تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۷۳
جابری انصاری در دور اول مذاکرات صلح سوریه در آستانه مطرح کرد

انتقال غیرقانونی سلاح و کمک‌های مالی به شورشیان سوریه باید مهار شود

(روزنامه كيهان - 1395/11/05 - شماره 21544 - صفحه 3)

سرپرست هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس بین‌المللی آستانه در دور اول مذاکرات گفت: جامعه بین‌الملل باید به تلاش‌ها برای مهار انتقال غیرقانونی سلاح، کمک‌های مالی و جنگجو به داخل سوریه که به گروه‌های تروریست امکان می‌دهد مردم سوریه را سرکوب و زنجیره‌هایی از برخوردهای مسلحانه را در گوشه و کنار سوریه آغاز کنند، بپیوندد.

جلسه افتتاحیه مذاکرات دو روزه آستانه برای حل درگیری‌های نظامی در سوریه، روز دوشنبه با قرائت پیام «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان آغاز شد.

«غیرت عبدالرحمانوف» وزیر امور خارجه قزاقستان پیام رئیس‌جمهور این کشور را در ابتدای جلسه قرائت کرد و گفت: خونریزی مستمر در سوریه برای تمامی منطقه و سوریه جز خرابی و کشتار چیزی به بار نیاورده است و قزاقستان همواره به دنبال پایان دادن به بحران در این کشور بوده است. میزبانی آستانه برای این نشست اتفاقی نیست. ما در سال ۲۰۱۵ نیز میزبان دو نشست بین مخالفان سوری بودیم و تاکنون میلیون‌ها دلار برای کاهش رنج مردم سوریه هزینه کرده‌ایم. دولت قزاقستان معتقد است راه‌حل بحران سوریه تنها مذاکرات سیاسی می‌تواند باشد و امیدواریم نشست آستانه بتواند در این راه ثمربخش باشد.

وزیر خارجه قزاقستان در پایان قرائت پیام نظربایف از جانب خود نیز ابراز امیدواری کرد نشست آستانه بتواند به ایجاد تفاهم و اعتماد در سوریه کمک کند.

این نشست بین دولت سوریه و معارضان این کشور به همراه هیئت‌هایی از روسیه، ایران، ترکیه، و «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد.

مهار انتقال غیرقانونی سلاح، کمکهای مالی و جنگجو به داخل سوریه

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و سرپرست هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس بین‌المللی آستانه، در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: تعیین سرنوشت، حق ذاتی همه ملت‌ها است و هیچ قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند از اعمال این حق ممانعت به عمل آورد. ملت سوریه نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید به دور از هر فشار خارجی به اعمال حق خود بپردازد. کسانی که به خاطر منافع خود موجب طولانی شدن بحران سوریه می‌شوند مانع اعمال این حق هستند.

جابری انصاری افزود: امروز در آستانه گرد هم آمده ایم تا با بازبینی تلاش‌هایمان برای صلح و ترمیم نقائص روندهای گذشته، در چارچوب ابتکاری سه جانبه با مشارکت روسیه، ترکیه و ایران، به گفت‌وگو میان دولت سوریه و گروه‌های مسلح معارض سوری که به روند این مذاکرات پیوسته‌اند، برای نیل به راه حل سیاسی کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: جامعه بین‌الملل باید به تلاش‌ها برای مهار انتقال غیرقانونی سلاح، کمک‌های مالی و جنگجو به داخل سوریه که به گروه‌های تروریست امکان می‌دهد مردم سوریه را سرکوب و زنجیره‌هایی از برخوردهای مسلحانه را در گوشه و کنار سوریه آغاز کنند، بپیوندد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: یک سازوکار موثر برای آتش‌بس باید وجود داشته باشد و توسط ابتکار سه جانبه آستانه مستحکم شود تا آتش‌بسِ غیر قابل بازگشت و ترک مخاصمه تضمین گردد. همزمان، تلاش برای رویارویی با داعش و النصره و گروه‌های تروریستی وابسته به آنها باید در دستور کار مشترک ما قرار گیرد.

وی اظهار داشت: دولت و معارضین سوریه می‌توانند با حمایت ابتکار سه جانبه گفت‌و‌گوهای خود را برای رسیدن به راه حل سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد، فراگیر و شفاف بر اساس وحدت ملی و تمامیت ارضی آغاز کنند و تا حصول نتیجه ادامه دهند. ما امیدواریم با موفقیت این روند شاهد پایان هر چه سریع‌تر بحران سوریه باشیم.

لزوم پایبندی طرفین به آتش‌بس

«الکساندر لاونتریف» رئیس‌هیئت مسکو در این نشست و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه طی این نشست گفت بعد از شکست دادن گروه‌های تروریستی داعش و النصره در مناطق مختلف سوریه، می‌توان در این کشور تغییراتی ایجاد کرد.

لاونتریف با اشاره به لزوم پایبندی طرف‌ها به آتش‌بس و گروه‌هایی که توافق فراگیر را امضا کردند، ابراز امیدواری کرد در مذاکرات آستانه جو مناسبی برای هموار کردن راه جهت ادامه دستاوردهای مذاکرات «ژنو» ایجاد شود.

«جورج کارول» سفیر آمریکا در قزاقستان که بعنوان ناظر در مذاکرات آستانه شرکت کرده، گفت واشنگتن به حصول راهکار سیاسی برای بحران سوریه و شامل شدن هرچه بیشتر گروه‌های معارض متعهد است.کارول همچنین افزود ماه آینده نشستی در «ژنو» برای بررسی بحران سوریه برگزار خواهد شد.

برگزاری غیرمستقیم نشست میان نمایندگان دولت و معارضان سوری

منابع محلی در پایتخت قزاقستان خبر دادند که هیئت‌های ترکیه و روسیه توافق کردند که مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» میان نمایندگان دولت و معارضان بصورت «غیرمستقیم» برگزار شود.

«بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس‌هیئت دولت در این مذاکرات گفت: نشست آستانه نتیجه اقدامات مشترک از سوی طرف‌های مختلفی مانند ایران و روسیه است.

جعفری تاکید کرد: هدف نشست آستانه برقراری آتش‌بس فراگیر و پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه البته بجز برای گروه‌های تروریستی از جمله «داعش» و «جبهة النصره» می‌باشد.همچنین «محمد علوش» رئیس‌هیئت معارضان در این نشست با بیان اینکه خواستار تقسیم قدرت سیاسی نیستند گفت روسیه باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا آتش‌بس را در سراسر این کشور برقرار کرده و تصمیمات پایانی در آستانه باید بر اساس حسن نیت به دست آیند.

پایان دور نخست مذاکرات «آستانه» درباره سوریه

روز دوشنبه دور اول مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» پایتخت قزاقستان با حضور هیئت‌هایی از ایران، روسیه، ترکیه، دولت سوریه و گروه‌های معارضان، بعد از 2 ساعت به پایان رسید و هیئات محل جلسه را ترک کردند.

این مذاکرات به دلیل غیرمستقیم بودن درپی توافق روسیه و ترکیه، هیئت‌های دولت سوریه و معارضان در اتاق‌های جداگانه‌ای قرار گرفته و صحبت‌های آنها از طریق یک میانجی به هم منتقل خواهد شد. این میانجی‌ها، نمایندگانی از ترکیه و روسیه هستند.

«استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئت ایرانی در این میانجی‌گری حضور نداشتند.

دیدار بشار جعفری با جابری‌انصاری

بشار جعفری سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس‌هیئت سوریه در نشست آستانه، روز دوشنبه در محل استقرار هیئت ایرانی با حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف پیرامون آخرین تحولات مربوط به نشست آستانه، رایزنی و تبادل نظر کردند.

تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی فعال سازمان ملل

استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در ساعات پایانی روز یکشنبه در هتل محل اقامت حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و سرپرست هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس بین‌المللی آستانه با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

جابری‌انصاری در این دیدار با اشاره به اقدامات و رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه برای موفقیت اجلاس آستانه و تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی فعال سازمان ملل در تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری گفت: نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، جایگزین گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) نیست.

استفان دی‌میستورا نیز در این دیدار ضمن تاکید بر آمادگی سازمان ملل متحد برای تسهیل گفت‌وگوهای دولت سوریه و گروه‌های مسلح این کشور در اجلاس آستانه، ابراز امیدواری کرد این اجلاس بتواند به تحکیم آتش‌بس و فراهم ساختن زمینه برای حل سیاسی بحران سوریه کمک کند.

مبارزه مشترک ایران،روسیه و ترکیه با داعش و جبهه النصره

به گزارش فارس، خبرگزاری «تاس» روسیه، پیش‌نویس متن بیانیه مذاکرات آستانه را منتشر کرد.

بنابراین گزارش، در این پیش‌نویس آمده است: ایران، روسیه و ترکیه در نظر دارند تا یک مکانیسم سه جانبه برای نظارت بر آتش‌بس سوریه راه‌اندازی کنند.

پیش نویس بیانیه‌ای که قرار است پس از مذاکرات آستانه به امضای طرفین درآید، می‌گوید، روسیه، ترکیه و ایران از تفکیک تروریست‌ها از گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند و در نظر دارند به صورت مشترک با شبه‌نظامیان گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره به مبارزه بپردازند.

http://kayhan.ir/fa/issue/919/3

ش.د9503538

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات