تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۲۲

بازی خطرناک آمریکا در شبه جزیره کره

کره جنوبی و آمریکا تلاش گسترده ای را برای یک اجماع جهانی علیه کره شمالی آغاز کرده اند که به نظر می رسد با فشارهای مختلف نظامی و اقتصادی علیه پیونگ یانگ توام خواهد شد.
به گزارش بصیرت به نقل از ایرنا، از ژاپن گرفته تا کشورهای آسیای جنوب شرقی و شمال شرق و همچنین چین؛ تلاش می شود تا همه به دنبال تحت فشار قرار دادن کره شمالی باشند.
در این میان بخصوص آمریکا مایل است فشارها بر چین افزایش یابد تا این کشور نیز کره شمالی را برای توقف برنامه هسته ای تسلیحاتی تحت فشار بگذارد.
رزمایش های مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در منطقه نیز نشان می دهد که این کشورها سناریوی نظامی را نیز مد نظر قرار داده اند.
البته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا رسما در جریان دیدار ماه گذشته میلادی از منطقه گفت که گزینه نظامی نیز روی میز است.
وی حتی به طور تلویحی اشاره کرد که 20 سال تلاش دیپلماتیک برای حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره به نتیجه نرسیده است.
از دیدگاه چین، واشنگتن هیچوقت ابزاز دیپلماسی را به طور جدی مورد توجه قرار نداده و در چند دهه گذشته هم ۳۰ هزار نیروی نظامی را برای فشار بر کره شمالی در کنار اهرم های تحریم اقتصادی حفظ کرده است.
از سوی دیگر بسیاری بر این باورند که دیدار سران آمریکا و چین در فلوریدا هم بخشی از همین سناریو است که هدف غایی آن ایجاد یک ائتلاف و یا اجماع جهانی علیه پیونگ یانگ است.
آمریکایی ها در ماه های گذشته نشان داده اند که با استفاده از ابزار فشار از جمله تحریم و رزمایش های بزرگ در منطقه می کوشند تا به هر شکل کره شمالی را به نوعی مستاصل کرده و برای یک اقدام اساسی علیه این کشور آماده شوند.
اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم مبنی بر اینکه «چین باشد و یا نباشد، کمک کند و یا نکند، واشنگتن یکه و تنها علیه کره شمالی اقدام خواهد کرد»؛ نشان می دهد که راهبردهای تازه ای برای مقابله با پیونگ یانگ تدوین شده است.
حضور فرماندهان نظامی آمریکا، برگزاری رزمایش های مختلف از جمله رزمایشی که برای روز ۱۳ آوریل (24 فروردین) بین کره جنوبی و آمریکا تنظیم شده است، در کنار تصویب لایحه تحریم های اقتصادی کره شمالی در کنگره آمریکا نشان می دهد که اوضاع بسیار بغرنج تر از گذشته است و واشنگتن نقشه هایی را برای رسیدن به منافع خود در منطقه تنظیم کرده است.
در چنین شرایطی قرار است توپخانه های دو کشور از جمله تانک های پیشرفته آمریکا و کره جنوبی از روز ۱۳ تا ۲۶ آوریل رزمایش بزرگی را برگزار کنند که هدف آن استفاده از واحدهای توپخانه برای درگیری های احتمالی با کره شمالی در آینده است.
تارنمای مورنینگ پست از هنگ کنگ می نویسد که صبر آمریکا به پایان رسیده است و این کشور می خواهد با شرکای خود یک اقدام جهانی علیه کره شمالی انجام دهد.
اگر این موضوع به همین شکل ادامه یابد و چنین اجماعی شکل بگیرد در واقع اولین بار خواهد بود که یک حرکت بزرگ گسترده بین المللی به سرکردگی واشنگتن در چند دهه گذشته برای مساله هسته ای کره شمالی شکل گرفته است که می تواند نتایج مخرب و ویرانگری هم در صورت بروز درگیری نظامی برای کل منطقه در بر داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات