صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۴۵

اخبار ویژه روزنامه های 15 دی 1395

کیهان

گاردین:شدیدترین بهار عربی در انتظار عربستان است.

گاردین در سرمقاله دیروز خود نوشت: دلایلی که باعث وقوع انقلاب‌ها شد، تمام نشده، بلکه شدیدتر و وحشتناک‌تر شده است.
این روزنامه انگلیسی افزود: اوضاع در مقایسه با سال 2011 میلادی قابلیت انفجار بیشتری دارد. اکثر کشورهای عربی در بحران‌های مختلف به سر می‌برند؛ به گونه‌ای که قیمت‌های نفت باعث خوردگی اقتصاد عربستان می‌شود و رهبری ضعیف در مصر پشت سر هم بحران‌زایی می‌کند.
این روزنامه نوشت: فساد در کشورهای عربی باعث هدر رفتن منابع هنگفتی شده است که بر اساس گزارش‌ جدید سازمان ملل، این فساد در طول نیم قرن اخیر باعث هدر رفتن نزدیک به 11 تریلیون دلار در کشورهای عربی شده است.

بی مبالاتی چند گانه در دادن پاس گل به دشمن

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: روحانی فاقد ادبیات متوقع در تراز ریاست‌جمهوری است. او در مصاحبه اخیر صدا و سیما گفت: «اگر برجام نبود ما با درآمدهای نفتی‌مان حداکثر می‌توانستیم با آن پول، حقوق ماهیانه کارمندان‌مان را پرداخت کنیم! چنین اظهاراتی قرینه بی‌مبادلاتی قبلی ایشان است که در اوج مذاکرات اتمی با ابراز این مطلب که «خزانه خالی است» عملا تیم مذاکره‌کننده ایران را در مقابل 5+1 خلع سلاح کرد تا ایشان نیز به قوت بتوانند فضای مانور طرف ایرانی را محدود کنند با این گوشزد متوقع که؛ شما که خزانه‌تان خالی است حق ندارید در مذاکرات سخت‌سری کنید!
اکنون نیز معلوم نیست رئیس‌جمهوری که سال‌ها در بالاترین سطوح امنیتی عهده‌دار مسئولیت بوده چگونه تا این اندازه فاقد حزم‌اندیشی است که با چنین اظهارات نسنجیده‌ای در مقابل آنتن زنده تلویزیون، دست وزیر خارجه خودش را در مذاکرات آتی با 5+1 می‌بندد و طرف خارجی را در موضع تفوق قرار می‌دهد تا بتوانند به برکت پاس خودی «جناب روحانی» بر سر ایران منت بگذارند و مدیون بودن ایشان را به خود بابت توانمند کردن «دولت تدبیر و امید»! در تامین حقوق کارمندانش را به ایشان گوشزد کنند!
جناب آقای روحانی - آیا این است معنای ادعایتان درباره 3 گل زده در مقابل 2 گل خورده!؟
خیر جناب روحانی - به این نمی‌گویند «گل زده» و عنوان صحیح‌اش دسته گل به آب دادن است! اگر این «گل زده‌تان»  است باز جای شکرش باقیست گل بیشتری نزدید!
جناب روحانی - حضرتعالی جمهور ایرانیان را نمایندگی می‌کنید و بر شما فرض است تا سخنگوی قابل وثوقی برای ایرانیان باشید تا از موضع اقتدار و با کلامی استوار بتوانید موجبات عزت ایرانیان در مقابل دشمن خارجی باشید!
جناب روحانی - ابجدخوانان دنیای سیاست هم می‌دانند در مواجهه با دشمنی که مترصد نخستین نقطه ضعف شماست و می‌گوید «ما برجام را پاره می‌کنیم»، شما نیز با زبان اقتدار گوشزد کنید؛ «اگر برجام را پاره کنید ما آن را آتش می‌زنیم» نه آن که خائفانه و از موضع ضعف و قابل شماتت بفرمایید؛ برجام نبود کارمندان‌مان هم بی‌حقوق می‌ماندند!
با این توصیف تصور می‌کنید دیگر وزیر خارجه‌تان روئی برای نشستن مقابل حریف و از توانی برای دفاع مقتدرانه از مواضع و منافع ملی ایران در مقابل دشمن بدسیرت برخوردار خواهد ماند؟
مگر آن که بپذیریم عامدانه به جای آن که موظف به انتقال فشار از داخل به خارج باشید می‌کوشید از طریق انتقال فشار خارجی به داخل اسب مراد خود را در زمین «لزوم تعامل با کدخدا» زین کنید!

گزارش البینه الجدیده از روابط خانوادگی بارزانی با اسرائیل

محمود عثمان از نمایندگان کرد پارلمان عراق بوده، در مصاحبه با روزنامه عراقی البینهًْ‌الجدیده، ضمن حمله به سردار سلیمانی به همراه ملامصطفی در 1968 و 1973 میلادی دو بار به اسرائیل سفر کردیم و با مسعود بارزانی نیز 3 بار به سرزمین‌های اشغالی رفته‌ام، اما مسرور (پسر مسعود بارزانی) به طور مرتب به اسرائيل سفر می‌کند.
«عثمان» که به دلیل کهولت سن، چند سالی است از سیاست کناره‌گیری کرده و در لندن زندگی می‌کند، می‌گوید علت برقراری روابط با اسرائیل به منظور دریافت سلاح و همچنین ارتباط گرفتن با آمریکایی‌ها از طریق اسرائیلی‌ها بوده است. وی اعتراف کرد که سربازان اسرائیلی در آموزش نیروهای پیشمرگ کرد نقش داشته‌اند.
وی پیش‌تر در 23 ژوئن 2004 نیز در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط» گفته بود اولین سفر او به اسرائیل به همراه ملامصطفی یک هفته به طول انجامید و طی آن سفر، با همه مقام‌های اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کردند.
وی افزود: در آن برهه تاریخی به دلیل رابطه رژیم شاه ایران با اسرائیل، نیروهای اسرائیلی در شمال عراق حضور داشتند اما با سقوط رژیم شاه، عملاً ارتباط کردستان عراق با اسرائیل قطع شد.
یکی از کارکنان دستگاه جاسوسی اسرائیل نیز چند سال قبل کتابی تحت عنوان «موساد در کردستان عراق» منتشر کرد که جزئیات روابط پنهانی خانواده بارزانی با موساد را فاش کرد.

بنویسید افزایش بیکاران بخوانید افزایش مشارکت پس از برجام

خبر آن‌لاین که به معاون مطبوعاتی تعلق دارد، نوشت: «تمایل به پیدا کردن کار رو به افزایش است؛ این موضوع را هم متولیان بازار کار، هم اقتصاددانان و هم آمارهای رسمی تایید می‌کند. بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 1/5 درصد افزایش یافته است. به عبارتی، نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال 40/4 درصد اعلام شده؛ این نرخ در بین مردان 64/9 درصد و زنان 15/9 درصد است.
نرخ مشارکت اقتصادی تا مدت‌ها روندی معکوس را طی می‌کرد، ولی بعد از برجام و امید به بهبود شرایط اقتصادی، این نرخ افزایش پیدا کرد تا برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته به بیش از 40 درصد برسد.»
این خبرگزاری ادامه می‌دهد: افزایش جمعیت مشارکت‌کننده اقتصادی بیانگر افزایش تمایل بخش‌های مختلف جامعه برای حضور فعالانه در اقتصاد است، ولی با این حال، به نظر می‌رسد در ایران و با افزایش فشارهای معیشتی به خانوار و همچنین امیدواری‌هایی که نسبت به اجرایی شدن برجام به وجود آمد، متقاضیان کار در کشور را افزایش داد. در این شرایط اما نرخ اشتغال کاهش و نرخ بیکاری افزایش یافته است. بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال در تابستان 1395 نسبت به تابستان سال گذشته 1/8 درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری 1/8 درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری تابستان امسال 12/7 درصد بوده است.
خبر آن‌لاین این واقعیت را بازگو نکرده که سهم عمده افزایش جمعیت جویای کار، مربوط به بیکار شدن افراد دارای کار و همچنین دارای شغل معرفی کردن افرادی است که حتی در هفته کمتر از یک ساعت سر کار می‌روند!

رادیو اروپا:هیجان توافق تمام شد/تحریم ها علیه ایران وجود دارد


این رادیو در گزارشی تصریح کرد: بعد از امضای توافق، شرکت‌های فرانسوی نخستین شرکت‌ها در دنیا بودند که به یک‌باره به بازارهای ایران یورش بردند اما اکنون بعد از گذشت‌ یک سال، شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی تاکنون نتوانسته‌اند موقعیتی برای خود در ایران پیدا کنند. علت آن هم این است که بانک‌های فرانسوی با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران حاضر نیستند در ایران فعالیتی داشته باشند.
در ژانویه سال 2016 گروهی از صاحبان صنایع و روسای شرکت‌های فرانسوی تحت نظارت سازمان کارفرمایی جنبش شرکت‌های فرانسوی، (MEDEF)، وارد تهران شدند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باور بودند که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های فرانسوی قراردادهای بزرگی با ایران در زمینه‌های مختلف خواهند بست اما زمان مشخص کرد که اینگونه نشد.
اکنون تقریبا یک سال از آن تاریخ می‌گذرد و خبری از هیچ قرارداد مهمی برای شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسه در میان نیست.
البته در این مدت قراردادهایی امضا شده است.
یکی از آنها قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران است که ارزش آن براساس قیمت روی کاتالوگ به 20 میلیارد دلار می‌رسد.
شرکت‌های پژو و رنو نیز موفق شده‌اند قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی ایران امضاء کنند اما تا زمانی که بانک‌های اروپایی نتوانند در ایران فعالیت داشته باشند و شرکت‌های ایرانی نتوانند از بانک‌های اروپایی فاینانس دریافت کنند عملا گشایش بزرگی رخ نداده است.
شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی در شرایط کنونی تقریبا هیچ چشم‌اندازی برای خود در ایران متصور نیستند و علت اصلی آن نیز احتیاط بانک‌های فرانسوی از سرمایه‌گذاری مجدد در شرکت‌های ایران است.
مشکل این است که هیچ بانک فرانسوی حاضر نیست اجرای طرح‌های مورد نظر شرکت‌های فرانسوی در ایران را تامین مالی کند.
بانک‌های «سوسیئته ژنرال» و «ب.ان.پ پاریبا» به روشنی اعلام کرده‌اند امکان ندارد ما به ایران برویم چرا که این بانکها هنوز جریمه‌های سنگین آمریکا را فراموش نکرده‌اند.
آمریکا برخی بانک‌های فرانسوی را به علت همکاری با ایران میلیاردها دلار جریمه کرده بود و این میزان جریمه برای این بانکها کمرشکن بود.
آمریکا برخی تحریم‌ها را برای 10 سال دیگر تمدید کرده است.
ماتیو اتورنو مدیرمرکز امور بازرگانی فرانسه در تهران دراین‌باره می‌گوید: بخش زیادی از تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.
با توجه به این شرایط، برای شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی دشوار است بفهمند چه شرکت‌هایی واقعا در زمره تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرند.

هوو تراشی اصلاح طلبان برای روحانی در انتخابات

این اقدام البته بیشتر تداعی چانه‌زنی را می‌کند اما در عین حال اصلاح‌طلبان، نگران رأی نیاوردن روحانی و شکست مهیب در انتخابات اردیبهشت 96 هستند.
دیروز در حالی که الیاس حضرتی می‌گفت «کاندیدای اصلاح‌طلبان آقای روحانی است و لاغیر»، عارف تأکید کرد: ما هنوز به مصداق مورد حمایت در انتخابات 96 نرسیده‌ایم.
به گزارش امیدنامه به نقل از تسنیم، عارف که ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را برعهده دارد، گفته است جلسات شورا به صورت متوالی، یکشنبه هر هفته برگزار می‌شود.
وی درباره ورود این شورا به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 اظهار کرد: تاکنون به مصداقی نرسیده‌ایم و بحث دراین باره قدری زود است.
عارف نامزد انتخابات سال 92 بود که با فشار اصلاح‌طلبان مجبور به کناره‌گیری شد.
اخیرا مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ثبت‌نام در انتخابات 96 گفته بود که برخی افراد مسائلی را مطرح کرده‌اند اما هنوز تصمیمی برای حضور در این انتخابات نگرفته‌ام.
در همین حال بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در مجلس، به خبرگزاری دانشجو گفت سیاست اقتضا می‌کند به فکر گزینه‌هایی غیر از روحانی باشیم.
وی افزود: ممکن است به دلایلی گزینه‌های دیگری برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری از سوی این طیف معرفی شود اما معتقدم که نهایتا اصلاح‌طلبان به یک کاندیدای واحد خواهند رسید.
پارسایی تصریح کرد: در حال حاضر آقای روحانی در مباحثی بسیار خوب عمل کرد اما در برخی از موضوعات نیز دوستان به لحاظ سیاسی انتقاداتی دارند که باید بنشینند و این مسائل را با یکدیگر حل کنند.

ذوق زدگی خبرنگار آمریکایی از یک اظهار نظر نسنجیده!


جی‌سولومون در واکنش به صحبت‌های رئیس جمهور در مصاحبه یکشنبه شب درباره کاهش فروش نفت و درآمدهای دولت توییتی را منتشر کرد و تیم مذاکرات باراک اوباما را مورد انتقاد قرار داد.
روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: اگر برجام نبود، درآمد ما نصف و از آن هم کمتر می‌شد؛ ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم.»
«جی سولومون» که مسائل مربوط به توافق هسته‌ای را دنبال می‌کند، با نقل این خبر توییت کرد: «کاملاً واضح است که تیم مذاکراتی اوباما نمی‌فهمید که آمریکا تا چه حدی در مذاکرات هسته‌ای با ایران اهرم در اختیار دارد.»
ذوق‌زدگی سولومون از اظهار نظر بی‌جا و خلاف واقع روحانی در حالی است که ایران در سال 1392، بالغ بر 1/2 میلیون بشکه در روز صادرات داشت.
توماس فریدمن تحلیلگر ارشد نیویورک تایمز و مشاور دولت اوباما پس از برجام تصریح کرد: آمریکا با غلاف خالی از اسلحه توانست امتیازات بزرگی از ایران بگیرد.
همچنین مقامات آمریکایی نظیر کری و اوباما بارها تصریح کردند که اگر برجام امضا نمی‌شد، تحریم‌ها در حال فروپاشی بود و امکان تداوم آنها به خاطر فشار دیگر کشورها وجود نداشت.

وطن امروز

حمایت از نجومی‌بگیران لکه ننگی بر پیشانی دولت است


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نسبت به موضوع حقوق‎های نجومی نه‌تنها حساسیتی ندارد بلکه دنبال سهم‎خواهی خود از انقلاب هستند و تلاش‌شان این است که سهم واقعی(!) خود را از انقلاب بگیرند ولو اینکه جامعه ما زیر این دست و پا له شود! حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‎فر در گفت‌وگو با بسیج با اشاره به حمایت دولت از نجومی‌بگیران عنوان کرد: آن چیزی که لکه ننگی برای کارنامه دولت خواهد بود این است که دولت با ایستادگی در ارتباط با موضوع حقوق‎های نجومی، به‌رغم تاکیدات رهبری معظم انقلاب و خواسته‎های گسترده مردم، در واقع یک عمل انتحاری انجام و نشان می‎دهد که حقوق این افراد نجومی‌بگیر چقدر برای او مهم است که چنین رفتارهای نامناسبی را انجام می‎دهد و در این راستا آنها را نیز به قوه‌قضائیه معرفی نمی‎کند. وی با ابراز تاسف از نگاهی که در فضای دولت وجود دارد، گفت: در این فضای دولت وزرایی هستند که ثروت‎های عجیب و غریب دارند و قراردادهایی وجود دارد که با یکسری از جریان‎های خاص کارتل‎های اقتصادی بسته می‎شود و همین‎طور فسادهای مالی گسترده‌ای از جمله تخلف 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، موضوع غار علیصدر و... اتفاق افتاده است.

ارجاع پرونده نماینده جنجالی به قوه‌قضائیه


سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت آقای ساداتی‌نژاد از آقای صادقی را به قوه‌قضائیه ارجاع داد. به گزارش مهر، محمدجواد جمالی در جمع خبرنگاران درباره جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: در این جلسه ۱۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت. نخستین مورد مربوط به 3 مورد شکایت آقای فریدون از آقای کریمی‌قدوسی نماینده مشهد بود که 2 مورد را هیات نظارت بر خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد و یک مورد به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. وی افزود: پیش از این شکایت آقای ساداتی‌نژاد از آقای صادقی مورد بررسی قرار گرفته بود که هیات نظارت صحبت‌های آقای صادقی را بر خلاف وظایف نمایندگی تشخیص داد. متاسفانه هیات نتوانست طرفین را به صلح و سازش بکشاند، بنابراین شکایت ایشان از آقای صادقی، نماینده تهران به دادگاه فرستاده شده است. گفتنی است، طی چند ماه گذشته چندین شکایت از محمود صادقی به دلیل اظهارات خلاف واقع و کذب در قوه‌قضائیه در حال رسیدگی است. یکی از این شکایت‌ها مربوط به آقای ساداتی‌نژاد است. صادقی در اظهارنظری کذب مدعی شده بود ساداتی‌نژاد در سال 89 که ریاست دانشگاه کاشان را برعهده داشته 2 میلیارد تومان برای بورسیه‌ها دریافت و این مبلغ را در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال 92 هزینه کرده است.

اعدام «آیت‌الله نمر» حاکی از عمق بی‌تدبیری دولت عربستان بود

۱۹۱ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای در سالگرد شهادت آیت‌الله شیخ نمر، خواستار برخورد سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر با این جنایت شدند. به گزارش تسنیم، در بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به مناسبت فرارسیدن 12 دی‌ماه سالگرد شهادت آیت‌الله شیخ نمر پیش از پایان جلسه نوبت صبح روز سه‌شنبه پارلمان قرائت شد، آمده است: دولت عربستان در اقدامی غیرانسانی و مغایر با موازین بین‌المللی آیت‌الله شیخ نمر،‌ روحانی برجسته و عالیقدر جهان اسلام را به شهادت رساند. اعدام و شهادت آیت‌الله شیخ نمر در شرایطی که تروریست‌های افراطی و تکفیری آسایش و امنیت منطقه و جهان را سلب نموده و ثبات و آرامش را در منطقه تهدید کرده‌اند حاکی از عمق بی‌تدبیری و بی‌مسؤولیتی حاکمان دولت عربستان بود. نمایندگان به حمایت پیدا و پنهان سعودی‌ها از تروریسم در منطقه و تجاوز به خاک یمن و نقش غیرسازنده‌ این کشور در ثبات منطقه اشاره کردند و از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر خواستند از رفتارهای دوگانه و متناقض با اینگونه جنایات ضدبشری عربستان خودداری کرده و با محکومیت این اقدامات به وظیفه قانونی و اخلاقی خود عمل کنند.

ایران

نامه 37 دانشمند امریکایی به «ترامپ»:
برجام را حفظ کنید

37 نفر از اندیشمندان امریکایی شامل صاحبان جایزه نوبل، مشاوران علمی سابق کاخ سفید و متخصصان تولید تسلیحات هسته‌ای، در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب این کشور، از وی خواستند توافق هسته‌ای غرب و ایران را به عنوان «دارایی استراتژیک امریکا» حفظ کند. به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه  «نیویورک تایمز» نوشته که این نامه به ابتکار «ریچارد لارنس گاروین» فیزیکدان 88 ساله امریکایی نوشته شده که وی را نخستین طراح بمب هیدروژنی می‌دانند. به نوشته این روزنامه امریکایی، 29 نفر از این 37 نفر در نامه دیگری در اوت سال 2015 به اوباما نیز برجام را تحسین کرده بودند.

همسر آرش صادقی به مرخصی آمد

امیر رئیسیان، وکیل مدافع آرش صادقی و همسرش گلرخ ایرایی، به ایسنا گفت که  گلرخ ایرایی  پس از تودیع وثیقه عصر دیروز به مرخصی آمده  و عرف این قبیل مرخصی‌ها هم 6-5 روزه و قابل تمدید است. به گفته وی، قرار است آرش صادقی هم امشب برای طی روند درمان به بیمارستان منتقل شود. رئیسیان گفت: آرش صادقی به اتهامات اجتماع و تبانی، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال حبس محکوم است و گلرخ ایرایی نیز به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده که جمعاً 6 سال می‌شود. از سوی دیگر پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس از دیدار چند عضو این فراکسیون با مسئولان دادگاه انقلاب درباره پرونده آرش صادقی و علی شریعتی خبر داد

  تبرئه کریمی قدوسی، ارجاع پرونده صادقی به دادگاه

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از ارجاع پرونده شکایت ساداتی‌نژاد از محمود صادقی به دادگاه و تبرئه کریمی قدوسی در قبال دو شکایت حسین فریدون خبر داد. به گزارش فارس، محمدجواد جمالی نوبندگانی در جمع خبرنگاران گفت: سه شکایت از کریمی قدوسی از طرف حسین فریدون انجام شد که 2 مورد آن را هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد اما مورد بعدی آن در حال بررسی است. وی افزود: ما در رابطه با شکایت پیرامون مطرح کردن صحبت‌های ظریف در مجلس تنها شکایت رسمی آقای کواکبیان را داشتیم که ایشان روز گذشته در کمیسیون امنیت گفت فعلاً مطرح نشود لذا هنوز این پرونده باز نشده است. به گفته جمالی، هیأت نظارت نتوانست بین ساداتی‌نژاد و صادقی صلح و سازش کند لذا شکایت نماینده کاشان از نماینده تهران در دادگاه بررسی خواهد شد.

  صدور حکم جلب برای عبدالرضا داوری

عبدالرضا داوری، یکی از مدیران رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم، از تأیید محکومیتش به ۶ سال و نیم حبس در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران خبر داد و گفت: حکم دادگاه دو روز پیش به وکیلم ابلاغ و برای من حکم جلب صادر شده است. به گزارش تسنیم، داوری توضیح داد: در فیس‌بوک صفحه‌ای داشتم که این صفحه هک شد، اما دادستانی تهران به خاطر سه نظری که مخاطبان در ذیل یکی از مطالبم در این صفحه منتشر کرده بودند، علیه من به اتهام توهین به مقام معظم رهبری، توهین به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تبلیغ علیه نظام، اعلام جرم کرد.


جمهوری اسلامی

حسین‌زاده: ایجاد تشکل جدید در جریان اصولگرایی برای پیچیده نشان دادن صفحه شطرنج انتخابات است

یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تشکیل جبهه جدید در جریان اصولگرایی را در جهت پیچیده نشان دادن صفحه شطرنج انتخابات تحلیل کرد و گفت که اصولگرایان در انتخابات آینده بیش از دو کاندیدا نخواهند داشت.
عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم ایجاد تشکل‌های سیاسی جدید در جریان اصولگرا تاثیرگذاری خاصی در جریان انتخابات داشته باشد زیرا اگر جریان اصلاحات یا جریان اصولگرایی بخواهند در مورد انتخابات تصمیم بگیرند حتماً به شکل عام تصمیم‌گیری خواهند کرد نه اینکه از تشکل‌های مختلف تاثیرپذیری داشته باشند.
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس یادآور شد: به نظرم این کار سختی است که یک تشکل چند ماه قبل از انتخابات شکل بگیرد و بخواهد زیرمجموعه‌های استانی‌اش را شکل بدهد یا در سطح کشور به شکل استانی و شهرستانی یارگیری کند و بخواهد تاثیرگذار باشد. البته شاید بتواند برای چندصباحی یک بولتن و ویترین تبلیغاتی ایجاد کند اما تصور نمی‌کنم ضریب نفوذ آن در سطوح پایین زیاد باشد.
حسین‌زاده با بیان اینکه شکل‌گیری تشکل‌های جدید در هر یک از جریان‌های سیاسی خیلی وارد نیست و نمی‌تواند در انتخابات تاثیرگذار باشد، اضافه کرد: ضمن اینکه من شنیده‌ام جبهه جدیدی که در جریان اصولگرایی تشکیل شده روال قانونی را طی نکرده و نسبت به اخذ مجوز نیز اقدام نکرده است.
وی یادآور شد: من فکر می‌کنم ایجاد این تشکل جدید در جریان اصولگرایی بیشتر برای پیچیده نشان دادن صفحه شطرنج انتخابات باشد و به نظر نمی‌رسد که هر یک از تشکل‌های اصولگرایی بخواهند کاندیدای جداگانه‌ای داشته باشند؛ چرا که خیلی از این تشکل‌ها گزینه‌ای ندارند و نهایتاً فکر می‌کنم اصولگرایان با همه تشتتشان با بیش از دو کاندیدا وارد انتخابات نخواهند شد.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان گفت: به نظر نمی‌رسد اصولگرایان بتوانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری گزینه‌ای در سطح آقای روحانی داشته باشند.

بررسی ضوابط گزینش کاندیدا در کمیته سیاست‌های شورای عالی اصلاح‌طلبان

رئیس کمیته تدوین سیاست‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: ضوابط گزینش کاندیدا در کمیته تدوین سیاست‌ها در حال بررسی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین کمالی رئیس کمیته تدوین سیاست‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عصر امروز دوشنبه) در حاشیه نشست شورای مرکزی خانه احزاب در پاسخ به خبرنگار فارس، درباره آخرین برنامه‌های این کمیته اظهار داشت: کمیته تدوین سیاست‌های شورای عالی اصلاح‌طلبان منشور انتخاباتی را در دستورکار دارد و به‌زودی منشور انتخاباتی اصلاح‌طلبان اعلام خواهد شد.
وی همچنین اضافه کرد: ضوابط گزینش کاندیدا نیز در دستور کار کمیته سیاست‌های اصلاح‌طلبان است که در هفته آینده آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان: مطهری یکی از گزینه‌های ما برای انتخابات ریاست جمهوری است

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران، علی مطهری را یکی از گزینه‌های تشکل متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری 96 اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، قدرتعلی حشمتیان در حاشیه دیدار اعضای خانه احزاب با علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی، اظهار کرد: تاکنون 16 گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار داریم که تاکنون آقایان علی مطهری و حسن روحانی دو گزینه ما بین این 16 نفر هستند.
وی افزود: با آقای مطهری جلسه‌ای داشتیم ولی وی فعلاً به احترام آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده است.

تشکیل کمیته انتخابات شوراها در حزب همبستگی دانش‌آموختگان

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان با تاکید بر اینکه تعیین آلترناتیو برای روحانی یک ضرورت است، گفت: عقل سیاسی ایجاب می‌کند در کنار آقای روحانی یک نفر دیگر هم حضور داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان در حاشیه نشست شورای مرکزی خانه احزاب ایران درباره تحرکات انتخاباتی حزب متبوعش اظهار داشت: ما بنا داریم در قالب مجموعه اصلاح‌طلبان حرکت کنیم، اما طبعاً ملاحظات خاص خود را خواهیم داشت.
وی افزود: ما یک کمیته خاص برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تشکیل داده‌ایم و قرار است در این کمیته عملکرد شوراها را موردبررسی کند و برنامه مدونی برای پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا ارائه دهد.
دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان تاکید کرد: سعی خواهیم کرد برای انتخابات شوراها با کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب هماهنگ باشیم، اما اگر به جمع‌بندی نرسیدیم کاندیدای اختصاصی خود را در 22 استان معرفی خواهیم کرد.
شریف با تاکید بر اینکه آلترناتیو روحانی از سوی اصلاح‌طلبان یک ضرورت است، گفت: اصلاح‌طلبانی که در سال 92 از آقای روحانی حمایت کردند هنوز معتقد هستند که باید از روحانی در سال 96 حمایت کنند، اما عقل سیاسی ایجاب می‌کند که حتماً در کنار روحانی فرد دیگری نیز حضور داشته باشد.

تلاش برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های حزبی


رسول منتجب‌نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در دیدار با مرتضی حاجی رئیس کمیته تعامل و رایزنی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتقادات حزب اعتماد ملی نسبت به شورای سیاست‌گذاری را بیان کرد.
به گزارش ایسنا، منتجب‌نیا با اشاره به اینکه نحوه انتخاب اعضای حقیقی و حقوقی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این شائبه را برای اکثر نیروهای فعال حزبی ایجاد کرده است که توجه لازم به احزاب قوی نشده است اظهار کرد: حزبی که در طول سال‌های گذشته برای اندیشه اصلاح‌طلبی هزینه‌های بسیاری داده است و در بدترین شرایط سیاسی از هویت و شخصیت‌های اصیل اصلاحات دفاع کرده، اکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
وی در ادامه پیشنهاد کرد: ترکیب شورای عالی سیاست‌گذاری و ساختار کمیته‌های آن اصلاح شود و بازنگری لازم انجام شود تا موجب خوشحالی علاقه‌مندان جریان اصلاح‌طلب شود.
به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این جلسه مرتضی حاجی نیز فلسفه وجودی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را ایجاد ساختاری برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های اصلاح طلبان دانست و گفت: هیچ‌کس رضایت ندارد احزاب بزرگ به خصوص حزب اعتماد ملی مورد کم‌لطفی قرار بگیرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه شخصیت‌ها و بزرگان اندیشه اصلاح‌طلبی همواره وحدت حداکثری بوده و من به عنوان نماینده تام‌الاختیار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دغدغه‌های موجود احزاب را تایید می‌کنم و تلاش خواهم کرد که با تعریف راهکار منطقی حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت احزاب در سراسر کشور به عمل آید.

اظهارنظر صریح فتاح درباره نامزدی‌اش در انتخابات

رئیس کمیته امداد خبر نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را شایعه دانست و افزود: اگر سفرهای من این شائبه را ایجاد کرده است در این زمینه روحیه میدانی خود را رها نمی‌کنم.
به گزارش خبرگزاری فارس، پرویز فتاح در مورد شائبه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر سفر رفتن من این شائبه را ایجاد کرده باید بگویم، در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کنم و روحیه میدانی خود را رها نمی‌کنم. حرفه ما این است و اگر به‌عنوان رسانه فکر می‌کنید روش نادرستی است، باید بپرسید چگونه آسیب‌ها را ببینیم. وظیفه‌ام این است که بروم و استان‌ها را از نزدیک ببینم؛ چراکه نسخه، باید میدانی باشد، مذاهب، قومیت‌ها و شرایط اجتماعی را دید و نباید مسئولان در اتاق‌هایشان بنشینند.
رئیس کمیته امداد اظهار داشت: بارها نظر خود را در مورد کاندیداتوری اعلام کرده‌ام، در مواضع خود همچنان هستم. این کاندیداتوری یک شایعه است و در رسانه‌ها آمده، بارها نظر خود را اعلام کرده‌ام و قرار نیست کاندید شوم.
کاشفی: خانه احزاب به وزیر کشور و رئیس مجلس در مورد عدم اختصاص یارانه احزاب نامه بنویسد
عضو شورای مرکزی خانه احزاب پیشنهاد کرد: خانه احزاب ایران به وزیر کشور و رئیس مجلس در مورد عدم اختصاص یارانه احزاب نامه‌ای نگارش و به آنها ارسال کند.
به گزارش تسنیم حسین کاشفی عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران با اشاره به یارانه احزاب اظهار کرد: بنده پیشنهاد می‌کنم به آقایان رحمانی فضلی وزیر کشور و علی لاریجانی در مورد عدم اختصاص یارانه احزاب نامه‌ای نوشته و به آنها ارسال شود.
وی در ادامه نطق خود از احزاب کشور خواست که در باره روستاها و مناطق محروم برنامه‌ای تنظیم کنند.
کاشفی با تاکید بر اینکه احزاب باید دست از شعار بردارند گفت: آنها باید درباره مسائل مختلف کشور از جمله مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین‌الملل برنامه ارائه دهند.

باهنر: میرسلیم کاندیدای جبهه پیروان نیست

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: به نظر می‌رسد که طیف اصلاح طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند و روحانی نامزد این طیف و برخی میانه روها خواهد بود.
به گزارش ایرنا، محمدرضا باهنر اظهار داشت: رگه‌های کم رنگی در بین اصلاح طلبان وجود دارد که برخی دیگر از افراد را مطرح می‌کنند که رگه‌های قدرتمند در جریان اصلاح طلبان نیستند، شاید یکی را جامع‌تر و رای آورتر از روحانی نداشته باشند.
باهنر در خصوص کاندیدای اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تنوع کاندیداها در آغاز انتخابات مذموم نیست و می‌تواند ممدوح و نتیجه کثرت باشد و کار را جلو ببرد. حزب موتلفه از عناصر اصلی جبهه پیروان است.
وی در خصوص کاندیداتوری میرسلیم از حزب موتلفه هم گفت: وی هنوز کاندیدای جبهه نیست و در این مورد بحثی نکرده و کاندیدای نهایی جبهه همان کاندیدای نهایی است که باید روی آن تفاهم کنیم.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص برخی اخبار مبنی بر معرفی بعضی از شخصیت‌ها مانند آیت‌الله مقتدایی از طیف اصولگرایان (برای ریاست جمهوری) و حمایت از وی گفت: اصلا هیچ خبری در مورد ایشان نشنیده ام.
وی در خصوص کاندیداتوری بانوان گفت: اخیرا سخنگوی شورای نگهبان در اظهاراتی گفته که این را بررسی می‌کنیم که خوب است اما بعید می‌دانم این امکان فراهم شود که خانم‌ها در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کنند اما باید منتظر گذر زمان باشیم.
این فعال سیاسی همچنین گفت: بیست، سی نفر شنیده‌ام از جبهه‌ها و طیف‌های مختلف و وزرای دولت‌ها خود را برای انتخابات گرم می‌کنند.

شرق

پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت حجت‌الاسلام شرعی


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در پیامی، درگذشت عالم مجاهد، مرحوم حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین شیخ محمدعلی شرعی را تسلیت گفتند. متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است: «بسمه تعالی؛ درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ محمدعلی شرعی رحمت‌‌الله‌علیه را به خاندان و بازماندگان و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این روحانی پرتوان و پرکار و خدوم و بااخلاص، عمر بابرکتی را در خدمت اسلام و انقلاب و مردم گذرانید و فرزند طلبه‌ جوان خود را نیز تقدیم درگاه شهادت کرد. رحمت خدا بر او و حشر او با اولیاء اطهارش باد ان‌شاءالله».

قاضی‌پور برنامه ششم را پاره کرد


ایلنا:‌ نماینده ارومیه به دلیل بی‌توجهی به پیشنهادهايش در جریان بررسی ماده ۸۶ برنامه ششم توسعه، به سمت جایگاه هيئت‌رئیسه رفت و این برنامه را پاره کرد. در نوبت سوم مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی برنامه ششم، قاضی‌پور به‌شدت عصبانی شد. در هنگام بررسی ماده ۸۶ بخش ۱۴ که درباره امور بیمه و سلامت بود، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، از شدت عصبانیت مقابل هیئت‌رئیسه رفت و لایحه را پاره و به صورت لاريجاني پرتاب کرد. با وجود اینکه تعدادی از ورق‌های پاره‌‌شده در اطراف لاریجانی ریخته شد، اما از سوی وی هیچ واکنشی صورت نگرفت و درحالی‌که قاضی‌پور فریاد می‌زد، از جایگاه ناطق پایین آمد. پیش از این اتفاق، قاضی‌پور دو پیشنهاد داده بود که لاریجانی به آن توجه نکرده بود.

هیچ استانی حق ندارد خانه احزاب مستقل داشته باشد


ایسنا: قدرتعلي حشمتيان، رئیس خانه احزاب ایران، گفت: معاون اداری و مالی وزارت کشور دیروز ضمن تماس با بنده اظهار کردند که سالن وزارت کشور را سه ماه قبل اجاره داده‌اند، بنابراین نشست فصلی خانه احزاب اواخر دی‌ماه برگزار نمی‌شود. در جلسه هيئت‌رئیسه مصوب کرده‌ایم که نشست فصلی خانه احزاب ایران هفتم بهمن‌ماه سال جاری برگزار شود و دیگر منتظر وزارت کشور نخواهیم بود. رئیس خانه احزاب ایران با اعلام این خبر که آیین‌نامه استانی خانه احزاب تصویب شده است، گفت: هر استانی که خانه احزاب راه انداخته، باطل است، بنابراین احزاب و استانداران طبق آیین‌نامه استانی خانه احزاب دفاتر استانی را راه‌اندازی کنند. هیچ استانی حق ندارد خانه احزاب مستقل داشته باشد.

 ادعای انگلیس درباره حملات سایبری


ایسنا: مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس در ادعایی بی‌اساس، ایران را به حملات سایبری علیه سازمان‌ها و مراکز مهم این کشور در سال ٢٠١٦ متهم کرد. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس اعلام کرد روزانه به‌طور میانگین دو حمله سایبری را از سوی هکرهای روس، کره‌شمالی و ایرانی خنثی می‌کند. دیلی‌میل در ادامه ادعا کرده است مظنونان اصلی چین، ایران، روسیه و کره‌شمالی هستند. به ادعای این نشریه انگلیسی، گمان می‌رود چین در تلاش برای دزدیدن تکنولوژی و روسیه در تلاش برای امتحان شبکه‌های امنیتی و نظامی است و کره‌شمالی همه موارد فوق را انجام می‌دهد، ایران نیز برای دیگر کشورها کار می‌کند.

اسناد محرمانه حمله به سفارت ایران در کانبرا


ایرنا: دولت استرالیا هم‌زمان با سال نو میلادی اسناد محرمانه‌ای منتشر کرد که بین این اسناد، جزئیاتی از حمله خشونت‌آمیز گروه‌های ضدانقلاب به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا در ٢٥ سال پیش وجود دارد. اطلاعات درج‌شده در این اوراق محرمانه که آرشیو ملی استرالیا آنها را به مناسبت سال نو میلادی منتشر کرد، نشان می‌دهد «پل کیتینگ»، نخست‌وزیر آن زمان استرالیا و کابینه‌اش، پس از حمله ضدانقلاب به سفارت کشورمان در کانبرا در سال ١٩٩٢ میلادی تصمیم گرفتند هم‌داستان با گروه‌های ضدانقلاب، در صورت توصیه آژانس‌های امنیتی، از صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی خودداری کنند. افراد ضدانقلاب با حمله به سفارت ایران در کانبرا در سال ١٩٩٢ میلادی، اتاق‌های سفارت را به آتش کشیدند و پنجره‌های یک خودرو را که در داخل سفارت و پشت در ورودی ساختمان پارک شده بود، شکستند و به کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران با پیچ‌گوشتی حمله کردند. دولت استرالیا مجبور شد ٥٠٠‌ هزار دلار به دلیل خسارت واردآمده به وسایل سفارت ایران، اقلام به‌سرقت‌رفته به‌دست عناصر گروهک تروریستی منافقین و مجروح‌شدن کارکنان سفارت ایران در کانبرا، غرامت پرداخت کند.


آرمان

تامین منابع مالی احزاب مشکل فعالیت سیاسی

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تامین منابع مالی احزاب را یکی از مشکلات فعالیت سیاسی در کشور دانست و گفت:حاکمیت باید یک شیوه شفاف، دقیق و قوی برای یارانه احزاب تدوین کند. محمدرضا باهنر با تاکید بر اینکه حاکمیت برای پرداخت یارانه به احزاب فکری بکند، به وجود نهادهای حکومتی و عمومی زیادی مانند شهرداری‌ها، بسیج و... در کشور اشاره کرد و افزود: استفاده احزاب از منابع این نهادها به هیچ عنوان صحیح نیست. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: در صورت عدم وجود حمایت‌های قانونی از فعالیت‌های سیاسی ممکن است احزاب و گروه‌ها مجبور شوند از طریق نهادهای حکومتی به بیت‌المال و خرانه عمومی کشور دست اندازی کنند. باهنر با بیان اینکه «حاکمیت باید یک قاعده و روش شفاف و سالم برای پرداخت یارانه به احزاب تدوین کند» اظهار داشت: این ضابطه باید این قدر شفاف، دقیق، جدی و قوی باشد که اگر هر دولتی با هر گرایشی و تفکری هم روی کار آمد به احزاب همسوی خود بیشتر از گروه‌های سیاسی و احزاب رقیب یارانه پرداخت نکند.

 

انتقاد لاریجانی از منقح نبودن برنامه‌ششم

رئیس مجلس از منقح نبودن گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه انتقاد کرد. علی لاریجانی در نوبت دوم جلسه علنی که مربوط به بررسی ماده ۸۳ لایحه برنامه ششم توسعه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بود از نمایندگان خواست که پیشنهادات خود را در جزء ۱ بند الف ماده ۸۳ ارائه دهند. پس از بررسی چندین پیشنهاد و مخالفت نمایندگان با تمامی پیشنهادات، رئیس مجلس گفت: بعد از دوساعت بررسی نشان می‌دهد که این قوانین منقح نوشته نشده است و نظرات و دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. سپس لاریجانی از نمایندگان خواست که درباره ماده ۸۳ نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان نیز با ۹۴رای موافق، ۸۵ رای مخالف، ۲رای ممتنع از ۲۲۷ نماینده حاضر به این ماده رای ندادند و لاریجانی باز به نمایندگان گفت: چاره‌ای نداریم که این ماده را به کمیسیون بفرستیم.

 

مطهری گزینه انتخاباتی مستقلین

رئیس جبهه مستقلان و اعتدالگرایان ایران گفت: علی مطهری یکی از گزینه‌های این جبهه برای انتخابات ۹۶ است. قدرتعلی حشمتیان با اشاره به برنامه‌های تشکل متبوعش برای انتخابات سال ۹۶، اظهار کرد: تاکنون ۱۶ گزینه را برای انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار داریم که آقای علی مطهری یکی از گزینه‌های ما محسوب می‌شود. وی با تاکید بر اینکه هنوز کاندیدای ما مشخص نشده است، افزود: جبهه مستقلان و اعتدالگرایان که حزب ما نیز در آن عضویت دارد در جلسه شورای مرکزی اخیر خود مصوب کرد که نامزد نهایی‌اش را تا دهه مبارک فجر اعلام کند. رئیس جبهه مستقلان و اعتدالگرایان ایران خاطر نشان کرد:‌ برخی از کاندیداهای مدنظر جبهه برنامه‌هایشان را در اختیار ما قرار داده‌اند.

 

قاضی‌پور لایحه برنامه ششم را پاره کرد!

در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم در بخش سلامت، نماینده مردم ارومیه با حضور در مقابل جایگاه هیات رئیسه، لایحه برنامه ششم را پاره کرد. نادر قاضی‌پور در مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس حاضر شد و ضمن پاره کردن لایحه برنامه ششم، آن را به سمت اعضای هیات رئیسه مجلس پرت کرد. در جریان بررسی ماده ۸۶ لایحه برنامه ششم در مورد سیاست‌های کلی سلامت، نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف یک بند را مطرح کرد و رئیس مجلس به پیشنهاد او توجهی نکرد و اخطار یکی دیگر از نمایندگان را در این رابطه به رای گذاشت. احتمال می‌رود واکنش نماینده ارومیه به عدم توجه به پیشنهاد او و عصبانیت وی ناشی از این موضوع بوده باشد.

 

۳۰ اصولگرا در حال‌گرم‌كردن هستند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالي پيرامون كانديداتوري ميرسليم به عنوان نامزد حزب موتلفه خاطرنشان كرد: به غير از آقاي ميرسليم نام حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر را شنيده‌ام كه خودشان را براي انتخابات رياست‌جمهوري گرم مي‌كنند. از فعالان جبهه‌هاي مختلف، وزراي دولت‌هاي نهم‌و‌دهم و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي افرادي هستند كه در مظان كانديداتوري قرار دارند. حزب موتلفه بارها اعلام كرده با اصولگرايان همراه خواهد بود. طبيعي است كه چانه‌زني كنند تا كانديداي نهايي اصولگرايان كانديداي خودشان باشد اما اگر نظر نهايي روي كانديداي آنها نباشد بعيد مي‌دانم كه موتلفه بر كانديداي خود اصرار كند.

جروزالم‌پست مدعی شد

کنگره در حال بررسی سه طرح تحریمی علیه ایران

آمریکا هنوز در اندیشه تحریم ایران است و می‌خواهد چنین القا کند که برجام و توافق هسته‌ای برای این کشور از اهمیت برخوردار نیست، چنانکه دیروز فارس نوشت؛ همزمان با آغاز به کار یکصد و پانزدهمین کنگره آمریکا در روز سه‌شنبه، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست از تحرکات قانونگذاران آمریکایی برای معرفی تحریم‌های هدفمند علیه ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه صهیونیستی سران حزب جمهوریخواه در کنگره در حال تدوین طرح‌های قانونی علیه ایران هستند که به اعتقاد آنها به آسانی خواهد توانست نظر مساعد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را جلب کند. برخی از دستیاران قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند انتظار معرفی یک طرح قانونی در هفته‌های آتی را دارند که شرکت‌هایی که با تهران تجارت می‌کنند را با افزایش نرخ مالیات و وضع محدودیت‌های دیگر جریمه می‌کند. نمایندگان آمریکایی به علاوه در حال بررسی طرح دیگری هستند که سپاه را به بهانه حمایت از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، هدف تحریم قرار می‌دهد. طرح قانونی دیگر، خواستار جلوگیری از معامله شرکت‌های هواپیماسازی «بوئینگ» و«ایرباس» با شرکت هواپیمایی«ایران‌ایر» است. جروزالم‌پست همچنین گزارش داده که قانونگذاران آمریکایی هفته جاری به قطعنامه‌ای در محکومیت سازمان ملل متحد بابت مصوبه ضد اسرائیلی شورای امنیت این سازمان رای خواهند داد. در همین ارتباط، اعضای مجلس نمایندگان و سنا یک طرح قانونی را هم در دست بررسی دارند که در صورت تصویب، سازمان ملل را با قطع کمک‌های مالی واشنگتن به خاطر مصوبه شورای امنیت تنبیه خواهد کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد چند هفته پیش قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی از جمله قدس شرقی، تصویب کرد. جروزالم‌پست هدف از برنامه‌های جدید نمایندگان کنگره آمریکا برای رای‌گیری درباره قطعنامه ضد سازمان ملل و معرفی طرح‌های تحریمی ایران را جلب رضایت کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دانسته است. نتانیاهو واکنش تندی به مصوبه شورای امنیت داشت و از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بابت وتو نکردن آن انتقاد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است در دیدارش با ترامپ در روزهای آتی در کاخ سفید وی را به اتخاذ رویکردهای سختگیرانه علیه ایران ترغیب کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات