر ناتواني نيروهاي داخلي تأکيد کرده و در سخن معروفش بزرگترين هنر مردم ايران را "پخت خورشت قورمه سبزي و آبگوشت بزباش" دانسته است.

3 - وزير خارجه دولت روحاني (ظريف) در تمام طول مذاکرات نشان داد که به ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل داخلي اعتقاد نداشته و حل مشکلات کشور را هم در پناه تعامل با غرب مي داند. وي در اجتماع دانشجويان دانشگاه تهران ، براي آمريکا قدرت افسانه اي قائل شد و گفت: آمريکا مي تواند با يک بمب تمام توان ايران را نابود کند.

4- سريع القلم که علاوه بر داشتن سمت مشاور رئيس جمهور ، تاثير غير قابل انکاري بر انديشه اقتصادي روحاني دارد ، به عنوان يک غربگرا و غرب انديش مسلّم ، از اساس و ريشه خواهان پيوستن و تبعيت بي چون و چراي ايران از جامعه جهاني و الگوگيري محض از سبک زندگي آمريکايي است و هيچ اعتقادي به اقتصاد مقاومتي ندارد.

5- شخص روحاني نيز به عنوان پرچمدار انديشه تکنوکرات ها در حال حاضر ، بيش از 1000 روز است که بر طبل تعامل با کدخدا کوبيده و حل همه مشکلات کشور حتي مشکل آب خوردن مردم را هم در گرو برجام هاي بعدي و مذاکره و تعامل (بخوانيد وادادگي) و باور بيشتر به غرب مي داند. حال آنکه اظهارات اخير سيف، رئيس کل بانک مرکزي، تير خلاص به توهم دستاوردهاي برجام به عنوان آفتاب تابان بود.

6- آن طور که سخنگوي دولت روحاني (نوبخت) گفته برنامه ششم توسعه ، بر اساس کتاب اقتصادي منسوب به آقاي روحاني (که در سال 87 تدوين شده و حاصل جلسات گروهي از افراد در مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده و کاملاً ضد اقتصاد مقاومتي است و اقتصاد نئوکينزي را ترويج مي کند) تهيه و به مجلس داده شده است.

7- و اين مثنوي همچنان ادامه دارد...

با اين وصف به جرات مي توان گفت که بين قول و فعل دولتمردان اعتدالي در خصوص اقتصاد مقاومتي تناقض آشکار و غير قابل اغماضي وجود داشته و اصولاً از اين دولت ، انتظار اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي ، يک انتظار خيالي و دور از دسترس است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=227485

ش.د9503267

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات