تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۶۱

دولت و تهاجم فرهنگي

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي-anbarloee.ir

(روزنامه رسالت – 1395/01/18 – شماره 8630 – صفحه 1)

حوزه فرهنگ همچنان مظلوم‌ترين حوزه در برنامه‌هاي توسعه كشور است. فرهنگ در مختصات برنامه توسعه جمهوري اسلامي به عنوان يك كشتزار بزرگ، بخش «ديمي» محسوب مي‌شود كه به آبياري نيازي ندارد و فقط منتظر بارش‌هاي الهي است.محرم، صفر و رمضان فصل بارش‌هاي الهي در سرزمين‌هاي وسيع و خشك فرهنگ كشور است كه توانسته است روح معنويت اسلامي ـ ايراني را در كشور كهنسال ما حفظ كند. ايران ريشه در اعماق فرهنگ بشري دارد و سهم عظيمي در بازتوليد تمدن بشري ايفا مي‌كند.

همانطور كه واردات و قاچاق كمر توليد اقتصادي را در داخل شكسته است، فرهنگ وارداتي و قاچاق كالاهاي فرهنگي مي‌رود تا كمر توليد اصيل فرهنگي را در داخل بشكند.صدها كانال ماهواره‌اي و دسترسي بي حساب و كتاب به اينترنت و دگرگوني‌هاي وسيع در وادي ارتباطات و اطلاعات به مثابه آبياري قطره اي و بهره‌مندي از تكنولوژي روز، سرزمين‌هاي خشك فرهنگي ما را سيراب كرده و آثار وجود خود را در سبك زندگي ما، گويش‌ها، لباس و پوشش ما و حتي آرايش ظاهري ما نشان مي‌دهد.

مشكل ما در حوزه فرهنگ بسيار عميق و جدي است. ما در وضعيتي قرار داريم كه هنوز به درستي ابعاد آن را نمي‌شناسيم. پوسيدگي فرهنگي آهسته و پنهان عمل مي‌كند. موريانه تبليغ و ترويج احكام مدرنيته حيات فرهنگي ما را تهديد مي‌كند و آثار خود را در حوزه سياسي نيز نشان مي‌دهد. رسانه ملي در برابر اين تهاجم سهمگين اولين سنگر و قوي‌ترين آن است. دولت در حالي كه با افتخار اعلام مي‌كند كه اينترنت پرسرعت را به اعماق روستاها برده است نسبت به تامين بودجه رسانه ملي بي‌مهري مي كند. مفهوم اين رويكرد آن است كه دولت دست اندركار تسهيل واردات فرهنگي غرب به جامعه و بي‌اعتنا به قاچاق كالاهاي فرهنگي، جلوي توليد فرهنگي اصيل اسلامي ـ ايراني را سد كرده است.

فرهنگ كشور در طول قرون متمادي با تلاش علما و دانشمندان و خردمندان جامعه ايراني با تلاش مستمر نسل‌ها مثقال مثقال به دست آمده است. اكنون اين گوهر گرانبها در معرض تاراج تندبادهاي فرهنگ مدرنيته با سرعت محيرالعقول قرار دارد. هجوم فرهنگ و ارزش‌هاي مدرنيته از مشروطه به ساخت سياست، اقتصاد و فرهنگ كشور شروع شد. علما، دانشمندان و روشنفكران در برابر اين هجوم ايستادند و از استقلال فرهنگي اسلام و ايران جانانه دفاع كردند اما اين نبرد همچنان ادامه دارد و اكنون شكل پيچيده‌تري به خود گرفته است.

نظام و دولت در حوزه امنيت ملي خوب عمل كرده است. تست موشك‌هاي بالستيك و به رخ كشيدن شهر و شهرك‌هاي موشكي در عمق 500 متري زمين رعشه بر اندام دشمن انداخته است. كشور اكنون از نظر مراقبت دفاعي در زمين و هوا و دريا در وضعيت بي‌نظيري به سر مي‌برد. به طوري كه تجاوز لشكر و خشم آمريكا در طول دو هزار كيلومتر مرز آبي ما در جنوب رصد مي‌شود و تفنگداران آمريكا با خفت و خواري به اسارت گرفته مي‌شوند. اما در حوزه فرهنگ و اجتماع، مرزهاي ما به شدت مورد هجوم و تجاوز دشمن است. آنها نه تنها مرزهاي جغرافيايي ما را درنورديدند، بلكه حتي در كوچه و خيابان و به داخل خانه‌هاي ما راه يافته‌اند.

علامت استيلاي فرهنگي همين پرچمي است كه به صورت آنتن‌هاي ماهواره بر سر پشت بام خانه‌ها خودنمايي مي‌كند. كاهش بودجه رسانه ملي به معناي آن است كه دولت در برابر اين تهاجم وسيع دشمن حاضر نيست حتي جيره غذايي سربازاني را كه در اين وادي مي‌جنگند تامين كند.

دولت از امكانات وسيع خود براي جلوگيري از اين هجوم بي‌امان استفاده نمي‌كند. سايت‌ها و كانال‌هاي ماهواره‌اي، فيلم‌هاي پورنو و مستهجن عفونت فرهنگي توليد مي‌كند. دولت حتي حاضر نيست از طريق فيلترينگ جلوي اين عفونت را بگيرد. عمق فاجعه وسيع‌تر از آن است كه تصور شود.

دولت بودجه 95 را بي‌برنامه بسته است و حاضر نيست در اين مورد فكري كند. حوزه‌هاي علميه، مراكز علمي و فرهنگي كشور، ان.جي.اوهاي مردم نهاد، مساجد، تكيه‌ها، هيئت‌هاي مذهبي و... بايد فكري بكنند، اگر امروز به فكر آن نباشيم فردا خيلي دير است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=226415

ش.د9503156

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات