تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۰۵

توطئه سعودي براي ايجاد درگيري داخلي در بحرين (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات – 1395/04/12– شماره 26477 – صفحه 12)

آيا آل سعود بازي «لبه تيغ» را انجام مي‌دهد؟ علت طرح اين سوال شکست مذاکرات يمن يا تشديد درگيري‌ها در سوريه نيست، بلکه تلاش براي بردن بحرين به سمت فتنه‌اي خونين است. به نظر مي‌رسد که نگاه آل سعود به اوضاع در منطقه رويکرد ديگري يافته است. به نظر مي‌آيد که سفر محمد بن سلمان به ايالات متحده شدت اوضاع را به همراه دارد که تا حد زيادي به عزم عربستان براي تغييرات گسترده در جهان پس از انتخابات رياست جمهوري آمريکا مرتبط است.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي النشره، شيخ علي سلمان، دبيرکل جمعيت الوفاق پيش از آن که در 28 دسامبر 2014 بازداشت شود، در يکي از خطبه‌هاي خود اظهار داشته بود، لطمه زدن به آيت الله عيسي قاسم وجهه و آينده بحرين را تغيير خواهد داد و مردم قادر هستند که معادله را تغيير دهند. شيخ علي سلمان پيش‌بيني مي‌کرد که بازداشت شود و در تعدادي از خطبه‌هايش اين مساله را مطرح کرده بود، اما پيش‌بيني نمي‌کرد که لطمه‌اي به آيت الله عيسي قاسم وارد شود، چراکه وي برجسته‌ترين مرجع ديني در بحرين است. نظام بحرين که عربستان به اين سمت آن را سوق داده است، خطوط قرمز را در رويارويي با مخالفان زير پا گذاشته است.

نظام بحرين تنها به لغو تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم بسنده نکرده است، بلکه دستور داده تا هرچه سريع‌تر وي کشور را ترک کند. اين گام تند داراي ابعاد مختلفي است. در وهله نخست، نظام سعودي که حاکم فعلي بحرين از زمان اشغال اراضي بحرين توسط نيروهاي سعودي در سال 2011 است، مي‌خواهد ضربه‌اي بزند و اين حساب را براي آن باز کرده است که ضربه‌اي کاري عليه انتفاضه مسالمت آميز در بحرين پس از بازداشت شيخ علي سلمان و انحلال جمعيت الوفاق باشد.

مساله قابل توجه اين است که اين تصميم، کساني را که به فعاليت مسالمت آميز دعوت مي‌کنند و ضامن اين امر بودند که انتفاضه به سمت گزينه خشونت آميز نرود، به حاشيه مي‌راند.همچنين نمي‌توان آنچه که در بحرين رخ مي‌دهد را از اقدامات آل سعود در داخل مرزهاي عربستان جدا کرد که هر مخالف را با بريدن سر سرکوب مي‌کنند، همانند کاري که در آغاز سال جاري ميلادي با اعدام شيخ نمر باقر النمر کرده و سپس شيخ حسن الراضي را بازداشت کردند.

در صحنه خارجي، نظام آل سعود پيامي را به طرف‌هاي نزديک و دور و در راس آنها ايران فرستادند. اين پيام اشاره به اين امر داشت که نظام سعودي هيچ راهي را براي سازش در هيچ پرونده‌اي از پرونده‌هاي داغ در منطقه باز نمي‌کند. بر عکس، خواهان تشديد ولو با رنگ و بوي مذهبي محض است. نظام سعودي تجربه خود را که در فاجعه منا در حدود 9 ماه قبل نشان داد، تکرار مي‌کند که در آن هنگام عربستان به جاي آنکه به اشتباه خود اذعان کند و براي حل و فصل آن تلاش کند، حمله‌اي بي‌امان را عليه ايران به راه انداخت.

اوضاع در يمن نيز همين گونه است، چراکه آل سعود تصميم گرفته کشور را تخريب کنند تا قدرتي را که از نظر خود متوازن مي‌دانند، روي کار بياورند. پيش از يمن نيز مساله سوريه مطرح است که عربستان با هرگونه سازش سياسي منطقي در آن مخالف است. در همين حال، نظام سعودي ترجيح مي‌دهد که داعش غرب عراق را تحت تصرف داشته باشد تا اين که دشمنان عربستان غرب عراق را آزاد کنند.

برجسته‌ترين مواضعي که در اعلام همبستگي با آيت الله عيسي قاسم و در محکوم کردن اقدام نظام بحرين عليه اين روحاني برجسته صورت گرفت و پيام‌هاي آشکاري را به همراه داشت، موضع سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران بود که تاکيد کرد حاميان آل خليفه بدانند اهانت به آيت‌الله شيخ عيسي قاسم و ادامه فشارهاي بيش از حد بر مردم بحرين سرآغاز انتفاضه خونيني است که عواقب آن به عهده کساني خواهد بود که به گستاخي حکام بحرين مشروعيت مي‌بخشند. هتک حرمت آيت الله شيخ عيسي قاسم خط قرمزي است که عبور از آن شعله‌اي از آتش را در بحرين و سراسر منطقه پديد خواهد آورد و براي مردم راهي جز مقاومت مسلحانه باقي نخواهد گذاشت.

در لبنان، حزب الله اين اقدام بي‌سابقه را محکوم کرد و از مردم بحرين خواست تا خشم خود را به دليل وارد شدن لطمه به شخصيت‌ بزرگشان به صورت قاطعانه بيان کنند.حزب الله افزود که نظام با حماقت خود مردم بحرين را به سمت گزينه‌هاي دشوار سوق مي‌دهد که عاقبت آن بر اين نظام ديکتاتور فاسد وخيم خواهد بود.در عراق نيز قيس الخزعلي، دبيرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد عصائب اهل الحق آماده است در صورتي که نظام بحرين خطوط قرمز را زير پا بگذارد، از مردم بحرين در رويارويي با اين نظام حمايت کنند. وي به اين امر اشاره کرد که ابزارهاي سياسي به تنهايي کافي نيست.

نظام بحرين اين گام خود عليه آيت الله عيسي قاسم را در راستاي "رويارويي با تمامي قدرت‌هاي افراطي با يک مرجعيت سياسي ديني خارجي" اعلام کرده است. وزارت کشور بحرين آيت الله عيسي قاسم را به "سوء استفاده" از منبر ديني براي "خدمت به منافع خارجي" و تحريک به "طائفه‌گرايي و خشونت" متهم کرده است.

اين امر در راستاي اقدامات شديد نظام در دادگاه‌ها و مطبوعات حامي خود عليه علماي دين و در راس آنها آيت‌الله عيسي قاسم صورت گرفته است. پيش‌بيني مي‌شد که مسئولان بحريني دست به اقدامي عليه آيت الله عيسي قاسم بزنند، چراکه در روزهاي اخير اشاره‌هايي مبني بر تنگ کردن عرصه بر ايشان و جلوگيري از اقامه نماز جمعه توسط ايشان در مسجد امام صادق در "دراز" مطرح شده بود، اما پيش‌بيني نمي‌شد که موضع عليه ايشان تا اين حد باشد .

بدين ترتيب آيت الله عيسي قاسم در راس کساني است که هدف قرار گرفته‌اند. حکام منامه در تلاش هستند تا فعاليت علماي ديني را محدود به فقه و حوزه کنند و به آنها اجازه پرداختن به مسائل سياسي و تاثير گذاري بر انقلابي را که از سال 2011 ادامه دارد، ندهند.حکام منامه حساب و کتاب‌هاي خاص خود را دارند و عواملي وجود داشته که به اين تصميم منجر شده است به ويژه پس از آنکه آيت الله عيسي قاسم اعلام کرد کاملا با تصميم دولت مبني بر جلوگيري از جمع آوري خمس مخالف است و آماده است که با دولت رويارويي کند.

مسئولان بحرين خمس (که گفته مي‌شود به 50 ميليون دلار آمريکا رسيده بود) مصادره کرده و شماري از علماي ديني را به مراکز بازجويي فراخواندند. زماني که خبر اين تصميم منتشر شد، از مساجد در منطقه دراز، محل سکونت آيت الله عيسي قاسم صداي الله اکبر بلند شد. صدها تن نيز با پوشيدن کفن‌هاي سفيد مقابل خانه ايشان جمع شدند و آمادگي خود را براي مرگ جهت دفاع از شخصيت برجسته خود اعلام کردند.مجيد المشعل، رئيس شوراي علماي بحرين به نوبه خود اعلام کرد اين لباس من است و خانواده‌ام کفن من را تحويل مي‌گيرند. ما خواهان زندگي در وطن بدون آيت الله قاسم نيستيم.

علي الاسود، نماينده سابق از فراکسيون پارلماني الوفاق نيز تصريح کرده است دولت مرتکب اشتباه فاحشي شد. نظام فکر مي‌کند که مردم خسته و ضعيف شده‌اند و زمان آن فرارسيده است که مردم عکس آن را به نظام ثابت کنند. کسي نمي‌داند که در صورت اجرايي شدن اين امر در بحرين چه رخ خواهد داد. ما استراتژي خود را داريم و حد مجاز در بحرين را مي‌دانيم و تمام جهان مي‌داند که تحرکات در بحرين نشأت گرفته از مردمي بود که در ميدان‌هاي مسالمت جويي بودند و خواسته‌ها و تحرکات‌شان که زائيده امروز يا ديروز نبوده است، تنها باعث افزايش پايداري و اراده آنها شده است.

در اين حال،دبير کل جنبش احرار بحرين تاکيد کرد آل‌خليفه با سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم ضربه روحي به ملت اصيل بحرين وارد کرد.مقامات بحرين در اقدامي تابعيت شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته شيعه اين کشور را لغو کردند.آيت الله حاج شيخ "عيسي احمد قاسم الدرازي البحراني" از برجسته‌‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين در سال 1938 در روستاي "الدراز" ديده به جهان گشود و سخنراني‌هاي متعدد وي درباره اصلاحات در کشور و لزوم اعطاي حقوق ضايع شده ملت بحرين، با خشم و غضب خاندان حاکم بر اين کشور همراه بوده است.از سال 2012 تاکنون 280 نفر سلب تابعيت شده‌اند و حدود 200 مورد آن فقط در سال 2015 صورت گرفت و در ميان افرادي که سلب تابعيت شده‌اند اساتيد دانشگاه، رهبران مذهبي، تجار و نيز نمايندگان سابق پارلمان قرار دارند.دکتر سعيد شهابي دبيرکل جنبش احرار بحرين در مصاحبه با خبرنگار بين الملل خبرگزاري تسنيم به اقدام اخير رژيم آل خليفه در سلب تابعيت آيت‌الله شيخ عيسي قاسم پرداخت.

وي در اين مصاحبه درباره اهداف رژيم آل بحرين درباره اين اقدام گفت: در واقع هتک حرمت آيت‌الله شيخ عيسي قاسم در واقع هتک حرمت موضوعات متعددي به شمار مي‌آيد که نخستين مورد آن ادامه سرکوب حرکت مردم بحرين است که از پنج سال پيش آغاز شده است. دومين مورد رد کردن کامل اصلاحات بوده و اصرار بر رويکرد استبدادي کنوني است و مسئله سوم تغيير بافت جمعيتي موجود در کشور به صورت دائمي است و مسئله آخر، رژيم آل خليفه با اين اقدام تلاش دارد که ضربه روحي به ملت اصيل بحرين وارد آورد که اين اقدام نيز با هدف راضي کردن نيروهاي خارجي به سرکردگي عربستان به شمار مي‌آيد.

سعيد شهابي درباره واکنش‌هاي احتمالي ملت بحرين در قبال اين موضوع گفت: ملت بحرين همين که اين خبر را شنيد به سوي منطقه دراز که شيخ عيسي قاسم در آنجا ساکن است سرازير شد اما فکر مي‌کنم که اين موضوع باعث يکسره شدن موضوع ميان ملت اصيل بحرين و گروه حاکم بر کشور شد امروز ملت به طور کامل درک کرد که رژيم حاکم هيچ گونه جديتي در اصلاح شرايط موجود ندارد و اين رژيم هيچ راهي ندارد مگر ‌آنکه بالاخره از قدرت کناره‌گيري کند و اگر ملت همچنان به پايداري ادامه دهد حتي اگر صد يا دويست يا چند صد نفر را از کشور تبعيد کنند يا آنکه تابعيت بحريني را از صدها نفر سلب کنند اما اين ملت بحرين است که حرف نهايي را خواهد زد و مالک اين سرزمين باقي خواهد ماند و کساني که از ديگر کشورها وارد بحرين شده‌اند به زودي با خواري و خفت شکست خواهند خورد.

دبيرکل جنبش احرار بحرين در پاسخ به سوال ديگري درباره طرف‌هايي که در پشت اين تصميم قرار دارند، گفت: اين تصميمي است که توسط خاندان حاکم و همچنين برخي طرف‌هاي خارجي اتخاذ شده است. اين تصميم قطعا با حمايت عربستان و چه بسا انگليس و آمريکا همراه بوده است چون آل خليفه بزرگترين عالم ديني در بحرين را مورد هتک حرمت قرار داد. من معتقدم که برخي کشورهاي خارجي پشت اين تصميم قرار دارند .

نگاهي گذرا بر سرگذشت مبارزاتي «شيخ عيسي قاسم»

رژيم آل خليفه تابعيت شيخ عيسي قاسم از روحانيون برجسته شيعه بحرين را لغو کرد.آيت الله حاج شيخ "عيسي احمد قاسم الدرازي البحراني" از برجسته‌‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين در سال 1938 در روستاي "الدراز" ديده به جهان گشود، وي تحصيلات مقدماتي خود را در همين روستا که از روستاهاي اطراف "منامه" پايتخت بحرين است به پايان رساند .

آيت الله شيخ عيسي قاسم تدريس خود را در مدارس دولتي در ابتداي دهه 60 آغاز کرد و همزمان به تحصيل علوم ديني نيز اشتغال داشت.شيخ عيسي قاسم در سال 1964 براي ادامه تحصيل علوم اسلامي به شهر نجف اشرف هجرت کرد و تحصيلات دانشگاهي را در دانشکده فقه و اصول شهر نجف اشرف ادامه داد، وي درعين حال از محضر اساتيد بزرگ حوزه علميه بهره جست.در سال 1972 از او خواسته شد، به بحرين بازگردد و در مجلسي که براي نوشتن قانون اساسي و تشکيل پارلمان مردمي و تاسيس سه قوه مهم در کشور بحرين - که قرار بود، اين قوا منتخب مردم باشد - شرکت کند. وي به دستور "آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر" و "شيخ محمد امين زين الدين" به بحرين مراجعت کرد و در اين شورا حضور يافت.

در همان سال وي در تاسيس جمعيت التوعيه الاسلاميه شرکت کرد، هدف از ايجاد اين جمعيت در آن سال، جلوگيري از نشر و اشاعيه افکار "مارکسيستي" در ميان جوانان بحريني بود، تا اين که حاکمان بحرين فعاليت اين جمعيت را در سال 1984 ممنوع اعلام کردند.

در سال 1972 وي نامزد نمايندگي درمجلس ملي بحرين شد و با به دست آوردن آراي لازم به اين مجلس راه يافت و تا زمان انحلال مجلس با اخلاص و وفاداري در خدمت به مردم بحرين تلاش کرد. شيخ "عيسي قاسم" همواره به تدريس و تبليغ و نشر آگاهي‌هاي ديني از طريق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرين و شرکت در مجالس ديني و مذهبي و سياسي و احياي مناسبت‌هاي اسلامي پرداخت، تا اين که در بحرين به نماد روحانيت مبارز و مرشد و مربي فاضل قشر نخبه شيعي لقب گرفت. شيخ "عيسي قاسم" همواره سعي مي‌کرد، افکار ديني را به سبک و سياق روز و بسيار جذاب مطرح کند، بخصوص قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و بعد از پيروزي انقلاب مواضع ايشان در جهت تاييد و الهام گرفتن از انقلاب و پيروي از بيانات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت آيت الله العظمي امام خميني(ره) بود.

در سال 1992 شيخ "عيسي قاسم" براي تکميل تحصيلات حوزوي به حوزه علميه شهر قم مقدس رفت و در حوزه علميه نزد مراجع عالي قدري همچون آيات عظام سيد کاظم حائري و فاضل لنکراني و سيد محمود هاشمي شاهرودي تلمذ کرد.

در سال 1994 آن زمان که در بحرين مردم براي دفاع از مطالبات مشروع و آزادي‌هاي مدني تحرکات مسالمت آميز خود را آغاز کردند، شيخ "عيسي قاسم" رهنمودهاي لازم را به مردم منعکس مي‌کرد، به طوري که سخنان و بيانات وي در سخت‌ترين و بحراني‌ترين شرايط تاثير بسزايي بر انگيزه جوانان انقلابي مي‌گذارد .پس از بهتر شدن نسبي شرايط سياسي در سال 2001 وي به بحرين بازگشت، و به خواست مرجعيت زمام هدايت ملت بحرين را به عهده گرفت.

شيخ عيسي قاسم در سال 2004 اقدام به تاسيس مجلس علمايي اسلامي بحرين کرد، اين مجلس مسائل زيادي را دنبال مي‌کرد، که مي‌توان گفت در جو فساد و انحراف حاکم در بحرين به هدايت صحيح شيعيان از نظر فکري، عقيدتي، ديني و تربيتي مي‌پرداخت.حضرت آيت الله العظمي امام سيد علي خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت الله شيخ عيسي قاسم را «ستاره‌‌اي در آسمان تشيع» توصيف کردند و فرمودند: "اينجانب به وجود شيخ افتخار مي‌کنم".

بحرين با سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم حماقت بزرگي مرتکب شد

يکي از اعضاي ارشد جمعيت وفاق و نماينده سابق پارلمان بحرين با اشاره به اقدام آل خليفه در سلب تابعيت از آيت الله شيخ عيسي قاسم آن را حماقتي بسيار بزرگ که تبعات سنگيني براي رژيم دارد، دانست.

«محمد جلال فيروز» عضو ارشد جمعيت الوفاق بحرين و نماينده سابق پارلمان بحرين در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تبعات سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم گفت: رژيم ظالم بحرين حماقت بسيار بزرگي مرتکب شده است، اين اقدام منجر به رويارويي‌هاي سنگيني خواهد شد و به هيچ وجه عاقبت خوشي نخواهد داشت، سلب تابعيت از شيخ عيسي قاسم يک نماد بلند مرتبه بحريني حماقت سياسي بزرگي است، وي يکي از شخصيت هاي بسيار مهم نه تنها در بحرين بلکه در سراسر جهان اسلام است.

وي در ادامه تصريح کرد رژيم آل خليفه با سلب تابعيت از اين عالم بزرگوار که همواره زمام امور را در دست داشت تا بحرين به پرتگاه خشونت و خونريزي کشيده نشود حماقتي مرتکب شده است که مي‌تواند بسيار فاجعه بار باشد. آيت الله شيخ عيسي قاسم و اجدادش و اجداد اجدادش قرن‌ها ساکن بحرين بوده‌اند و امروز اشغالگراني که تازه پا بر خاک کشور نهاده‌اند مي‌خواهند اين‌گونه تابعيت ساکنان اصلي اين سرزمين را لغو کنند.

وي در ادامه يادآور شد به اين ترتيب رژيم حاکم خود را محکوم به نابودي کرده است و اين اقدام پايان کار خاندان آل خليفه در بحرين را حتمي کرده است، شايد تا به امروز مردم و جريان‌هاي سياسي خواهان سرنگون کردن کامل رژيم حاکم نبودند اما اين تکبر و خباثت رژيم حاکم باعث مي‌شود همگان خواهان سرنگوني رژيم شوند.نماينده سابق پارلمان بحرين افزود در حقيقت وضعيت کنوني بحرين وضعيت خطرناکي است، اکنون هزاران نفر از مردم و صدها نفر از علماي دين کفن پوشيده و اطراف منزل شيخ عيسي قاسم مستقر شده‌اند، تمام اين افراد آمادگي دارند تا در راه دفاع از اين عالم بزرگوار جان خود را از دست دهند.

وي تأکيد کرد قرار بود در سراسر بحرين جشن‌هايي به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبي (ع) برگزار شود اما همگان خواستار لغو اين جشن‌ها و حرکت همگاني به سمت منطقه الدراز که شيخ عيسي قاسم در آن ساکن است شدند تا از او دفاع کنند.

بيانيه‌هاي پي در پي از حوزه‌هاي مختلف و بزرگان و علماي شيعه در محکوميت اقدام آل خليفه عليه شيخ عيسي قاسم صادر شده و اين مسئله همچنان ادامه دارد.عضو ارشد جمعيت الوفاق بحرين در پايان تصريح کرد اکنون مسئله اصلي دفاع از اصل اسلام در بحرين و شيخ عيسي قاسم است، استراتژي معارضان روشن است، مردم همچنان بر خواسته‌هاي خود پافشاري مي‌کنند و جريان‌هاي معارض به مسير پيشين خود ادامه داده و خواهان تغيير دموکراتيک و رسيدن به دولت مردمي هستند.

دولت بحرين به دنبال تشديد درگيري‌هاي طائفه‌اي در منطقه است

يک کارشناس مسائل خاورميانه در واکنش به لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم توسط آل خليفه گفت: دولت بحرين به دنبال تحت‌الشعاع قراردادن پيروزي‌هاي مردم عراق در فلوجه و تشديد درگيري‌هاي طائفه‌اي در منطقه است.

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياست خارجي خبرگزاري فارس در خصوص اقدام آل خليفه در لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين اظهار داشت، به نظر مي‌آيد دولت بحرين به دنبال ايجاد يک موج تبليغاتي جديد است و با اين کار چند هدف را دنبال مي‌کند.

وي ادامه داد يکي از اهداف دولت بحرين از اين کار تحت‌الشعاع قرار دادن پيروزي‌هاي مردم عراق در بازپس‌گيري فلوجه است.اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به تشديد درگيري‌هاي طائفه‌اي در منطقه توسط دولت بحرين از اين امر به عنوان هدف دوم آل خليفه نام برد.صباح زنگنه با اشاره به مظلوميت مردم و شيعيان بحرين و اينکه حقوق اين مردم به کرات توسط دولت اين کشور پايمال مي‌شود، اعلام کرد دولت بحرين مي‌داند که اعتراضات مردم و شيعيان از فاز مخالفت مسالمت‌آميز خارج و به مخالفت شديدتر تبديل نمي‌شود .

وي افزود آل خليفه اطمينان دارد که اتفاقي غير از تظاهرات، تحصن و اعتراض نخواهد افتاد بنابراين موج اختلافات طائفه‌گري را گسترش داده است .اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به مواضع سازمان‌هاي بين‌المللي و کشورهاي غربي در خصوص اقدامات ضدحقوق بشري دولت بحرين اظهار داشت: اين سازمان‌ها و کشورهاي غربي با اقداماتي عجولانه و کم‌رمق و بدون اتخاذ ساز و کار مناسب براي متوقف کردن اين تعدي‌ها و تجاوزات، اين تصميمات ضد حقوق بشري را محکوم مي‌کنند.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\07\07-01\19-33-45.htm&storytitle=%CA%E6%D8%C6%E5%20%D3%DA%E6%CF%ED%20%C8%D1%C7%ED%20%C7%ED%CC%C7%CF%20%CF%D1%90%ED%D1%ED%20%CF%C7%CE%E1%ED%20%CF%D1%20%C8%CD%D1%ED%E4

ش.د9501042

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات