تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۱۸
علي مطهري در نشست خبري:

نمي‌توان به هر كس اعتراضي داشت بگوييم فتنه‌گر

(روزنامه آرمان - 1395/08/20 - شماره 3181 - صفحه 3)

علي مطهري ديروز با حضور در نمايشگاه مطبوعات در يك نشست خبري حضور يافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. نایب‌رئيس مجلس در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير رئيس‌جمهور و رئيس قوه قضائيه گفت: آنجايي كه احيانا دولت خواستار برخورد با برخي مطبوعات است، جايي است كه جرمي رخ مي‌دهد و تهمت و دروغي گفته مي‌شود، يا اينكه توهين و هتاكي شديدي صورت مي‌گيرد كه گاهي دولت درخواست برخورد دارد. اگرچه شخصا معتقدم دولت بايد نسبت به منتقدان سعه صدر داشته باشد و به توهين و هتاكي‌ها توجه نكند. اما آنجايي كه از آزادي بيان دفاع مي‌كردند و از ايجاد مسئوليت انتقاد داشتند، مقصودشان روزنامه‌ها و رسانه‌هايي بود كه گاهي به خاطر اظهار عقيده مورد توقيف يا لغو امتياز قرار مي‌گيرند. وي ادامه داد: ما خط قرمزهاي مصنوعي ايجاد كرده‌ايم كه كسي نبايد وارد اين خطوط قرمز شود؛ مواردي شبيه آنچه اروپايي‌ها راجع به هولوكاست داشتند و ما نسبت به آن انتقاد داريم. در واقع ما با اين خط قرمزهاي مصنوعي رسانه‌ها را تحت فشار گذاشته‌ايم.

رفع حصر به تصميم مقامات عالي بستگي دارد

وي درباره تلاش‌هاي نمايندگان در جهت رفع حصر نيز گفت: ما گاهي نظر خودمان را درباره رفع حصر اعلام مي‌كنيم، اما اينكه در عمل چقدر تاثير داشته باشد، به تصميم مقامات عالي بستگي دارد. مطهري درباره پرونده نرگس محمدي يادآور شد: ما ۱۷ نفر از نمايندگان مجلس نامه‌اي به قوه قضائيه نوشتيم و خلاصه حرفمان اين بود كه بين جرم و مجازات ايشان تناسبي وجود ندارد و لازم است توضيحي در اين رابطه داده شود. وي در پاسخ به سوال ديگري عملكرد دولت در برجام را موفق و مثبت توصيف كرد و گفت: اجراي برجام تا اينجا نسبتا خوب بوده و خيلي از راه‌هايي كه بسته بود، باز شده است. البته روابط مالي و بانكي هنوز به‌طور كامل برقرار نشده و طبعا در حوزه اقتصادي به نقطه ايده‌آل نرسيده‌ايم و همه انتظارات برآورده نشده، لذا دولت نياز دارد برخي برنامه‌هاي كوتاه‌مدت اقتصادي و ضربتي را در حوزه اقتصاد داشته باشد. به نظر مي‌آيد دولت در اين حوزه كم‌كار است، اما در اينكه كشور را در يك راه درست اقتصادي قرار دهد، به نظرم موفق عمل كرده و من نسبت به آينده اقتصادي كشور خوشبين هستم.

ممنوعيت براي حضور در مقبره كوروش تحريك‌كننده بود

اين عضو كميسيون فرهنگي كشور درباره برخورد با تجمع‌كنندگان در مقبره كوروش در پاسارگاد نيز اظهار كرد: از همان ابتدا ايجاد ممنوعيت براي حضور مردم در مراسم روز تولد كوروش در پاسارگاد و اينكه اعلام كردند تورهاي مسافرتي به آنجا مسافر نبرند، موضوعي تحريك‌كننده بود. نبايد اين كار را مي‌كردند. بر فرض از ۸۰ ميليون جمعيت ايران ۵۰۰۰ نفر هم به پاسارگاد بروند و در آنجا شعار بدهند؛ اين مساله مهمي نيست و نبايد خيلي به آن توجه كنيم. نایب‌رئيس مجلس ادامه داد: البته دوستاني كه پاي مقبره كوروش رفتند و آن شعارها را دادند، كار عاقلانه‌اي نكردند. به هر حال ايدئولوژي ايران باستان قابل مقايسه با اسلام نيست و اگر كوروش هم بعد از پيامبر زنده بود، با توجه به اينكه فرد عاقلي بوده، قطعا مسلمان مي‌شد. لذا ما نبايد بر تعصب نژادي تاكيد داشته باشيم. البته رفتار صورت‌گرفته هم قابل دفاع نيست.

انتشار اسناد اگر محرمانه بود، جرم است

وي درباره بازداشت ياشار سلطاني و اتهامات وي نيز خاطرنشان كرد: اگر اسنادي كه سلطاني منتشر كرده، محرمانه بود، انتشار آن جرم است، اما تخلف اين بوده كه اعلام شد كه او مي‌تواند با گذاشتن وثيقه ۲۰۰ ميليون توماني آزاد شود، در حالي كه هنوز آزاد نشده است. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بعد از رأي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت گفته شد كه مجلس كانون فتنه است، اظهار كرد: اين نوع اظهارات ناشي از يك نوع برداشت غلطي است كه از فتنه دارند. نمي‌توان هر كسي را كه اعتراضي داشت، بگوييم فتنه‌گر است. اين كار غلطي است، نمي‌توان نيروهاي كارآمد را طرد كرد و در نهايت چند نفر آدم تندرو باقي بمانند.

نايب‌رئيس مجلس همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه بيش از سه سال از ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي مي‌گذرد و دولت در اين زمينه چه اقداماتي انجام داده است، گفت: دولت تلاش خوبي داشته و در شرايطي كه با كاهش شديد قيمت نفت مواجه بوده‌ايم و خيلي از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي از پرداخت حقوق كارمندان خود عاجز هستند، لذا دولت تلاش خوبي داشته و بايد صبر و تحمل داشته باشيم. مطهري افزود: همچنين وزير اقتصاد اعلام كرده كه در حال خروج از ركود هستيم؛ گرچه معتقديم دولت بايد تا حدودي فعال‌تر شود و در بعضي مسائل تصميمات خوبي را اتخاذ كند.

مطهري تصريح كرد: مسائل معيشتي چيزي نيست كه بگوييم ظرف چند ماه از بين مي‌رود. اين مسائل وجود دارد و بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. نايب‌رئيس مجلس همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه روساي جمهور حرف از اجراي قانون اساسي زده‌اند، اما در عمل چيز ديگري را شاهد بوديم، گفت: حرف درست اين بوده كه روساي جمهور دنبال اجراي قانون اساسي بوده‌اند. در واقع مسئول اصلي اجراي قانون اساسي رئيس‌جمهور است. البته احمدي‌نژاد برداشت نادرستي داشت كه مي‌گفت هر جا تشخيص دهم، قانون را اجرا مي‌كنم و اين برداشت درستي نيست، زيرا انطباق قانون با قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است. نايب‌رئيس مجلس همچنين اظهار كرد: اينكه به‌طور كلي هر رئيس‌جمهوري مسئوليت اجراي قانون اساسي را دارد، حرف درستي است. در كشور ما اجراي اصل ۱۱۳ قانون اساسي كار بسيار مشكلي است.

اقدامات روحاني براي رفع حصر

مطهري در پاسخ به سوالي در اين باره كه روحاني با بليت اصلاح‌طلبان توانست رئيس‌جمهور شود، اما حتي از رفع حصر صحبت نمي‌كند، گفت: روحاني هم فعاليت‌هايي داشته است در زمينه رفع حصر، چند بار با رهبر انقلاب صحبت‌هايي كردند يا حتي ممنوع‌التصويري. اگرچه بنده معتقدم از همان ابتدا بايد قوي‌تر عمل مي‌كرد. يك مقدار منفعل عمل كرد و اين نقدي است كه به ايشان وارد است. اين نماينده مجلس درباره آخرين وضعيت لايحه نظام جامع رسانه‌اي اظهار كرد: با توجه به وجود سايت‌هاي خبري زياد و فعاليت‌هاي رسانه‌اي مجازي نياز است كه قانون مطبوعات اصلاح شود. دولت هم بارها اعلام كرده لايحه آماده است، اما نمي‌دانم چرا به مجلس ارسال نمي‌كند. وي در پايان افزود: هم لايحه نظام جامع رسانه و هم نظام صنفي رسانه توسط دولت آماده شده است و بايد دوگانگي كه بين هيات نظارت و مطبوعات وجود دارد، در اين قوانين مرتفع شود.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/169047

ش.د9503105

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات