تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۲۸

روزهاي دشوار پيش روي نظام بحرين

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/11/18 ـ شماره 26651 ـ صفحه 12)

اوضاع در بحرین پس از اعدام سه جوان فعال مخالف نظام متشنج شده است. پایگاه تحلیلی- خبری «البدیل» مصر در تازه ترین گزارش خود به چالش‌های نظام بحرین پرداخت و روزهای آینده را برای سردمداران این کشور دشوار دانست.به گزارش ایرنا، به نوشته تارنمای البدیل، به قلم «هیر محمود » اوضاع سیاسی بحرین پس از اینکه مقام‌های این کشور شماری از اقدام‌های ظالمانه علیه مخالفان را در دستور کار قرار دادند به سمت ناگواری پیش می رود. طی هفته‌های گذشته افزون‌بر اعدام شماری از مخالفان که خشم مردم بحرین را به دنبال داشت، دولتمردان بحرین شمار دیگری از مخالفان را بازداشت کردند. این اقدام دولتمردان بحرین با ششمین سالگرد انقلاب چهاردهم فوریه مردم بحرین همزمان شده است.اقدام دولت بحرین در سرکوب و بازداشت مخالفان نگرانی بسیاری از سازمان‌های بین المللی و حقوقی را به دنبال داشته است. این نهادها نسبت به شعله ور شدن اوضاع و خارج شدن امور از کنترل و محاسبه‌های دولت بحرین هشدار داده اند.

از هنگامی که حدود سه هفته پیش «عباس‌السمیع»، «سامی مشیمع» و«علی السنکیس» سه تن از فعالان مخالف نظام بحرین اعدام شدند، دیگر مردم بحرین آرام نگرفتند. پس از این اقدام با وجود برخورد خشونت بار نیروهای بحرین با اعتراضات مردمی بازهم راهپیمایی و تحصن‌ها ادامه یافت. راهپیمایی مردم در منطقه الدراز منامه در نزدیکی منزل شیخ «عیسی قاسم» از بزرگترین اعتراض‌های مردمی بود که مقام‌های بحرین با وجود همه اقدام‌های ظالمانه علیه تظاهرکنندگان نتوانستند آن را کنترل کنند. به طوری که الدراز هر روز شاهد تظاهرات و تحصن‌ها است که با وجود اینکه دولتمردان بارها برای پراکنده کردن اعتراض کنندگان تلاش کردند اما در این زمینه ناکام ماندند. مقام‌های بحرین به مکان تحصن مردم بحرین حمله و از سلاح‌های ممنوعه استفاده و شماری از مردم معترض را زخمی و شمار دیگری را بازداشت کردند. با اوجگیری دامنه اعتراض‌ها، مخالفان بحرین با دستورهایی برای بسیج مردم از طریق بلندگوهای مسجد در الدراز بر شور و شوق تظاهر کنندگان افزوند. همچنین جنبش 14فوریه با انتشار بیانیه ای از مردم بحرین خواست که در هفته‌های آینده در میدان‌ها حضور یابند. این جنبش در بیانیه خود آورد، لازم است از مردمی که در یادبود شهدای میهن - عباس‌السمیع، سامی‌مشیمع و علی السنکیس- وفاداری واقعی را ثابت کردند، تشکر شود. باید با حضور در میدان‌های مبارزه با استبداد و سردادن شعارهای انقلاب و تغییر به وصیت شهیدان میهن عمل کرد. این بیانیه تاکید کرد: افزایش تحرک انقلابی مسالمت آمیز می تواند خواسته‌های مشروع مردمی را برآورده سازد، اراده مردم در برپایی حکومتی عادلانه را تحمیل کند و استبداد و دیکتاتوری را از بین ببرد، قاتلان و شکنجه گران را محاکمه کند. از مردم می خواهیم که با رهسپار شدن به الدراز برای دفاع از دین، میهن و هستی خود اقدام کنند و خطوط قرمزی که اصول نبرد را تغییر و بحرین را با سرنوشت تاریک و مبهمی روبرو می سازد، نادیده گیرند. حقوق بشر بحرین نیز اعلام کرد طی روزهای 16 تا 22 ژانویه 41 تن از مردم بحرین به طور ظالمانه بازداشت شدند.

در میان این افراد یک زن و هشت کودک وجود دارند. این مرکز در صفحه خود در شبکه اجتماعی «توییتر» نوشت:در این هفته 45 شهروند بحرینی به دلایل مسائل سیاسی زیر محاکمه قرار گرفتند. به طوری که دادگاه‌های بحرین شماری از این افراد را محکوم به زندان و پرداخت 300 هزار دینار کرده اند. همچنین دو تن از این افراد به حبس ابد محکوم شدند.برپایه گزارش‌های این نهاد، حدود 200 راهپیمایی مسالمت آمیز در 41 شهر بحرین رخ داد که نیروهای امنیتی و شبه نظامیان بحرین 57 راهپیمایی را با گازهای اشک آور سرکوب کردند.همچنین سازمان عفو بین الملل هشدار داد بحرین در بحران حقوق بشر غرق می شود. این سازمان گفت مقام‌های بحرین باید حکم اعدام «محمد رمضان» و«حسین علی موسی» دو تن از مخالفان را که قرار است به زودی اجرا شود، تغییر دهند. دادگاه بحرین در دسامبر سال 2014 میلادی در پی انفجارهایی در روستای «الدیر» این افراد را محکوم به اعدام کرد. این سازمان هشدار داد که برخورد ظالمانه با اعتراض‌ها نسبت به حکم اعدام سه تن از جوانان مخالف بحرین که در 15 ژانویه اجرا شد بحرین را در بحران حقوق‌بشری غرق خواهد کرد. در این زمینه، سازمان‌های حقوق بشریِ دیدبان حقوق بشر بحرین، انجمن حقوق بشر بحرین، سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر، مرکز حقوق بشر بحرین، موسسه خلیج فارس برای دموکراسی و حقوق بشر، سازمان اروپایی بحرین برای حقوق بشر، سازمان آلمانی حقوق بشر و دموکراسی در بحرین از نهادها و هیات‌های حقوقی بین‌المللی خواستند که در منطقه الدراز بحرین اوضاع انسانی را رصد کنند.

این سازمان‌ها نگرانی خود را از اقدام‌های مقام بحرین در پراکنده ساختن اعتراض‌ها با خشونت اعلام کردند و گفتند که این اقدام‌ها می‌تواند مصیبت‌ها، پیامدهای سیاسی، امنیتی و انسانی خطرناکی به دنبال داشته باشد.همه این تحولات سیاسی طی روزهای آینده بحرین را به سوی شرایط ناگواری پیش خواهد برد. مقام‌های بحرین از هیچ گونه خرد و عقلی برخوردار نیستند که اوضاع را آرام و با مخالفان بحرین به گفت‌وگوی روی آورند. آنان برای درک خواسته‌های مخالفان هیچ تلاشی نمی کنند. بلکه همچنان شیوه لجبازی خود با مخالفان را ادامه می دهند. این اقدامی است که اوضاع را به خشونت بیشتر پیش می برد. به ویژه این در شرایطی است که مردم بحرین به دلیل اجرای حکم اعدام‌های اخیر و شکنجه‌ها عصبانی هستند.

ناقوس خطر به صدا درآمده است

خیزش ملت بحرین با توجه به بیانیه علمای بحرین برای دفاع تا پای جان از آیت الله عیسی‌قاسم به مرحله حساسی رسیده و این کشور لحظات پرالتهابی را سپری می کند .خیزش مردم بحرین در ۱۴فوریه ۲۰۱۱با هدف مردم سالاری و پایان دادن به سلطه آل خلیفه بود. رژیم در ابتدا از مهار خشم انقلابیون بحرینی ناتوان بود تا اینکه به نیروهای وارداتی یعنی نیروهای موسوم به سپر جزیره روی آورد و به دنبال آن شمار زیادی از مردم و انقلابیون شهید و زخمی شدند.از آنجایی که میدان لوء لوء بحرین به عنوان نماد انقلاب مردم بحرین محسوب می شد،رژیم دستور تخریب این میدان را داد و به دنبال آن شمار زیادی از انقلابیون و رهبران آنها از سوی نظامیان رژیم بازداشت و به زندان افکنده شدند.رژیم با به کار‌گیری ارعاب و خشونت سعی در خاموش کردن ابدی خروش ملت بحرین را داشت اما مردمی که با اهداف مشخص دست به قیام زده بودند هیچگاه از حرکت باز نایستادند.

سرکوب‌ها و شکنجه‌ها تشدید شد و بسیاری از فعالان حقوق بشر به زندان انداخته شدند و محدودیت‌های زیادی علیه آنها اعمال شد. رژیم از همه ابزارها برای درهم کوبیدن قیام ملت بحرین استفاده کرده است؛ از شکنجه و سلب‌تابعیت گرفته تا انحلال جمعیتها و سرکوب و به کارگیری انواع سلاح ممنوعه. یورش در نیمه‌های شب به منازل مردم و ایجاد رعب و وحشت و استفاده جنون وار از گاز اشک آور و سلاح‌های ساچمه‌ای نمونه‌ای از اقدامات آل خلیفه ضد ملت بحرین بود. اما مردم بحرین هیچگاه از مسیر و روند مسالمت‌آمیز خارج نشدند. نکته جالب درباره انقلاب و خیزش ملت بحرین سکوت جوامع مدعی حقوق بشر و رسانه‌های آنها بود.همانطور که گفته شد، قیام مردم بحرین هیچگاه از حرکت بازنایستاد. اما رژیم با پشتوانه سعودی‌ها و همپیمانان غربی بر دامنه اقدامات خود ضد مردم و رهبران آن افزود و سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در واقع اوج اقدامات رژیم بود.از هنگامی که در خرداد ماه گذشته تابعیت شیخ عیسی سلب شد، مردم لحظه ای رهبر شیعیان این کشور را تنها نگذاشتند.

منطقه الدراز زادگاه شیخ لحظه ای از خیل عظیم طرفداران خالی نشد و تلاش‌های نظامیان رژیم برای ورود به منطقه و پراکنده کردن مردم راه به جایی نبرد.طی روزهای اخیر نظامیان رژیم با گلوله‌های جنگی به سوی تحصن کنندگان در محل سکونت آیت الله عیسی قاسم شلیک کردند تا شاید در آستانه جلسه دادگاه محاکمه شیخ عیسی بتوانند به شیخ برسند.با توجه به شرایط حساسی که بحرین پشت سر می گذارد علمای بحرینی با صدور بیانیه‌ای خواستار حمایت گسترده مردمی از شیخ عیسی قاسم شدند.از زمانی که این بیانیه صادر شده است؛ ساکنان مناطق مختلف با صدور بیانیه‌های جداگانه بر آمادگی خود برای مشارکت در این تظاهرات تاکید کردند.این در حالی است که همانطور که گفته شد نظامیان رژیم با یورش به میدان الفداء، در واقع کوشیدند که ترجمان عملی از حکم آیت الله عیسی قاسم داشته باشند که با پایداری و ایستادگی تحصن کنندگان پا به فرار گذاشتند و این نظامیان تا به دندان مسلح نتوانستند کاری انجام دهند.بیانیه علمای بحرین در واقع پاسخی به عبور کردن آل خلیفه از همه خطوط قرمز بود.

در واقع این واکنشی به رژیم است که بداند مردم تا پای جان از مرجعیت دینی حمایت می‌کنند. این در واقع پیامی به ملک حمد بن عیسی و همپیمانانش است و اینکه آنها مسئول تشدید بحران در بحرین هستند.دعوت علمای بحرین با استقبال گسترده روبرو شده است و همه ساکنان مناطق و روستاها برای دفاع از آیت الله عیسی قاسم تا سرحد مرگ اعلام آمادگی کردند. بیانیه علمای بحرین پیام هشدار در سطح عالی به رژیم بحرین درباره هرگونه گزندی به شیخ عیسی قاسم و تبعات آن است.به اعتقاد تحلیلگران و ناظران امور بحرین این کشور وارد خطرناکترین مرحله سیاسی-امنیتی از زمان شروع انقلاب مسالمت آمیز در سال ۲۰۱۱شده است. انقلاب مردم بحرین به مرحله سرنوشت سازی رسیده است و باید منتظر لحظات پرالتهابی در این کشور بود. رژیم خط قرمزها را زیر پا گذشته است و انقلابیون بحرین این اجازه را به رژیم نمی دهند. دفاع تا پای جان از رهبر دینی و ملی نشان دهنده حوادث پیش بینی نشده است. ملتی که تصمیم به حضور در تظاهرات با کفن بگیرد، مفهومش این است که آماده است گلوله‌ها را به جان بخرد هر چند که بحرینی‌ها هیچگاه از مسیر مسالمت آمیز خارج نشده است اما با این حال هرگز مردم به ویژه ساکنان منطقه الدراز بحرین اجازه نمی دهند که نظامیان رژیم گزندی به شیخ برسانند.به هر حال بحرینی‌ها همواره ثابت کرده اند که سیاست سرکوب و ارعاب نمی تواند در مسیری که پیش می برند، خللی وارد کند. امشب و فردا لحظات حساس و خطیر در مسیر انقلاب مردم بحرین به شمار می رود. به نظر می رسد که ناقوس خطر به صدا درآمده است و رژیم در مسیر تقابل و رویارویی با مردم بحرین حرکت می کند.

انقلاب مردم بحرین ریشه در خون

باگذشت 7 ماه از محاصره منطقه الدراز بزرگترین منطقه شیعه نشین بحرین و استقرارنیروهای امنیتی و یورش آنها به طرفداران آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور، نه تنها از مقاومت آنها نکاست بلکه به شمار آنها افزود. به گزارش ایرنا، هزاران تن از مردم کفن‌پوش بحرین به خیابان‌ها ریخته خواستار پایان سیاست‌های تبعیضی رژیم آل خلیفه علیه شیعیان به ویژه لغو حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان شدند.این امر حاکی از این حقیقت است که شیعیان بحرین مصمم هستند به مبارزه خود که از سال 2011 برای انجام اصلاحات در این کشور آغاز شده، ادامه دهند. بر اساس این گزارش، رژیم آل خلیفه باید بداند برای مردمی که به دنبال تحقق خواسته‌های دمکراتیک خود هستند بازداشت، شکنجه و زندان دیگر اثری ندارد. وجود 2600 زندانی سیاسی که بسیاری از آنها جوان هستند در زندان‌های بحرین به نسبت جمعیت 650 هزار نفری آن و سلب تابعیت بیش از 300 تن از جمله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین و اعدام سه جوان بحرینی حاکی از ظلم رژیم آل خلیفه است.گفتگوهای ملی به ریاست سلمان بن حمد ولیعهد بحرین با مخالفان نیز نتیجه ای نداشت و برخی گفتگو کنندگان اکنون در زندان به سر می برند و فعالیت بسیاری از نهادهای مدنی شیعیان در این کشور و انجام مراسم‌های مذهبی به ویژه برگزاری نماز جمعه در منطقه الدراز تعلیق شده است. اما با تمامی اعمال محدودیت‌ها، تشدید فضای خفقان و سرکوب، مردم بحرین همچنان اصرار به تغییرات سیاسی و اجتماعی در کشور خود دارند.

در روزهای اخیر هزارتن از مردم بحرین در حمایت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور و در اعتراض به سیاست‌های سرکوب رژیم حاکم بر این کشور کفن پوشیده و به خیابان‌ها آمدند.علمای بحرین در بیانیه ای تاکید کردند: محاکمه شیخ عسیی قاسم به بهانه انجام فریضه واجب خمس ایجاد اخلال در فعالیت بزرگترین طایفه دینی بحرین یعنی شیعیان است که کشور را به بی ثباتی، گزینه‌های سخت و هزینه‌های گزاف می‌کشاند. علمای بحرین در این بیانیه با تاکید برحفاظت از امنیت و ثبات، تقویت وحدت و پیشرفت کشور حمایت خود را از شیخ عیسی قاسم اعلام داشتند. جمعیت الوفاق بحرین نیز در این ارتباط و در حمایت از رهبر شیعیان این کشور اعلام کرد: صدها هزار تن ازمردم بحرین شب گذشته در48 منطقه این کشور و در اعتراض به محاکمه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور تظاهرات کردند. شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین با تقدیر از وفاداری مردم، این رفتار را نشانه اصالت آنها در حمایت از وطن و سرمایه‌های گرانقدر خود از جمله شیخ عیسی قاسم دانست. وی گفت: دستان شما مردم بزرگوار را به دلیل خلق این حماسه تاریخی می بوسیم و تاکید می‌کنیم ما با شما هستیم. جمعیت الوفاق دراین بیانیه از مردم بحرین خواست با هوشیاری کامل مراقب توطئه‌های دشمنان برای مقابله با تحقق درخواست‌های عادلانه خود باشند.الوفاق دراین بیانیه با اعلام آمادگی برای مقابله با هرگونه اخلال و یا توهین به شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین تاکید کرد: ما به هیچ وجه اهانت به این شیخ بزرگوار را تحمل نکرده و خود را فدای وطن و رهبرمان می کنیم. مردم مظلوم بحرین اعلام کردند تا حد شهادت برای دفاع از شیخ عیسی قاسم به خیابان‌ها می‌آیند.

در این حال،یک نویسنده بحرینی هشدار داد که هرگونه هتک حرمت آیت‌الله عیسی قاسم بحرین را وارد مرحله بدون بازگشت می‌کند.بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند. این درخواست‌ها با سرکوبگری رژیم بحرین با همدستی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان روبه‌رو شده است.از سوی دیگر منطقه الدراز محل سکونت شیخ عیسی قاسم رهبر بزرگ شیعیان بحرین است که رژیم آل خلیفه تابعیت بحرینی وی را لغو و محاکمه غیرقانونی او را به اتهام پولشویی آغاز کرده است. این منطقه از بیش از 6 ماه قبل تحت محاصره شدید نیروهای آل خلیفه است، با این حال مردم بحرین به ادامه تحصن تا لغو محاکمه غیر قانونی شیخ عیسی قاسم اصرار دارند.همچنین با گذشت یک هفته از جنایت رژیم بحرین در اعدام سه جوان، اعتراض جنبش‌های مردمی در محکومیت این جنایت و ابراز انزجار از آن در مناطق مختلف بحرین ادامه دارد."عباس بوصفوان" نویسنده و فعال رسانه‌ای بحرینی در مصاحبه با تسنیم به تشریح آخرین تحولات انقلاب بحرین پرداخت. وی در این مصاحبه گفت: کاملا آشکار است که رژیم آل خلیفه تنها خشونت علیه مردم را انتخاب نکرده بلکه تشدید خشونت‌ها را نیز در دستور کار خود قرار داده است و به نظر می‌رسد که متعمدانه به دنبال تشدید اقدامات خود است. در حالی که اوضاع تا حدودی آرام است اقدام به سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم می‌کند و در حالی که اوضاع آرام است اقدام به اعدام سه جوان بحرینی می‌کند و پس از آن اقدام به حمله به منطقه دراز و اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم کرده و به سوی مردم گلوله شلیک می‌کند که طی آن چندین نفر مجروح شدند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\02\02-05\20-44-02.htm&storytitle=%D1%E6%D2%E5%C7%ED%20%CF%D4%E6%C7%D1%20%81%ED%D4%20%D1%E6%ED%20%E4%D9%C7%E3%20%C8%CD%D1%ED%E4

ش.د9504294

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات