تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۲۸
هزینه گزاف اعراب در افغانستان؛

«فاجعه‌ای» به نام «مدارس دینی» در سایه سکوت دولت

مقدمه: فعالیت هزاران مدرسه دینی با هزینه گزاف اعراب در افغانستان آن‌هم در سایه سکوت محض دولت افغانستان، به نگرانی جدی این روزهای مردم قلب آسیا تبدیل‌شده است. افزایش حضور و فعالیت گسترده حکام آل سعود و امیرنشینان حاشیه خلیج‌فارس درصحنه سیاسی، اقتصادی، آموزشی و نظامی افغانستان به نگرانی جدی برای مردم این کشور تبدیل‌شده است. در همین راستا «امرالله پناهی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در یادداشتی اختصاصی به بررسی این موضوع پرداخته است.متن کامل این یادداشت را در زیر مطالعه می‌کنید:
(روزنامه همدلي - 1396/03/10 - شماره 611 - صفحه 11)

«پول‌های هنگفت و بادآورده اعراب حالا برای منطقه مشکل‌زا شده است. پول‌هایی که برای ناامن سازی، جنگ و کشتار به مصرف می‌رسد. اما، این پول‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ کشورهای عربی از تروریسم باعث بخش گسترده‌ای از نابسامانی منطقه و به‌ویژه افغانستان شده زیرا سبب تقویت تروریسم و رونق گرفتن مدارس دینی و تفکر تندروانه در منطقه گردیده است.

سال جاری برای مردم و حکومت افغانستان سال دشواری خواهد بود، دیده می‌شود که جنگ در این کشور شعله‌ور شده و 35 درصد از خاک این کشور از کنترل دولت خارج‌شده است اما پدیده‌ جدیدی که در جنگ پیچیده این کشور از دو سال بدین سو ظهور کرده است، حضور داعش در نقاط مختلف افغانستان هست.

داعش گروهی که در ولایت «ننگر هار» مرکزیت حکومت «خوراسان» را اعلام کرد، در شمال و سایر مناطق این کشور به جذب و آموزش نیروهای جدید پرداخته است اما ماهیت فعالیت این گروه برمی‌گردد به‌پیش زمینه‌های فکری که از سال‌ها قبل در افغانستان هسته آن گذاشته‌شده است. سه دهه است که حمایت‌های پولی و فکری اعراب، فعالیت مدارس دینی را پررونق کرده است که اکنون برای سرکوب شیعیان افغانستان و اهداف منطقه‌ای این کشورها به کار گرفته‌شده‌اند. شیوخ عرب، افغانستان را به‌عنوان بخشی از استراتژی خود برای زیر فشار قرار دادن و رقابت با ایران برگزیده‌اند که میلیاردها دلار را برای تقویت سلفی گری و وهابیت در این کشور هزینه کرده‌ نموده‌اند به‌گونه‌ای که سال قبل عربستان اعلام کرد که بزرگ‌ترین دانشگاه اسلامی را در کابل می‌سازد.حضور نامحسوس اما قوی‌ اعراب در افغانستان، فضای این کشور را تغییر داده است زیرا تعدادی از کشورهای عربی با حمایت از گروه‌های تندرو به دنبال نفوذ به خاک ایران و ناامن‌سازی مناطق مرزی با این کشور هستند.

این مسئله سبب تقویت تندروان در افغانستان گردیده است. این کشورها همچنین با دو محور هم‌پیمان خود برای تقویت جبهه‌ خودی روند صلح با حکم تیار را طرح کردند که درنتیجه «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی را به کابل آوردند. آوردن وی نقشی ملموسی در بهبود وضعیت امنیتی این کشور نخواهد داشت بلکه سبب تشدید جنگ‌های فرقه‌گرایانه در افغانستان خواهد گردید زیرا واضح است که احزاب مخالف و حتی مجاهدین در یک سراسیمگی قرارگرفته‌اند. آوردن حکمتیار با حمایت قطر، عربستان سعودی، ترکیه و سایر کشورهای نزدیک به این قطب، گواه آن است که در بعد سیاسی امنیتی این کشورها تلاش دارند طرحی را عملی سازند. از سوی دیگر در سال گذشته حملات هدفمند و دقیقی از سوی گروه تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان انجام شد که نشان می‌دهد این گروه با تفکر افراطی مذهبی به دنبال جنگ مذهبی در این کشور است.

بر اساس گزارش‌ها، 1300 مدرسه دینی غیررسمی در گوشه و کنار افغانستان بدون نظارت و کنترل دولت‌ کابل مشغول فعالیت هستند که از محتوا و فعالیت داخلی آن‌ها اطلاعاتی در دست دولت این کشور نیست.اکنون با حمایت اعراب هزاران مدرسه دینی در سراسر افغانستان تاسیس‌شده است. بودجه‌های هنگفتی برای فعالیت و تقویت این مدارس سرازیر و علما و روحانیون فراوانی با حمایت اعراب وارد این کشور شدند تا به آموزش دانشجویان بپردازند. این دگرگونی در نقش و فعالیت مدارس دینی در عمق تحولات افغانستان، نقش مهمی را بازی کرد. هزاران جوان با تفکر خاص بر اساس میل حامیان این مدارس، پرورش یافتند زیرا باور براین بود که اسلام در «خطر» است.بعد از پایان جنگ افغانستان و شوروی شیوخ عرب با میلیون‌ها دلار هزینه اقدام به تاسیس مدارس دینی در مناطق قبایلی و مرزهای افغانستان نمودند و هزاران نفر جذب این مدارس شدند و به‌عنوان سربازان جنگی تعلیم داده شدند.

این مدارس با سیستم کامل تعریف‌شده تفکر افراطی و حتی بعدها سلفی‌گرایانه را اجرا کردند. اما اکنون این مدارس دینی به مرکز سربازگیری گروه‌های تندرو تبدیل‌شده است که بر اساس اهداف کشورهای عربی پیش‌ می‌رود.حالا پیامدهای میلیاردها دلار سرمایه‌هایی که تاکنون در این عرصه هزینه شده است، دیده می‌شود: حضور و گسترش داعش از این مدارس دینی آغاز می‌گردد که عرب‌‌ها با استفاده از این گروه‌‌های تندرو، به جنگ مذهبی دامن می‌زنند.اکنون بیش از 4600 مدرسه دینی رسمی که زیر نظارت وزارت حج و اوقاف و وزارت معارف دولت افغانستان قراردادند، فعال‌اند. حکومت افغانستان در یک‌ونیم دهه‌ای که گذشت، در امر مبارزه با این مسئله سکوت اختیار کرده است.

هزاران مبلغ برای تبلیغ تفکر افراط در روستاهای این کشور فعالیت دارند و جنگ مذهبی را دامن می‌زنند و آزادانه فعالیت می‌کنند.تاکنون گزارش‌های متعددی در این رابطه منتشرشده است که نشان‌دهنده‌ی ترویج افکار افراطی توسط آن‌هاست. مدارس دینی تندرو، برای ایجاد تنش‌های اجتماعی، بی‌ثباتی و اختلاف‌افکنی میان اقوام و مذاهب در افغانستان فعالیت می‌کنند.گفته‌ می‌شود که در این مدارس، به‌طور عموم، مضامین عربی تدریس می‌شود. خانم‌ها مجبور‌ هستند که مقنعه (لباسی که صورت کاملاً پوشانید می‌شود) پوشیده و در درس حاضر شوند.

http://hamdelidaily.ir/index.php?newsid=31890

ش.د9600639

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات