تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۲۲
در جلسه فراكسيون زنان مجلس با نمايندگان زن ادوار مطرح شد

مشكلات زنان همچنان باقي است و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد

(روزنامه اعتماد - 1395/11/12 - شماره 3734 - صفحه 3)

گروه سياسي - از فاطمه كروبي و فائزه هاشمي‌رفسنجاني تا رفعت بيات و نيره اخوان. نمايندگان زن ادوار مجلس ديروز به دعوت فراكسيون زنان مجلس دهم دور هم جمع شدند تا فارغ از نگاه‌هاي سياسي درباره مسائل زنان با هم گفت‌وگو كنند. اگرچه شصت نماينده زن در دوره‌هاي مختلف مجلس به اين جلسه دعوت شده بودند اما بيش از نيمي از آنها به جلسه نيامده بودند. شهربانو اماني، اكرم مصوري منش، الهه كولايي، وحيده و اعظم طالقاني از جمله حاضرين بودند. عمر برخي از آنها هم به دنيا نبود و فراكسيون زنان براي چهره‌هايي همچون مرضيه دباغ (نماينده دوره سوم و پنجم)، فاطمه همايون مقدم نماينده دور چهارم و مريم بهروزي نماينده دور سوم و چهارم بنر يادبودي قرار داده بود.

به گزارش ايسنا در ابتداي اين نشست پروانه سلحشوري، رييس فراكسيون زنان در صحبت‌هاي خود با اشاره به پيگيري طرح گفت‌وگوي ملي در مجلس تاكيد كرد: بايد مسائل زنان را فراتر از حزب و گروه و جناح ببينيم و فارغ از رويكرد سياسي عمل كنيم. او همچنين پيشنهاد تشكيل مجمع نمايندگان ادوار زن را مطرح كرد. در بخشي ديگر از اظهارات حاضرين فائزه هاشمي، نماينده دور ششم مجلس گفت: اين جلسه من را به ياد ائتلاف اسلامي زنان انداخت كه خانم بهروزي آن را راه‌اندازي كرده بود و دوستان اصولگرا و از آن طرف اكثريت فعال چپ و اصلاح‌طلب بودند. در دوران احمدي‌نژاد خانم‌ها نگران حقوق زنان بودند و فارغ از آرايش سياسي، دور هم بودند و جلساتي داشتند كه خيلي هم مثبت بود. او افزود: تا زماني كه خانم بهروزي در قيد حيات بودند اين جلسات عملكرد داشت و نتايج خوبي داشت اما بعد از فوت ايشان هر چند ما به عنوان اصلاح‌طلب تلاش كرديم جلسات ادامه پيدا كند اما از آن طرف اراده‌اي نبود.

هاشمي متذكر شد: حالا چنين جلساتي مي‌تواند به يك برنامه خوب برسد كه در موضوعات خانم‌ها با هم همكاري، همدلي و همفكري داشته باشند. مشكلات زنان همچنان باقي است و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد. مردان هم تقريبا متحجرند و تا خانم‌ها تلاش نكنند چيزي به دست نمي‌آيد؛ مبارزه براي حقوق زنان دايمي است. او پيشنهاد داد: چند محور كاري و دستور كاري وجود داشته باشد كه مشخص باشد روي چه موضوعاتي بايد كار شود و جلسات ادامه پيدا كند. هاشمي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود گفت: ‌يك شوخي هم با خانم سلحشوري داشته باشم؛ ايشان گفتند پيگيري فارغ از مسائل سياسي باشد اما مگر مي‌شود مجلس و نمايندگان از مسائل سياسي فارغ باشند؛ ماهيت اين كار سياسي است. اگر قرار است گفت‌وگوي ملي داشته باشيم مقدماتي نياز دارد. در برخي جاها كه قانون، محور كار قرار نمي‌گيرد و برخوردهايي با اصلاح‌طلبان و برخي گروه‌هاي جامعه مي‌گيرد نياز است تلاش شود و همدلي به صورت واقعي صورت پذيرد و ملاك قانون باشد. اگر قانون شاخص باشد كسي نمي‌تواند كاري خارج از آن انجام دهد.

در بخشي ديگر اكرم مصوري‌منش در صحبت‌هايي با اشاره به تعداد زنان در مجلس گفت: اميدوارم افزايش تعداد كمي و كيفي اين مجلس بتواند راهگشا باشد. ما پيشنهاد خانم سلحشوري را به فال نيك مي‌گيريم؛ اكثر مردان اين مرز و بوم غالبا سنتي هستند. اگر نتوانيم وحدت نظر پيدا كنيم نخواهيم توانست كاري انجام دهيم. اميدواريم نمايندگان زن ادوار مختلف بتوانند چنين حركتي را ادامه دهند. او اضافه كرد: اگر خانم‌ها وحدت نظر داشته باشند مي‌توانند قدم‌هاي بهتري بردارند اما متاسفانه در كشور ما روز به روز اختلاف نظرها و سوء‌تفاهم‌ها بيشتر مي‌شود. اگر بتوانيم گفت‌وگوي ملي و وحدت ملي را كه توسط آقاي خاتمي مطرح شده پيش بگيريم و اين گفتمان را رايج كنيم و جلساتي بين زنان و مردان اصولگرا و اصلاح‌طلب برگزار كنيم، مي‌توان قدم‌هايي كه بر‌مي‌داريم اثرگذار باشند.

فاطمه كروبي نيز كه در اين نشست حضور داشت ضمن تسليت به فائزه هاشمي و مرضيه صديقي گفت: هر دوي اين افراد در مجلس پنجم فعال بودند به ويژه در طرح‌ها و لوايح مربوط به زنان. او ادامه داد: حادثه دلخراش پلاسكو را هم نمي‌توانيم و نمي‌شود فراموش كنيم به ويژه فداكاري آتش‌نشانان كه لازم است به خانواده آنها تسليت بگوييم. او از تشكيل نشست هم‌انديشي زنان تشكر كرد و گفت: ‌مساله گفت‌وگو ي ملي كه مطرح شد موضوع خوبي است كه اگر سرلوحه كارمان باشد موجب وفاق ملي مي‌شود. اعتماد مردم و نظام به وفاق ملي؛ اصل فكر حضرت امام(ره) هم همدلي و وفاق بود اما وقتي بزرگواران نظام در حصر هستند چطور از گفت‌وگوي ملي صحبت كنيم. در بخش ديگري از اين نشست الهه كولايي، نماينده ادوار مجلس و استاد دانشگاه تهران افزود: مساله زنان يكي از سياسي‌ترين مسائل جامعه است و نمي‌توانيم آن را از سياست جدا كنيم، چرا كه راي زنان همواره به عنوان نيمي از جامعه تاثيرگذار بوده؛ در حال حاضر به جز شمال اروپا همه جاي دنيا حوزه سياست يك حوزه مردانه است. اما زنان تلاش كردند تهديدها و خطرها را رفع كنند.

وحيده طالقاني، فرزند آيت‌الله طالقاني نيز كه در اين نشست حاضر شده بود، گفت: من دوبار در انتخابات شركت كردم و بايد بگويم ماده ٢٨ بند يك براي تمام مردم به معضل تبديل شد و به راحتي و با كوچك‌ترين بهانه به افراد حكم عدم التزام عملي به اسلام مي‌دهند. در مجلس قبلي آقاي كروبي و دكتر شيباني به داد ما رسيدند و التزام به اسلام را تاييد كردند. طالقاني با اشاره به سنوات خود در زمان جنگ و داروسازي در جبهه‌ها گفت: از زمان انقلاب ٣٧ سال گذشته و فرهنگ زنان به جاي اينكه رو به تعادل برود رو به اضمحلال رفته است كه اين مساله را مي‌توانيم از ديدن خانم‌هايي كه در خيابان‌ها هستند متوجه باشيم. او همچنين گفت: اگر مي‌گذاشتند بار ديگر به مجلس بيايم گذاشتن نهج‌البلاغه در معرض ديد هر نماينده را باب مي‌كردم تا نمايندگان بدانند بايد قوانين را زير رو كنيم و بعد قانون بگذاريم و وقت مردم را نگيريم.

طالقاني ادامه داد: پدرمان (آيت‌الله طالقاني) هميشه مي‌گفت تا مظلوم نباشد ظالم نيست و تا مستضعف نباشد استضعاف‌گر نيست. بر همين اساس بايد روي فرهنگ خانم‌ها كار بيشتري شود. تشكيل فراكسيون محيط زيست ايده من بود؛ خانم‌ها در اين زمينه مدخل هستند و مي‌توانند در توجه و زنده كردن محيط زيست دخالت كنند. او سپس با تاكيد بر عدم جناحي و گروهي كردن مساله زنان بار ديگر از رد صلاحيت خود در انتخابات مجلس انتقاد كرد و افزود: در خيلي از قوانيني كه خانم‌ها به مجلس مي‌آورند توجه نمي‌كنند كه اين قانون دوره‌هاي قبل نيز مطرح بوده است. لازم نيست وقت را تلف كنيم. بلكه مي‌توانيد اصلاحاتي را انجام دهيد و يك روز هم صرف يك كلمه و تبصره نشود. اعظم طالقاني فرزند ديگر آيت‌الله طالقاني افزود: در شرايط جهاني امروز بايد هوشيار باشيم؛ نفوذ خيلي زياد است و ممكن است كساني در لباس دين و مذهب بيايند و كارهايي بكنند كه به اين نظام و مملكت ضربه بخورد. تجربه به ما آموخته كه اگر بخواهيم موفق باشيم بايد اغماض داشته باشيم و با گذشت، صداق و خلوص بتوانيم جمع مان را حفظ كنيم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=66895

ش.د9503645

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات