تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۹۶

روز يأس آمريكا در سوريه

(روزنامه جوان ـ 1395/10/04 ـ شماره 4985 ـ صفحه 15)

پيروزي در حلب و اعلام پاكسازي كامل اين شهر تاريخي و مهم در حالي كه باعث ايجاد يأس بزرگ در ميان مقامات امريكايي‌ شده است اما متحدان دمشق را براي پايان دادن به جنگ چه از طريق نظامي و چه از طريق سياسي جدي كرده است.

به گزارش «جوان»، روز پنج شنبه ارتش سوريه طي بيانيه‌اي به صورت رسمي آزادسازي و پاكسازي كامل شهر حلب را اعلام كرد. در بيانيه ارتش سوريه در خصوص آزادي حلب آمده است: «به بركت خون شهداي پاك و قهرماني و فداكاري نيروهاي مسلح قهرمان و نيروهاي همپيمان و پايداري ملت دلاور سوريه، فرماندهي كل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه بازگشت امنيت و آرامش به شهر حلب را پس از آزادي از تروريسم و تروريست‌ها و خروج باقي‌مانده آنان از اين شهر اعلام مي‌كند.» در اين بيانيه ارتش سوريه ضمن اينكه از افراد مسلح خواست از سرنوشت ديگران عبرت بگيرند، تأكيد كرد كه مبارزه با تروريسم تا آزادي آخرين وجب از خاك وطن سرافراز ادامه خواهد داشت. نتيجه نبرد حلب چند روزي است كه كاملاً مشخص شده و گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب ضمن اذعان به شكست خود حاضر شدند بر اساس توافق روسيه، ايران و تركيه از حلب خارج شوند. عمليات تخليه حلب از وجود ترروريست‌ها با خروج چهار اتوبوس حامل افراد مسلح روز پنج‌شنبه پايان يافت. همچنين بر اساس توافق دوجانبه، شمار ديگري از مجروحان و زنان و كودكان محاصره شده در مناطق فوعه و كفريا در شمال ادلب نيز به حلب وارد شدند. فوعه و كفريا دو شهرك وفادار به دولت سوريه در استان ادلب هستند كه بيش از دو سال است تحت محاصره گرو‌ه‌هاي سلفي قرار دارند. نيروهاي مقاومت در مقابل خروج تروريست‌ها از حلب خواستار تخليه بعضي ساكنان اين دو شهرك شده بودند. پيروزي نيروهاي دولتي و متحدانشان در حلب نقطه عطف مهمي در جنگ سوريه محسوب مي‌شود و خيلي از ناظران اين دستاورد را شروعي براي پايان جنگ سوريه مي‌دانند.

جشن سوري‌ها به نااميدي كري

مردم سوريه پس از تكميل پيروزي حلب، به خيابان‌ها آمدند و پيروزي ارتش را جشن گرفتند. خبرگزاري فرانسه گزارش داد: هزاران تن از مردم سوريه ديشب به خيابان‌هاي اصلي محله‌هاي غربي شهر كه از زمان تقسيم آن در سال 2012 به كنترل ارتش سوريه در‌آمده بود، ريخته و جشن و شادي برپا كردند. همزمان كه موجي از شادي و جشن در ميان طرفداران مقاومت پس از پيروزي در نبرد حلب ايجاد شده موجي از يأس و نااميدي در ميان گروه‌هاي مسلح و حاميان خارجي آنها به‌ويژه امريكا ايجاد كرده است. جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در نشست خبري خود اعلام كرد: جان كري اولين كسي است كه در اين باره صحبت مي‌كند. او آشكارا نسبت به آنچه در مسئله سوريه رخ داده، نااميد است. سخنگوي وزارت خارجه با تكرار اتهام قبلي مبني بر اينكه اسد عامل ويراني حلب است تاكيد كرد كه امريكا در «راستاي ايجاد يك دور انتقالي در سوريه از طريق صداي مردم» شكست خورده است. كربي در ادامه افزود: البته كري هنوز هم براي دستيابي به پيشرفتي در وضعيت سوريه در آخرين ماه حضور خود در وزارت خارجه امريكا تلاش مي‌كند. اين اظهارات مقامات امريكايي در حالي است كه اسناد و گزارش‌هاي زيادي از حمايت امريكا از گروه‌هاي تروريستي همانند القاعده و حتي داعش وجود دارد. از جمله گزارش سازمان اطلاعات قضايي امريكا كه در آن نسبت به «آگاه» بودن واشنگتن از شكل‌گيري داعش هشدار داده شده است. در همين حال اين مقام امريكايي اشاره نكرد كه تلاش‌هاي غرب براي تغيير حكومت‌ها در كشورهايي مانند ليبي و عراق چه ويراني‌هايي با خود به همراه آورده است.

عزم متحدان دمشق

بر خلاف امريكا متحدان دمشق نه تنها نااميد نيستند بلكه تلاش دارند از پيروزي حلب به عنوان نقطه عطفي جهت حل سياسي بحران استفاده كنند. ايران و روسيه دو متحد كليدي سوريه تلاش دارند از طريق همراه كردن تركيه با سياست‌هاي خود از طريق ايجاد «آتش‌بس سراسري» زمينه‌هاي پايان جنگ سوريه را هر چه سريع‌تر فراهم آورند. تركيه در واقع مهم‌ترين و بزرگ‌ترين كشور حامي شورشيان محسوب مي‌شود. «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه اعلام كرد، آزادسازي «حلب» از دست عناصر تكفيري افراطي، گام مهمي در عادي‌سازي اوضاع در سوريه و منطقه است. پوتين كه در نشست خبري سالانه (2016) صحبت مي‌كرد، از تداوم اقدامات براي برقراري آتش‌بس سراسري و مذاكرات با تمام طرف‌هاي درگير در سوريه جهت دستيابي به توافق صلح پايدار در اين كشور خبر داد. پوتين افزود: «روسيه، ايران، تركيه و بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه موافقت كرده‌اند در گفت‌وگوهاي صلح در آستانه پايتخت قزاقستان براي حل و فصل كشمكش سوريه شركت كنند. حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران و رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه نقش مهمي در دستيابي به توافق در شهر حلب ايفا كردند.» در همين حال، وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد، رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه، ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه و حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران اواسط ماه ژانويه در آستانه ديدار خواهند كرد و درباره آينده سوريه و حل بحران اين كشور به گفت‌وگو خواهند پرداخت. قرار است آستانه ماه ژانويه ميزبان مذاكراتي ميان مخالفان سوري و دولت دمشق براي بررسي حل و فصل بحران سوريه باشد.

نشست روساي رئيس‌جمهور روسيه، ايران و تركيه پس از نشست وزراي دفاع و خارجه سه كشور در مسكو رخ مي‌دهد. در اين نشست كه روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، مقامات سه كشور بر لزوم برقراري آتش‌بس سراسري در سوريه تأكيد كردند. ناظران درباره اينكه تا چه حدي تركيه حاضر خواهد شد به حمايت‌هاي خود از گروه‌هاي مسلح پايان دهد، ترديد دارند اما با توجه به تحولات اخير به‌ويژه ناامني سياسي كه تركيه فراگرفته، معتقدند احتمالاً مقامات تركيه به اين نتيجه رسيده‌اند كه ادامه جنگ سوريه بيش از پيش باعث بي‌ثباتي در تركيه خواهد شد. «اولگ برسيبكين»، سفير سابق و ديپلمات روسيه به فارس گفت: بيانيه پاياني نشست سه‌جانبه روسيه – ايران – تركيه در مسكو زمينه دستيابي به راه‌حل مسالمت‌آميز براي بحران سوريه را فراهم مي‌كند. در همين حال، رئيس‌جمهور سوريه در ديدار با معاون وزير خارجه كشورمان گفت آزادي حلب موفقيتي است براي متحدان دمشق و تمام كشورهايي كه در مبارزه با تروريست‌ها شركت كردند. به گزارش ايسنا، بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در حاشيه ديدار با حسين جابري‌انصاري، معاون عربي و آفريقايي وزير خارجه كشورمان گفت: «آزادي حلب تنها موفقيت سوريه نيست بلكه موفقيتي براي ايران، روسيه و تمام كشورهايي است كه در مبارزه با تروريست‌ها مشاركت كردند و در عين حال شكستي است براي كشورهايي كه با ملت سوريه دشمني كردند و از تروريست‌ها به عنوان وسيله‌اي براي تحقق اهدافشان استفاده كردند.»

http://javanonline.ir/fa/news/828817

ش.د9503219

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات