تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۱۰

زنان خانه‌دار فعال‌ترین اعضای شبکه‌های اجتماعی

(روزنامه آرمان – 1395/11/09 – شماره 3243 – صفحه 5)

نتایج یک نظرسنجی در مورد شبکه‌های اجتماعی بیانگر این است که ۶۲ درصد متاهل‌ها عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و و زنان خانه‌دار از فعال‌ترین اعضای شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آیند. نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، وابسته به جهاد دانشگاهی، در مورد وضعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران در کانال رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر شده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران این نظرسنجی را در ۳۱ استان کشور و با نمونه ۴۴۰۰ نفر با موضوع «بررسی دیدگاه شهروندان ایرانی در مورد شبکه‌های اجتماعی» انجام داده است. نتایج این نظرسنجی به این شرح است: بیش از نیمی از ایرانیان عضو هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مجازی نیستند. بررسی رابطه بین عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی و جنسیت نیز نشان می‌دهد که مردان و زنان تقریبا به یک نسبت عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.

همچنین وضعیت تاهل‌ حاکی از این است که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد عضو شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند، طوری که متاهل‌ها سهم ۷/۶۲ درصدی و مجردها ۴/۲۷ درصدی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند. بین سن و عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز رابطه معکوس وجود دارد، طوری‌ که با افزایش سن، میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد. مقایسه تحصیلات افراد و تاثیر آن بر عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد بیشترین آنها، کاربران با مدرک دانشگاهی کاردانی و کارشناسی و همچنین متوسطه و دیپلم هستند. ضمن اینکه کاربران دارای مدرک دکتری و دروس حوزوی، سهم ناچیزی از استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی را به خود اختصاص داده‌ اند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که افراد خانه دار در کنار دانشجویان و دانش‌آموزان بیشترین کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند. به نقل از صدا وسیما، بیشترین سهم استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در کشور با سهم ۲/۲۸ درصدی متعلق به زنان خانه‌دار است. سربازان، دانش‌آموزان و دانشجویان و بیکاران در رده‌های بعدی بیشترین سهم استفاده از شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

شبکه‌های اجتماعی، بحرانی برای زنان خانه‌دار

اردیبهشت امسال رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس نسبت به گرایش زنان به ویژه بانوان خانه‌دار به شبکه‌های اجتماعی هشدار داد. کامران باقری لنكراني در پنجمين سمينار بين‌المللي سلامت زنان عنوان کرد: ما در بحث سلامت زنان با بحران‌هاي جديدتري رو به رو هستيم، ازجمله زنان خانه‌داري كه جذب شبكه‌هاي اجتماعي شده‌اند و كمتر به مسئوليت‌هاي خود در زمينه خانه‌داري مي‌پردازند. او در ادامه به شیوع برخی سرطان‌ها در میان زنان اشاره و بیان کرد: بر اساس گزارشات، سرطان معده كشنده‌ترين نوع سرطان در بين زنان كشور است. او اظهار کرد: سالانه ۱۲۰ هزار نفر در كشور بر اثر سرطان مي‌ميرند كه ۱۵ هزار نفر آنها زن هستند و سرطان‌هاي معده، مري، كلوركتال و بعد سرطان سينه بيشترين سرطان‌ها در بين زنان است و بر اساس گزارشات سرطان معده كشنده ترين سرطان در ميان زنان مي‌باشد. او در ادامه يادآور شد: در حال حاضر ۵۰ درصد اطباي ما زن هستند.

طي چهار تا پنج سال آينده اين تعداد به بيش از ۶۰ درصد مي‌رسد، اما بلندگويي براي اعلام اين موفقيت‌ها وجود ندارد. شايد خودمان در اين مورد كم‌كاري كرده‌ايم. او خاطرنشان کرد: مساله سلامت زنان نه تنها از اين بابت كه ۴۹ درصد جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند، بلكه از اين جهت كه زنان محور خانواده هستند اهميت بسزايي دارد. همچنین رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه سلامت جامعه وابسته به سلامت بانوان است، ادامه داد: شايع‌ترين علت مرگ زنان بيماري قلبي و سكته‌های قلبي است و به همين دليل بايد به فكر تغيير در سبك زندگي بود. به گزارش خبر جنوب، محمدهادی ايمانيه توضیح داد: مصرف دخانيات به ويژه قليان توسط زنان رو به افزايش است و بايد در اين مورد به فكر پيشگيري بود.

اثرگذاری نوع کنش زنان خانه‌دار در فضای مجازی

«با پیشرفت و متنوع شدن تکنولوژی‌ها و لوازم خانگی از قبیل ماشین لباسشویی، مایکروفر، ماشین ظرفشویی و... بخشی از ماموریت‌ها و وظایف سنتی خانم‌های خانه‌دار برعهده این تکنولوژی‌ها قرار گرفتند. از سوی دیگر، صنایع غذایی نیز در طی دهه‌های اخیر توسعه یافته‌اند و مجموعه این دلایل سبب شده که خانم‌های خانه‌دار نسبت به دهه‌های گذشته وقت و فرصت بیشتری در اختیار داشته باشند.» این اظهارنظرات آذر سال گذشته توسط یک مدرس دانشگاه انجام شد. عبدالکریم خیامی بیان کرد: در تعاریف ذات‌گرایانه از شبکه‌های اجتماعی مجازی آمده است این شبکه‌ها واجد یک نوع خودارتباطی جمعی هستند، یعنی این ارتباط ضمن اینکه جمعی است فردی هم است و ضمن اینکه فردی است جمعی هم است، اما کاربری ابزار آن فردی است، یعنی شما موبایل یا تبلتی برای خودتان دارید و موقعی که در شبکه‌های اجتماعی ارتباط می‌گیرید از این ابزار شخصی استفاده می‌کنید. این تحلیلگر رسانه عنوان کرد: لازمه ارتباط گرفتن در شبکه‌های اجتماعی مجازی این است که باید هنگام استفاده از این ابزار، ارتباط خود را با حضار دیگری که در همان مکان فیزیکی حضور دارند قطع کنید.

به عبارت دیگر، در این شرایط به‌صورت مجازی با دیگران ارتباط ‌می‌گیرید، اما در فضای فیزیکی با دیگران قطع ارتباط می‌کنید یا سطح ارتباط را پایین می‌آورید. در مباحث جامعه‌شناسی می‌گوییم خانم‌های خانه‌دار نقش میانجی را دارند. هیچ‌کس به اندازه مادر در فضای خانه نقش میانجیگری میان اعضای خانواده را ندارد. حال اگر این گرانیگاه ارتباطی خانه خودش دچار تفرد شده و استفاده‌های فردی او از این ابزارها بیشتر شود گرانیگاه خانواده فردی شده و به تضعیف همه ارتباط‌های خانوادگی منجر می‌شود. خیامی تصریح کرد: اگر ارتباطات فنی و تکنولوژیکال خانم‌های خانه‌دار از یک حدی بیشتر شود و خدای ناکرده به این ابزارها اعتیاد پیدا کنند آرام‌آرام بر کنش و واکنش‌های آنها به‌عنوان مادر خانواده اثر می‌گذارد و این کنش و واکنش‌ها را کاهش می‌دهد، چون بخشی از ارتباطات او در فضای مجازی تامین شده است. از سوی دیگر، باید توجه داشت که برعکس ارتباطات انسانی که در آنها هر نوع کنش عاطفی با واکنش عاطفی همراه است در فضای مجازی، کنش‌های عاطفی همیشه با واکنش‌های عاطفی مواجه نیست و این ابزارها واکنش عاطفی به ما نشان نمی‌دهند.

همین مساله نیز ناخودآگاه بار تعاملات عاطفی را در خانه کاهش می‌دهد. او ادامه داد: در زندگی شهری صنعتی فرصت برای امکان گفت‌وگو بین اعضای خانواده کم شده و اگر این فرصت محدود هم صرف شبکه‌های اجتماعی شود این مساله بر روابط جنسی زناشویی هم اثر می‌گذارد و به عبارتی یک زناشویی مجازی شکل می‌گیرد. در برخی کشورها مانند انگلستان میزان ارتباطات زناشویی زن و شوهرها هر چند سال یک بار اندازه‌گیری می‌شود. آخرین تحقیقی که در انگلستان انجام شد نشان می‌دهد میزان ارتباطات زناشویی زن و شوهرها کاهش پیدا کرده که صاحب‌نظران یکی از علل آن را استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌دانند. به گزارش مهرخانه، او عنوان کرد: بر اساس آماری که ارائه شده در ۲۰ تا ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های خانواده کشور کلمه فیسبوک ذکر شده است. از سوی دیگر، استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی برای خانم‌ها و آقایان سوءتفاهم‌هایی ایجاد می‌کند. از آن‌جا هم که خانم‌ها حساسیت و تمرکز بیشتری دارند و مدیریت خانه و تربیت فرزندان با آنهاست بیشتر در معرض سوءتفاهم قرار می‌گیرند که این مساله می‌تواند نقطه آغازی برای آسیب‌های دیگر باشد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/176612

ش.د9503635

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات