تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۳۲
رئيس‌جمهوري: دولت پيگيري كرد

مردم بدانند حقوق غيرمتعارف در دستگاه‌هاي ديگر هم هست

(روزنامه شرق - 1395/10/13 - شماره 2766 - صفحه 3)

رئیس‌جمهوری، شب‌گذشته در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی درباره مسائل داخلی و خارجی با مردم سخن گفت. حسن روحانی در ابتدا ضمن تبریک میلاد مسیح، در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره وضعیت كشور گفت: «در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است، به نظر من اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است. بی‌کاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد؛ بسیار نگران‌کننده است که در داخل خانه یک یا دو یا حتی بیشتر جوان بی‌کار باشند».او افزود: «در دو سال گذشته آمار نسبتا مناسبی برای اشتغال داریم، کل شاغلان ما در سال ٩٢ حدود ٢١‌میلیون‌و ٣٠٠ هزار بوده و بعد از آن به‌تدریج در دو سال گذشته شرایط اشتغال ما شرایط بهتری شده است .در دو سال گذشته تقریبا ٧٠٠ هزار شغل داشتیم و امروز ٢٣ میلیون شاغل داریم. اگر می‌خواهیم اشتغال را افزایش دهیم، همه قوا باید دست‌به‌دست هم دهند و علت اصلی اینکه می‌گوییم سرمایه‌گذاری خارجی باید انجام شود، این است که بحث اشتغال مطرح است و برای ایجاد اشتغال نیازمند سرمایه هستیم».

انتقاد از سخت‌گیری برای شبکه‌های اجتماعی

رئيس‌جمهوری، فضای مجازی را یکی از راه‌های ایجاد اشتغال دانست و عنوان کرد: «مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند. در یک سال گذشته صدهزار شغل در آی‌تی‌سی و فناوری اطلاعات به وجود آمده است؛ برای این کار ما باید فضای مجازی مناسبی داشته باشیم و باندها و پهنای باندهای ما مناسب باشد. برای شبکه‌های اجتماعی باید سخت‌گیری‌ها را کم کنیم؛ مردم امروز زندگی‌شان تقریبا کم‌کم با شبکه‌های اجتماعی است، ارتباطشان شغلشان و بسیاری از اشتغال‌ها در همین زمینه است و در این بین اگر فردی اخلال در جذب سرمایه ایجاد کند به بازار کار صدمه زده است، حتی اگر قوای دیگر همکاری کمتری داشته باشند صدمه زده می‌شود».

روحانی افزود: «صادرات غیرنفتی و نفتی ما افزایش پیدا کرده بود و در سه ماهه اول، شاهد رشد بودیم. مرکز آمار اعلام کرد که میزان رشد حدود ٤,٥ در سه ماهه اول بود و انتظار داشتیم که بیشتر باشد و رشد شش‌ماه امسال بانک مرکزی ٧.٤ است. در شرایط منطقه‌ای و به‌خصوص کشورهای دیگری که در کنار ما هستند، پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال رشد بالای شش‌درصد است، یعنی ٦.٦ پیش‌بینی شده، البته این را نیز بگویم که رشد امسال ما بیشتر از آن که آخر سال گذشته هدف‌گذاری شده بود، بوده است». رئيس‌جمهوری، گفت: «در بحث نفت کار بزرگی انجام دادیم. رشد نفت مرهون مهندسان، کارگران و تلاش‌گران است؛ نفتی که چاه‌هایش بسته شده، باز‌شدن و راه‌اندازی آن آسان نیست».

روحانی با اشاره به تأثیر برجام بر روند صادرات نفت، افزود: «صادرات نفت ما در اواخر سال گذشته و در دی ماه، یک‌ میلیون بود. اینکه از دی ماه که برجام اجرائی شد، ما بتوانیم رشد تولید نفت و چاه‌های‌مان را باز و فعال کنیم، سرمایه‌گذاری بزرگی می‌خواهد و بر همین اساس حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا تولید برگردد». رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل فشار اقتصادی رشد خوبی نداشتیم، گفت: «صادرات غیرنفتی ما امسال در شش‌ماهه اول خیلی بهتر از شش‌ماه سال گذشته بوده و صادرات غیرنفتی ما در ٩ ماهه اول امسال حدود ٣١ میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته ١٠ درصد رشد داریم. صادرات نفتی و غیرنفتی ما هر دو بهتر است و به همین دلیل به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوش‌بین هستم».

روحانی درباره قیمت ارز و اینکه گفته می‌شود دولت تعمدا قیمت دلار را افزایش داده است؟ عنوان کرد: «این‌طور نیست؛ قیمت ارز فرازونشیبی دارد، اما مردم ما مطمئن باشند قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود. شما در این دولت دیدید که در سال‌های گذشته رشد نرخ ارز ما حدود چهار درصد یا پنج‌درصد بوده و همیشه ما این قیمت را نگه داشتیم تا مردم یک اطمینان نسبت به آینده داشته باشند. این را هم بدانید که هم دلار و هم یورو و هم پوند رشد داشت و متوسط این ٩ ماه از اول سال بیش از ٦.٦ درصد رشد داشته است. ٥ یا ٦ درصد خود دلار افزایش داشته است. حتما نرخ ارز متعادل خواهد شد و نرخ روزهای قبل دلار به حالت خود باز خواهد گشت».

او افزود: «تلاش‌مان بر این است که مسئله کاهش تورم را ادامه دهیم و همه تلاش‌مان این است که امسال و سال آینده تورمان یک‌رقمی باقی بماند. دلار در بودجه سال آینده برمبنای سه‌هزارو ٣٠٠ تومان است. نرخ ارز، نرخ فعلی نیست و کاهش پیدا خواهد کرد. دولت مایل به افزایش نرخ ارز نیست و برای دولت ثبات بازار از هر چیزی بالاتر است. مهم‌تر از درآمد برای ما ثبات بازار است و اعتماد مردم برای ماست».

نتیجه برجام به نفع همه است

او با بیان اینکه تا چند روز آینده به ٢٧ دی ماه سالروز اجرای برجام می‌رسیم، عنوان کرد: «در تعهداتی که در برابر برجام داریم، آخرین قسمت آن در سالروز برجام نهایی می‌شود، در فردو بخشی از تعهدات را داریم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است؛ چون قول ما یک‌ساله است و تا ٢٧ دی ماه امسال اجرائی می‌شود. امیدوارم طرف مقابل ما نیز به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در همه کشورها به‌خصوص آنهایی که در برجام با هم تعامل داشتیم، باشیم. نتیجه برجام به نفع همه است و نتیجه برد- برد است و امیدوارم همه شاهد این نتیجه باشیم».

حسن روحانی درباره برجام هم عنوان کرد: «بیش از ٢٠٠ تن کیک زرد وارد کردیم و اگر برجام نبود تعطیل می‌شد. در بحث حمل‌ونقل قرارداد ٢٠٠ فروند هواپیما منعقد کردیم. حدود ٤٠ سال است که ناوگان ما کهنه شده و هواپیمای نو نداریم و برای سلامت مردم نوسازی ناوگان هوایی مهم است. مردم در سال حدود چهار میلیارد دلار پول بلیت برای خرید از شرکت‌های خارجی می‌دهند و چرا به خارجی‌ها باید این مبالغ را بپردازند؟»

به غلط ایران‌هراسی را به کرسی نشانده بودند

روحانی گفت: «متأسفانه به غلط ایران‌هراسی را بر کرسی نشانده بودند و ایران را تهدید همه دنیا و منطقه کرده بودند و در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب کرده بودند که تحریم ایران بر مبنای این است که علیه صلح و امنیت جهانی کار می‌کند، اما امروز دنیا معتقد است که ایران نقش سازنده در جهان و منطقه دارد. ایران امروز نقش مؤثر در جهان دارد». او افزود: «آثار برجام کاملا روشن است و دو دو تا چهارتاست و هر کسی محاسبه کند، آثار برجام و توافقاتی که داشتیم را می‌بیند. در گذشته فعالیت هسته‌ای ما به عنوان فعالیت غیرقانونی و خلاف مصوبات سازمان ملل تلقی می‌شد، ولی امروز کمک به ایران در بخش هسته‌ای مطرح است؛ کشورهای مختلفی از اروپا و روسیه و غیره در فناوری هسته‌ای و ساخت سوخت برای رآکتور و در سایر بخش‌های هسته‌ای به ما کمک می‌کنند و این باعث رشد هسته‌ای کشور است».

رئیس‌جمهور ادامه داد: «در مسئله یمن و سوریه راه‌حل نهایی را دیپلماسی می‌دانیم. ما در سوریه به ملت و ارتش سوریه کمک کردیم تا در مقابل تروریسم بایستند و آنها را شکست دهند. در دیپلماسی هم همکاری کردیم و با کشورهای ترکیه و سوریه و روسیه در تماس هستیم و روابط سه جانبه بین ایران، ترکیه و روسیه در کنار سوریه ایجاد شده است.ایران هم در مبارزه با تروریسم و هم در شکست تروریست‌ها نقش بسیار مهمی دارد و در کنار همه آنها دیپلماسی نقش بسیار فعالی دارد که همه اینها در کنار هم به موفقیت می‌رسد. او در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند توجه صرف دولت به مسائل اقتصادی عامل بی‌توجهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی است. دولت چقدر به این مسائل و حوزه‌ها حساس بوده است؟

افزود: «دولت اولین ترمیمی که در کابینه انجام داد نسبت به وزرای فرهنگی و اجتماعی خود بود و این نشان می‌دهد که دولت به مسائل اجتماعی و فرهنگی اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است».روحانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در سال آینده نامزد ریاست‌جمهوری خواهد شد، گفت: «حرف‌زدن در این مورد زود است». رئيس‌جمهوری در مورد فیش‌های نجومی عنوان کرد: «دولت این موضوع را پیگیری کرده است. مردم باید بدانند که این حقوق‌های غیرمتعارف در دستگاه‌ها و قوای دیگر و حتی نهادهای انقلابی هم وجود دارد». روحانی در پایان درباره مسکن مهر گفت تا پایان کار دولت یازدهم این پروژه تکمیل و به پایان خواهد رسید.

http://www.sharghdaily.ir/News/111506

ش.د9503670

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات