تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۳۶

پیام تسلیت مقامات سعودی به خانواده آیت‌الله هاشمی

(روزنامه ايران ـ 1395/11/06 ـ شماره 6417 ـ صفحه 3)

پادشاه عربستان با ارسال پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت. علاوه بر ملک سلمان، ولیعهد و جانشین ولیعهد عربستان سعودی نیز در پیام‌های جداگانه خود، این ارتحال را تسلیت گفتند. در پیام ملک سلمان که 23 دی ماه ، سه روز پس از درگذشت آیت‌الله، خطاب به «خاندان شریف آقای هاشمی رفسنجانی» نگاشته شده، آمده است: «از درگذشت پدر شما آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران مطلع شدیم و از همین رو مراتب همدردی و مراتب تعزیت خودمان را به شما اعلام داشته و برای آن مرحوم رحمت و برای شما صبر جمیل و آرامش تمنا داریم.»

با توجه به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور و تمایل نداشتن به فرستادن این پیام از طریق سفارت سوئیس به عنوان کشور حافظ منافع دو کشور وزارت خارجه عربستان پیام مقامات ریاض را از مسیر نمایندگی ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی ارسال کرده است.

به گزارش «انتخاب»، در گزارش رسمی وزارت خارجه عربستان سعودی آمده که این وزارتخانه «بهترین درود و احترام را به نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تقدیم کرده و افتخار دارد که این پیام را همراه کند با پیام‌های تسلیت از سوی ملک سلمان پادشاه عربستان و نیز شاهزاده امیر محمدبن نایف ولیعهد و جانشین رئیس هیأت وزیران و وزیر کشور و نیز از سوی شاهزاده امیرمحمد بن سلمان نایب دوم هیأت وزیران و وزیر دفاع، به خاندان آقای اکبر هاشمی رفسنجانی.»

با وجود تاریخ درج شده در تصویر نامه ارسالی ملک سلمان برخی رسانه‌ها در انتشار این خبر با این برداشت که پادشاه عربستان پس از گذشت ۱۴ روز، درگذشت آیت‌الله هاشمی (ره) را تسلیت گفته است و با اشاره به پیام مقامات دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در روزهای نخست درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت را به رئیس جمهوری ایران تسلیت گفته بودند، مدعی شدند که مقامات سعودی تاکنون در این باره سکوت کرده بودند.

اما برخلاف این برداشت، پیام مقامات سعودی در شرایطی که دو کشور طی بیش از یک سال گذشته بیشترین تنش‌ها را در روابط خود تجربه کرده و با تعطیل کردن سفارت‌های خود تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک گرفتند، نشان از آن دارد که دیدگاه کارشناسان معتقد به امکان بهره‌گیری از شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای بهبود روابط دو کشور تأثیرگذار منطقه دور از حقیقت نبوده است. تأثیری که غلامعلی رجایی از مشاوران آیت‌الله هاشمی(ره) در گفت‌وگو با جماران، به آن اشاره کرد و گفت: «قبل از اینکه با ایشان افتخار همکاری داشته باشم، در ملاقاتی خصوصی گفتم شما با توجه به مقبولیتی که نزد سعودی‌ها دارید، چرا به عربستان نمی‌روید تا مشکلات را حل کنید؟ گفت من در سفری که چند سال قبل رفتم، توافقاتی با ملک عبدالله کردم و با دست پر به ایران بازگشتم ولی احمدی‌نژاد همه این توافقات را بایگانی کرد.» رجایی افزود: «بهبود روابط با عربستان که موضوع بسیار مهمی برای ما و منطقه بود، یکی از آرزوهای ایشان بود که این سطح دوباره به وضع مطلوب دوره ریاست جمهوری ایشان برگردد که متأسفانه همکاری نشد.»

رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از جایگاه و احترام ویژه‌ای نزد حاکمان سعودی برخوردار بود. این روابط که حاصل برخورد خالی از پیشفرض و غرور هاشمی با امیر عبدالله، ولیعهد وقت و بعدها پادشاه عربستان سعودی در حاشیه اجلاس سران کنفرانس اسلامی در سنگال ریشه داشت، سبب شد که نه تنها روابط دو کشور رو به بهبود بگذارد که آیت‌الله هاشمی به عنوان چهره‌ای که می‌تواند در روابط دو کشور تأثیرگذار باشد، شناخته شود.

آیت‌الله هاشمی در سال‌های ریاست جمهوری سفرهای متعددی به عربستان انجام داد. در این سفرها احترام او نزد حکام سعودی سبب باز شدن درهای بسیاری از مکان‌های مذهبی ممنوعه از جمله بقیع به روی حجاج مرد و زن ایرانی شد. همچنین سال‌ها بعد از اتمام دوره ریاست‌ جمهوری هاشمی عربستان از وی که سمت رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت، به عنوان میهمان ویژه کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی اسلامی دعوت به عمل آورد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6417/3/168580/0

ش.د9503564

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات