تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۳۷

مشارکت ارتشهای ناتو در عملیات رقه

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/08/19 ـ شماره 10733 ـ صفحه 16)

در حالی که دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، استحکامات نظامی و نیروهای آمریکایی جهت شرکت در عملیات نیروهای کرد سوریه برای اشغال رقه وارد کوبانی شده‌اند. کردهای سوریه روز دوشنبه در دومین روز عملیات خود نیز روستاهای جدیدی را در حومه شمالی رقه تحت کنترل گرفتند.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که استحکامات نظامی نیروهای آمریکایی جهت مشارکت در عملیات نظامی در حومه شمالی شهر رقه وارد منطقه کوبانی شده و نیروهای ائتلاف آمریکا در این عملیات که با عنوان "خشم فرات" برای اشغال شهر رقه از حومه شمالی و شرقی‌اش انجام می‌شود، شرکت خواهند کرد. این منابع تاکید کردند، مهمات و سلاح‌های پیشرفته نیروهای ائتلاف آمریکا کمی پیش از آغاز عملیات در رقه برای کردهای سوریه ارسال شد.

قبلا هم نیروهای ویژه آلمان، آمریکا و فرانسه در عملیات کردهای سوریه در شهر منبج شرکت کردند. نیروهای آلمانی که تعدادشان به 50 تن می‌رسید با 20 مشاور نظامی به کردهای سوریه در خنثی سازی مین‌ها کمک کرده و خدمات فنی و مشاوره نظامی ارائه کردند. نیروهای ویژه آمریکا و فرانسه نیز در خط دوم این جبهه حضور داشتنند که عملا تحرکات کردهای سوریه را زیر نظر دارند.

الجزیره نیز در این باره گزارش داد، تعداد نیروهای آمریکایی شرکت‌کننده در عملیات رقه به 200 تن در قالب مشاور و مربی نظامی می‌رسد.

همچنین یک مقام کرد سوریه به روزنامه الشرق الاوسط گفت: مشاوران نظامی آمریکایی، فرانسوی و آلمانی در شهر کوبانی سوریه در شمال شرق حلب هستند.

این منبع افزود: 50 مشاور نظامی آمریکایی و 20 مشاور نظامی فرانسوی به حومه شهر رقه رسیده‌اند در حالی تعداد اندکی از مشاوران نظامی آلمان در خط دوم جبهه‌ها هستند تا عملیات نظامی و حملات هوایی را هماهنگ کنند.

اعضای داعش شروع به فرار از رقه کرده‌اند و مهمترین عضو داعش که فرار کرده مسئول دیوان مالی داعش است.

سوریه: اشغال رقه، یک توطئه آمریکایی است

«عمر اوسی» نماینده پارلمان سوریه ضمن انتقاد از آغاز عملیات اشغال رقه توسط کُردهای سوریه بدون هماهنگی با دولت دمشق، گفت: آغاز این عملیات با توطئه آمریکا رقم خورده است.

به گزارش پایگاه لبنانی النشره، «عمر اوسی» تصریح کرد: اینکه کُردها دست به آغاز عملیات اشغال الرقه زدند به توطئه‌ای بازمی گردد که آمریکایی‌ها تدارک دیدند و کردهای سوریه باید بدانند که واشنگتن به دنبال مبارزه با تروریسم نیست. وی افزود: داعش همچنان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و این کشور هیچ برنامه‌ای برای نابودی آن در سوریه ندارد.

برخورد دوگانه آمریکا با تروریست‌ها در عراق و سوریه

نماینده سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها بین ترویست‌ها در سوریه و عراق تفاوت قائل می‌شوند، گفت: ما از آمریکا درخواست کمک نکرده و نخواهیم کرد.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر درباره اینکه حلب الان تبدیل به بحث داغ جهانی شده گفت: برخی کشورها در خصوص این شهر دچار "هیستریک انسانی" شده‌اند. درحالیکه سوریه هشت گذرگاه را برای وارد کردن کمک‌ها به شرق حلب گشود که از جمله آن‌ها دو گذرگاه برای خارج کردن خانواده‌ها بود اما تروریست‌ها اجازه خارج شدن هیچ کسی را از شرق حلب ندادند. چرا که به آنها دستور داده شده است تا از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی استفاده کنند.

جعفری در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه روسیه حملات هوایی‌اش را به صورت یک طرفه در دوره اخیر متوقف کرد و نتیجه آن چه بود، گفت: از مسائل انسانی علیه سوریه و روسیه سوء‌استفاده شد. همچنین سلاح‌های جدید به دست تروریست‌ها رسیده است که از جمله آن‌ها موشک‌های گراد است. حمایت نظامی از تروریست‌ها متوقف نشده است و همچنین توقف حملات هوایی روسیه، به تروریست‌ها برای حمله‌شان به چندین منطقه در حلب کمک کرد. سوریه و روسیه این حملات را به این دلیل متوقف کردند تا بهانه کمک‌های انسانی را از کشورهای غربی بگیرند.

جعفری پیش‌بینی کرد که حل و فصل نظامی همان راه حل در حلب باشد و حملات هوایی از سوی ارتش سوریه و روس‌ها علیه گروه‌های مسلح به زودی از سرگرفته شود. وی افزود: آمریکا با تروریست‌ها درعراق وسوریه برخوردی دوگانه دارد و نمی‌تواند بدون موافقت و همراهی با دمشق مدعی مبارزه با تروریسم داعش باشد.

سفیر سابق آمریکا: درباره قدرت نفوذ واشنگتن بر تروریست‌ها بزرگ‌نمائی شده است!

سفیر سابق آمریکا در مسکو ادعا کرد که در مورد توانایی‌های واشنگتن برای تاثیرگذاری بر تروریست‌های "میانه‌رو" در سوریه بزرگنمائی شده است.

مایکل مک فال، سفیر سابق آمریکا در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس گفت: در وهله نخست، من معتقدم که بزرگ‌نمایی بسیاری درخصوص این امر وجود دارد که "مخالفان میانه‌رو" سوری با توجه بسیار به آنچه که آمریکا می‌گوید، گوش می‌دهند. آنگونه که بسیاری گمان می‌کنند، ما کنترلی بر آنها نداریم.

وی ادعا کرد، ارتش آزاد سوریه و گروه‌های دیگر به حرف آمریکایی‌ها گوش نمی‌دهند، چراکه احساس ناامیدی می‌کنند به این دلیل که آمریکا آن کمکی که خواهانش بودند، به آنها نداده است.

علیرغم این ادعای مک‌فال، رهبران تروریست‌های ارتش آزاد اعتراف می‌کنند که بدون اجازه آمریکا حتی یک گلوله هم شلیک نمی‌کنند.

شکست عملیات خروج مجروحان از حلب، به خاطر جنایات تروریستی

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد آمادگی دارد اعتبارات مالی برای برنامه‌های امدادی انسان‌دوستانه در سوریه را در سال 2017 به میزان دو برابر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رابرت ماردینی، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ در خاورمیانه گفت که افزایش اعتبارات مالی در سوریه به شرایط امنیتی بستگی دارد.

این مقام ارشد گفت، گروه‌های تروریستی تضمین‌های امنیتی برای تخلیه پزشکی غیرنظامیان از شرق حلب را نمی‌دهند.

او افزود: هفته گذشته زمانی که تخلیه پزشکی مورد بحث قرار گرفت، ما نتوانستیم تضمین‌های امنیتی از تروریست‌های شرق حلب دریافت کنیم و به دلیل فقدان تضمین، حتی نتوانستیم 10 مریض را به همراه خانواده‌هایشان از شرق حلب خارج کنیم و این در حالی است که پیشتر برای خروج 200 تن توافق شده بود.

پیشروی و ابتکار عمل ارتش سوریه در جبهه حلب

درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و تروریست‌ها در جنوب غرب حلب همچنان ادامه دارد و نیروهای ارتش توانسته‌اند که به پیشروی‌هایی در این جبهه دست یابند. در همین حال ارتش سوریه جبهه جدیدی را علیه تروریست‌ها در اطراف دمشق گشوده است.

به گزارش روزنامه الرای الیوم، ارتش سوریه حمله گسترده‌ای را به مقرهای تروریست‌ها در جنوب غرب حلب از دو محور آغاز کرده و توانست بلندی‌های تل الرخم و تل الموته در جنوب این شهر را آزاد کند. ارتش سوریه همچنین پس از درگیری‌های شدید با تروریست‌ها کنترل برخی ساختمان‌های محله 1070 دستگاه، در جنوب غرب حلب را بازپس گرفت.

تروریست‌ها و در راس آنها گروه تروریستی النصره مدتی است که عملیات گسترده‌ای را تحت عنوان "حماسه حلب" برای شکستن محاصره مناطق شرقی شهر آغاز کرده بودند که در روزهای نخست با دادن تلفات بسیار موفق شدند برخی مناطق را به کنترل خود درآورند ولی اکنون به شدت تضعیف شده و تلفات سنگینی را تحمل کرده‌اند.

در جبهه‌ای دیگر و در استان ریف دمشق نیز ارتش سوریه عملیاتی را علیه تروریست‌ها آغاز کرده در محور مزارع غربی شهرک الریحان در نزدیکی شهر دوما پیشروی کرده است.

در جنوب غربی دمشق نیز ارتش سوریه موفق شد حمله غافلگیرانه تروریست‌ها در محور البویضه در خان الشیح را ناکام بگذارد.

آن‌ها همچنین حمله گسترده تروریست‌ها به تله الکابوسیه در خان الشیح در حاشیه دمشق پایتخت را ناکام گذاشتند و با تحمیل تلفات سنگین، آنها را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند.

اتحادیه عرب در جبهه تروریست‌ها

دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با یکی از رهبران تروریستی سوریه ضمن بررسی ابعاد بحران در این کشور تاکید کرد که مردم سوریه هزینه رکود در روابط ابرقدرت‌ها را می‌پردازند.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مقر دبیرخانه این اتحادیه در قاهره میزبان هیثم المالح، یکی از رهبران تروریستی سوریه بود.

المالح پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: برخی مسائل درباره شرایط سوریه را بررسی کردیم و از وی خواستم پرونده سوریه از شورای امنیت به مجمع عمومی سازمان ملل منتقل شود. یادآور می‌شود اتحادیه عرب از ابتدا در جبهه ترویست‌ها قرار گرفته و کرسی سوریه در این اتحادیه رابه تروریست‌ها سپرده است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=113000

ش.د9502678

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات