تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۹۱

اصولگرایان در جست‌وجوی حلقه مفقوده

(روزنامه ايران – 1395/11/20 – شماره 6429 – صفحه 21)

دبیران کل جامعه روحانیت و جبهه پیروان از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» حمایت کردند

آیت‌الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری رسماً از تشکل انتخاباتی و تازه تأسیس اصولگرایان تحت عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» حمایت کردند. روز گذشته دبیر کل جامعه روحانیت مبارز درجلسه منتخبان ائمه جماعات و روحانیون شهر تهران که درمسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین برگزار شد، تأکید کرد: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موردحمایت کامل علما و روحانیون برجسته است.» به گزارش فارس، دراین جلسه که 130 نفر ازمنتخبان ائمه جماعات شهر تهران حضور داشتند، انتخاباتی برگزار شد و 25 نفر از آنها به‌عنوان نمایندگان روحانیون و ائمه جماعات مساجد تهران در نخستین جلسه مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

همزمان با این تحولات، محمدرضا باهنر به تسنیم ، گفت:«تعداد زیادی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری، میثاق‌نامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب را امضا کردند؛ گرچه هنوز این امضاها کامل نشده اما درهر صورت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مورد تأیید است و ما در راستای پیشبرد اهداف انقلابی به آنها کمک می‌کنیم.» باهنر به اینکه کدام یک از اعضای جبهه پیروان میثاق نامه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» را امضا نکرده‌اند، اشاره‌ای نکرد اما گفت که جامعه اسلامی مهندسین نیز از این تشکل تازه تأسیس حمایت می‌کند. جبهه پیروان خط امام و رهبری، بزرگ‌ ترین تشکیلات اصولگرایی است که 18 حزب این جریان را نمایندگی می‌کند. حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین از زیر مجموعه‌های اصلی جبهه پیروان هستند که زعامت آن بعد از درگذشت حبیب‌الله عسگر اولادی به باهنر سپرده شد. جبهه پیروان و جامعه روحانیت مبارز، هسته اصلی اصولگرایان موسوم به طیف سنتی هستند که در انتخابات‌ می‌کوشند، محوریت این جریان را به عهده بگیرند.

حال این دو تشکل، به صراحت از نهاد انتخاباتی تازه تأسیس اصولگرایان اعلام پشتیبانی کرده‌اند. تشکلی که 6 دی ماه سال‌ جاری، از سوی 10 چهره اصولگرا اعلام موجودیت کرد و در یک ماه و نیم گذشته کوشیده این گونه القا کند که تشکل تازه اصولگرایان، هم در اسم و هم در رسم با نهادها و ائتلاف‌های پیشین این جریان متفاوت است. چه سابق براین ائتلاف‌های انتخاباتی اصولگرایان، از پیوند برخی چهره‌های شاخص یا احزاب شناخته شده تشکیل می‌شد. چنانکه زمستان سال گذشته و درآستانه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، نهادی تحت عنوان «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شد که اگر چه به دنبال این بود چتری فراگیر بر سر نیروها و نامزدهای این جریان باشد، اما شاکله اصلی‌اش حزب پایداری، جمعیت رهپویان و ایثارگران حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز بود. استیلای نامزدهای معرفی شده از سوی این 4 تشکل درفهرست 30 نفره شورایی‌ها در حوزه انتخابیه تهران، درهمان ایام تبلیغات انتقادهای پرشماری را برانگیخت.

چنانکه شماری از اعضای احزاب یاد شده، با این استدلال که شورایی‌ها برعهد و پیمان ابتدایی وفادار نمانده‌اند، به صورت جداگانه وارد کارزار انتخابات شدند. تشکلی نظیر جبهه ایستادگی که خود مجموعه‌ای از احزاب اصولگرا است، با‌ وجود حضور در شورا نتوانست حتی یک نامزد خود را در فهرست جا دهد. این در حالی بود که شورایی‌ها علی لاریجانی و طیف نزدیک به او را از فهرست خود کنار گذاشته بودند. هر چند محمد باقر قالیباف، محسن رضایی و علی اکبر ولایتی نماینده‌ای به این شورا معرفی کرده بودند، اما غیبت خود این افراد در کنار غیبت محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی سبب شد وجهه «فراگیری» ائتلاف یادشده، مورد تردید جدی قرار بگیرد. با این حال، شورایی‌ها فهرستی 30 نفره از چهره‌های نام آشنای خود به سرلیستی غلامعلی حداد عادل و محمد حسن ابوترابی را برای انتخابات مجلس در تهران معرفی کردند و در نهایت 30 به هیچ، میدان و کرسی‌های سبز رنگ مجلس را به رقبای خود در ائتلاف «امید» واگذار کردند. در پی این شکست بود که شماری از اصولگرایان به آسیب شناسی این شکست پرداختند و آن گونه که از رفتار جدید زعمای این جریان بر می‌آید، ترجیح داده‌اند از اسم‌ها عبور کنند.

شاید بر همین مبنا بود که هسته ابتدایی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» را 10 چهره‌ای تشکیل می‌دادند که در زمره اصولگرایان طبقه‌ بندی می‌شوند، اما دیگر خبری از «ژنرال»‌ها نیست. ریاست هیأت مؤسس این تشکل با محمدحسین رحیمیان است و مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، یحیی آل‌اسحاق، مرضیه وحید دستجردی، رضا روستا آزاد، محمود خسروی وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی و نادر طالب‌زاده از دیگر اعضا هستند. چند روز بعد از اعلام موجودیت این تشکل، طیفی از فعالان سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری از این «جبهه» جانبداری کردند.طیفی که در افواه رسانه به «متحدان سابق احمدی‌نژاد و منتقدان روحانی» شناخته می‌شوند.مرضیه وحید دستجردی سخنگویی و سردار محمدباقر ذوالقدر ریاست ستادی این تشکل را بر عهده دارد. دومین موضوعی که اصولگرایان در سازوکار جدید انتخاباتی‌شان لحاظ کرده‌اند، «مردمی» بودن این حرکت است. چه بسیاری از اصولگرایان بعد از شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و سایر حوزه‌های کما بیش رقابتی، ناکامی‌شان را به اختلال در ارتباط این جریان با بدنه جامعه و حتی اردوگاه رأی خود نسبت دادند و حال درصدد هستند با تشکیل یک پارلمان 2500 نفره مردمی، این حلقه ارتباطی را ایجاد کنند.

به گفته زعمای این تشکل، مجامع استانی زیر مجموعه «جبهه» موظف هستند نمایندگانی برای حضور در مجمع اصلی معرفی کنند. برمبنای تصمیم گیری‌ها بنا شده قریب نیمی از این نمایندگان جوانان و 30 درصد خانم‌ها باشند. بعد از انتخاب نمایندگان استانی که قریب 2500 نفر خواهند شد، پارلمان «جبهه» تشکیل شده و درانتخاباتی هیأت رئیسه مجمع را انتخاب می‌کنند. هرچند این تصمیمات فعلاً اجرایی نشده و اصطلاحاً روی کاغذ است، این سؤال پیش می‌آید که سازوکار جدید تا چه حد خواهد توانست پل‌های ارتباطی میان اصولگرایان و بدنه رأی جامعه را ترمیم کند؟ آیا عبور اصولگرایان از شخصیت‌های اسمی خود در ویترین ائتلاف و ایده‌هایی نظیر «پارلمان مردمی» می‌تواند پاشنه آشیل اصولگرایان را در انتخابات آتی محافظت کند؟ پرسش جدی‌تر اینکه چهره‌های اصولگرا که خود را در تراز و قامت نامزدی ریاست جمهوری می‌بینند، تا چه حد و تا کجا به این سازوکار پایبند خواهند بود؟ در واکنش به چنین پرسش‌هایی بود که دیروز باهنر در گفت‌و‌گو با «دیده بان ایران» به نامزدهای بالقوه جریان متبوعش هشدار داد از تکروی‌ها بپرهیزند. دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید کرد: «دوستان ما باید متوجه باشند که انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، تنها دو کاندیدای شاخص خواهد داشت و کسانی که می‌خواهند زیرآبی بروند، با یک افت سنگین مواجه خواهند شد؛ اینکه کسی تصور کند با ۵ الی ۶ میلیون رأی می‌تواند مزاحمت ایجاد کند و سبد رأی فلان جریان را بشکند، چنین چیزی نیست و چنین کاندیدایی در نهایت می‌تواند

۵۰۰ هزار الی ۶۰۰ هزار رأی کاندیدای یک جریان را خراب کند.» او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سعید جلیلی را مخاطب این هشدار می‌دانید، تصریح کرد: «نه تنها به آقای جلیلی بلکه به همه اشخاص اصولگرا این هشدار را می‌دهم که اگر فردی با این جریان و سازوکار همراه نشود، به قول معروف بیلش بسیار کم گِل برخواهد داشت.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6429/21/170799/0

ش.د9503788

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات