اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۶۹۵۷

لغو قرارداد بوئینگ انگیزه ایران برای خرید هواپیما از دیگر کشورها را بیشتر می کند

محمدرضا پور ابراهیمی با یادآوری کارشکنی آمریکایی ها در خصوص لغو قرارداد بویینگ و ایرباس گفت: ما باید مسیر خودمان را برویم آنها جز کارشکنی کاری ندارند. دنیای تلاش است وبهتر است ما هم تلاشمان را برای تقویت صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان با چین، روسیه و اروپا انجام دهیم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
با اجرایی شدن توافق هسته ای، مسئولان وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از صنعت هوایی ایران مذاکرات خود را با دو غول هواپیماساز جهان (بویینگ و ایرباس) آغاز کردند .اجرایی شدن برجام برای بسیاری از شرکت های هواپیماساز جهانی به معنی باز شدن بازاری بود که مدت ها از آن محروم بودند؛ بازاری که ۵۰۰ هواپیمای مسافرتی جدید نیاز دارد، اما حاضر نیست برای رسیدن به این عدد خرید، هر هواپیمایی را در دستور کار قرار دهد. مذاکراتی که پس از چند ماه به نتایج ابتدایی مثبتی رسید، سبب شد تا ایران پیش قرارداد خرید حدود ۲۵۰ فروند هواپیما از دو شرکت ایرباس و بویینگ را رسما در دستور کار خود قرار دهد.
با وجود آنکه دو طرف اصلی این معامله نسبت به نهایی شدن این قرارداد اصرار دارند، از یک سو ایران به دنبال تامین هواپیماهایی نو برای جایگزین کردن با نمونه های فرسوده است و از سوی دیگر ایرباس و بویینگ روی این بازار جدید حساب باز کرده اند، اما سنگ اندازی های آمریکا باعث شده ورود این هواپیماها به ایران با اما و اگر مواجه شود.
هرچند طبق متن برجام، هیچ دولتی حق اعمال محدودیت برای ورود هواپیماهای نو به ایران را ندارد و توافق های ماه های پیش نیز این امر را اثبات می کند، اما منطق اقتصاد این را می گوید که ایران به دیگر گزینه های خود برای خرید هواپیما نیز فکر کند؛ گزینه هایی که شاید از اروپای شرقی یا آسیا باشند.
از این رو خبرنگار پارلمانی بصیرت با محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع مجلس به بررسی این موضوع پرداخته است.
پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای برطرف کردن نیازهای صنعت حمل و نقل هوایی باید مسیر خودمان را برویم، گفت: قاعدتا آمریکایی ها این برنامه ها و کارشکنی ها را پیگیری می کردند تا بتوانند تحریم قرارداد صنعت هواپیمایی ما را دوباره تمدید کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی ، افزود: ما باید مسیر خودمان را برویم آنها جز کارشکنی کاری ندارند خیانت های آمریکایی ها به ملت ایران که قبل و بعد از انقلاب اسلامی انجام دادند، مشخص است.
پور ابراهیمی، تصریح کرد: برخی از کشورها هستند که به دنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید به دنبال منافع خودمان برویم، طبیعی است که همه کشورها به دنبال این گونه موارد هستند طبیعی است که برخی کشورها هستند که توانایی تولید صنعت هواپیما را دارند مثل چین و روسیه و خیلی دیگر از کشورها حتی اروپایی ها هم گفتند که می توانند نیازهای هوایی ایران را پاسخ دهند دنیا، دنیای تلاش است وبهتر است ما هم تلاشمان را برای تقویت صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان انجام دهیم.
 از سویی دیگر محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زیبنده ی کرامت انسانی ما نیست که برای خرید هواپیما دنباله روی آمریکا باشد، اظهار داشت:  این زیبنده  کرامت انسانی ایرانی نیست که برای خرید چند هواپیما به آمریکا که بازی موش و گربه راه انداخته برویم. آمریکایی ها یا فرانسوی ها می خواهند  هواپیما بفروشند و پولش را بگیرند پس لازم نیست اینقدر برای هواپیماها مسافربری کارشکنی انجام دهند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: ما نباید این گونه قرادادها که با کارشکنی از طرف مقابل همراه است را ادامه بدهیم و بهتر است فروشنده را عوض کنیم. استانداردهای صنعت هواپیماسازی  از نظر تنوع و قدرت در بلوک شرق و کشورهای اروپا  قابل اعتماد است و نباید با شل و سفت کردن آمریکا در برجام کرامت انسانی خودمان را زیر سوال ببریم./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات