تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۵۵

گزارش کامل عملیات آزادسازی ساحل چپ موصل

فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" گزارشی درباره روند عملیات آزادسازی ساحل چپ و تعداد مناطق و محله‌های آزاد شده اعلام کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان نقل از سومریه نیوز، عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات "نینوا می آییم" اعلام کرد: در روند عملیات آزادسازی ساحل چپ موصل، 2 شهرستان، 5 منطقه، 403 روستا و 87 محله از چنگ تروریست‌های داعش آزاد شد.

وی در گزارشی درباره روند این عملیات گفت: عملیات روز 17 اکتبر (26 مهر) و از سه محور پیشمرگه، جنوب شرقی و جنوب غربی آغاز شد.

محور اول به دست نیروهای پلیس فدرال بود که نیروهای واکنش سریع و لشکر 5 این سازمان با همکاری نیروهای لشکر 15 فرماندهی عملیات "نینوا می آییم" و تیپ 34 لشکر نهم زرهی انجام شد و مساحت 1081 کیلومتر مربعی را از آزاد کردند.

نیروهای دوم، نیروهای بسیج مردمی بودند که عملیات خود را از کارخانه سیمان در بیجی آغاز کردند. این نیروها مسیر کارخانه سیمان به چهارراه حضر و مناطقی که در مسیر بغداد موصل بودند را آزاد کردند و سپس به نقاط جنوبی رفتند و مناطقی که در شمال چهارراه حضر بودند را آزاد و به سوی غرب رفتند. نیروهای بسیج مردمی مساحت 2971 کیلومترمربعی را آزاد کردند و بر فرودگاه تلعفر به صورت کامل مسلط شدند.

از سوی دیگر لشکر نهم زرهی و فرماندهی عملیات نینوا می آییم، عملیات خود را از محور جنوب رود زاب به سوی منطقه "کنعوص" آغاز کردند و 50 روستا را از چنگ تروریست های داعش آزاد کردند. نیروهای لشکر نهم زرهی در شمال رود زاب، دشت نینوا، شهرستان حمدانیه، منطقه نمرود و 51 روستا را به صورت کامل آزاد کردند. این نیروها همچنین بر منطقه "کائنه" در جنوب ساحل چپ مسلط شدند.

بنابر این گزارش، ارتش عراق در محور شمالی عملیات آزادسازی ساحل چپ حضور داشت و با یگان های لشکر 16 کار خود را آغاز کرد و نیروهای لشکر نهم زرهی نیز بیش از 30 روستا را در محور شمالی آزاد کردند. ارتش عراق به صورت کلی مساحت 2164 کیومتر مربعی را از چنگ تروریست های داعش آزاد کرده است.

فرمانده عملیات "نینوا می آییم" در این گزارش افزود: آخرین محور این عملیات، محور نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم بود. این نیروها 8 روستا و 56 محله را با مساحت 194 کیلومتر مربع از چنگ تروریست های داعش آزاد کردند. این نیروها آموزش های بسیار ویژه دیده بودند و از قابلیت های بسیاری برخوردار بودند، لذا با سرعت چشم گیری این مناطق را آزاد کردند.

وی افزود: 29 نوامبر (9 آذر) عملیات تکمیلی آزادسازی مناطق ساحل چپ و مناطق محور شمالی با همکاری نیروهای ارتش آغاز شد و در طی دو هفته نیروهای پلیس فدرال توانستند 16 محله را و نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم در طی 3 هفته توانستند 5 پل و 65 محله و منطقه را در چهارچوب محورهای عملیاتی خود آزاد کنند.

عبدالامیر رشید یارالله گفت: نقطه پایانی عملیات آزادسازی ساحل چپ شهر موصل با حرکت نیروهای لشکر نهم زرهی از جنوب به شمال این منطقه بود که در طی پنج روز عملیات خود را در تلکیف و منطقه آزاد تجاری و محله رشیدیه به پایان رساندند و ساحل چپ را به صورت کامل از چنگ تروریست های داعش آزاد کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات