تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۸۲
دعوت کریمی‌قدوسی از سخنگوی وزارت امورخارجه و اهالی رسانه برای شنیدن فایل صوتی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی

بفرمایید استماع

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/10/04 ـ شماره 2056 ـ صفحه 2)

گروه سیاسی: جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیشنهاد داده است امروز - شنبه 4 دی ماه 95 - جلسه استماع اظهارات قابل تامل محمدجواد ظریف مبنی بر اشتباهاتش در برجام و بویژه اعتماد او به جان کری درباره عدم تمدید تحریم‌های ISA، با حضور نمایندگان و با دعوت از سخنگوی وزارت امور خارجه و اهالی رسانه در کمیسیون امنیت ملی برگزار شود. او پیشنهاد داده است همه صدای محمدجواد ظریف را که به برخی اشتباهاتش در مذاکرات هسته‌ای اذعان کرده بشنوند. البته ماجرا کاملا واضح است؛ بر اساس اظهارات نمایندگانی که فایل صوتی صحبت‌های وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را شنیده‌اند، ظریف رسما اذعان کرده اعتماد او به جان کری درباره عدم تمدید تحریم‌های ISA اشتباه بوده است. او همچنین در ادعایی که بیشتر کنایه به فشار و تعجیل دولت در انجام توافق تلقی می‌شود، گفت مسیر طی شده در مذاکرات مطلوب او نبوده است و اگر آنچه او می‌خواست می‌شد، شرایطی به گونه‌ای دیگر پیش می‌رفت. رئوس صحبت‌های مهم ظریف در کمیسیون امنیت ملی که توسط جواد کریمی‌قدوسی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته، بدین شرح است:

- من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم.

- به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم. اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم.

- می‌پذیرم اشتباه کردم.

- مسؤولیت آن را می‌پذیرم.

- ما با صحبت و قول آقای کری اظهار نظر کردیم.

- این اشتباه بزرگی بوده که من کردم.

- به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت، گفتم: «شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است».

- قبلا وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.

این اظهارات مهم و قابل تامل ظریف که به معنای فصل‌الخطابی بر ایده اعتماد به آمریکا و ضرورت گفت‌وگو با آمریکاست توسط جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی منتشر شد. او روز چهارشنبه این رئوس از اظهارات ظریف را در اختیار خبرنگاران قرار داد اما این اقدام او به مذاق دولتی‌ها و حامیان‌شان خوش نیامد. سخنگوی وزارت امور خارجه با ادبیاتی دور از انتظار این اظهارات منتسب به ظریف را تکذیب کرد و گفت «کذب محض» است. علیرضا رحیمی، نماینده حامی دولت تهران در کمیسیون امنیت ملی نیز گفت ظریف این حرف‌ها را نزده است و اساسا کریمی‌قدوسی در جلسه کمیسیون نبوده است که اظهارات ظریف را بشنود. این تکذیبیه‌های عجولانه اما دقایقی بعد با اظهارات نمایندگان و برخی اعضای هیات رئیسه درباره فایل صوتی اظهارات ظریف به حاشیه رفت. تعدادی از نمایندگان فایل اظهارات ظریف را شنیدند و اظهارات کریمی‌قدوسی درباره اعترافات ظریف را تایید کردند.

اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد اظهار داشت: عصرچهارشنبه در پایان جلسه هیات‌رئیسه، به همراه دکتر لاریجانی در حال خروج بودیم که آقایان کریمی‌قدوسی، نعمتی و محبی‌نیا آمدند و آقای کریمی گفت «نوار کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات ظریف مورد بازبینی قرار گرفت و دقیقاً حرف‌هایی که بنده منتشر کردم، گفته شده بود. آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تایید کردند». وی ادامه داد: گفته‌های آقای کریمی‌قدوسی درباره اظهارات وزیر امور خارجه پیرامون برجام توسط آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تایید شد. در همین زمینه جواد کریمی‌قدوسی هم به خبرنگار مهر گفت: به دنبال جوسازی‌های رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب علیه بنده، اینجانب، آقای نعمتی - سخگوی هیات رئیسه - و آقای جهانبخش محبی‌نیا به کمیسیون امنیت ملی رفتیم و نوار جلسه کمیسیون با آقای ظریف را استماع کردیم. وی تصریح کرد: برای آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز مسجل شد تمام آنچه بنده بیان کردم و آقای رحیمی (عضو کمیسیون امنیت ملی) تکذیب کرد مستند و عین صحبت‌های آقای ظریف بوده است و متن کامل اظهارات آقای ظریف در نوار کمیسیون موجود است.

تا سیه روی شود ...!

تایید اعترافات ظریف در کمیسیون امنیت ملی توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به مثابه آب سردی بود بر جریان منکر اذعان ظریف به اشتباهش نسبت به اعتماد به آمریکایی‌ها.

این ماجرا یعنی اثبات اعترافات ظریف البته به همین جا ختم نشد. رسانه‌های دولتی و حامی دولت به‌رغم فاش شدن ماهیت ماجرا و اثبات درستی روایت کریمی‌قدوسی از اظهارات ظریف، روز پنجشنبه در اقدامی که البته با ماهیت آنها سازگار است، به کلی ماجرا را منکر شدند و با چشم‌پوشی از تایید روایت کریمی‌قدوسی از سوی هیات رئیسه مجلس، مدعی شدند ظریف به اشتباهش اذعان نکرده است.

این رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای اصلاح‌طلبان باعث شد دفتر جواد کریمی‌قدوسی اطلاعیه‌ای صادر کرده و نمایندگان مجلس، سخنگوی وزارت امور خارجه و اهالی رسانه، اعم از حامی دولت و منتقد دولت را به شنیدن فایل صوتی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی دعوت کند.

متن کامل اطلاعیه دفتر جواد کریمی‌قدوسی به این شرح است:

به اطلاع می‌رساند با توجه به این نکته که فایل‌های صوتی ضبط شده در کمیسیون‌های مجلس غیرقابل انتشار بوده و فقط اخبار مرتبط با موضوعات مطرح شده در جلسات، توسط سخنگو و اعضای کمیسیون‌ها منتشر می‌شود، لذا فقط نمایندگان دیگر در مجلس شورای اسلامی می‌توانند آن را استماع و در رابطه با آن اظهار نظر کنند. در ماجرای اخیر و درباره اظهارات جناب آقای کریمی‌قدوسی درباره پذیرش اشتباه در مذاکرات برجام از سوی آقای ظریف که در کمیسیون امنیت ملی مجلس رخ داده است، برای روشن شدن موضوع، نمایندگان دیگری از جمله آقایان ذوالنور، محبی‌نیا، رنجبرزاده و نعمتی که از اعضای هیات‌رئیسه نیز هستند ضمن موضع‌گیری رسانه‌ای دراین باره، نوار مذاکرات انجام شده در کمیسیون را بازبینی کرده و صحت ادعای آقای کریمی‌قدوسی را تایید کردند. همچنین بنا بر پیشنهاد جناب آقای کریمی‌قدوسی برای شفاف‌سازی هرچه بیشتر، روز شنبه مورخ 95/10/4 به اتفاق چند تن دیگر از نمایندگان مجلس، اصحاب رسانه و آقای قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه مجددا فایل صوتی مکالمات در کمیسیون امنیت بازبینی خواهد شد و در این راستا و در جهت تایید سخنان آقای کریمی قدوسی، نظرات نمایندگان و اصحاب رسانه منتشر خواهد شد.

با تشکر

روابط عمومی دفتر جواد کریمی‌قدوسی

وی در همین راستا درباره پیشنهادش برای برگزاری جلسه استماع فایل صوتی اظهارات ظریف توضیحاتی نیز ارائه کرد. کریمی‌قدوسی با بیان اینکه پیگیر بازبینی فیلم اظهارات وزیر امور خارجه خواهم بود، اظهار داشت: در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌های نزدیک به دولت و منتقد از جمله روزنامه‌های ایران، شرق، اعتماد، «وطن امروز» و... و خبرگزاری‌های مهر، فارس، ایلنا، ایرنا، ایسنا و... فیلم را خواهیم دید. بنده اقدامات لازم را برای برگزاری این نشست انجام خواهم داد و از رسانه‌های مذکور هم برای حضور در این نشست دعوت خواهم کرد. نماینده مردم مشهد ادامه داد: از برخی نمایندگان موافق و مخالف دولت هم خواهم خواست در این نشست شرکت کنند تا حقایق و جزئیات برای همگان مشخص شود. پس از برگزاری این نشست دیگر همه می‌توانند از صدق یا کذب گفتار نمایندگان و وزارت امور خارجه آگاه شوند.

نه مذاکره‌ای مانده و نه محرمانه‌ای!

دعوت کریمی‌قدوسی برای تشکیل جلسه استماع با حضور نمایندگان، سخنگوی وزارت امور خارجه و اهالی رسانه اگرچه یک بار دیگر نشان‌دهنده صحت اعترافات ظریف است اما در راستای یک مطالبه عمومی برای پخش اظهارات مهم جواد ظریف از رسانه ملی یا انتشار آنها در رسانه‌ها است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به اتمام مذاکرات هسته‌ای و با توجه به وضعیت بغرنجی که الان برجام دچار آن شده است، هیچگونه ملاحظه‌ای نسبت به محتوای گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی وجود ندارد. کما اینکه پیش از این در جریان برگزاری کمیسیون برجام نیز مذاکرات فشرده نمایندگان با وزیر امور خارجه و معاونانش به صورت زنده از رسانه ملی پخش شد. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها نیز جلسات استماع با حضور وزیر خارجه و وزیر انرژی دولت اوباما در سنا برگزار کردند و این جلسات به صورت زنده از رسانه‌های این کشور پخش شد. بر همین اساس اکنون که دیگر همه چیز تمام شده، هیچ ملاحظه‌ای درباره علنی بودن اظهارات وزیر امور خارجه درباره حفره‌های برجام و بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت برجام، اساسا محرمانه‌ای برای مردم وجود ندارد. البته این کاملا قابل فهم است که جریان مدعی «دانستن حق مردم است» و نیز دولتی‌هایی که همین چند روز قبل منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرده‌اند اساسا با فاش شدن حقایق برجام و مذاکرات هسته‌ای برای مردم موافق نبوده و از بالا رفتن گوشه‌ای از پرده‌های برجام بشدت واهمه دارند.

عراقچی؛ تصویر آمد؛ صدا نه!

اما دولتی‌ها و بویژه تیم مذاکره‌کننده همچنان درباره اظهارات ظریف و اذعان او به اشتباهش در اعتماد به وزیر خارجه آمریکا سکوت کرده‌اند. در همین راستا عباس عراقچی، معاون حقوقی وزیر امور خارجه که در جلسه کمیسیون امنیت ملی او را همراهی می‌کرد، وقتی پس از مدت‌ها بی‌خبری و غیبت در مقابل خبرنگاران قرار گرفت، ترجیح داد درباره آنچه ظریف در کمیسیون امنیت ملی گفته سکوت کند. به گزارش فارس، عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان که پس از مدت‌ها در مراسمی که با حضور خبرنگاران برگزار شده بود، حضور یافت، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات ظریف و اعتراف وی به اشتباه بودن اعتماد به جان‌کری، صرفاً سکوت کرد و پاسخی به این سوال نداد. این در حالی است که عباس عراقچی همواره در زمان مذاکرات و اجرای برجام، با حضور در نشست‌های مختلف از جمله صدا و سیما به تبیین مواضع دولت درباره برجام می‌پرداخت، اما پس از تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا و نقض رسمی برجام از سوی کنگره و همچنین اعترافات ظریف به اشتباه بودن اعتماد به آمریکا، از دسترس رسانه‌ها خارج شده است. عراقچی دیروز در سومین سالگرد ارتحال مرحوم پرورش در مسجد امام صادق(ع) حضور یافته بود.

درگوشی قبول نیست؛ باید علنی بگوید

سعید قاسمی، عضو جبهه فرهنگی انقلاب صبح دیروز جمعه در مراسم کاروان روایت فتنه که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، به ماجرای اذعان ظریف به اشتباهاتش در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد.

سردار دوران دفاع‌مقدس اظهار داشت: مطلع شدیم وزیر امور خارجه در جمع نمایندگان مجلس گفته است اشتباه کردم به جان کری اعتماد کردم اما اظهارات پنهان و درگوشی قابل قبول نیست چرا که مطالبه امت شهیدپرور و خاصه افسران جنگ نرم در دانشگاه‌ها این است که این اعتراف به صورت علنی و این شکست به صورت رسمی در مقابل دوربین اتفاق بیفتد. وی گفت: احساسات بس است، همانطور که دیپلماسی خنده، دیپلماسی ایمیلی، دیپلماسی اعطای فرش ظریف‌بافت هزار و چند شانه استاد فرشچیان به وندی شرمن و جان کری و دیپلماسی بالکنی در هتل‌ کوبورگ علنی بود، اعتراف به اشتباه‌شان نیز باید علنی و رسمی باشد و اظهارات وزیر امور خارجه باید در مقابل دوربین صورت بگیرد، نه مجلس که ۲۰ دقیقه‌ای برجام را امضا کرد. قاسمی با بیان اینکه خدا را شکر ما تا دیروز حقوق شهروندی خود را نمی‌دانستیم و فکر می‌کردیم حاشیه‌نشین هستیم و این دولت حقوق شهروندی را به ما اعطا کرد، ادامه داد: امت حزب‌الله جز اعتراف رسمی به اشتباه اعتماد به آمریکا هیچ جور دیگری راضی نخواهد بود، آنها بعد از تمدید تحریم‌ها و نقض برجام می‌خواستند آن را گردن نظام بیندازند اما امروز باید برای ثبت در تاریخ به صورت علنی برای عبرت آیندگان این اعتراف را اعلان کنند و برای یک‌ سده این مسیر باید بتن شود.

بروجردی هم تلویحاً تأیید کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز درباره این ماجرا توضیحاتی ارائه و اظهارات کریمی‌قدوسی را تلویحاً تایید کرد. علاءالدین بروجردی در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما گفت: به رغم اینکه آقای کریمی‌قدوسی در جلسه حضور نداشت ولی به گونه‌ای مطلع شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با وجود اینکه آقای ظریف 3 بار در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده بودند «مطالبی را عنوان می‌کنم و تاکید دارم حتما این موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال کار جاری وزارت امور خارجه بویژه در عرصه هسته‌ای ضربه می‌زند» اما این اتفاق رخ داد و موجب شد ما عملا یک بار دیگر در شرایط قبلی قرار بگیریم.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2056/2/169328/0

ش.د9503217

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات