تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۹۶
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری» تشریح کرد:

موانع استرداد حقوقهای نجومی ‌دولت احمدی‌نژاد

مقدمه: گروه سیاسی - رییس دیوان محاسبات کشور چند روز پیش در صحن علنی مجلس گزارشی خواند که در آن از برگشت 23 میلیارد تومان حقوق‌های نجومی ‌به خزانه دولت خبر می‌داد. به گفته عادل آذر؛ از ۳۹۷ نفر، ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حقوق غیرمتعارف دریافت شده که به خزانه عودت داده‌اند. اما نکته قابل توجه این است که اصل ماجرای حقوق‌های نجومی ‌از دولت سابق شروع شده و‌ هنوز کسی بصورت جدی به آن نپرداخته است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی روز گذشته اعلام کرد‌: «فقط یکی از سازمان‌ها در دولت قبل 88 میلیارد تومان فیش جعلی حقوقی صادر کرد و جایی هم رسانه‌ای نشد.» این نشان می‌دهد، داستان در دولت قبل، بسیار ریشه‌ای‌تر است. اما باز این سوال باقی‌ است که چه کسی قرار است به این تخلفات رسیدگی کند؟ وقتی مجلس، دیوان محاسبات را موظف کرد که گزارشی از حقوق‌های نجومی‌دولت تهیه کند، چطور هنوز کاری نکرده که به حقوق‌های نجومی‌دولت سابق هم رسیدگی شود؟ گفته می‌شود کل حقوقهای نجومی‌شاید بالغ بر 100 میلیارد تومان بوده که فقط 23 میلیارد تومانش در این دولت رخ داده است.اگر این موضوع صحت داشته باشد آن موقع تکلیف باقی این پول‌ها چه می‌شود؟ بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری» به همه این سوالات پاسخ داده است که در ادامه مشروح آن آمده است:
(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/11/18 - شماره 4249 - صفحه 2)

* آقای جعفرزاده ایمن‌آبادی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که 88 میلیارد تومان فیش جعلی در دولت سابق صادر شده است. شما خبری از این موضوع دارید؟

** من خبر ندارم ولی حتما ایشان با استناد به سندی این حرفها را می‌زند. کل حقوق‌های نجومی‌که به خزانه بازگشت داده شده، 23 میلیارد تومان است که بدون کوچکترین اختلافی و در یک حاشیه امن واگذار شده بود و حالا به خزانه پس داده شده است.

* چه کسانی می‌توانند حقوق‌های نجومی‌دولت قبل را برگردانند؟

** همان کسانی که توانستند 800 میلیارد درآمد نفت در دولت قبل را برگردانند، حتما می‌توانند حقوقهای نجومی‌آن دوران را هم برگردانند!

* پس یعنی باید دست روی دست گذاشت و بی‌خیال آن حقوق‌ها شد؟

** وضعیت فراتر از حقوق‌های نجومی‌در دولت قبل است. در‌آمد نفت ما که 800 میلیارد دلار بود، مشخص نیست کجا هزینه شده است. آثاری از اینکه این درآمد کجا هزینه و صرف شد، در دست نیست. تحولی در اقتصاد و ساختار کشور رخ نداده که بفهمیم این پول آنجاها هزینه شده است. بخش زیادی از این پول صرف بذل و بخشش به کشورهای دیگر شده است. بخش دیگری از این پول به دلیل سوءمدیریت و عدم نظارت به صورت تسهیلاتی ارائه شده که هنوز برگشت داده نشده است.

* آیا مجلس می‌تواند برای بازگشت این پولها کاری انجام دهد؟

** بله حتما. مجلس می‌تواند به این ماجرا ورود کند. چون علاوه بر اینکه وظیفه قانونگذاری بر عهده مجلس است، نظارت بر اجرای قانون نیز به عهده پارلمان قرار دارد. اتفاقاتی که تعریف کردم همه‌اش بر اثر سوءمدیریت و عدم اجرای صحیح قانون رخ داده است. برای همین مجلس می‌تواند با بازوی نظارتی خود یعنی دیوان محاسبات به این ماجرا ورود کند و گزارش‌هایی تهیه کند. گرچه شاید نشود وارد ریز مسائل شد و به صورت جزئی به همه بخشهای این اتفاقات پرداخت اما اهم مسائل یعنی سوءمدیریت‌هایی را که باعث ایجاد انحرافات مالی شده است، می‌توان پیدا کرد. در این زمینه چالشهای جدی یا به تعبیری سدهایی وجود دارد که گذشتن از آنها سخت است. کسانی که در آن دوره سودهای کلان برده‌اند الان به انحای مختلف، جلوی تحقیقات را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند ره به جایی ببریم.

* حالا نمی‌شود فقط به همین بحث حقوق‌های نجومی‌ وارد شد؛ یعنی با توجه به اینکه مجلس پیگیر حقوق‌های نجومی‌ دولت حاضر بود و حالا توانست حقوق‌های غیرمتعارف را به خزانه بازگرداند، به ماجرای حقوق‌های نجومی ‌در دولت سابق وارد شود و آنها را هم به خزانه برگرداند؟

** می‌شود اما، همان سدها وجود دارد. البته این را هم بگویم که بخش زیادی از حقوق‌های نجومی‌ به صورت قانونی پرداخت شده بودند. یعنی بر‌اساس آیین‌نامه‌هایی بودند که به صورت مصوب وجود دارد و در ادارات دولتی استفاده می‌شد.

* اگر قانونی بوده چرا به خزانه برگشت داده‌اند؟!

** بعضی‌ها با فشارهایی که به آنها وارد شد، اضافه حقوق را پرداخت کردند و بعضی دیگر به صورت داوطلبانه این کار را انجام دادند. بخش اندکی از این پولها به صورت غیرقانونی و شرعی به افراد پرداخت شده بود که آنها برگشت داده شد. به نظر من آن مدیرانی که حقوق‌های کلان را گرفته اند اصلا گناهی ندارند چون وقتی در حال استخدام در اداره متبوع بودند به آنها گفته شده بود که بر اساس قانون و آیین نامه‌ها، فلان حقوق به آنها پرداخت می‌شود و این افراد هم بر همین اساس در اداره مذکور مشغول به کار شده اند. در واقع خودشان این حقوق‌ها را تعیین نکرده اند که بخواهیم بازخواستشان کنیم.

* فرمودید یک سری از پرداختی‌ها هم به صورت غیرقانونی و غیرشرعی بوده. با متخلفان این حقوق‌ها برخورد می‌شود؟

** این دیگر به عهده قوه قضاییه است که بخواهد برخورد بکند یا نه!

* یعنی از طرف دیوان محاسبات، متخلفی به قوه قضاییه معرفی نشده است؟

** این را نمی‌دانم ولی قطعا سازمان بازرسی به عنوان بازوی نظارتی قوه قضاییه خودش در شناسایی متخلفان دستی بر آتش دارد و قطعا مشخص کرده که چه کسانی عمل غیرقانونی انجام داده اند و حتما با آنها برخورد هم می‌شود.

* باز برگردیم به اینکه تکلیف حقوق‌های نجومی‌در دولت قبل چه می‌شود؟ اصل اتفاقات از دولت قبل رخ داده ولی تمام حقوقهای استرداد شده، در این دولت است.

** به نظر من به جای اینکه دنبال برگرداندن حقوق‌های نجومی‌دولت قبل باشیم، باید به دنبال کسانی باشیم که از خلاءهای قانونی استفاده کرده‌اند و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی تدوین کرده‌اند که این حقوق‌های بالا را تعریف کرده است.

* یعنی دیگر کاری به کسانی که حقوق‌های بالا را گرفته اند نداشته باشیم؟ اگر اینطور باشد که نباید سراغ مدیران دولت فعلی هم می‌رفتیم!

** نه اینطور نیست ولی به نظر من همان مدیرانی که این پولها را دریافت کرده‌اند باید جوابگو هم باشند ولی اصل قضیه کسانی هستند که این پول‌ها را داده‌اند.

به نظر من مجلس باید از بازوی نظارتی خود یعنی دیوان محاسبات استفاده کند و گزارش‌هایی را درباره مدیران دولت سابق به دست آورد. مشکل این است که ما در کشورمان همیشه دنبال درمان هستیم در صورتی که باید دنبال پیشگیری باشیم. اما از طرفی باید دقت بالایی داشته باشیم که مسئولیت‌های کلیدی باید حقوق‌های خوبی بگیرند.

دغدغه‌ای که این روزها ایجاد شده این است که در برنامه ششم توسعه تصویب کردیم که حقوق مدیران سقف داشته باشد و حداکثر حقوق؛ 15-16 میلیون تومان باشد. چون مدیری که به بانکی با بیش‌از 1000 میلیارد تومان سرمایه، وارد می‌شود برای اینکه بتواند این بانک را به سوددهی برساند باید همه تلاشش را به کار گیرد. در بانک‌های خصوصی، حقوقی که برای این مدیران در نظر گرفته شده است چند برابر حقوقی است که ما در برنامه ششم در نظر گرفتیم.

به نظر من این افراد جذب بخش خصوصی می‌شوند و بدنه دولت از مدیران توانمند خالی می‌شود. در هر حال باید فکری کرد که بشود پول‌های به باد رفته در دولت سابق را هم برگرداند.

http://mardomsalari.com/4249/page/2/7628

ش.د9503833

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات