اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۱۱

آیا هواپیماهای جدید متعلق به شرکت دیگری بودند؟

در روز فرود نخستین ایرباس در فرودگاه مهرآباد، مدیرعامل ایران‌ایر رسماً این شایعه را که هواپیمای ۳۲۱ وارد شده به ایران متعلق به شرکت دیگری بوده است را تکذیب کرد و از فرآیند چندماهه‌ای خبر داد که صرف انتخاب این هواپیما و تحویلش به ایران شده است.
به نقل از ایسنا، با ورود نخستین ایرباس ۳۲۱ خریداری شده از سوی ایران‌ایر رسماً فرآیند طولانی فروش هواپیماهای مسافرتی به ایران کلید خورد. فرآیندی که در همان روزهای ابتدایی شایعات زیادی به خود معطوف کرد.

به گزارش ایسنا، در کنار سؤال‌های متعددی که درباره چگونگی قرارداد مالی خرید این هواپیماها مطرح شده و درباره تضامین فروش هواپیما در صورت از سر گیری دوباره تحریم‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند، یکی از شایعات در این زمینه بحث فروش هواپیماهایی به ایران بود که پیش از آن در اختیار شرکت دیگری قرار داشتند یا به درخواست آن شرکت ساخته شده بودند.

در روز فرود نخستین ایرباس در فرودگاه مهرآباد، مدیرعامل ایران‌ایر رسماً این شایعه را که هواپیمای ۳۲۱ وارد شده به ایران متعلق به شرکت دیگری بوده است را  تکذیب کرد و از فرآیند چندماهه‌ای خبر داد که صرف انتخاب این هواپیما و تحویلش به ایران شده است.

با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، دو هواپیمای ایرباس ۳۳۰ نیز تا پیش از پایان سال جاری به ایران‌ایر تحویل خواهند شد که به نظر می‌رسد شرایط‌شان قدری با هواپیمای وارد شده متفاوت است.

یک مقام آگاه در این رابطه به ایسنا گفت: دو ایرباس ۳۳۰ که در آینده‌ای نه چندان دور به ایران می‌رسند، در ابتدا از سوی یک شرکت خارجی خریداری شده بودند و بنا بود ایرباس این هواپیماها را به آنها تحویل دهد.

به گفته وی در فرآیند نهایی شدن قرارداد خرید این هواپیماها از قرار معلوم مشکلاتی در توافقات مالی میان طرفین به وجود آمده و به دلیل فنی نشدن منابع مورد نظر ایرباس فروش این هواپیماها به شرکت مذکور متوقف شده است.

در جریان چنین اتفاقی مانند آنچه در بسیاری از قراردادهای دیگر نیز اتفاق افتاده، شرکت هواپیماساز این هواپیماها را برای فروش به یک ایرلاین دیگر آماده می‌کند که با توجه به نهایی شدن قرارداد با ایران‌ایر این دو فروند به ایران تحویل خواهند شد.

به گفته این مقام آگاه بر خلاف شایعاتی که درباره کارکرده بودن این هواپیماها منتشر شده، آنها هیچ پروازی انجام ندادند و پس از طی کردن مسیر قانونی اجرای قرارداد به ایران تحویل خواهند شد. قیمت این هواپیماها نیز مانند آنچه درباره دیگر ایرباس‌ها توافق شده با پایین‌ترین قیمت ممکن محاسبه شده و ایراد  در این زمینه برد اقتصادی بسیار مهمی به دست آورده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات