تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۹۲
میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با بصیرت پاسخ می دهد:

آیا وزیر خارجه کویت به دنبال میانجیگری بین ایران و عربستان بود؟

حداقل نتایج این سفر این است که کشورهای بیگانه مانند آمریکا و انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی که برای حضور هر چه بیشتر در خلیج فارس تلاش می کنند، نمی توانند به موضوع ایران هراسی در منطقه دامن بزنند و کشورهای منطقه را از جمهوری اسلامی ایران بترسانند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
سفر کوتاه شیخ صباح الخالد الصباح،  وزیر خارجه کویت به تهران و گفتگوی چندساعته با دکتر ظریف، که در پایان هفته قبل صورت گرفت، توجه برانگیز بود و برخی آن را در جهت میانجیگری بین ایران و عربستان تفسیر کردند. این سفر کوتاه چه اهدافی داشت و چه نتایجی می تواند داشته باشد؟
رضا میرابیان در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت به این سوالات پاسخ داده اند:

بصیرت: دلایل سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران را در شرایط کنونی چه می دانید؟
میرابیان: در آستانه اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه پایتخت بحرین، آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان پیامی برای امیر کویت مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حسن همجواری و همکاری با این کشورها برای ثبات و امنیت خلیج فارس ارسال داشتند. این پیام در اجلاس مذکور مطرح و پاسخ آن توسط وزیر امور خارجه کویت به نیابت از شورای همکاری آورده شد. پاسخ به این پیام و انجام سفر را می توان مثبت ارزیابی کرد. رئیس جمهور کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه کویت اظهار داشت؛ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بر پایه اقدام متقابل صفحه جدیدی را با این کشور آغاز کند.

بصیرت: برخی معتقدند وزیر خارجه کویت به دنبال میانجی گری بین ایران و عربستان بوده است. نظر شما چیست؟
میرابیان: خیر، میانجیگری موضوعیت ندارد. نه جمهوری اسلامی ایران و نه عربستان سعودی تمایلی به میانجیگری ندارند.

بصیرت: به نظر شما این سفر چه نتایجی خواهد داشت؟
میرابیان: حداقل نتایج این سفر این است که کشورهای بیگانه مانند آمریکا و انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی که برای حضور هر چه بیشتر در خلیج فارس تلاش می کنند، نمی توانند به موضوع ایران هراسی در منطقه دامن بزنند و کشورهای منطقه را از جمهوری اسلامی ایران بترسانند.

بصیرت: سفر شیخ صباح به ایران، با توجه به روی کارآمدن دولت ترامپ، چگونه ارزیابی می شود؟
میرابیان: شورای همکاری خلیج فارس و مشخصا عربستان در طول پنج سال گذشته از دخالت های خود در کشورهای لبنان، سوریه، عراق و یمن دستاوردی نداشتند و هزینه های بسیاری را متحمل شده و در نهایت با شکست و ناکامی بزرگی رو به رو شدند. از طرفی این کشورها و مشخصا عربستان نسبت به سیاست های ترامپ در قبال منطقه و باج خواهی هایی که در گذشته از عربستان کرده بودند به شدت بدبین و نگران هستند و احساس می کنند آمریکا قابل اعتماد نیست. لذا به نظر می رسد این دو عامل اساسی بتواند شورای همکاری و مشخصا سعودی ها را بر سر عقل بیاورد که با همسایه بزرگ خود در خلیج فارس یعنی جمهوری اسلامی ایران گفتگو کنند./

با تشکر از جناب آقای میرابیان که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات