تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۲۰

سعودی‌ها‌ به دنبال شراکت مرگ

(روزنامه مردم سالاري – 1395/12/11 – شماره 4269 – صفحه13)

سفرپادشاه عربستان به شرق آسیا و حواشی تور سعودی نگاه‌ها را متوجه خود کرده است. در خلال این سفر مقامات مالزی و عربستان پس از مذاکرات محرمانه و پشت درهای بسته «ملک سلمان» پادشاه سعودی و «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی در «پوتراجایا» پایتخت ستادی این کشور جنوب شرق آسیا، چهار تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. براساس این تفاهم‌نامه، «برناما» و «واس» با توسعه بیشتر همکاری‌ها برای پوشش خبری کشورهای یکدیگر بدون نیاز به تاسیس دفتر و یا حضور خبرنگار در هر دو کشور اقدام می‌کنند.ملک سلمان‌بن عبدالعزیز آل سعود روز یکشنبه وارد کوالالامپور شد و قرار است تا اواسط هفته آینده این سفر ادامه خواهد یافت. پادشاه سعودی طبق برنامه به کشورهای دیگر شرق آسیا و خاور دور نیز سرک می‌کشد.

به گزارش خانه ملت ملک سلمان و هیات 600 نفره که بیش از 100 تن از آنها محافظ هستند با هفت هواپیما وارد مالزی شدند. در این هیات 200 تاجر و بازرگان حضور دارند تا برای توسعه تجارت بین دو کشور اقدام کنند. پادشاه عربستان را در این سفر 48 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از 21 رسانه همراهی می‌کنند تا بتواند با تبلیغات به سیاست ریاض که با شکست‌هایی در خاورمیانه مواجه شده است، بپردازد. عربستان پله برقی هواپیما به منظور پیاده شدن ملک سلمان و دو خودرو را نیز برای این سفر به مالزی منتقل کرده است. وزیر آموزش عربستان سال 2016 و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه این کشور عربی پیش از آن در سال 2015 به مالزی سفر کرده‌اند. دیدار مقامات مالزی در دو سال گذشته از ریاض گسترده بوده است و در سطح نخست وزیر، معاون نخست وزیر و وزیر کشور، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و فرمانده کل ارتش هر‌کدام در چند نوبت برای رایزنی در بخش‌های مختلف بویژه نظامی ‌و امنیتی عازم ریاض شده‌اند. روابط بین دو کشور طی دو سال گذشته بویژه پس از تجاوز عربستان به یمن و تشکیل یک ائتلاف در کانون توجه بوده است.

رسوایی مالی «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی در پی رسوایی دریافت کمک بیش از یک میلیارد دلاری از عربستان و واریز آن به حساب شخصی و فساد در شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد (ام.دی.بی1) از عوامل توجه به مناسبات کوالالامپور - ریاض در این 24 ماه گذشته بوده است. نجیب هر خطایی را در مورد پولشویی که در حال حاضر توسط چند کشور از جمله آمریکا، سوئیس و سنگاپور در حال بررسی است، رد کرده است.یک تحقیق نشان داد نزدیک به 700 میلیون دلار در سال 2013 میلادی و در آستانه انتخابات مالزی به حساب بانکی نخست وزیر این کشور از طرف خانواده سلطنتی عربستان واریز شده است.آخرین باری که یک پادشاه عربستان از مالزی دیدن کرد به سال 2006 بازمی‌گردد که «ملک عبدالله» برادر ناتنی «ملک سلمان» در صدر هیاتی 300 نفره به کوالالامپور سفر کرد. نمایندگان ملت در تحلیل این سفر گفتند که « تور سعودی در شرق آسیا برای جبران سرخوردگی عربستان در خاورمیانه» و « نگرانی مهاتیرمحمد از نفوذ سعودی‌ها در مالزی» را پیش کشیدند و در نهایت گفتند که «سعودی‌ها به دنبال شراکت مرگ » هستند.

تور سعودی در شرق آسیا برای جبران سرخوردگی عربستان در خاورمیانه

محمد محمودی شاه نشین گفت: عربستان به دلیل شکست‌های سریالی در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحران سنگین مالی در خاورمیانه دچار سرخوردگی شده است. نماینده مردم شهریار، قدس، ملارد در مجلس شورای اسلامی‌گفت: مشکل اصلی سعودی‌ها این است که ریاض به لحاظ دیپلماتیک به شدت منزوی شده است و آنها دیگر جایگاهی در معادلات خاورمیانه ندارند. وی در ادامه گفت: عربستان با دیپلماسی فریبنده و قراردادهای اقتصادی فاقد پشتوانه تلاش می‌کند کشورهای شرق آسیا را تحت تاثیر قرار دهد. محمودی شاه‌نشین با بیان این که سعودی‌ها در تور شرق آسیا سیاست‌های متنوعی را در دستور کار قرار داده اند، گفت: ملک سلمان در مالزی به دنبال قرارداد 27 میلیارددلاری است اما در چین و ژاپن می‌خواهد سهام شرکت نفتی آرامکو را بفروشد. وی تصریح کرد: سعودی‌ها با جیب به جیب کردن پول‌های نفتی تلاش می‌کنند که خود را از ورشکستگی اقتصادی نجات دهند و مشکلات داخلی عربستان را جبران کنند. عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس گفت: کشورهایی نظیر ژاپن و چین به آسانی تحت تاثیر ملک سلمان قرار نخواهند گرفت زیرا اهداف و برنامه‌های عربستان را می‌دانند و قطعا تور سعودی‌ها علی‌رغم هیاهوی ده‌ها رسانه سعودی به نتیجه نخواهد رسید.

نگرانی ماهاتیرمحمد از نفوذ سعودی‌ها در مالزی

محمدجواد ابطحی گفت: چشم طمع سعودی‌ها به مالزی دوخته شده و ریاض به دنبال اهداف اقتصادی و عقیدتی وهابی‌گرایانه است. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی‌گفت: مالزی به عنوان اژدهای کوچک جنوب شرقی آسیا کشوری پیشرو در عرصه اقتصادی است که از صنایع متنوعی بهره‌مند است. وی در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت برای عربستان این است که جمعیت زیادی از مردم مالزی را مسلمانان تشکیل می‌دهند که به عنوان یک هدف ویژه برای مقاصد وهابی‌گرایانه محسوب می‌شوند. ابطحی گفت: عربستان به دنبال ایجاد مدارس دینی وهابی همانند مدارس دینی پیشاور است تا عقاید وهابی را در خاوردور و جنوب شرق آسیا ترویج نماید.

وی گفت: داعش که پیش از این از طریق مهره پیشین القاعده یعنی گروه تروریست ابوسیاف به شرق آسیا نفوذ کرده است تحت تاثیر برنامه‌های سعودی فضای عملیاتی ویژه‌ای به دست خواهد آورد. این نماینده مجلس دهم گفت: در جریان دیداری که با ماهاتیرمحمد، بنیانگذار مالزی نوین داشتیم‌؛ ایشان از نفوذ سعودی‌ها به این کشور به شدت نگران بود. وی تصریح کرد: رشوه 680 میلیون دلاری ریاض در جریان رقابت‌های انتخاباتی مالزی اتفاقی بود که منجر به چرخش مواضع مالزی علیه ایران و ایجاد دغدغه برای دانشجویان ایرانی شد. ابطحی گفت:انتخاب مالزی به عنوان نخستین هدف تورسعودی در شرق آسیا اتفاق قابل پیش‌بینی بود اما عربستان در عین حال نگاه به تسخیر هند و اندونزی دوخته است تا جمعیت مسلمانان این کشورها را نیز تحت سلطه وهابیت درآورد. وی در انتها گفت: سعودی‌ها در شرق آسیا به دنبال ایجاد جبهه اقتصادی و عقیدتی تکفیری در میان مسلمانان است تا ضمن جذب نیرو‌های تکفیری به منابع مالی و اقتصادی دست پیدا کند.

سنگینی ورشکستگی آرامکو روی سفر ملک سلمان

سید‌حسین نقوی حسینی گفت: رژیم سعودی تمام سرمایه‌های خود را برای جنگ نیابتی در خاورمیانه و در جهت حمایت از ده‌ها گروه تروریستی تکفیری در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان هزینه کرده است اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی‌گفت: عربستان با تمام متحدین سعودی در یمن به شکل تحقیر آمیزی متحمل شکست شده‌اند. وی در ادامه افزود: جنگ نیابتی دارای هزینه‌های سنگینی است که به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و سعودی‌ها نیز مشمول این قانون کشنده شده‌اند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رژیم سعودی عملا مرگ و فروپاشی را از درون و در خاورمیانه مزه می‌کند اما به دنبال شریکی است تا خود را نجات دهد. وی تصریح کرد: پروژه نفوذ سعودی در مالزی اقدامی‌است که از یک سال پیش با پرداخت رشوه 680 میلیون دلاری در جریان رقابت‌های انتخاباتی کلید خورد و امروز پادشاه سعودی در سفر 9 روزه با هیات 600 نفره و 100 محافظ دنبال شراکت مرگ است. نقوی حسینی گفت: خبرهایی که از مذاکرات محرمانه و قراردادهای رسانه‌ای منتشر می‌شود نشان دهنده تطمیع دولت مالزی توسط پادشاه سعودی است که عملا این کشور را به حیاط خلوت سعودی تبدیل می‌کند.

http://mardomsalari.com/4269/page/13/9244

ش.د9504081

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات