صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنان ملت ایران و هویّت ملی و پیشرفت این کشور می‌خواهند ملت ایران را از این فضای مستعدِّ بالندگی و رشد خارج کنند و باز هم استیلای بیگانگان را بر این کشور برگردانند. یادبود دهه فجر، خود مانع بزرگی در راه تحقق این هدف است.(1380/11/3) *چهارشنبه 13 بهمن؛ روز انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی، مشارکت اجتماعی، عدالت و پیشرفت گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها  pdf

▼ حرف روز
نگاه واقع‌بينانه به انقلاب

سی‌و هشتمین سالگرد پيروزي انقلاب و طليعه صبحدم دهه پنجم انقلاب فرصتي است براي بازخواني گذشته و مسير طولاني که ملت ايران در طول نيم قرن از آغاز مبارزات آزادي‌خواهانه در سال 1342 تا به امروز طی کرده است و همچنين افقي که اين روزها پيش روي خود مي‌بيند. در اين بين هم مي‌توان با نگاهي واقعبينانه دستاوردهاي ارزشمند اين نهضت را فرآيند نظام‌سازي و تمدن‌سازي ديد و هم با نگاهي نقادانه به ضعف‌ها و آفات آن نگريست.
آغاز رويکردهاي واگرايانه و تجزيه‌طلبانه، نفوذ جريانهاي ضد انقلاب در ارکان قدرت، تحميل جنگ هشت ساله، ترور بخش عمده‌اي از حلقه اوليه و بزرگان و متفکران انقلاب اسلامي، تحريم‌هاي همهجانبه و مستمر اقتصادي و سياسي و ... معضلات و بحرانهايي بود که هر يک براي سقوط و براندازي يک انقلاب کافي بود؛ اما دشمنان انقلاب به يکباره همه اینها را پيش روي نهضت ملت ايران علم کرده و بخش عمده‌اي از توان انقلابيون را به خود مشغول کردند. در ادامه جنگ نرم دشمن و تهاجم همه‌جانبه فرهنگي عرصه ديگري بود که در دهه 1370 و با رشد و فراگيري رسانه‌ها در کنار سناريوی تهديد نظامي ـ امنيتي در دستور کار دشمن قرار گرفت. همچنين، سناريوي براندازي از طريق نفوذ نيز از جمله راهبردهايي بود که فازهاي مختلف آن در طول چهار دهه انقلاب دنبال شد و در سال‌هاي اخير آخرين فاز آن رونمايي و عملياتي شده است.
در کنار اين موارد هر نهضت انقلابی را آفاتي از درون تهديد مي‌کند که انقلاب اسلامي ما نيز از آن مصون نيست؛ آفاتي چون کمتجربگي، ضعف در تدبير و برنامهريزي، سستي و وادادگي، دوري از شايسته‌سالاري و غلبه تبارسالاري و آقازادگي، فاصله افتادن بين مردم و مسئولان، رشد فساد و رانت و تبعيض، رجعت و انفعال، محافظه‌کاري و عمل‌زدگي، ضعف روحيه انقلابيگري، رشد دنياگرايي و رونق زندگي اشرافي‌ و سبک زندگي غير انقلابي، ضعف بصيرت و غفلت از دشمن و... .
 دهه فجر فرصتی برای بازخوانی این مسائل و جمع کردن توان و انرژی برای تداوم حرکت به سوی قله آرمان‌های انقلاب اسلامی است که هنوز تا تحقق نهایی و کامل آن راه طولانی باقی مانده است و تحقق آن بدون ارادههای قوی و همتهای بلند میسر نخواهد بود.

▼ گزارش روز
غیر قابل دفاع!

عباس آخوندی، وزیر مسکن و راه دولت تدبیر و امید از جمله وزرایی است که نامش در رسانه‌ها بسیار شنیده و دیده می‌شود؛ اما نه به دلیل افتتاح پروژه‌های مسکن، نه به خاطر احداث جاده‌های جدید، نه برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی که مهم‌ترین وسیله سفر مردم است و...؛ بلکه برای بستن قراردادهای عجیبی، چون واگذاری تهیه غذای راه‌آهن جمهوری اسلامی  به یک شرکت اروپایی، به دلیل نقص فنی در تجهیزات وارداتی کنترل تردد قطارهای کشور که به فاجعه در سمنان منجر شد، به علت حمله گاه و بی‌گاه به طرح مسکن مهر بدون ارائه هیچ طرح جایگزینی و مهم‌تر از همه به دلیل طرح چندین و چند باره استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی؛ موضوعی که با وجود اصرار نمایندگان چه در مجلس نهم و چه در مجلس کنونی با تلاش و رایزنی‌ها و وعده‌های وزیر تا سال آخر دولت یازدهم به تأخیر افتاده است. بماند که آخوندی در انتخابات 88 نیز در ستاد یکی از سران فتنه فعال بود و پس از آن هم بر ادعای تقلب اصرار می‌ورزید و امروز هم برخی حرکت‌های فتنه‌گرانه را دنبال می‌کند!
اما گویا این بار اوضاع کمی متفاوت است؛ از یک سو در روزهای اخیر جمعی از مردم با حضور در برابر مجلس شورای اسلامی که عموماً متقاضیان بلاتکلیف مسکن مهر بودند، خواستار استیضاح و برکناری عباس آخوندی شدند و از سوی دیگر آخوندی حاضر نشده است در کمیسیون تخصصی برای پاسخ به استیضاح‌کنندگان حضور یابد و تنها یکی از معاونانش را به مجلس فرستاده است؛ موضوعی که نمایدگان به آن واکنش منفی نشان داده و سبب ارجاع طرح استیضاح به هیئت‌رئیسه مجلس شده است. به گفته صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این طرح طی روزهای آینده اعلام وصول خواهد شد و آخوندی برای دفاع از عملکرد خود باید راهی مجلس شورای اسلامی شود؛ عملکردی که بسیاری از کارشناسان حوزه وزارت راه و مسکن تقریباً آن را غیر قابل دفاع می‌دانند.

▼ اخبار ویژه
پسران وزیر چه می‌کنند؟!

یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی گفت: دو فرزند عباس آخوندی، وزیر راه ‌و شهرسازی در روند بررسی مناقصه‌ها نقش مؤثری دارند و این دخالت‌ها با وجود اطلاع و آگاهی کامل وزیر راه دولت یازدهم همچنان پابرجاست. یکی از پسران آخوندی در بخش مسکن و پروژه‌های مسکن مهر در سه سال گذشته نقش بسیار فعالی داشته، به گونه‌ای که گفته می‌شود در شهر جدید پرند نیز قراردادی را برای احداث یک مجتمع تجاری ـ مسکونی 1800 واحدی با مشارکت یک شرکت ترکیه‌ای امضا کرده است. در همین حال، فرزند دیگر عباس آخوندی در مناقصه‌های راه نقش بسیار فعالی داشته و گفته می‌شود در سه سال گذشته، هیچ مناقصه‌ای بدون تأیید او نهایی نشده است.
در تدارک فتنه
برخی جریان‌های اصلاح‌طلب از هم اکنون که با طرح پرسش‌ها و مصاحبه‌های هدفمند در صدد بسترسازی برای آشوب‌های احتمالی انتخابات سال آینده هستند. پایگاه اصلاح‌طلب «انتخاب خبر» در مطلبی با عنوان «بررسی پرونده حقوقی فعالان جنبش کارگری ایران» در مصاحبه با ف ـ ه بنا گفت‌وگویی کاملاً هدفمند را برای تحریک اقشار کارگری و فرهنگی به کار گرفته است. این گونه اقدامات زنگ خطر را برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی روشن می‌کند تا چشم فتنه را قبل از واقع شدن حادثه‌ای کور کنند.
 
▼ اخبار
1ـ نایب‌رئیس شورای شهر تهران: برخورد سیاسی نکنید!

مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حادثه پلاسکو گفت: چرا با مسائل برخورد سیاسی می‌کنید؟! وی با بیان اینکه مسجد جامعی پیش‌نویس طرح تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را به صحن آورد، اما پس از مدتی تصویر نامه در شبکه‌های ضد انقلاب منتشر شد، گفت: ما طرفدار قانون و حمایت از مردم و حق هستیم و برای ما شهردار و رئیس‌جمهور هر که می‌خواهد باشد؛ چرا که ما از قانون و مردم حمایت می‌کنیم. تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت: براساس آیین‌نامه شورا نمی‌توانیم تا شش ماه تصمیمی دیگر برخلاف مصوبات داشته باشیم. وی با بیان اینکه شما امضا جمع کرده‌اید که دو کمیته دیگر شورا منحل شود، گفت: این موضوع کودتا علیه تصمیمات شورا است. سخنگوی شورای شهر تهران افزود: وقتی مردم زیر آوار بودند، برخی‌ها در ماهواره ژست می‌گرفتند و این در حالی است که نباید با شورا برخورد سیاسی داشته باشند.

2ـ پیش‌نویس تند علیه ایران پس از روی کار آمدن ترامپ
وبگاه شبکه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد: «یکی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس مجوز اقدام نظامی علیه ایران را به کنگره ملی این کشور ارائه داده است.» روسیا الیوم در ادامه گزارش داد: «طبق این پیش‌نویس، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قادر خواهد بود برای منع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای از اقدام نظامی استفاده کند و از طریق ارتش و نیروهای مسلح آمریکا برای دستیابی به این هدف وارد عمل شود.» این وبگاه خبری افزود: «تاکنون تصمیمی درباره این پیش‌نویس که نماینده ایالت فلوریدا ارائه داده، اتخاذ نشده است و مسئله موافقت با پیش‌نویس این قطعنامه ضعیف به نظر می‌آید.» گفتنی است، موضع‌گیری‌های ترامپ با انتقادهایی در خارج از آمریکا روبه‌رو شده؛ همچنین اختلاف‌نظرهایی بین رئیس‌جمهوری جدید و وزیران آینده‌اش بروز کرده است.

3ـ موحدی‌کرمانی فعلاً جلسات مجمع را اداره می‌کند
یک منبع آگاه درباره سرنوشت تعیین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، نوشت: قرار است امام جمعه موقت تهران و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز فعلا ریاست جلسات مجمع را بر عهده داشته باشد. وی درباره اینکه ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی در مجمع تشخیص صرفاً برای این دوره است یا در دوره جدید هم این روال ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: آیت‌الله موحدی‌کرمانی تا تعیین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام براى دوره جدید، اداره جلسات مجمع را بر عهده خواهد گرفت.

▼ تا انتخابات
مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: مجمع عمومی ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از 14 بهمن به پنجشنبه 28 بهمن موکول شد. وی درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر معرفی نامزد جبهه مردمی در این هفته گفت: به هیچ وجه اینطور نیست؛ زیرا تا زمانی که مجمع عمومی برگزار نشود و کاندیداها خود را به مجمع معرفی نکنند و مجمع به آنها رأی ندهد، کاندیدای نهایی و واحد معرفی نخواهد شد.
همایون ابوسعیدی درباره برگزار نشدن کنگره حزب همبستگی گفت: مجوز برگزاری کنگره حزب همبستگی از سوی وزارت کشور به دست ما نرسیده است. قطعاً در صورت داشتن آن، گردهمایی اعضای حزب را برگزار می‌کردیم. او ادامه داد: با توجه به مسائل پیش رو دیگر بعید می‌دانم حزب همبستگی کنگره‌ای را برگزار کند؛ اما قرار بر این است که حضور فعال و پرشوری در انتخابات داشته باشیم.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش اسپوتنیک، ترامپ روز گذشته با امضای فرمانی دو قانون تجاری در این کشور را لغو کرد. ترامپ پس از امضای این فرمان اعلام کرد: ما دو قانون را حذف کردیم و در حال رفع قوانین دست و پاگیر برای فعالیت‌های تجاری کوچک و بزرگ در آمریکا هستیم. ترامپ افزود: من می‌خواهم شرایط را برای فعالیت‌های اقتصادی تسهیل کرده و به بی‌عدالتی موجود بین شرکت‌های بزرگ و کوچک که ناشی از قوانین در آمریکا است، پایان دهم.
پس از تأیید صندوق بین‌المللی پول، عربستان طرح دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده را کلید زد و به دوران خوش مردم کشورهای حوزه خلیج‌فارس در نپرداختن این مالیات پایان داد. بر اساس این تصمیم که روز گذشته اعلام شد، 5 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده بر قیمت برخی کالاها در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس اعمال خواهد شد که شامل کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات می‌شود.
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی با بیان اینکه حکم اعدام به صورت کامل به وی ابلاغ شده است، اظهار داشت: تنها دو صفحه آخر رأی به موکلم ابلاغ شده بود؛ اما حکم، گردش کار طولانی دارد که بسیار مفصل است؛ به همین دلیل با همکاری شعبه 15 دادگاه انقلاب به کمک چندین حروف‌چین حکم را یادداشت‌برداری کردیم و امروز به صورت کامل آن را در اختیار گرفتیم.
محمد پرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه حدود 5 میلیون و 400 هزار مشترک آب در استان تهران داریم، گفت: حدود 75 درصد از مشترکان در تهران زیر 20 متر مکعب که همان الگوی مصرف است و مابقی به طور وحشتناک بیشتر از 20 متر مکعب آب استفاده می‌کنند.
دانشگاه صنعتی شریف آمادگی خود را برای پذیرش دانشجویان ایرانی منع شده از ادامه تحصیل در آمریکا اعلام کرد. این دانشگاه در نظر دارد از میان دانش‌آموختگان ایرانی که دارای پذیرش توام با حمایت مالی در سال 2017 از 20 دانشگاه برتر آمریکا هستند، به‌صورت مازاد بر ظرفیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش کند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه اعلام کرد: 8 درصد قضات را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که حدود 800 نفر هستند و بیشتر در دادیاری‌های دادسراها فعالیت می‌کنند. تعداد کمی هم ابلاغ بازپرسی گرفته‌اند که اتفاق جدیدی بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات