صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 23 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از این آقایی که آمده [ترامپ] متشکریم، تشکر به خاطر اینکه زحمت ما را کم کرد، چهره واقعی آمریکا را نشان داد. آنچه که ما در سی‌وچند سال می‌گفتیم ـ فساد سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی در دستگاه حاکمه آمریکا ـ این آقا آمده در دوره انتخابات و بعد از انتخابات این را علنی کرد.(1395/11/19) *شهادت بزرگ‌ بانوی اسلام، حضرت فاطمه(س) تسلیت باد.*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 حماسه حضور
حضور همدلانه و مقتدرانه آحاد مردم و مسئولان در راه‌پیمایی 22 بهمن، به مناسبت سی‌و‌هشتمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، برگ دیگری از وحدت، انسجام و هراس‌ناپذیری مردم و پیوند ناگسستنی آنها با انقلاب را به نمایش گذاشت. انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با گذشت حدود چهار دهه از طلوع آن، همچنان مورداقبال، حمایت و پشتیبانی مردم است؛ در ارتباط با حضور حماسی مردم در راه‌پیمایی 22 بهمن، توجه به چند نکته ضروری است:
1- حضور حماسی مردم، گسست‌ناپذیری آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب با هویت مردم را به نمایش گذاشت و از این نظر، تضمینی برای ماندگاری انقلاب اسلامی و مهر باطلی بر سناریوی توهمی «ختم انقلاب» بود.
2- حضور پرشور مردم از نظر بین‌المللی نیز پاسخی به یاوه‌گویی‌های مقامات تازه به دوران رسیده در آمریکا بود تا بدانند کوچک‌تر از آن هستند که با ملت ایران با زبان تهدید و تحریم سخن بگویند؛ بلکه با این ملت فهیم، سلحشور، همیشه در صحنه و هوشیار باید با زبان تکریم و متناسب با شأن والای‌شان سخن بگویند. به بیان دیگر، حضور حماسی مردم نشان داد، ملت ایران نه براساس تهدیدها و یاوه‌گویی‌های دشمنان، بلکه همواره بر پایه ارزش‌ها و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی رفتار می‌کنند.
3- این حضور حماسی پشتوانه مستحکمی برای دستگاه دیپلماسی کشورمان در زمینه‌های مختلف، از جمله در زمینه اجرای برجام و وزنه‌ای برای تقویت گزینه‌های روی میز کشورمان است. در واقع، یکی از پیام‌های مهم این حضور آن است که در قضیه برجام نیز به پشتوانه همین حضور مردمی باید اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل را مقتدرانه خواستار شد.
4- حضور گسترده مردم پشتوانه‌ای برای حضور و نفوذ منطقه‌ای نظام و مسائل دیگری چون ارتقای سیستم دفاعی موشکی است که دشمن، برای خدشه‌دار کردن و از بین بردن آنها برنامه‌ریزی کرده است. به عبارتی، برخلاف تمایل دشمن برای از بین بردن نفوذ منطقه‌ای انقلاب اسلامی و تضعیف توانمندی‌های نظام، حضور مردم نشان داد که باید مسیر مقتدرانه گذشته، بدون کوچک‌ترین تساهل و تسامحی پیگیری و عملیاتی شود.

▼ گزارش روز 
 فرا ملی

تیتر یک صبح بیست‌و‌سوم بهمن ماه 1395 همه رسانه‌های ایران از حماسه حضور اقشار مختلف مردم ایران در جشن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خبر می‌دهند و عباراتی درشت بر صفحه اول روزنامه‌ها در وصف یکپارچگی ملت بزرگ ایران، در وصف عزت و اقتدار و وحدت یک ملت و در وصف یکدلی و عزم راسخ ملت همیشه آگاه به چاپ می‌رسند، اما این تمام ماجرا نیست.
همان‌گونه که انقلاب سال 1357 مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی(ره)، فقط سرنگونی یک رژیم دیکتاتوری و تشکیل جمهوری اسلامی با رأی مردم نبود و محدود و محصور به مرزهای جغرافیایی سرزمین ایران نماند و تمام معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر داد، همان‌گونه که انقلاب اسلامی ایران نه تنها ملت ایران را از بند سلطه بیگانه رهاند؛ بلکه  فرهنگ و الگوی بر آمده از آن به گفتمانی تبدیل شد که امروز، دومینوی فروپاشی رژیم‌های دیکتاتوری و دست‌نشانده در منطقه را رقم زده است، جشن پیروزی این انقلاب نیز تنها به ملت ایران اختصاص ندارد!  برای همین است که مردم عزیز و شریف افغانستان که جوانان‌شان دوشادوش سربازان محور مقاومت در خط مقدم مبارزه با تروریست‌های تکفیری دلاورانه ایستاده‌اند، در مشهد مقدس، پایتخت معنوی و مذهبی کشورمان همراه مردم ما در جشن پیروزی انقلاب اسلامی شرکت می‌کنند و انقلاب را متعلق به خود می‌دانند. «راجی» از اعضای ‌شورای فرهنگی مهاجران افغانستانی چه زیبا و گویا راز پیوند و اتصال دو ملت بزرگ ایران و افغانستان در راه تحقق  اهداف و آرمان‌های والای خود را توصیف می‌کند: «امام راحل نه تنها رهبر ایران که رهبر جهان اسلام بوده و‌ پس از ایشان نیز بیرق این رهبری در دستان امام خامنه‌ای است، ما مردم افغانستان در تلخی‌ها و ‌شادی‌ها، برادران ایرانی خود را تنها نمی‌گذاریم و ‌امروز هم آمده‌ایم تا بگوییم خیال آنهایی که می‌خواهند میان دوستی این دو ملت پرده بیندازند، خیال باطلی است.»

▼ خبر ویژه 
امام(ره) خیلی منتظری را تحمل کرد

حجت‌الاسلام رسولی محلاتی، عضو دفتر حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی مفصل با خبرگزاری فارس اظهار داشت: با مرحوم منتظری خیلی رفیق بودم، وی خیلی ساده بود و زود تحت تأثیر مسائل قرار می‌گرفت. هر کس هر چیزی به او می‌گفت، زود در او اثر می‌گذاشت. وی خیلی رُک هم بود، ساده بود و بدون هیچ مقدمه‌ای حرفش را می‌گفت؛ گاهی هم پیش امام(ره) تند می‌شد، البته ما نبودیم؛ ولی شنیدم گاهی با عصبانیت به امام چیزی می‌گفت که چرا شما این کار را کردید؟ امام هم واقعاً خیلی تحمل می‌کرد، مثلاً یکی از مواردش درباره خود من بود، ایشان (منتظری) در کارهای ائمه جمعه دخالت می‌کرد و به همین دلیل یک بهم ریختگی پیش آمده بود که این امام جمعه باشد یا آن امام جمعه نباشد. امام حکم مفصلی به نام من نوشتند که به امور و مسائل ائمه جمعه رسیدگی کنید. وقتی آقای منتظری باخبر شد؛ تلفنی به من کرد و گفت، چرا در کار ما دخالت می‌کنید و چرا نمی‌گذارید ما کار خودمان را بکنیم؟ داد و بیداد کرد و به احمدآقا زنگ زد. فردای آن روز امام من را خواستند و فرمودند شما دخالت نکنید، یعنی کار به اینجا رسیده بود که او واقعاً امام را اذیت می‌کرد. اصلاً مسئله قائم‌مقامی ایشان را امام خبر نداشت، خود خبرگان ایشان را به عنوان قائم‌مقام تعیین کردند و بعد امام خبردار شد، شاید اگر امام قبلش خبردار شده بود و به او می‌گفتند، جلوی آنها را می‌گرفت و نمی‌گذاشت این کار را بکنند.
 
▼ اخبار
1ـ جنبش عدم تعهد، تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را محکوم کرد
جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای حمایت و همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات تحمیلی و یک‌جانبه آمریکا، به ویژه وضع تحریم‌های اخیر علیه چندین نهاد و شهروندان کشورمان اعلام و این اقدامات را محکوم کرد. در بیانیه دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک آمده است: جنبش عدم تعهد در راستای موضع اصولی خود، تصمیم دولت ایالات متحده در روز سوم فوریه (15 بهمن ماه) را در تحریم کردن نهادها و اتباع جمهوری اسلامی ایران مردود می‌داند. جنبش عدم تعهد از دولت آمریکا خواسته است از چنین اقدامات تحمیلی که برخلاف حقوق بین‌الملل بوده، دست کشیده و تحریم‌هایی را که برخلاف منشور ملل متحد و رویه‌ها و اصول حاکم بر روابط میان کشورهاست؛ همچنین در تضاد آشکار با دیالوگ و فهم سیاسی میان ملت‌هاست، لغو کند. در پایان جنبش عدم تعهد به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل برجام، که به تأیید قطعنامه 2231 شورای امنیت رسیده، اذعان کرده است.

2ـ مسلمانان را اخراج می‌کنم
«مارین لوپن» نامزد راست‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و اعلام اینکه در صورت برنده شدن در انتخابات امکان خروج از این اتحادیه را بررسی خواهد کرد، گفت: «کشورهای اروپایی به علت یورو می‌میرند.» لوپن همچنین با تأکید بر محدود کردن مهاجرت به فرانسه، متذکر شد: «در صورتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوم، مهاجرت قانونی را محدود خواهم کرد و سیاستی را برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک فرانسه، مانند آنچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ کرده است، اجرا خواهم کرد.» بر اساس نظرسنجی‌ها، لوپن اکنون یکی از نامزدهای پیشتاز دور اول انتخابات است که قرار است در ماه آوریل برگزار شود.

3ـ اظهار بی‌اطلاعی از نامه اصلاح‌طلبان به رهبر معظم انقلاب
محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود جریان اصلاح‌طلب نامه‌ای به رهبری نوشته‌اند، آیا این مسئله را تأیید می‌کنید، گفت: من اطلاعی از این مسئله ندارم. او همچنین درباره این موضوع که همیشه این انتقاد مطرح است که اصلاح‌طلبان ارتباطات اندکی با رهبری داشته‌اند و پس از فوت آقای هاشمی این مسئله پررنگ‌تر شده است، گفت: اصلاح‌طلبان همیشه با رهبر معظم انقلاب ارتباط داشته‌اند. ایشان رهبر و پدر همه جریان‌های داخل نظام هستند و ما هم با همین نگاه با ایشان در ارتباط بوده‌ایم.

▼ تا انتخابات
محمود صادقی، نماینده مردم تهران درباره گزینه جانبی در کنار روحانی از سوی اصلاح‌طلبان گفت:‌ این روش یک روش احتیاطی است؛ اما فکر می‌کنم همه باید مثل سال ۹۲ به صورت منسجم از آقای روحانی حمایت کنیم. صادقی درباره احتمال ارائه فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای انتخابات شوراها اظهار داشت: اصل انسجام و ائتلاف لازم و پذیرفته شده است و اکنون بر روی مدل ائتلاف فکر می‌شود.
در حاشیه راه‌پیمایی 22 بهمن، حامیان علی نیکزاد در اقدامی عجیب او را کاندیدای ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی کرده و اعلام کردند وی در انتخابات پیروز خواهد شد.
غلامعلی حدادعادل با اعلام این خبر که برای انتخابات با سعید جلیلی دیدار کرده است، گفت: بعید است نامزد اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری یک زن باشد.

▼ اخبار کوتاه
نشریه «فارن‌افرز» آمریکایی در تحلیلی با برشمردن عواملی که پیوندهای ایران و روسیه را مستحکم می‌کند، استدلال کرده است، طرح دولت فعلی آمریکا برای شکستن ائتلاف ایران و روسیه، نتیجه‌ای جز شکست در بر نخواهد داشت. این نشریه در ادامه نوشته است: کاخ سفید در بخشی از طرح آشتی‌جویی با مسکو درصدد ایجاد شکاف در همکاری‌های دیرینه بین روسیه و ایران است. مطابق این خط فکری، آمریکا قصد دارد با دادن امتیازهای مناسب به روسیه، این کشور را به انجام این کار قانع کند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار با جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ، گفت: توافق هسته‌ای در سال اول به کلی اجرا شده و من به این نتیجه رسیده‌ام که این توافق به کلی مورد احترام قرار می‌گیرد. او در ادامه افزود: من نمی‌توانم بگویم که نظر آمریکا درباره برجام کاملاً تغییر کرده است؛ اما یکی از اولویت‌های اصلی اتحادیه اروپا اطمینان از اجرای این توافق‌نامه است.
به گزارش پایگاه خبری «میک نیوز»، از میان ۵۲ نماینده‌ای که به «بتسی دیواس»، وزیر جدید آموزش آمریکا رأی داده‌اند، ۲۲ نماینده طی مبارزات انتخاباتی‌شان ۸۹۵ هزار دلار از او پول دریافت کرده بودند. دیواس چهره‌ای جنجالی دارد و بسیاری از مردم با امضای طومارهای اینترنتی، مخالفت خود را با نامزد کردن وی از سوی ترامپ برای پست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند.
هشت گروه تروریستی وابسته به ارتش آزاد در استان‌های درعا و قنیطره واقع در جنوب سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند به ائتلاف موسوم به «قوی‌الجنوب» ملحق شده‌اند. این هشت گروه عبارتند از: «فرقه‌الحسم، فرقه 18 آذار، لواء‌الکرامه، فرقه أحرار نوى، ألویه‌العمری، فرقه صلاح‌الدین، فرقه الحق، فرقه 46 مشاه.»
وزیر بهداشت با اشاره به ابتلای پنج میلیون ایرانی به بیماری قند، گفت: پنج میلیون نفر نیز در کشور در آستانه ابتلا به بیماری قند هستند، همچنین 50 درصد افراد اضافه وزن دارند و 30 درصد چاق هستند.
روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داده است، اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ، قانونگذاران جمهوریخواه این کشور را قانع نکرده است و آنها وعده داده‌اند با اعمال تحریم‌های کنگره‌ای، فشار بر ایران را افزایش خواهند داد.
وزارت امنیت داخلی آمریکا در گزارشی درون‌سازمانی هزینه دیوار مرزی با مکزیک را بالغ بر 21 میلیارد و 600 میلیون دلار و مدت زمان ساخت آن را دست‌کم سه سال برآورد کرده است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات